W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
19.05.2025 13:24 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Klimatu i Środowiska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 4.0 10.10.2025 16:09 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁU: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 3.0 01.07.2025 10:10 Edyta Kurkiewicz
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska ora zniektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 2.0 01.07.2025 08:04 Edyta Kurkiewicz
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 1.0 19.05.2025 13:24 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER39","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"I. Brak spójności przepisów kompetencyjnych skutkujący sporami w tym zakresie\nProjekt ma na celu deregulację polegającą na rozstrzygnięciu wątpliwości interpretacyjnych w zakresie właściwości organów. Istnieje konieczność jednoznacznego wskazania jednego organu właściwego do wydawania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych o całkowitej pojemności ponad 50 ton, o których mowa w art. 201 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z tym przepisem, pozwolenia zintegrowanego wymagają instalacje, których funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w nich działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenia poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Rodzaje takich instalacji określone zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1169). Instalacje do magazynowania odpadów niebezpiecznych wymienione zostały w ust. 5 pkt 5 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia. \nRozwiązania wymaga kwestia sporów kompetencyjnych pomiędzy marszałkami województw i starostami wydłużających czas trwania postępowań administracyjnych i utrudniających przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej. W kraju eksploatowanych jest ok. 100 instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Do MKiŚ wpływają liczne zapytania/interwencje od organów ochrony środowiska wskazujące na wątpliwości co do właściwości w zakresie wydania pozwolenia zintegrowanego dla ww. instalacji. Ponadto kilka spraw (sporów kompetencyjnych) zostało skierowanych do rozstrzygnięcia przez sądy administracyjne. Taki stan rzeczy istotnie wydłuża czas trwania postępowań, co faktycznie uniemożliwia eksploatację technicznie gotowych do użytkowania instalacji.\nII. Trudności w egzekwowaniu przepisów dot. rzetelności dokumentów DPR i EDPR\nKonieczność jednoznacznego zapewnienia możliwości oparcia się przez marszałków województwa na materiale dowodowym zgromadzonym w toku kontroli przez inne organy, przy unieważnianiu dokumentów DPR/EDPR. Obecne przepisy wskazują, że jedynie w przypadku stwierdzenia rażących nieprawidłowości, w wyniku kontroli przeprowadzonej przez marszałka województwa, może on unieważnić w drodze decyzji wydawanej z urzędu, dokumenty DPR lub EDPR, w odniesieniu do których wykazano niezgodność ze stanem faktycznym informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach. Powyższa kwestia istotnie wydłuża czas postępowania administracyjnego prowadzonego przez marszałka województwa, zwiększając prawdopodobieństwo przedawnienia należnych zaległości z tytułu opłaty produktowej. Jednocześnie w praktyce uniemożliwia wykonanie przepisu w przypadku podmiotów, które kończą działalność przed upływem trzyletniego okresu wyznaczonego marszałkom na przeprowadzenie takiej kontroli.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"I. Jednoznaczne wskazanie, że organem właściwym do wydawania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych o całkowitej pojemności ponad 50 ton jest marszałek województwa. Nie stwierdzono możliwości osiągnięcia celu projektu w sposób inny niż nowelizacja ustawy.\nII. Wyłączenie ograniczenia, zgodnie z którym unieważnienie dokumentów DPR i EDPR wymaga przeprowadzenia osobnej kontroli przez marszałka województwa. Praktyczne umożliwienie oparcia procedury unieważnienia dokumentów DPR i EDPR na informacjach uzyskanych w ramach kontroli prowadzonych przez organy ścigania, organy Krajowej Administracji Skarbowej, organy Inspekcji Ochrony Środowiska, a także w ramach czynności kontrolnych, o których mowa w art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o inspekcji ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 425). Nie stwierdzono możliwości osiągnięcia celu projektu w sposób inny niż nowelizacja ustawy.\nPlanowane rozwiązania zostaną zrealizowane w drodze zmiany ustaw.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anita Sowińska Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 października 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER39
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
I. Brak spójności przepisów kompetencyjnych skutkujący sporami w tym zakresie
Projekt ma na celu deregulację polegającą na rozstrzygnięciu wątpliwości interpretacyjnych w zakresie właściwości organów. Istnieje konieczność jednoznacznego wskazania jednego organu właściwego do wydawania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych o całkowitej pojemności ponad 50 ton, o których mowa w art. 201 ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z tym przepisem, pozwolenia zintegrowanego wymagają instalacje, których funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w nich działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenia poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Rodzaje takich instalacji określone zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1169). Instalacje do magazynowania odpadów niebezpiecznych wymienione zostały w ust. 5 pkt 5 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia.
Rozwiązania wymaga kwestia sporów kompetencyjnych pomiędzy marszałkami województw i starostami wydłużających czas trwania postępowań administracyjnych i utrudniających przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej. W kraju eksploatowanych jest ok. 100 instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Do MKiŚ wpływają liczne zapytania/interwencje od organów ochrony środowiska wskazujące na wątpliwości co do właściwości w zakresie wydania pozwolenia zintegrowanego dla ww. instalacji. Ponadto kilka spraw (sporów kompetencyjnych) zostało skierowanych do rozstrzygnięcia przez sądy administracyjne. Taki stan rzeczy istotnie wydłuża czas trwania postępowań, co faktycznie uniemożliwia eksploatację technicznie gotowych do użytkowania instalacji.
II. Trudności w egzekwowaniu przepisów dot. rzetelności dokumentów DPR i EDPR
Konieczność jednoznacznego zapewnienia możliwości oparcia się przez marszałków województwa na materiale dowodowym zgromadzonym w toku kontroli przez inne organy, przy unieważnianiu dokumentów DPR/EDPR. Obecne przepisy wskazują, że jedynie w przypadku stwierdzenia rażących nieprawidłowości, w wyniku kontroli przeprowadzonej przez marszałka województwa, może on unieważnić w drodze decyzji wydawanej z urzędu, dokumenty DPR lub EDPR, w odniesieniu do których wykazano niezgodność ze stanem faktycznym informacji dotyczących zagospodarowania odpadów opakowaniowych zawartych w tych dokumentach. Powyższa kwestia istotnie wydłuża czas postępowania administracyjnego prowadzonego przez marszałka województwa, zwiększając prawdopodobieństwo przedawnienia należnych zaległości z tytułu opłaty produktowej. Jednocześnie w praktyce uniemożliwia wykonanie przepisu w przypadku podmiotów, które kończą działalność przed upływem trzyletniego okresu wyznaczonego marszałkom na przeprowadzenie takiej kontroli.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
I. Jednoznaczne wskazanie, że organem właściwym do wydawania pozwoleń zintegrowanych dla instalacji do magazynowania odpadów niebezpiecznych o całkowitej pojemności ponad 50 ton jest marszałek województwa. Nie stwierdzono możliwości osiągnięcia celu projektu w sposób inny niż nowelizacja ustawy.
II. Wyłączenie ograniczenia, zgodnie z którym unieważnienie dokumentów DPR i EDPR wymaga przeprowadzenia osobnej kontroli przez marszałka województwa. Praktyczne umożliwienie oparcia procedury unieważnienia dokumentów DPR i EDPR na informacjach uzyskanych w ramach kontroli prowadzonych przez organy ścigania, organy Krajowej Administracji Skarbowej, organy Inspekcji Ochrony Środowiska, a także w ramach czynności kontrolnych, o których mowa w art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o inspekcji ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 425). Nie stwierdzono możliwości osiągnięcia celu projektu w sposób inny niż nowelizacja ustawy.
Planowane rozwiązania zostaną zrealizowane w drodze zmiany ustaw.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anita Sowińska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 października 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany