W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD235","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku ma na celu uporządkowanie i usprawnienie funkcjonowania instytucji rynku finansowego, w szczególności w zakresie eliminacji barier dostępu do rynku finansowego, usprawnienia nadzoru nad rynkiem finansowym, ochrony klientów instytucji finansowych, ochrony akcjonariuszy mniejszościowych w spółkach publicznych oraz zwiększenia poziomu cyfryzacji w realizacji przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) obowiązków nadzorczych, przez odpowiednie zmiany w zakresie ustaw go regulujących. Obserwacja funkcjonowania polskiego rynku finansowego w ostatnich latach prowadzi do wniosku, że niezbędna jest przekrojowa i kompleksowa nowelizacja ustaw regulujących różne obszary rynku finansowego.\nZawarte w projekcie ustawy propozycje zmian przepisów regulujących prawno-instytucjonalne otoczenie rynku finansowego są podyktowane koniecznością ich dostosowania do zachodzących na nim dynamicznych zdarzeń, a także potrzebą spełnienia niektórych postulatów zawartych w Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (przyjętej w uchwale nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (M.P. poz. 1027)), w szczególności w zakresie ułatwienia funkcjonowania podmiotom nadzorowanym przez KNF przez uproszczenie procedur licencyjnych oraz obowiązków w zakresie raportowania, ale także w zakresie wzmocnienia ochrony inwestorów indywidualnych.\nZmiany proponowane w niektórych ustawach sektora finansowego zakładają ujednolicenie rozwiązań prawnych w zakresie uprawnień poszczególnych służb do uzyskiwania informacji zawierających tajemnice prawnie chronione, a także rozszerzenie obowiązku zachowania w tajemnicy informacji o przekazaniu danych uprawnionym służbom. Zmiany te podyktowane są koniecznością zapewnienia skutecznego działania instytucji państwowych zaangażowanych w przeciwdziałanie i zwalczanie przestępczości gospodarczej oraz wynikają z rekomendacji Zespołu zadaniowego ds. opracowania metodyki postępowania w związku z zabezpieczeniem majątkowym powołanego w ramach Międzyresortowego Zespołu ds. koordynacji wdrażania, monitorowania i ewaluacji „Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020”.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań oraz usprawnień obowiązujących regulacji prawnych w obszarze rynku finansowego. Najważniejsze zmiany legislacyjne zakładają dokonanie zmian w ustawach obejmujących wszystkie sektory rynku finansowego. Podjęcie działań zmierzających do dokonania nowelizacji w tym obszarze przysłuży się do realizacji najistotniejszych długoterminowych celów rozwojowych rynku finansowego, w tym rynku kapitałowego oraz przyczyni się do odbudowy zaufania inwestorów zwłaszcza detalicznych do rynku finansowego.\n\n Zaproponowane zmiany obejmują w szczególności:\n- poprawę funkcjonowania instytucji wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółek publicznych, w tym w szczególności zapewnienie pełniejszej ochrony akcjonariuszy mniejszościowych spółek publicznych, które są przedmiotem przejęcia,\n- rozszerzenie i wzmocnienie kompetencji nadzorczych KNF,\n- nadanie KNF dodatkowych uprawnień w zakresie nakładania kar pieniężnych na podmioty nadzorowane,\n- regulacje dotyczące trybu prowadzenia czynności kontrolnych przez KNF, w tym umożliwienie przeprowadzania czynności kontrolnych poza miejscem prowadzenia działalności przez podmioty kontrolowane,\n- umożliwienie korzystania z doręczeń elektronicznych w rozumieniu ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2320, z późn. zm.) w odniesieniu do czynności kontrolnych i innych czynności nadzorczych KNF niemających formy decyzji administracyjnej,\n- rozszerzenie obowiązku informowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez bank o działaniach dotyczących planu naprawy,\n- regulacje dotyczące tzw. rachunków uśpionych (tzn. rachunków osób zmarłych lub rachunków zapomnianych), które wychodzą naprzeciw postulatom zmniejszenia zakresu informacji o tych rachunkach - przekazywanych gminom jako potencjalnym dziedziczącym - do niezbędnego minimum, określenia odbiorcy informacji, oraz wydłużenia okresu, w którym banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, obowiązane będą do udzielenia takiej informacji,\n- regulacje dotyczące outsourcingu i podoutsourcingu bankowego mające na celu uproszczenie procedury ich działania oraz dostosowanie do Wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego w sprawie outsourcingu (sygn. EBA/GL/2019/02),\n- określenie szczególnych warunków i zasad powierzania wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej (outsourcing) w przypadku banków hipotecznych,\n- umożliwienie łączenia wszystkich Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych (FIZ), analogicznie do rozwiązań funkcjonujących w odniesieniu do funduszy otwartych oraz FIZ aktywów niepublicznych,\n- wykonanie rekomendacji zawartej w opracowanej przez ekspertów Banku Światowego nocie technicznej dot. nadzoru kapitałowego (dokument „Poland FSAP 2018 TN Oversight Capital Markets”), dotyczącej udziału uczestników rynku w procedurze zmiany regulacji wewnętrznych spółki prowadzącej system obrotu instrumentami finansowymi lub giełdę towarową,\n- kwestie dostępu do tajemnicy zawodowej,\n- zniesienie obowiązku rejestracji certyfikatów inwestycyjnych w KDPW oraz posiadania agenta emisji wobec niepublicznych FIZ; umożliwienie łączenia wszystkich niepublicznych FIZ,\n- umożliwienie TFI nabywania papierów wartościowych gwarantowanych przez Skarb Państwa,\n- ułatwienia w funkcjonowaniu rejestru pośredników ubezpieczeniowych, uwzględnienie nowej formy spółki kapitałowej – prostej spółki akcyjnej w zakresie wykonywania dystrybucji ubezpieczeń albo dystrybucji reasekuracji, uregulowanie kwestii spełniania wymogów ustawowych przez wspólników agentów ubezpieczeniowych,\n- uregulowanie na poziomie ustawy obsługi komisji egzaminacyjnej dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych przez Urząd KNF,\n- zniesienie obowiązku każdorazowego przesyłania przez zakłady ubezpieczeń do KNF informacji o ustalonych taryfach składek za ubezpieczenia obowiązkowe i ich zmianach oraz umożliwienie zastosowania przez KNF sankcji za niewykonywanie przez zakłady ubezpieczeń obowiązków związanych z zasilaniem Ośrodka Informacji UFG, a także uszczegółowienie regulacji dotyczących zaspokajania roszczeń poszkodowanych, którzy oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadali także zawarte umowy ubezpieczenia dobrowolnego auto casco,\n- doprecyzowanie przepisów wskazujących na zakres danych, które są podstawą do możliwości niewyznaczania komitetu audytu przez jednostki zainteresowania publicznego,\n- zmianę maksymalnych terminów na zbycie przez fundusz jednostek uczestnictwa po dokonaniu wpłaty na te jednostki lub na odkupienie przez fundusz jednostek uczestnictwa po zgłoszeniu żądania ich odkupienia,\n- jednoznaczne wskazanie, że FIZ może warunkowo nabywać nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego,\n- rozszerzenie uprawnień rewidenta do spraw szczególnych przez ich odniesienie również w stosunku do podmiotów zależnych od spółek publicznych,\n- zapewnienie skuteczności pełnomocnictw złożonych w ramach systemów rozliczeń i rozrachunku w przypadku ogłoszenia upadłości uczestnika rozliczającego, przyznanie CCP uprawnienia do wypowiadania umowy o uczestnictwo w systemie rozrachunku w przypadku upadłości uczestnika bądź innego podmiotu zawierającego transakcje,\n- zmniejszenie obciążenia CCP w procesach zatwierdzania regulaminów,\n- zapewnienie funkcjonowania funduszy na wypadek niewykonania zobowiązania przez uczestnika rozliczającego,\n- wyeliminowanie niektórych przepisów tzw. goldplatingu w zakresie obowiązków nałożonych na podmioty rynku finansowego,\n- zmiany o charakterze dostosowawczym i redakcyjnym, które mają na celu ujednolicenie i zapewnienie spójności w zakresie stosowanej terminologii w niektórych zmienianych ustawach, np. zastąpienie nazwy „fundusze sekurytyzacyjne” nazwą „wyspecjalizowane fundusze wierzytelności”.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Artur Soboń Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 czerwca 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD235
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku ma na celu uporządkowanie i usprawnienie funkcjonowania instytucji rynku finansowego, w szczególności w zakresie eliminacji barier dostępu do rynku finansowego, usprawnienia nadzoru nad rynkiem finansowym, ochrony klientów instytucji finansowych, ochrony akcjonariuszy mniejszościowych w spółkach publicznych oraz zwiększenia poziomu cyfryzacji w realizacji przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) obowiązków nadzorczych, przez odpowiednie zmiany w zakresie ustaw go regulujących. Obserwacja funkcjonowania polskiego rynku finansowego w ostatnich latach prowadzi do wniosku, że niezbędna jest przekrojowa i kompleksowa nowelizacja ustaw regulujących różne obszary rynku finansowego.
Zawarte w projekcie ustawy propozycje zmian przepisów regulujących prawno-instytucjonalne otoczenie rynku finansowego są podyktowane koniecznością ich dostosowania do zachodzących na nim dynamicznych zdarzeń, a także potrzebą spełnienia niektórych postulatów zawartych w Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (przyjętej w uchwale nr 114 Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego (M.P. poz. 1027)), w szczególności w zakresie ułatwienia funkcjonowania podmiotom nadzorowanym przez KNF przez uproszczenie procedur licencyjnych oraz obowiązków w zakresie raportowania, ale także w zakresie wzmocnienia ochrony inwestorów indywidualnych.
Zmiany proponowane w niektórych ustawach sektora finansowego zakładają ujednolicenie rozwiązań prawnych w zakresie uprawnień poszczególnych służb do uzyskiwania informacji zawierających tajemnice prawnie chronione, a także rozszerzenie obowiązku zachowania w tajemnicy informacji o przekazaniu danych uprawnionym służbom. Zmiany te podyktowane są koniecznością zapewnienia skutecznego działania instytucji państwowych zaangażowanych w przeciwdziałanie i zwalczanie przestępczości gospodarczej oraz wynikają z rekomendacji Zespołu zadaniowego ds. opracowania metodyki postępowania w związku z zabezpieczeniem majątkowym powołanego w ramach Międzyresortowego Zespołu ds. koordynacji wdrażania, monitorowania i ewaluacji „Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015-2020”.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań oraz usprawnień obowiązujących regulacji prawnych w obszarze rynku finansowego. Najważniejsze zmiany legislacyjne zakładają dokonanie zmian w ustawach obejmujących wszystkie sektory rynku finansowego. Podjęcie działań zmierzających do dokonania nowelizacji w tym obszarze przysłuży się do realizacji najistotniejszych długoterminowych celów rozwojowych rynku finansowego, w tym rynku kapitałowego oraz przyczyni się do odbudowy zaufania inwestorów zwłaszcza detalicznych do rynku finansowego.

Zaproponowane zmiany obejmują w szczególności:
- poprawę funkcjonowania instytucji wezwań do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji spółek publicznych, w tym w szczególności zapewnienie pełniejszej ochrony akcjonariuszy mniejszościowych spółek publicznych, które są przedmiotem przejęcia,
- rozszerzenie i wzmocnienie kompetencji nadzorczych KNF,
- nadanie KNF dodatkowych uprawnień w zakresie nakładania kar pieniężnych na podmioty nadzorowane,
- regulacje dotyczące trybu prowadzenia czynności kontrolnych przez KNF, w tym umożliwienie przeprowadzania czynności kontrolnych poza miejscem prowadzenia działalności przez podmioty kontrolowane,
- umożliwienie korzystania z doręczeń elektronicznych w rozumieniu ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2320, z późn. zm.) w odniesieniu do czynności kontrolnych i innych czynności nadzorczych KNF niemających formy decyzji administracyjnej,
- rozszerzenie obowiązku informowania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przez bank o działaniach dotyczących planu naprawy,
- regulacje dotyczące tzw. rachunków uśpionych (tzn. rachunków osób zmarłych lub rachunków zapomnianych), które wychodzą naprzeciw postulatom zmniejszenia zakresu informacji o tych rachunkach - przekazywanych gminom jako potencjalnym dziedziczącym - do niezbędnego minimum, określenia odbiorcy informacji, oraz wydłużenia okresu, w którym banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, obowiązane będą do udzielenia takiej informacji,
- regulacje dotyczące outsourcingu i podoutsourcingu bankowego mające na celu uproszczenie procedury ich działania oraz dostosowanie do Wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego w sprawie outsourcingu (sygn. EBA/GL/2019/02),
- określenie szczególnych warunków i zasad powierzania wykonywania czynności z zakresu działalności bankowej (outsourcing) w przypadku banków hipotecznych,
- umożliwienie łączenia wszystkich Funduszy Inwestycyjnych Zamkniętych (FIZ), analogicznie do rozwiązań funkcjonujących w odniesieniu do funduszy otwartych oraz FIZ aktywów niepublicznych,
- wykonanie rekomendacji zawartej w opracowanej przez ekspertów Banku Światowego nocie technicznej dot. nadzoru kapitałowego (dokument „Poland FSAP 2018 TN Oversight Capital Markets”), dotyczącej udziału uczestników rynku w procedurze zmiany regulacji wewnętrznych spółki prowadzącej system obrotu instrumentami finansowymi lub giełdę towarową,
- kwestie dostępu do tajemnicy zawodowej,
- zniesienie obowiązku rejestracji certyfikatów inwestycyjnych w KDPW oraz posiadania agenta emisji wobec niepublicznych FIZ; umożliwienie łączenia wszystkich niepublicznych FIZ,
- umożliwienie TFI nabywania papierów wartościowych gwarantowanych przez Skarb Państwa,
- ułatwienia w funkcjonowaniu rejestru pośredników ubezpieczeniowych, uwzględnienie nowej formy spółki kapitałowej – prostej spółki akcyjnej w zakresie wykonywania dystrybucji ubezpieczeń albo dystrybucji reasekuracji, uregulowanie kwestii spełniania wymogów ustawowych przez wspólników agentów ubezpieczeniowych,
- uregulowanie na poziomie ustawy obsługi komisji egzaminacyjnej dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych przez Urząd KNF,
- zniesienie obowiązku każdorazowego przesyłania przez zakłady ubezpieczeń do KNF informacji o ustalonych taryfach składek za ubezpieczenia obowiązkowe i ich zmianach oraz umożliwienie zastosowania przez KNF sankcji za niewykonywanie przez zakłady ubezpieczeń obowiązków związanych z zasilaniem Ośrodka Informacji UFG, a także uszczegółowienie regulacji dotyczących zaspokajania roszczeń poszkodowanych, którzy oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadali także zawarte umowy ubezpieczenia dobrowolnego auto casco,
- doprecyzowanie przepisów wskazujących na zakres danych, które są podstawą do możliwości niewyznaczania komitetu audytu przez jednostki zainteresowania publicznego,
- zmianę maksymalnych terminów na zbycie przez fundusz jednostek uczestnictwa po dokonaniu wpłaty na te jednostki lub na odkupienie przez fundusz jednostek uczestnictwa po zgłoszeniu żądania ich odkupienia,
- jednoznaczne wskazanie, że FIZ może warunkowo nabywać nieruchomości do portfela inwestycyjnego również po upływie okresu dostosowawczego,
- rozszerzenie uprawnień rewidenta do spraw szczególnych przez ich odniesienie również w stosunku do podmiotów zależnych od spółek publicznych,
- zapewnienie skuteczności pełnomocnictw złożonych w ramach systemów rozliczeń i rozrachunku w przypadku ogłoszenia upadłości uczestnika rozliczającego, przyznanie CCP uprawnienia do wypowiadania umowy o uczestnictwo w systemie rozrachunku w przypadku upadłości uczestnika bądź innego podmiotu zawierającego transakcje,
- zmniejszenie obciążenia CCP w procesach zatwierdzania regulaminów,
- zapewnienie funkcjonowania funduszy na wypadek niewykonania zobowiązania przez uczestnika rozliczającego,
- wyeliminowanie niektórych przepisów tzw. goldplatingu w zakresie obowiązków nałożonych na podmioty rynku finansowego,
- zmiany o charakterze dostosowawczym i redakcyjnym, które mają na celu ujednolicenie i zapewnienie spójności w zakresie stosowanej terminologii w niektórych zmienianych ustawach, np. zastąpienie nazwy „fundusze sekurytyzacyjne” nazwą „wyspecjalizowane fundusze wierzytelności”.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Artur Soboń Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 czerwca 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany