W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD194","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest wprowadzenie istotnych i niezbędnych zmian ukierunkowanych na usprawnienie postępowania karnego wykonawczego przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia i poszanowania praw skazanych. Projekt jest nakierowany na modyfikację lub wyeliminowanie wprowadzonych w ostatnim czasie regulacji, które budziły wątpliwości oraz zawiera propozycje nowych rozwiązań.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Najistotniejsze projektowane rozwiązania:\n1) wydłużenie terminu do wniesienia przez skazanego skargi w postępowaniu karnym wykonawczym z 7 dni do 14 dni od dnia, w którym skazany dowiedział się o zdarzeniu będącym podstawą skargi (projektowany art. 6 § 4 k.k.w.); \n2) poszerzenie stosowania systemu dozoru elektronicznego przez wprowadzenie możliwości udzielenia zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego skazanemu, wobec którego orzeczono karę pozbawienia wolności w wymiarze niższym niż 3 lata i któremu do odbycia w zakładzie karnym pozostała część tej kary w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku i 6 miesięcy (obecnie nie większym niż 6 miesięcy) (projektowany art. 43la § 1 pkt 1 i § 6 pkt 2 k.k.w.);\n3) zmiana zasad doprowadzania skazanych do aresztu śledczego: w przypadku kary pozbawienia wolności w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku i 6 miesięcy oraz pozostałych kar – wezwanie do stawienia się w wyznaczonym terminie w areszcie śledczym, a w przypadku kary pozbawienia wolności powyżej jednego roku i 6 miesięcy – zatrzymanie i doprowadzenie do aresztu śledczego (projektowana zmiana w art. 79 § 1, 1a, 1b, 1c, 2 i 4 k.k.w.);\n4) wprowadzenie obowiązku poinformowania skazanego przy przyjęciu do aresztu śledczego o możliwości wykonania pracy społecznie użytecznej orzeczonej w zamian za grzywnę w formie prac porządkowych i pomocniczych na rzecz jednostek organizacyjnych Służby Więziennej (projektowany art. 79b § 5 k.k.w.);\n5) skrócenie okresów, po upływie których może nastąpić przeniesienie skazanego na karę dożywotniego pozbawienia wolności do zakładu karnego typu półotwartego (z 20 lat do 15 lat) i do zakładu karnego typu otwartego (z 25 lat do 20 lat) (projektowany art. 89 § 3 k.k.w.);\n6) odstąpienie od możliwości powierzenia przywięziennemu zakładowi pracy zapewnienia systemu służącego realizacji uprawnienia skazanych do korzystania z samoinkasującego aparatu telefonicznego (projektowane uchylenie w art. 105b § 4 i 5 k.k.w., art. 217c § 5 i 6 k.k.w. oraz art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o Służbie Więziennej);\n7) uchylenie obowiązku uiszczania przez skazanych pozbawionych wolności zryczałtowanej miesięcznej opłaty (15 zł) za użytkowanie w celi mieszkalnej dodatkowego sprzętu elektronicznego lub elektrycznego (projektowane uchylenie art. 110b k.k.w.);\n8) zmiana zasad udzielania świadczeń zdrowotnych skazanym osadzonym w zakładzie karnym typu zamkniętego oraz tymczasowo aresztowanym przez wskazanie, że mogą one być udzielane w obecności funkcjonariuszy niewykonujących zawodu medycznego (obecnie funkcjonariusza niewykonującego zawodu medycznego) (projektowany art. 115 § 7a k.k.w. i art. 214a k.k.w.);\n9) skrócenie terminów, po upływie których skazany będzie mógł ubiegać się ponownie o warunkowe zwolnienie: jeżeli kara nie przekracza 5 lat pozbawienia wolności – z 6 miesięcy do 3 miesięcy, a jeżeli kara przekracza 5 lat pozbawienia wolności – z roku do 6 miesięcy (projektowany art. 161 § 3 i 4 k.k.w.);\n10) wprowadzenie możliwości przeprowadzania przez funkcjonariuszki Służby Więziennej niektórych czynności związanych z kontrolą pobieżną mężczyzn pozbawionych wolności (projektowany art. 223g § 2 i 3 k.k.w.);\n11) wprowadzenie rozróżnienia definicji kontroli rozmowy skazanego oraz kontroli rozmowy tymczasowo aresztowanego (projektowany art. 242 § 10 i 10a k.k.w.);\n12) zmiana zasad prewencyjnego używania środków przymusu bezpośredniego wobec osób pozbawionych wolności przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych (projektowany art. 19 ust. 9 ustawy o Służbie Więziennej oraz projektowane uchylenie art. 19 ust. 6-8 i 10 ustawy o Służbie Więziennej);\n13) dodanie dowódcy zmiany i zastępcy dowódcy zmiany do katalogu osób uprawnionych do podejmowania decyzji o użyciu środków przymusu bezpośredniego podczas nieobecności na terenie jednostki organizacyjnej Służby Więziennej jej kierownika oraz osób go zastępujących (projektowany art. 35 ust. 2 pkt 8a ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu \nMaria Ejchart Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD194
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest wprowadzenie istotnych i niezbędnych zmian ukierunkowanych na usprawnienie postępowania karnego wykonawczego przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia i poszanowania praw skazanych. Projekt jest nakierowany na modyfikację lub wyeliminowanie wprowadzonych w ostatnim czasie regulacji, które budziły wątpliwości oraz zawiera propozycje nowych rozwiązań.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Najistotniejsze projektowane rozwiązania: 1) wydłużenie terminu do wniesienia przez skazanego skargi w postępowaniu karnym wykonawczym z 7 dni do 14 dni od dnia, w którym skazany dowiedział się o zdarzeniu będącym podstawą skargi (projektowany art. 6 § 4 k.k.w.); 2) poszerzenie stosowania systemu dozoru elektronicznego przez wprowadzenie możliwości udzielenia zezwolenia na odbycie kary w systemie dozoru elektronicznego skazanemu, wobec którego orzeczono karę pozbawienia wolności w wymiarze niższym niż 3 lata i któremu do odbycia w zakładzie karnym pozostała część tej kary w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku i 6 miesięcy (obecnie nie większym niż 6 miesięcy) (projektowany art. 43la § 1 pkt 1 i § 6 pkt 2 k.k.w.); 3) zmiana zasad doprowadzania skazanych do aresztu śledczego: w przypadku kary pozbawienia wolności w wymiarze nieprzekraczającym jednego roku i 6 miesięcy oraz pozostałych kar – wezwanie do stawienia się w wyznaczonym terminie w areszcie śledczym, a w przypadku kary pozbawienia wolności powyżej jednego roku i 6 miesięcy – zatrzymanie i doprowadzenie do aresztu śledczego (projektowana zmiana w art. 79 § 1, 1a, 1b, 1c, 2 i 4 k.k.w.); 4) wprowadzenie obowiązku poinformowania skazanego przy przyjęciu do aresztu śledczego o możliwości wykonania pracy społecznie użytecznej orzeczonej w zamian za grzywnę w formie prac porządkowych i pomocniczych na rzecz jednostek organizacyjnych Służby Więziennej (projektowany art. 79b § 5 k.k.w.); 5) skrócenie okresów, po upływie których może nastąpić przeniesienie skazanego na karę dożywotniego pozbawienia wolności do zakładu karnego typu półotwartego (z 20 lat do 15 lat) i do zakładu karnego typu otwartego (z 25 lat do 20 lat) (projektowany art. 89 § 3 k.k.w.); 6) odstąpienie od możliwości powierzenia przywięziennemu zakładowi pracy zapewnienia systemu służącego realizacji uprawnienia skazanych do korzystania z samoinkasującego aparatu telefonicznego (projektowane uchylenie w art. 105b § 4 i 5 k.k.w., art. 217c § 5 i 6 k.k.w. oraz art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o Służbie Więziennej); 7) uchylenie obowiązku uiszczania przez skazanych pozbawionych wolności zryczałtowanej miesięcznej opłaty (15 zł) za użytkowanie w celi mieszkalnej dodatkowego sprzętu elektronicznego lub elektrycznego (projektowane uchylenie art. 110b k.k.w.); 8) zmiana zasad udzielania świadczeń zdrowotnych skazanym osadzonym w zakładzie karnym typu zamkniętego oraz tymczasowo aresztowanym przez wskazanie, że mogą one być udzielane w obecności funkcjonariuszy niewykonujących zawodu medycznego (obecnie funkcjonariusza niewykonującego zawodu medycznego) (projektowany art. 115 § 7a k.k.w. i art. 214a k.k.w.); 9) skrócenie terminów, po upływie których skazany będzie mógł ubiegać się ponownie o warunkowe zwolnienie: jeżeli kara nie przekracza 5 lat pozbawienia wolności – z 6 miesięcy do 3 miesięcy, a jeżeli kara przekracza 5 lat pozbawienia wolności – z roku do 6 miesięcy (projektowany art. 161 § 3 i 4 k.k.w.); 10) wprowadzenie możliwości przeprowadzania przez funkcjonariuszki Służby Więziennej niektórych czynności związanych z kontrolą pobieżną mężczyzn pozbawionych wolności (projektowany art. 223g § 2 i 3 k.k.w.); 11) wprowadzenie rozróżnienia definicji kontroli rozmowy skazanego oraz kontroli rozmowy tymczasowo aresztowanego (projektowany art. 242 § 10 i 10a k.k.w.); 12) zmiana zasad prewencyjnego używania środków przymusu bezpośredniego wobec osób pozbawionych wolności przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych (projektowany art. 19 ust. 9 ustawy o Służbie Więziennej oraz projektowane uchylenie art. 19 ust. 6-8 i 10 ustawy o Służbie Więziennej); 13) dodanie dowódcy zmiany i zastępcy dowódcy zmiany do katalogu osób uprawnionych do podejmowania decyzji o użyciu środków przymusu bezpośredniego podczas nieobecności na terenie jednostki organizacyjnej Służby Więziennej jej kierownika oraz osób go zastępujących (projektowany art. 35 ust. 2 pkt 8a ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu Maria Ejchart Podsekretarz Stanu