W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustaw – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
13.06.2025 13:54 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Energii
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustaw – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw 2.0 10.10.2025 14:44 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustaw - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw 1.0 13.06.2025 13:54 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC84","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"Projekt zawiera rozwiązania o charakterze deregulacyjnym.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne koncentrujących się wokół wzmocnienia pozycji odbiorcy końcowego energii elektrycznej, usprawnienia procesu przyłączania odbiorców do sieci elektroenergetycznej oraz optymalizacji wykorzystania istniejącej infrastruktury, które wynikają z konieczności dostosowania polskiego porządku prawnego do zmian wprowadzonych: \n- Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniającą dyrektywy (UE) 2018/2001 i (UE) 2019/944 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L, 2024/1711, 26.6.2024) zwaną dalej „dyrektywą 2024/1711”,\n- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniającym rozporządzenia (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej, zwanym dalej „rozporządzeniem 2024/1747”,\n- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii, zwanym dalej „rozporządzeniem 2024/1106”.\nKluczowe kwestie uregulowane w dyrektywie 2024/1711, które wymagają dostosowania prawa krajowego:\n1. Poszerzenie praw podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej na obszarach, na których istnieją ograniczenia w zakresie możliwości przyłączania nowych podmiotów, poprzez wprowadzenie rozwiązań w zakresie niegwarantowanych elastycznych umów przyłączeniowych.\n2. Zwiększenie ochrony odbiorców energii elektrycznej w zakresie uniezależnienia rachunków od krótkoterminowych zmian cen na rynkach energii poprzez wprowadzenie obowiązku oferowania przez dostawców energii elektrycznej umów na czas określony ze stałą ceną.\n3. Nałożenie na operatorów systemów dystrybucyjnych obowiązków informacyjnych w zakresie publikacji i aktualizacji informacji o mocy przyłączeniowej dostępnej dla nowych przyłączeń oraz o kryteriach stosowanych do jej obliczania, przekazywania użytkownikom informacji na temat statusu i sposobu rozpatrywania ich wniosków o przyłączenie, umożliwienie składania wniosków o przyłączenie w sposób w pełni elektroniczny z zachowaniem zasady braku dyskryminacji użytkowników systemu.\nKluczowe kwestie uregulowane w rozporządzeniu 2024/1747, które wymagają dostosowania prawa krajowego: \n1. Zmiany w systemie taryfowania energii elektrycznej zachęcające operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych elektroenergetycznych do korzystania z usług w zakresie elastyczności, w szczególności odpowiedzi odbioru lub magazynowania energii oraz zachęcających tych operatorów do integracji energii ze źródeł odnawialnych po jak najniższych kosztach dla systemu elektroenergetycznego.\n2. Nałożenie na operatora systemu przesyłowego obowiązków informacyjnych w postaci publikacji informacji o mocy przyłączeniowej dostępnej dla nowych przyłączeń, w tym o kryteriach stosowanych do jej obliczenia, przekazywanie informacji na temat statusu i sposobu rozpatrywania wniosków o przyłączenie w terminie trzech miesięcy od złożenia wniosku, a w przypadku nierozpatrzenia wniosku, aktualizacja informacji o statusie wniosku raz na kwartał.\n3. Nałożenie obowiązków dotyczących współpracy pomiędzy operatorami systemów dystrybucyjnych oraz operatorem systemu przesyłowego przy publikowaniu informacji dotyczących mocy przyłączeniowych dostępnych na potrzeby nowych przyłączeń dla projektów inwestycyjnych.\nKluczowe kwestie uregulowane w rozporządzeniu 2024/1106, które wymagają dostosowania prawa krajowego:\n1. Rozszerzenie zakresu kompetencji Prezesa URE.\n2. Rozszerzenie katalogu naruszeń, za które Prezes URE może wymierzyć pieniężną karę administracyjną.\n3. Dostosowanie administracyjnych kar nakładanych przez Prezesa URE oraz sankcji nakładanych przez sąd.\n4. Rozszerzenie obowiązków uczestników rynku w zakresie tworzonych i utrzymywanych mechanizmów oraz procedur.\nZmiany do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne wpisują się również w zatwierdzony przez Komisję Europejską Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności – w zakresie reformy G1.2.2 pn. „Usuwanie barier dla integracji odnawialnych źródeł energii z sieciami z sieciami elektroenergetycznymi” i związany z reformą Kamień Milowy G14G dotyczący wprowadzenia dodatkowych obowiązków informacyjnych, ułatwień i zwiększenia transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych obejmujących system przesyłowy i dystrybucyjny.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W projekcie ustawy proponuje się następujące środki realizacji:\n1. rozwiązania zwiększające elastyczność sieci (elastyczne umowy przyłączeniowe),\n2. rozwiązania zobowiązujące dostawców energii elektrycznej do oferowania odbiorcom umów sprzedaży energii na czas określony ze stałą ceną,\n3. zmiany w zakresie ustalania taryf dla usług dystrybucji i przesyłania energii elektrycznej,\n4. rozwiązania optymalizujące wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieciowej,\n5. obowiązki informacyjne oraz obowiązek współpracy operatorów systemu przesyłowego i dystrybucyjnego w zakresie procesu przyłączania do sieci,\n6. ułatwienia i zwiększenie transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych obejmujących system przesyłowy i dystrybucyjny,\n7. rozwiązania uproszczające proces przyłączeniowy i zwiększające liczbę obiektów możliwych do przyłączenia,\n8. urealnienie i optymalizacja procesu planowania rozwoju sieci elektroenergetycznej i realizacji warunków przyłączenia,\n9. rozwiązania umożliwiające tworzenie specjalnych obszarów dla rozwoju infrastruktury sieciowej i magazynowania energii.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Minister Energii","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2026 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC84
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacja dodatkowa:
Projekt zawiera rozwiązania o charakterze deregulacyjnym.
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne koncentrujących się wokół wzmocnienia pozycji odbiorcy końcowego energii elektrycznej, usprawnienia procesu przyłączania odbiorców do sieci elektroenergetycznej oraz optymalizacji wykorzystania istniejącej infrastruktury, które wynikają z konieczności dostosowania polskiego porządku prawnego do zmian wprowadzonych:
- Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniającą dyrektywy (UE) 2018/2001 i (UE) 2019/944 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L, 2024/1711, 26.6.2024) zwaną dalej „dyrektywą 2024/1711”,
- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniającym rozporządzenia (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej, zwanym dalej „rozporządzeniem 2024/1747”,
- Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1106 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1227/2011 i (UE) 2019/942 w odniesieniu do poprawy ochrony Unii przed manipulacjami na hurtowym rynku energii, zwanym dalej „rozporządzeniem 2024/1106”.
Kluczowe kwestie uregulowane w dyrektywie 2024/1711, które wymagają dostosowania prawa krajowego:
1. Poszerzenie praw podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej na obszarach, na których istnieją ograniczenia w zakresie możliwości przyłączania nowych podmiotów, poprzez wprowadzenie rozwiązań w zakresie niegwarantowanych elastycznych umów przyłączeniowych.
2. Zwiększenie ochrony odbiorców energii elektrycznej w zakresie uniezależnienia rachunków od krótkoterminowych zmian cen na rynkach energii poprzez wprowadzenie obowiązku oferowania przez dostawców energii elektrycznej umów na czas określony ze stałą ceną.
3. Nałożenie na operatorów systemów dystrybucyjnych obowiązków informacyjnych w zakresie publikacji i aktualizacji informacji o mocy przyłączeniowej dostępnej dla nowych przyłączeń oraz o kryteriach stosowanych do jej obliczania, przekazywania użytkownikom informacji na temat statusu i sposobu rozpatrywania ich wniosków o przyłączenie, umożliwienie składania wniosków o przyłączenie w sposób w pełni elektroniczny z zachowaniem zasady braku dyskryminacji użytkowników systemu.
Kluczowe kwestie uregulowane w rozporządzeniu 2024/1747, które wymagają dostosowania prawa krajowego:
1. Zmiany w systemie taryfowania energii elektrycznej zachęcające operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych elektroenergetycznych do korzystania z usług w zakresie elastyczności, w szczególności odpowiedzi odbioru lub magazynowania energii oraz zachęcających tych operatorów do integracji energii ze źródeł odnawialnych po jak najniższych kosztach dla systemu elektroenergetycznego.
2. Nałożenie na operatora systemu przesyłowego obowiązków informacyjnych w postaci publikacji informacji o mocy przyłączeniowej dostępnej dla nowych przyłączeń, w tym o kryteriach stosowanych do jej obliczenia, przekazywanie informacji na temat statusu i sposobu rozpatrywania wniosków o przyłączenie w terminie trzech miesięcy od złożenia wniosku, a w przypadku nierozpatrzenia wniosku, aktualizacja informacji o statusie wniosku raz na kwartał.
3. Nałożenie obowiązków dotyczących współpracy pomiędzy operatorami systemów dystrybucyjnych oraz operatorem systemu przesyłowego przy publikowaniu informacji dotyczących mocy przyłączeniowych dostępnych na potrzeby nowych przyłączeń dla projektów inwestycyjnych.
Kluczowe kwestie uregulowane w rozporządzeniu 2024/1106, które wymagają dostosowania prawa krajowego:
1. Rozszerzenie zakresu kompetencji Prezesa URE.
2. Rozszerzenie katalogu naruszeń, za które Prezes URE może wymierzyć pieniężną karę administracyjną.
3. Dostosowanie administracyjnych kar nakładanych przez Prezesa URE oraz sankcji nakładanych przez sąd.
4. Rozszerzenie obowiązków uczestników rynku w zakresie tworzonych i utrzymywanych mechanizmów oraz procedur.
Zmiany do ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne wpisują się również w zatwierdzony przez Komisję Europejską Krajowego Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności – w zakresie reformy G1.2.2 pn. „Usuwanie barier dla integracji odnawialnych źródeł energii z sieciami z sieciami elektroenergetycznymi” i związany z reformą Kamień Milowy G14G dotyczący wprowadzenia dodatkowych obowiązków informacyjnych, ułatwień i zwiększenia transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych obejmujących system przesyłowy i dystrybucyjny.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W projekcie ustawy proponuje się następujące środki realizacji:
1. rozwiązania zwiększające elastyczność sieci (elastyczne umowy przyłączeniowe),
2. rozwiązania zobowiązujące dostawców energii elektrycznej do oferowania odbiorcom umów sprzedaży energii na czas określony ze stałą ceną,
3. zmiany w zakresie ustalania taryf dla usług dystrybucji i przesyłania energii elektrycznej,
4. rozwiązania optymalizujące wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieciowej,
5. obowiązki informacyjne oraz obowiązek współpracy operatorów systemu przesyłowego i dystrybucyjnego w zakresie procesu przyłączania do sieci,
6. ułatwienia i zwiększenie transparentności oraz przejrzystości procesu przyłączenia do sieci elektroenergetycznych obejmujących system przesyłowy i dystrybucyjny,
7. rozwiązania uproszczające proces przyłączeniowy i zwiększające liczbę obiektów możliwych do przyłączenia,
8. urealnienie i optymalizacja procesu planowania rozwoju sieci elektroenergetycznej i realizacji warunków przyłączenia,
9. rozwiązania umożliwiające tworzenie specjalnych obszarów dla rozwoju infrastruktury sieciowej i magazynowania energii.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
ME
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Miłosz Motyka Minister Energii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
ME
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2026 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: