W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
16.05.2025 14:45 Magdalena Kucharska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Energii
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw 2.0 10.10.2025 14:51 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw 1.0 16.05.2025 14:45 Magdalena Kucharska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER35","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt deregulacyjny, realizujący postulat MP-1-188. Celem regulacji jest umożliwienie tworzenia Stref Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) dla przedsiębiorców w obszarach strategicznej interwencji (OSI). Projekt zmierza do stworzenia ram prawnych, w ramach deregulacji, pozwalających tworzyć SRZP, które umożliwią przedsiębiorcom, w szczególności energochłonnym, na korzystanie z taniej energii. Projekt przewiduje także likwidację nadmiernych obciążeń regulacyjnych utrudniających funkcjonowanie przemysłu. W efekcie wprowadzenia projektowanych zmian zredukowana zostanie kosztochłonność oraz zwiększona konkurencyjność przedsiębiorców w tym energochłonnych. \nPotrzeba interwencji ustawodawczej wynika z konieczności wsparcia przedsiębiorców, w tym energochłonnych, którzy w Polsce zmaga się z wysokimi kosztami energii elektrycznej, co negatywnie wpływa na ich konkurencyjność na rynkach międzynarodowych. Z uwagi na lokalizację przemysłu i przemysłu energochłonnego oraz planowane wycofanie z użytku części elektrowni węglowych w centralnej i południowej Polsce konieczne jest przyjęcie rozwiązań ułatwiających tym przedsiębiorcom dostęp do taniej energii z odnawialnych źródeł. Powstające na północy kraju nowe, duże źródła energii (farmy wiatrowe, elektrownia atomowa) z uwagi na konieczność dystrybucji energii elektrycznej w znacznych ilościach i wysokie opłaty związane z przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (tzw. koszty sieciowe) nie będą stwarzać dla odbiorców przemysłowych możliwości zakupu taniej energii. \nProjektowane rozwiązania pozwolą na wsparcie przedsiębiorców, w szczególności przemysłu energochłonnego, w transformacji energetycznej, dzięki ograniczeniu kosztów sieciowych a także ułatwieniu dostępu do taniej energii. Ponadto umożliwią poprawę konkurencyjności istniejących przedsiębiorców, w tym energochłonnych, a także ułatwią nowe inwestycje o wysokim zapotrzebowaniu na energię, co przyczyni się do konkurencyjności krajowego przemysłu. Projektowane rozwiązania umożliwią tworzenie infrastruktury energetycznej, a tym samym ograniczą koszty sieciowe i ułatwią przemysłowi transformację energetyczną oraz przejście na czystszą energię. Projektowane rozwiązania przyspieszą dekarbonizację i jednocześnie zapewnią przyszłość produkcji przemysłowej w Polsce w obliczu wysokich kosztów energii.\nProjektowane rozwiązania korespondują z motywami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę (UE) 2018/2001, rozporządzenie (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2015/652 (Dz. U.UE.L.2023.2413) – tzw. dyrektywy RED III – zgodnie z którymi konieczne jest upraszczanie i skracanie procedur stanowiących jedną z głównych barier dla inwestycji w projekty w dziedzinie energii odnawialnej i związaną z nimi infrastrukturę.\nProjekt realizuje również postulaty Paktu dla czystego przemysłu: wspólnego planu działania na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji (Clean Industrial Deal: a joint roadmap for competitiveness and decarbonisation) – o którym mowa w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z 26 lutego 2025r. – co dodatkowo uzasadnia przedmiotową deregulację.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, z późn. zm.) polegających na wprowadzeniu regulacji określających tryb i zasady ustanawiania oraz funkcjonowania SRZP. Ponadto projektowane rozwiązania przewidują zwolnienie przedsiębiorcy energochłonnego w SRZP z opłaty solidarnościowej oraz wprowadzają obowiązek ustanowienia w takiej strefie preferencyjnej taryfy przemysłowej. W tym celu proponuje się wprowadzenie w art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, delegacji ustawowej do wydania stosownego rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi. Natomiast w celu ułatwienia procesu inwestycyjnego w strefach, projektuje się skrócenie terminów na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz warunków przyłączenia o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418) oraz terminów na wydanie warunków przyłączenia do sieci, o których mowa w art. 7 ust. 8g ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.\nProjektowane rozwiązania adresowane są do funkcjonujących w SRZP:\n- przedsiębiorstw energetycznych dostarczających energię do przedsiębiorstw energochłonnych za pośrednictwem linii bezpośredniej;\n- przedsiębiorstw z zawartymi przedwstępnymi długoterminowymi umowami dotyczącymi energii elektrycznej (PPA); \n- przedsiębiorstw energochłonnych o rocznym zużyciu energii elektrycznej co najmniej 100 GWh; \n- przedsiębiorstw planujących budowę magazynów energii na potrzeby stabilizacji profilu. \nZgodnie z projektem na obszarze SRZP, dla objętych regulacją podmiotów, obowiązywać mają szczególne rozwiązania przewidujące:\n- zwolnienie z opłaty solidarnościowej;\n- wprowadzenie preferencyjnej taryfy przemysłowej dla przedsiębiorców energochłonnych;\n- ograniczenie opłat sieciowych;\n- wprowadzenie ułatwień administracyjnych – skrócenie terminów na wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę oraz wydania warunków przyłączenia.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Minister Energii","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER35
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt deregulacyjny, realizujący postulat MP-1-188. Celem regulacji jest umożliwienie tworzenia Stref Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) dla przedsiębiorców w obszarach strategicznej interwencji (OSI). Projekt zmierza do stworzenia ram prawnych, w ramach deregulacji, pozwalających tworzyć SRZP, które umożliwią przedsiębiorcom, w szczególności energochłonnym, na korzystanie z taniej energii. Projekt przewiduje także likwidację nadmiernych obciążeń regulacyjnych utrudniających funkcjonowanie przemysłu. W efekcie wprowadzenia projektowanych zmian zredukowana zostanie kosztochłonność oraz zwiększona konkurencyjność przedsiębiorców w tym energochłonnych.
Potrzeba interwencji ustawodawczej wynika z konieczności wsparcia przedsiębiorców, w tym energochłonnych, którzy w Polsce zmaga się z wysokimi kosztami energii elektrycznej, co negatywnie wpływa na ich konkurencyjność na rynkach międzynarodowych. Z uwagi na lokalizację przemysłu i przemysłu energochłonnego oraz planowane wycofanie z użytku części elektrowni węglowych w centralnej i południowej Polsce konieczne jest przyjęcie rozwiązań ułatwiających tym przedsiębiorcom dostęp do taniej energii z odnawialnych źródeł. Powstające na północy kraju nowe, duże źródła energii (farmy wiatrowe, elektrownia atomowa) z uwagi na konieczność dystrybucji energii elektrycznej w znacznych ilościach i wysokie opłaty związane z przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (tzw. koszty sieciowe) nie będą stwarzać dla odbiorców przemysłowych możliwości zakupu taniej energii.
Projektowane rozwiązania pozwolą na wsparcie przedsiębiorców, w szczególności przemysłu energochłonnego, w transformacji energetycznej, dzięki ograniczeniu kosztów sieciowych a także ułatwieniu dostępu do taniej energii. Ponadto umożliwią poprawę konkurencyjności istniejących przedsiębiorców, w tym energochłonnych, a także ułatwią nowe inwestycje o wysokim zapotrzebowaniu na energię, co przyczyni się do konkurencyjności krajowego przemysłu. Projektowane rozwiązania umożliwią tworzenie infrastruktury energetycznej, a tym samym ograniczą koszty sieciowe i ułatwią przemysłowi transformację energetyczną oraz przejście na czystszą energię. Projektowane rozwiązania przyspieszą dekarbonizację i jednocześnie zapewnią przyszłość produkcji przemysłowej w Polsce w obliczu wysokich kosztów energii.
Projektowane rozwiązania korespondują z motywami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 października 2023 r. zmieniająca dyrektywę (UE) 2018/2001, rozporządzenie (UE) 2018/1999 i dyrektywę 98/70/WE w odniesieniu do promowania energii ze źródeł odnawialnych oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2015/652 (Dz. U.UE.L.2023.2413) – tzw. dyrektywy RED III – zgodnie z którymi konieczne jest upraszczanie i skracanie procedur stanowiących jedną z głównych barier dla inwestycji w projekty w dziedzinie energii odnawialnej i związaną z nimi infrastrukturę.
Projekt realizuje również postulaty Paktu dla czystego przemysłu: wspólnego planu działania na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji (Clean Industrial Deal: a joint roadmap for competitiveness and decarbonisation) – o którym mowa w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z 26 lutego 2025r. – co dodatkowo uzasadnia przedmiotową deregulację.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, z późn. zm.) polegających na wprowadzeniu regulacji określających tryb i zasady ustanawiania oraz funkcjonowania SRZP. Ponadto projektowane rozwiązania przewidują zwolnienie przedsiębiorcy energochłonnego w SRZP z opłaty solidarnościowej oraz wprowadzają obowiązek ustanowienia w takiej strefie preferencyjnej taryfy przemysłowej. W tym celu proponuje się wprowadzenie w art. 46 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, delegacji ustawowej do wydania stosownego rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi. Natomiast w celu ułatwienia procesu inwestycyjnego w strefach, projektuje się skrócenie terminów na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz warunków przyłączenia o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418) oraz terminów na wydanie warunków przyłączenia do sieci, o których mowa w art. 7 ust. 8g ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.
Projektowane rozwiązania adresowane są do funkcjonujących w SRZP:
- przedsiębiorstw energetycznych dostarczających energię do przedsiębiorstw energochłonnych za pośrednictwem linii bezpośredniej;
- przedsiębiorstw z zawartymi przedwstępnymi długoterminowymi umowami dotyczącymi energii elektrycznej (PPA);
- przedsiębiorstw energochłonnych o rocznym zużyciu energii elektrycznej co najmniej 100 GWh;
- przedsiębiorstw planujących budowę magazynów energii na potrzeby stabilizacji profilu.
Zgodnie z projektem na obszarze SRZP, dla objętych regulacją podmiotów, obowiązywać mają szczególne rozwiązania przewidujące:
- zwolnienie z opłaty solidarnościowej;
- wprowadzenie preferencyjnej taryfy przemysłowej dla przedsiębiorców energochłonnych;
- ograniczenie opłat sieciowych;
- wprowadzenie ułatwień administracyjnych – skrócenie terminów na wydanie decyzji w sprawie pozwolenia na budowę oraz wydania warunków przyłączenia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
ME
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Miłosz Motyka Minister Energii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
ME
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: