W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustaw – Prawo geologiczne i górnicze, o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD188","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"I. Celem ustawy jest zniesienie dyrektora Specjalistycznego Urzędu Górniczego i likwidacja Specjalistycznego Urzędu Górniczego. Stosownie do zapisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze (dalej Pgg), dyrektor Specjalistycznego Urzędu Górniczego (dalej SUG) jest organem nadzoru górniczego pierwszej instancji w odniesieniu do podziemnych zakładów górniczych oraz z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego wymienionych w Pgg podziemnych obiektów budowlanych. Podlega Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego (dalej WUG). Z uwagi na zmiany w organizacji podziemnych zakładów górniczych, likwidacji kopalń (przede wszystkim węgla kamiennego) i w konsekwencji zmniejszającej się liczby obiektów objętych nadzorem i kontrolą dyrektora SUG, zasadnym jest likwidacja tego organu i przekazanie kompetencji dyrektora SUG innym organom nadzoru górniczego. Właściwość miejscowa dyrektora SUG, podobnie jak właściwość miejscowa Prezesa WUG obejmuje teren całego kraju. Prezes WUG jak organ nadzoru górniczego prowadzi również nadzór i kontrolę nad ruchem zakładów górniczych, jest także organem nadzoru górniczego pierwszej instancji. Z uwagi na powyższe, zasadnym jest przekazanie dotychczasowych zadań dyrektora SUG Prezesowi WUG.\n\nII. Kolejnym celem jest powiązanie pojęcia „odkrywki” z pojęciem „zakładu górniczego”, które uprości orzekanie\nw sprawach dotyczących emerytur górniczych, albowiem ustalenie granic zakładu górniczego nie będzie podlegało uznaniu organu emerytalnego lub sądów, lecz będzie się opierać na zdefiniowanym pojęciu oraz dowodach w postaci planów ruchu zakładów górniczych, jednoznacznie przedstawiających ww. granice. Definicja pojęcia „przodek” ma służyć jednoznacznemu zaliczeniu tych części wyrobiska górniczego w rozumieniu, w których prowadzone jest urabianie kopaliny (głównej lub towarzyszącej) oraz nadkładu (zdejmowanego także na tzw. przedpolu wyrobiska), jak również części zwałowisk zewnętrznych, znajdujących się poza wyrobiskiem, w których odbywa się formowanie korpusu zwału. Taka definicja koresponduje z definicją robót górniczych i uwzględnia również stopień zagrożeń występujący na stanowiskach pracy w ww. miejscach, w tym przede wszystkim zagrożenie osuwiskowe i wodne występujące w zwałowiskach.\nObecnie obowiązująca ustawa wprowadziła definicję robót górniczych jak również zakładu górniczego. Za roboty górnicze uważa się obecnie wykonywanie, utrzymywanie, zabezpieczanie oraz likwidowanie wyrobisk, a w przypadku odkrywkowych zakładów górniczych — także zwałowanie nadkładu. Z kolei definicja zakładu górniczego jako wyodrębnionego technicznie i organizacyjnie zespołu środków służących bezpośrednio do wykonywania działalności w zakresie wydobywania kopalin ze złóż pozwala na szerokie zakreślenie granic przestrzeni wykonywania robót górniczych. Jako że granice zakładu górniczego określane są w planie ruchu zakładu górniczego podlegającym każdorazowo zatwierdzeniu przez właściwy organ nadzoru górniczego, dlatego ich ustalenie nie powinno powodować trudności czy wątpliwości interpretacyjnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Głównym celem projektu jest zmiana przepisów dotyczących organizacji organów nadzoru górniczego oraz wprowadzenie pojęć „odkrywki” i „przodka” poprzez ich powiązanie z pojęciem „zakładu górniczego”, które uprości orzekanie w sprawach dotyczących emerytur górniczych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MAP","value":"MAP"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Pyzik Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do Spraw Transformacji Spółek Energetycznych i Górnictwa Węglowego","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MAP","value":"MAP"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD188
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
I. Celem ustawy jest zniesienie dyrektora Specjalistycznego Urzędu Górniczego i likwidacja Specjalistycznego Urzędu Górniczego. Stosownie do zapisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze (dalej Pgg), dyrektor Specjalistycznego Urzędu Górniczego (dalej SUG) jest organem nadzoru górniczego pierwszej instancji w odniesieniu do podziemnych zakładów górniczych oraz z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego wymienionych w Pgg podziemnych obiektów budowlanych. Podlega Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego (dalej WUG). Z uwagi na zmiany w organizacji podziemnych zakładów górniczych, likwidacji kopalń (przede wszystkim węgla kamiennego) i w konsekwencji zmniejszającej się liczby obiektów objętych nadzorem i kontrolą dyrektora SUG, zasadnym jest likwidacja tego organu i przekazanie kompetencji dyrektora SUG innym organom nadzoru górniczego. Właściwość miejscowa dyrektora SUG, podobnie jak właściwość miejscowa Prezesa WUG obejmuje teren całego kraju. Prezes WUG jak organ nadzoru górniczego prowadzi również nadzór i kontrolę nad ruchem zakładów górniczych, jest także organem nadzoru górniczego pierwszej instancji. Z uwagi na powyższe, zasadnym jest przekazanie dotychczasowych zadań dyrektora SUG Prezesowi WUG.

II. Kolejnym celem jest powiązanie pojęcia „odkrywki” z pojęciem „zakładu górniczego”, które uprości orzekanie
w sprawach dotyczących emerytur górniczych, albowiem ustalenie granic zakładu górniczego nie będzie podlegało uznaniu organu emerytalnego lub sądów, lecz będzie się opierać na zdefiniowanym pojęciu oraz dowodach w postaci planów ruchu zakładów górniczych, jednoznacznie przedstawiających ww. granice. Definicja pojęcia „przodek” ma służyć jednoznacznemu zaliczeniu tych części wyrobiska górniczego w rozumieniu, w których prowadzone jest urabianie kopaliny (głównej lub towarzyszącej) oraz nadkładu (zdejmowanego także na tzw. przedpolu wyrobiska), jak również części zwałowisk zewnętrznych, znajdujących się poza wyrobiskiem, w których odbywa się formowanie korpusu zwału. Taka definicja koresponduje z definicją robót górniczych i uwzględnia również stopień zagrożeń występujący na stanowiskach pracy w ww. miejscach, w tym przede wszystkim zagrożenie osuwiskowe i wodne występujące w zwałowiskach.
Obecnie obowiązująca ustawa wprowadziła definicję robót górniczych jak również zakładu górniczego. Za roboty górnicze uważa się obecnie wykonywanie, utrzymywanie, zabezpieczanie oraz likwidowanie wyrobisk, a w przypadku odkrywkowych zakładów górniczych — także zwałowanie nadkładu. Z kolei definicja zakładu górniczego jako wyodrębnionego technicznie i organizacyjnie zespołu środków służących bezpośrednio do wykonywania działalności w zakresie wydobywania kopalin ze złóż pozwala na szerokie zakreślenie granic przestrzeni wykonywania robót górniczych. Jako że granice zakładu górniczego określane są w planie ruchu zakładu górniczego podlegającym każdorazowo zatwierdzeniu przez właściwy organ nadzoru górniczego, dlatego ich ustalenie nie powinno powodować trudności czy wątpliwości interpretacyjnych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Głównym celem projektu jest zmiana przepisów dotyczących organizacji organów nadzoru górniczego oraz wprowadzenie pojęć „odkrywki” i „przodka” poprzez ich powiązanie z pojęciem „zakładu górniczego”, które uprości orzekanie w sprawach dotyczących emerytur górniczych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MAP
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Pyzik Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do Spraw Transformacji Spółek Energetycznych i Górnictwa Węglowego
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MAP
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany