W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD124","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgłoszenie ma na celu dokonanie aktualizacji wpisu projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw, nr UD124, do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Wyżej wymieniona aktualizacja obejmować powinna:\n1. zmianę tytułu projektu ustawy wpisanego do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD124 z „projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw” na „projektu ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej”;\n2. zmianę terminu przyjęcia przez Radę Ministrów projektu ustawy wpisanego do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD124 z III kwartału 2020 r. na IV kwartał 2020 r.\n\nNieprzyjęcie projektu ustawy w III kwartale 2020 r związane jest z przedstawieniem przez organy administracji rządowej licznych uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych. Zmiana tytułu projektu ustawy jest natomiast wynikiem uwzględnienia uwagi zgłoszonej do projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji. Poza opisanymi powyżej weryfikacjami zakres przedmiotowy zgłoszenia pozostaje bez zmian.\nUstawa z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086), dalej jako: „specustawa przesyłowa” pozwala na przygotowanie i realizację inwestycji polegających na budowie linii najwyższych napięć, stacji elektroenergetycznych oraz innych obiektów niezbędnych do eksploatacji wyżej wymienionych linii – strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych – w szczególnym trybie. Doświadczenia zabrane w okresie 5 lat stosowania specustawy przesyłowej wykazały, że jest ona narzędziem usprawniającym i przyśpieszającym proces przygotowywania i realizacji inwestycji. Analiza przepisów specustawy przesyłowej wykazała również, że konieczna jest weryfikacja niektórych z nich, celem ich doprecyzowania lub zmiany pod kątem nowych wyzwań. Powyższe ma doprowadzić do dalszego usprawniania procedury przygotowywania i realizacji inwestycji niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazać należy również, że obowiązujące przepisy specustawy przesyłowej ukierunkowane są na przygotowanie i realizację nowych inwestycji i nie przewidują możliwości modernizacji istniejącej infrastruktury przesyłowej.\nMając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego oraz stabilności i bezpieczeństwa poboru mocy przez odbiorców energii elektrycznej (zwłaszcza w kontekście zmian zachodzących w sektorze energetycznym i planowanego wzrostu udziału niesterowalnych źródeł energii odnawialnej, w tym morskiej energetyki wiatrowej, w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmiany zachodzące w obszarze wytwarzania energii elektrycznej związane m.in. z wzrostem potencjału wytwórczego w rejonie północnej i centralnej Rzeczypospolitej Polskiej), niezbędna jest pilna rozbudowa sieci przesyłowej oraz modernizacja istniejącej infrastruktury.\nPodkreślić należy, że proces przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych na podstawie ogólnych przepisów regulujących proces inwestycyjny jest niezwykle czasochłonny i wymaga zaangażowania licznych organów administracyjnych. Konieczność uzyskania wielu aktów administracyjnych wydawanych przez rozproszone organy ma zdecydowanie negatywny wpływ na czas przygotowania i realizacji inwestycji, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo Krajowego Systemu Przesyłowego. Wskazać należy również, że długotrwałość procesu inwestycyjnego wpływa na wzrost kosztów inwestycji, które podnosząc wysokość taryfy, ostatecznie są ponoszone przez odbiorców energii elektrycznej. Należy również wskazać, że istotnym aspektem rozwiązań przewidzianych w specustawie przesyłowej jest możliwość przygotowania i realizacji inwestycji na terenach objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego bez konieczności prowadzenia długotrwałych procedur związanych z ich zmianą.\nRozwiązania przewidziane w specustawie przesyłowej zwiększają efektywności działania inwestora oraz organów, które są zaangażowane w proces wydawania decyzji. Podkreślić należy, że możliwość skorzystania ze ścieżki wynikającej ze specustawy przesyłowej w obowiązującym brzmieniu zdecydowanie skraca czas uzyskania decyzji niezbędnych do realizacji inwestycji (z ok. 56 do ok. 19 miesięcy). Wprowadzenie zmian zaproponowanych w projekcie ustawy doprowadzić ma do dalszego skrócenia okresu niezbędnego do pozyskania koniecznych aktów administracyjnych.\nPrzygotowanie i realizacja strategicznych inwestycji na podstawie specustawy przesyłowej pozwala również na zmniejszenie liczby decyzji pozyskiwanych w odrębnych postępowaniach administracyjnych oraz organów zaangażowanych w proces inwestycyjny. Wskazać należy, że decyzja o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej zawiera w swoim zakresie rozstrzygnięcia dotyczące m. in.:\n1. lokalizacji inwestycji i warunków zabudowy terenu;\n2. ograniczenia sposób korzystania z nieruchomości;\n3. wywłaszczenia;\n4. podziału nieruchomości;\n5. wyłączenia gruntów z produkcji rolnej i leśnej;\n6. usunięcia drzew lub krzewów;\n7. lokalizacji urządzeń w obszarze pasa drogowego.\n\nCelem zmiany przepisów specustawy przesyłowej w zakresie użytej siatki pojęciowej oraz uspójnienia przewidzianych w niej regulacji z innymi specustawami inwestycyjnymi, takimi jak ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1554 i 1724 oraz z 2020 r. poz. 284 i 1086) oraz ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 603 oraz z 2020 r. poz. 284 i 471), dalej jako: „specustawy inwestycyjne”, jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie stosowania jej przepisów oraz wprowadzenie sprawdzonych rozwiązań przewidzianych w przepisach innych ustaw, które przyczyniły się do usprawnienia procesu inwestycyjnego. Podkreślić należy również, że w obowiązujących przepisach brak jest regulacji pozwalających na przygotowanie i realizację inwestycji w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, takich jak inwestycja polegająca na budowie połączenia systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republiki Litewskiej.\nZmiany ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471, 782 oraz 1086) mają na celu zagwarantowanie udziału operatorów systemów przesyłowych w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833, 843 oraz 1086) w procesie planistycznym dotyczącym m.in. uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawania decyzji ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Powyższe ma doprowadzić do wyeliminowania, występującej obecnie niezwykle często, sytuacji powstawania kolizji infrastruktury służącej do przesyłania energii elektrycznej oraz paliw gazowych z innymi obiektami budowlanymi.\nWeryfikacja ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283, 284, 322 oraz 471) ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących kwestii przygotowywania i realizacji inwestycji służących przesyłaniu energii elektrycznej, paliw gazowych oraz ciekłych. Powyższe przyczyni się do usprawnienia przygotowywania i realizacji inwestycji, a także wykluczenia wątpliwości interpretacyjnych.\nZmiany zaproponowane w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086) i ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 630 oraz z 2020 r. poz. 284 oraz 471) służą ujednolicaniu przepisów ustaw regulujących proces inwestycyjny oraz dostosowaniu treści specustaw inwestycyjnych do zmieniających się przepisów innych aktów normatywnych, a co za tym idzie wykluczeniu wątpliwości interpretacyjnych oraz dalszemu usprawnieniu przygotowania i realizacji inwestycji.\nW projekcie ustawy przewidziano również zmianę ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100) wprowadzającą rozwiązanie polegające na zwolnieniu operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego – spółki Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie, operatora systemu przesyłowego gazowego – spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie oraz spółki PERN S.A. z siedzibą w Płocku z obowiązku sporządzania i przesyłania Prezesowi Krajowego Zasobu Nieruchomości wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Wprowadzona zmiana przyczyni się do zmniejszenia liczby prowadzonych postępowań oraz zmniejszenia liczby dokumentów, a także uprości działanie Spółek i pozwoli im na sprawniejsze przygotowanie i realizację inwestycji infrastrukturalnych.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W projekcie ustawy przewidziano rozwiązania polegające w szczególności na:\n1. doprecyzowaniu przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne;\n2. zastosowaniu dobrze funkcjonujących rozwiązań przewidzianych w innych specustawach inwestycyjnych;\n3. zweryfikowaniu listy inwestycji objętych specustawą przesyłową, poprzez zmianę części już w niej wymienionych oraz dodanie nowych, a także uwzględnieniu specyfiki inwestycji w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej;\n4. zrezygnowaniu z epizodyczności ustawy;\n5. daniu operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego i gazowego możliwości uczestniczenia w procesie planistycznym prowadzonym przez jednostki samorządu terytorialnego;\n6. zwolnieniu operatora systemu przesyłowego, operatora systemu przesyłowego gazowego oraz spółki PERN S.A. z siedzibą w Płocku z obowiązku sporządzania i przesyłania Prezesowi Krajowego Zasobu Nieruchomości wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości.\n\nOczekiwanym efektem wprowadzenia zmian jest usprawnienie i uproszczenie procesu inwestycyjnego, a co za tym idzie szybszy rozwój Krajowego Systemy Elektroenergetycznego oraz systemów służących przesyłaniu paliw gazowych i ciekłych, bezpieczeństwo ich funkcjonowania, sprawna integracja nowych źródeł wytwórczych i w związku z tym zminimalizowanie ryzyka ograniczeń albo przerw w dostawie paliw ciekłych, gazowych lub energii elektrycznej. Powyższe doprowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej.\nW związku z wydłużeniem perspektywy długoterminowego planowania w zakresie polityki energetycznej, koniecznością zapewnienia nie tylko sprawnych przygotowania i realizacji nowych inwestycji, ale i umożliwienia modernizacji istniejącej infrastruktury, jak również dynamicznym rozwojem współpracy między operatorami państw członkowskich Unii Europejskiej, zmierzającej do utworzenia wspólnego europejskiego rynku energii, w projekcie przewidziano zrezygnowanie z epizodyczności specustawy przesyłowej.\nRozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy w zakresie zmiany ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471, 782 oraz 1086) polegają na umożliwieniu operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego bądź gazowego opiniowania projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Ponadto w projekcie ustawy wskazano, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków wskazanych w ustawie z dnia z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym w przypadku gdy zamierzenie inwestycyjne nie znajdzie się w obszarze oddziaływania niedopuszczalnego poziomu pola elektromagnetycznego i hałasu, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 122 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm ), strefy kontrolowanej wyznaczonej po obu stronach gazociągu lub strefy bezpieczeństwa wyznaczonej po obu stronach rurociągu oraz obszarze w stosunku do którego decyzja o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu u realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086), wywołała skutek, o którym mowa w art. 22 ust. 1 tej ustawy, w zakresie ograniczeń, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o przygotowaniu u realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych.\nWeryfikacja ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283, 284, 322 oraz 471) ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących kwestii przygotowywania i realizacji inwestycji służących przesyłaniu energii elektrycznej, paliw gazowych oraz ciekłych. Powyższe przyczyni się do usprawnienia wyżej wymienionych przepisów oraz wykluczenia wątpliwości interpretacyjnych.\nZmiany zaproponowane w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086) i ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 630 oraz z 2020 r. poz. 284 i 471) ujednolicają przepisy ustaw regulujących proces przygotowywania i realizacji inwestycji.\nW projekcie ustawy przewidziano również zmianę ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100) wprowadzającą rozwiązanie polegające na zwolnieniu operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego – spółki Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie, operatora systemu przesyłowego gazowego – spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie oraz spółki PERN S.A. z siedzibą w Płocku z obowiązku sporządzania i przesyłania Prezesowi Krajowego Zasobu Nieruchomości wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Naimski Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Sekretarz Stanu w KPRM","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 stycznia 2021 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD124
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgłoszenie ma na celu dokonanie aktualizacji wpisu projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw, nr UD124, do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Wyżej wymieniona aktualizacja obejmować powinna:
1. zmianę tytułu projektu ustawy wpisanego do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD124 z „projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych oraz niektórych innych ustaw” na „projektu ustawy o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej”;
2. zmianę terminu przyjęcia przez Radę Ministrów projektu ustawy wpisanego do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD124 z III kwartału 2020 r. na IV kwartał 2020 r.

Nieprzyjęcie projektu ustawy w III kwartale 2020 r związane jest z przedstawieniem przez organy administracji rządowej licznych uwag w ramach uzgodnień międzyresortowych. Zmiana tytułu projektu ustawy jest natomiast wynikiem uwzględnienia uwagi zgłoszonej do projektu ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji. Poza opisanymi powyżej weryfikacjami zakres przedmiotowy zgłoszenia pozostaje bez zmian.
Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086), dalej jako: „specustawa przesyłowa” pozwala na przygotowanie i realizację inwestycji polegających na budowie linii najwyższych napięć, stacji elektroenergetycznych oraz innych obiektów niezbędnych do eksploatacji wyżej wymienionych linii – strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych – w szczególnym trybie. Doświadczenia zabrane w okresie 5 lat stosowania specustawy przesyłowej wykazały, że jest ona narzędziem usprawniającym i przyśpieszającym proces przygotowywania i realizacji inwestycji. Analiza przepisów specustawy przesyłowej wykazała również, że konieczna jest weryfikacja niektórych z nich, celem ich doprecyzowania lub zmiany pod kątem nowych wyzwań. Powyższe ma doprowadzić do dalszego usprawniania procedury przygotowywania i realizacji inwestycji niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazać należy również, że obowiązujące przepisy specustawy przesyłowej ukierunkowane są na przygotowanie i realizację nowych inwestycji i nie przewidują możliwości modernizacji istniejącej infrastruktury przesyłowej.
Mając na uwadze konieczność zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego oraz stabilności i bezpieczeństwa poboru mocy przez odbiorców energii elektrycznej (zwłaszcza w kontekście zmian zachodzących w sektorze energetycznym i planowanego wzrostu udziału niesterowalnych źródeł energii odnawialnej, w tym morskiej energetyki wiatrowej, w Rzeczypospolitej Polskiej oraz zmiany zachodzące w obszarze wytwarzania energii elektrycznej związane m.in. z wzrostem potencjału wytwórczego w rejonie północnej i centralnej Rzeczypospolitej Polskiej), niezbędna jest pilna rozbudowa sieci przesyłowej oraz modernizacja istniejącej infrastruktury.
Podkreślić należy, że proces przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych na podstawie ogólnych przepisów regulujących proces inwestycyjny jest niezwykle czasochłonny i wymaga zaangażowania licznych organów administracyjnych. Konieczność uzyskania wielu aktów administracyjnych wydawanych przez rozproszone organy ma zdecydowanie negatywny wpływ na czas przygotowania i realizacji inwestycji, a co za tym idzie, na bezpieczeństwo Krajowego Systemu Przesyłowego. Wskazać należy również, że długotrwałość procesu inwestycyjnego wpływa na wzrost kosztów inwestycji, które podnosząc wysokość taryfy, ostatecznie są ponoszone przez odbiorców energii elektrycznej. Należy również wskazać, że istotnym aspektem rozwiązań przewidzianych w specustawie przesyłowej jest możliwość przygotowania i realizacji inwestycji na terenach objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego bez konieczności prowadzenia długotrwałych procedur związanych z ich zmianą.
Rozwiązania przewidziane w specustawie przesyłowej zwiększają efektywności działania inwestora oraz organów, które są zaangażowane w proces wydawania decyzji. Podkreślić należy, że możliwość skorzystania ze ścieżki wynikającej ze specustawy przesyłowej w obowiązującym brzmieniu zdecydowanie skraca czas uzyskania decyzji niezbędnych do realizacji inwestycji (z ok. 56 do ok. 19 miesięcy). Wprowadzenie zmian zaproponowanych w projekcie ustawy doprowadzić ma do dalszego skrócenia okresu niezbędnego do pozyskania koniecznych aktów administracyjnych.
Przygotowanie i realizacja strategicznych inwestycji na podstawie specustawy przesyłowej pozwala również na zmniejszenie liczby decyzji pozyskiwanych w odrębnych postępowaniach administracyjnych oraz organów zaangażowanych w proces inwestycyjny. Wskazać należy, że decyzja o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej zawiera w swoim zakresie rozstrzygnięcia dotyczące m. in.:
1. lokalizacji inwestycji i warunków zabudowy terenu;
2. ograniczenia sposób korzystania z nieruchomości;
3. wywłaszczenia;
4. podziału nieruchomości;
5. wyłączenia gruntów z produkcji rolnej i leśnej;
6. usunięcia drzew lub krzewów;
7. lokalizacji urządzeń w obszarze pasa drogowego.

Celem zmiany przepisów specustawy przesyłowej w zakresie użytej siatki pojęciowej oraz uspójnienia przewidzianych w niej regulacji z innymi specustawami inwestycyjnymi, takimi jak ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1554 i 1724 oraz z 2020 r. poz. 284 i 1086) oraz ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 603 oraz z 2020 r. poz. 284 i 471), dalej jako: „specustawy inwestycyjne”, jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych w zakresie stosowania jej przepisów oraz wprowadzenie sprawdzonych rozwiązań przewidzianych w przepisach innych ustaw, które przyczyniły się do usprawnienia procesu inwestycyjnego. Podkreślić należy również, że w obowiązujących przepisach brak jest regulacji pozwalających na przygotowanie i realizację inwestycji w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, takich jak inwestycja polegająca na budowie połączenia systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republiki Litewskiej.
Zmiany ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471, 782 oraz 1086) mają na celu zagwarantowanie udziału operatorów systemów przesyłowych w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 833, 843 oraz 1086) w procesie planistycznym dotyczącym m.in. uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawania decyzji ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Powyższe ma doprowadzić do wyeliminowania, występującej obecnie niezwykle często, sytuacji powstawania kolizji infrastruktury służącej do przesyłania energii elektrycznej oraz paliw gazowych z innymi obiektami budowlanymi.
Weryfikacja ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283, 284, 322 oraz 471) ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących kwestii przygotowywania i realizacji inwestycji służących przesyłaniu energii elektrycznej, paliw gazowych oraz ciekłych. Powyższe przyczyni się do usprawnienia przygotowywania i realizacji inwestycji, a także wykluczenia wątpliwości interpretacyjnych.
Zmiany zaproponowane w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086) i ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 630 oraz z 2020 r. poz. 284 oraz 471) służą ujednolicaniu przepisów ustaw regulujących proces inwestycyjny oraz dostosowaniu treści specustaw inwestycyjnych do zmieniających się przepisów innych aktów normatywnych, a co za tym idzie wykluczeniu wątpliwości interpretacyjnych oraz dalszemu usprawnieniu przygotowania i realizacji inwestycji.
W projekcie ustawy przewidziano również zmianę ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100) wprowadzającą rozwiązanie polegające na zwolnieniu operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego – spółki Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie, operatora systemu przesyłowego gazowego – spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie oraz spółki PERN S.A. z siedzibą w Płocku z obowiązku sporządzania i przesyłania Prezesowi Krajowego Zasobu Nieruchomości wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Wprowadzona zmiana przyczyni się do zmniejszenia liczby prowadzonych postępowań oraz zmniejszenia liczby dokumentów, a także uprości działanie Spółek i pozwoli im na sprawniejsze przygotowanie i realizację inwestycji infrastrukturalnych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W projekcie ustawy przewidziano rozwiązania polegające w szczególności na:
1. doprecyzowaniu przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne;
2. zastosowaniu dobrze funkcjonujących rozwiązań przewidzianych w innych specustawach inwestycyjnych;
3. zweryfikowaniu listy inwestycji objętych specustawą przesyłową, poprzez zmianę części już w niej wymienionych oraz dodanie nowych, a także uwzględnieniu specyfiki inwestycji w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej;
4. zrezygnowaniu z epizodyczności ustawy;
5. daniu operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego i gazowego możliwości uczestniczenia w procesie planistycznym prowadzonym przez jednostki samorządu terytorialnego;
6. zwolnieniu operatora systemu przesyłowego, operatora systemu przesyłowego gazowego oraz spółki PERN S.A. z siedzibą w Płocku z obowiązku sporządzania i przesyłania Prezesowi Krajowego Zasobu Nieruchomości wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości.

Oczekiwanym efektem wprowadzenia zmian jest usprawnienie i uproszczenie procesu inwestycyjnego, a co za tym idzie szybszy rozwój Krajowego Systemy Elektroenergetycznego oraz systemów służących przesyłaniu paliw gazowych i ciekłych, bezpieczeństwo ich funkcjonowania, sprawna integracja nowych źródeł wytwórczych i w związku z tym zminimalizowanie ryzyka ograniczeń albo przerw w dostawie paliw ciekłych, gazowych lub energii elektrycznej. Powyższe doprowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej.
W związku z wydłużeniem perspektywy długoterminowego planowania w zakresie polityki energetycznej, koniecznością zapewnienia nie tylko sprawnych przygotowania i realizacji nowych inwestycji, ale i umożliwienia modernizacji istniejącej infrastruktury, jak również dynamicznym rozwojem współpracy między operatorami państw członkowskich Unii Europejskiej, zmierzającej do utworzenia wspólnego europejskiego rynku energii, w projekcie przewidziano zrezygnowanie z epizodyczności specustawy przesyłowej.
Rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy w zakresie zmiany ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293, 471, 782 oraz 1086) polegają na umożliwieniu operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego bądź gazowego opiniowania projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Ponadto w projekcie ustawy wskazano, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków wskazanych w ustawie z dnia z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym w przypadku gdy zamierzenie inwestycyjne nie znajdzie się w obszarze oddziaływania niedopuszczalnego poziomu pola elektromagnetycznego i hałasu, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 122 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm ), strefy kontrolowanej wyznaczonej po obu stronach gazociągu lub strefy bezpieczeństwa wyznaczonej po obu stronach rurociągu oraz obszarze w stosunku do którego decyzja o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu u realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086), wywołała skutek, o którym mowa w art. 22 ust. 1 tej ustawy, w zakresie ograniczeń, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o przygotowaniu u realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych.
Weryfikacja ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283, 284, 322 oraz 471) ma na celu ujednolicenie przepisów dotyczących kwestii przygotowywania i realizacji inwestycji służących przesyłaniu energii elektrycznej, paliw gazowych oraz ciekłych. Powyższe przyczyni się do usprawnienia wyżej wymienionych przepisów oraz wykluczenia wątpliwości interpretacyjnych.
Zmiany zaproponowane w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2020 r. poz. 191, 284 oraz 1086) i ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym (Dz. U. poz. 630 oraz z 2020 r. poz. 284 i 471) ujednolicają przepisy ustaw regulujących proces przygotowywania i realizacji inwestycji.
W projekcie ustawy przewidziano również zmianę ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100) wprowadzającą rozwiązanie polegające na zwolnieniu operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego – spółki Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. z siedzibą w Konstancinie-Jeziornie, operatora systemu przesyłowego gazowego – spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. z siedzibą w Warszawie oraz spółki PERN S.A. z siedzibą w Płocku z obowiązku sporządzania i przesyłania Prezesowi Krajowego Zasobu Nieruchomości wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Naimski Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Sekretarz Stanu w KPRM
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 stycznia 2021 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany