W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
27.08.2025 14:59 Monika Majewska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Finansów i Gospodarki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa 1.0 27.08.2025 14:59 Monika Majewska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER91","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt stanowi częściową realizację postulatu deregulacyjnego dotyczącego centralizacji procesu wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków i opłat pozostających we właściwości samorządowych organów podatkowych (MF-27-61). Zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym, interpretacje te wydaje, stosownie do swojej właściwości, wójt, burmistrz, prezydent miasta – łącznie 2 479 urzędów. Interpretacje te, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ wydający daną interpretację indywidualną (art. 14j § 3 w zw. z art. 14i § 3 Ordynacji podatkowej). Powyższe regulacje powodują, że publikacja interpretacji indywidualnych w zakresie podatków i opłat lokalnych jest istotnie rozproszona na wiele Biuletynów Informacji Publicznej, prowadzonych przez różne urzędy. Utrudnia to realizację funkcji informacyjnej jaką pełnią interpretacje podatkowe, w tym również identyfikowanie ewentualnego zjawiska niejednolitości stanowisk zawartych w tych interpretacjach (porównywanie stanowisk prezentowanych przez poszczególne organy samorządowe w zakresie podobnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt przewiduje dostosowanie stanu prawnego do sytuacji, w której interpretacje indywidualne wydawane przez właściwe samorządowe organy podatkowe zamieszczane będą (w formie zanonimizowanej) w jednej, wspólnej i powszechnie dostępnej bazie interpretacji podatkowych, tj. w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych – aktualnie funkcję tę pełni System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, dostępny na stronie internetowej pod adresem: https://eureka.mf.gov.pl/. W związku z tym, w ramach projektu, na samorządowe organy podatkowe nałożony zostanie ustawowy obowiązek przekazania wydanej interpretacji indywidualnej do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, celem niezwłocznego zamieszczenia jej w systemie EUREKA. Z racji tego, że przyznanie wszystkim samorządowym organom interpretacyjnym uprawnień do zamieszczania dokumentów w systemie EUREKA spowodowałoby nadmierne obciążenie tego systemu, niezbędne jest nałożenie obowiązku zamieszczania zanonimizowanych interpretacji samorządowych na jeden, wyspecjalizowany organ. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej publikujący w systemie EUREKA już obecnie ok. 25 tys. interpretacji rocznie jest organem najbardziej właściwym do przejęcia tego obowiązku, ponieważ dysponuje wyszkolonym i doświadczonym zapleczem kadrowym w zakresie obsługi systemu EUREKA. Zaproponowane rozwiązanie nie będzie w sposób istotny obciążać urzędu obsługującego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ani także poszczególnych samorządowych organów interpretacyjnych, albowiem rocznie wydawanych jest ok. 200 interpretacji indywidualnych (łącznie przez wszystkie właściwe organy samorządowe). Pomimo stosunkowo niewielkiej liczby tych interpretacji w skali całego kraju, interpretacje te dla podatników mają istotną rolę informacyjną. Ponadto skumulowanie ich w jednej bazie ułatwi podatnikom powołanie się na utrwaloną praktykę interpretacyjną. Zaproponowane rozwiązanie nie narusza autonomii finansowej organów samorządowych, tj. nie ma wpływu na ich rozstrzygnięcia merytoryczne zawarte w wydawanych przez nie interpretacjach indywidualnych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III/IV kwartał 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER91
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt stanowi częściową realizację postulatu deregulacyjnego dotyczącego centralizacji procesu wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego w zakresie podatków i opłat pozostających we właściwości samorządowych organów podatkowych (MF-27-61). Zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym, interpretacje te wydaje, stosownie do swojej właściwości, wójt, burmistrz, prezydent miasta – łącznie 2 479 urzędów. Interpretacje te, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego organ wydający daną interpretację indywidualną (art. 14j § 3 w zw. z art. 14i § 3 Ordynacji podatkowej). Powyższe regulacje powodują, że publikacja interpretacji indywidualnych w zakresie podatków i opłat lokalnych jest istotnie rozproszona na wiele Biuletynów Informacji Publicznej, prowadzonych przez różne urzędy. Utrudnia to realizację funkcji informacyjnej jaką pełnią interpretacje podatkowe, w tym również identyfikowanie ewentualnego zjawiska niejednolitości stanowisk zawartych w tych interpretacjach (porównywanie stanowisk prezentowanych przez poszczególne organy samorządowe w zakresie podobnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt przewiduje dostosowanie stanu prawnego do sytuacji, w której interpretacje indywidualne wydawane przez właściwe samorządowe organy podatkowe zamieszczane będą (w formie zanonimizowanej) w jednej, wspólnej i powszechnie dostępnej bazie interpretacji podatkowych, tj. w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych – aktualnie funkcję tę pełni System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, dostępny na stronie internetowej pod adresem: https://eureka.mf.gov.pl/. W związku z tym, w ramach projektu, na samorządowe organy podatkowe nałożony zostanie ustawowy obowiązek przekazania wydanej interpretacji indywidualnej do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, celem niezwłocznego zamieszczenia jej w systemie EUREKA. Z racji tego, że przyznanie wszystkim samorządowym organom interpretacyjnym uprawnień do zamieszczania dokumentów w systemie EUREKA spowodowałoby nadmierne obciążenie tego systemu, niezbędne jest nałożenie obowiązku zamieszczania zanonimizowanych interpretacji samorządowych na jeden, wyspecjalizowany organ. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej publikujący w systemie EUREKA już obecnie ok. 25 tys. interpretacji rocznie jest organem najbardziej właściwym do przejęcia tego obowiązku, ponieważ dysponuje wyszkolonym i doświadczonym zapleczem kadrowym w zakresie obsługi systemu EUREKA. Zaproponowane rozwiązanie nie będzie w sposób istotny obciążać urzędu obsługującego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ani także poszczególnych samorządowych organów interpretacyjnych, albowiem rocznie wydawanych jest ok. 200 interpretacji indywidualnych (łącznie przez wszystkie właściwe organy samorządowe). Pomimo stosunkowo niewielkiej liczby tych interpretacji w skali całego kraju, interpretacje te dla podatników mają istotną rolę informacyjną. Ponadto skumulowanie ich w jednej bazie ułatwi podatnikom powołanie się na utrwaloną praktykę interpretacyjną. Zaproponowane rozwiązanie nie narusza autonomii finansowej organów samorządowych, tj. nie ma wpływu na ich rozstrzygnięcia merytoryczne zawarte w wydawanych przez nie interpretacjach indywidualnych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiG
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiG
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III/IV kwartał 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: