Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw
2.0
14.08.2025 14:24 Monika Majewska
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw
1.0
02.06.2025 13:46 Monika Majewska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER45","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest wprowadzenie zmian o charakterze deregulacyjnym w trzech obszarach prawa gospodarczego – w ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18, z późn. zm.), dalej „k.s.h.”, w ustawie z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2024 r. poz. 1822), dalej „u.o.p.z.” oraz w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644), dalej „u.p.p.p.f.t.”.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Najistotniejsze projektowane rozwiązania: \n1) w zakresie zmian w Kodeksie spółek handlowych: \na) zmiana art. 18 § 4 k.s.h. polegająca na wykreśleniu wyłączenia możliwości sądowego zwolnienia z zakazu pełnienia funkcji w spółce w przypadku przestępstw popełnionych umyślnie. Takie rozwiązanie pozostawia ocenę stanu faktycznego oraz pełną swobodę wyrokowania w dyspozycji sądu, co jest zmianą pożądaną zarówno z punktu widzenia deregulacji prawa gospodarczego, jak też znajduje uzasadnienie w ustrojowej zasadzie trójpodziału władz, \nb) uchylenie art. 586 k.s.h. jako rozwiązania, które utraciło swoje ratio legis i które w sposób nadmierny wpływa na obszar obrotu gospodarczego, \nc) w związku z uchyleniem art. 586 k.s.h. zmiana art. 593 k.s.h., który określa właściwość sądów dla spraw uregulowanych w przepisach karnych, przez zmianę zakresu przepisów z „art. 586-592” na „art. 587-592”, co odzwierciedla uchylenie art. 586 k.s.h.; \n2) w zakresie zmian w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary: \na) wprowadzenie do ustawy nowych przepisów: \n- art. 9a u.o.p.z., który wprowadza możliwość orzekania wobec podmiotu zbiorowego środków kompensacyjnych, \n- art. 43a u.o.p.z., który wprowadza zupełnie nowy, szczególny tryb postępowania, regulujący możliwość poddania się karze przez podmiot zbiorowy, \nb) w art. 14 u.o.p.z. rozszerzenie katalogu instytucji przedawnienia o obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, \nc) poszerzenie brzmienia art. 26 u.o.p.z. o możliwość wystąpienia o wydanie postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym o zabezpieczenie na mieniu podmiotu zbiorowego obowiązku naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, \nd) zmiany art. 42 i 43 u.o.p.z. będące konsekwencją zmiany w art. 14 u.o.p.z. przez poszerzenie o obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę; \n3) w zakresie zmian w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:\na) uchylenie art. 156 u.p.p.p.f.t., który przewiduje odpowiedzialność karną dla osoby wyznaczonej do zgłaszania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji dotyczących tzw. transakcji podejrzanych oraz okoliczności wskazujących na możliwość popełnienia przestępstwa prania pieniędzy, \nb) wprowadzenie art. 154a u.p.p.p.f.t., który obejmie swoim zakresem ten sam zakres czynów jak w przypadku występku z art. 156 u.p.p.p.f.t., przewidując jednak karanie w trybie administracyjnym, w formie kary pieniężnej (do wysokości 1 000 000 zł).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r.- ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1 lipca 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER45
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest wprowadzenie zmian o charakterze deregulacyjnym w trzech obszarach prawa gospodarczego – w ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 18, z późn. zm.), dalej „k.s.h.”, w ustawie z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2024 r. poz. 1822), dalej „u.o.p.z.” oraz w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2025 r. poz. 644), dalej „u.p.p.p.f.t.”.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Najistotniejsze projektowane rozwiązania: 1) w zakresie zmian w Kodeksie spółek handlowych: a) zmiana art. 18 § 4 k.s.h. polegająca na wykreśleniu wyłączenia możliwości sądowego zwolnienia z zakazu pełnienia funkcji w spółce w przypadku przestępstw popełnionych umyślnie. Takie rozwiązanie pozostawia ocenę stanu faktycznego oraz pełną swobodę wyrokowania w dyspozycji sądu, co jest zmianą pożądaną zarówno z punktu widzenia deregulacji prawa gospodarczego, jak też znajduje uzasadnienie w ustrojowej zasadzie trójpodziału władz, b) uchylenie art. 586 k.s.h. jako rozwiązania, które utraciło swoje ratio legis i które w sposób nadmierny wpływa na obszar obrotu gospodarczego, c) w związku z uchyleniem art. 586 k.s.h. zmiana art. 593 k.s.h., który określa właściwość sądów dla spraw uregulowanych w przepisach karnych, przez zmianę zakresu przepisów z „art. 586-592” na „art. 587-592”, co odzwierciedla uchylenie art. 586 k.s.h.; 2) w zakresie zmian w ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary: a) wprowadzenie do ustawy nowych przepisów: - art. 9a u.o.p.z., który wprowadza możliwość orzekania wobec podmiotu zbiorowego środków kompensacyjnych, - art. 43a u.o.p.z., który wprowadza zupełnie nowy, szczególny tryb postępowania, regulujący możliwość poddania się karze przez podmiot zbiorowy, b) w art. 14 u.o.p.z. rozszerzenie katalogu instytucji przedawnienia o obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, c) poszerzenie brzmienia art. 26 u.o.p.z. o możliwość wystąpienia o wydanie postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym o zabezpieczenie na mieniu podmiotu zbiorowego obowiązku naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, d) zmiany art. 42 i 43 u.o.p.z. będące konsekwencją zmiany w art. 14 u.o.p.z. przez poszerzenie o obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę; 3) w zakresie zmian w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu: a) uchylenie art. 156 u.p.p.p.f.t., który przewiduje odpowiedzialność karną dla osoby wyznaczonej do zgłaszania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji dotyczących tzw. transakcji podejrzanych oraz okoliczności wskazujących na możliwość popełnienia przestępstwa prania pieniędzy, b) wprowadzenie art. 154a u.p.p.p.f.t., który obejmie swoim zakresem ten sam zakres czynów jak w przypadku występku z art. 156 u.p.p.p.f.t., przewidując jednak karanie w trybie administracyjnym, w formie kary pieniężnej (do wysokości 1 000 000 zł).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.- ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1 lipca 2025 r.