W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
22.04.2025 10:54 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Finansów
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności 3.0 17.06.2025 10:18 Edyta Kurkiewicz
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności 2.0 21.05.2025 09:55 Edyta Kurkiewicz
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności 1.0 22.04.2025 10:54 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER9","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W zakresie udostępniania bankom informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego będącego osobą fizyczną, w przypadku którego umowa rachunku bankowego nie została zawarta w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, z Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwanego dalej „rejestrem PESEL”, wskazane jest, aby udostępnieniu podlegała również informacja o dacie jego śmierci, a nie jak obecnie tylko o fakcie śmierci. To z datą śmierci, a nie z datą powzięcia informacji o śmierci ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146 i 222), zwana dalej „ustawą”, wiąże skutki rozwiązania umowy rachunku bankowego oraz kwestię związania tą umową do chwili wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny. Należy zatem zapewnić bankom możliwość pozyskania informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku. Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2016 r. art. 49 ust. 2a ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r. poz. 274) wskazuje, że podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1, po wykazaniu interesu faktycznego, udostępnia się za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, dane potwierdzające zgon. W wyniku takiego zapytania, jest możliwe jedynie uzyskanie informacji potwierdzającej zgon lub zaprzeczającej śmierci, bez wskazania informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku. \n\nPonadto warto zauważyć, że art. 92ba ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że bank jest obowiązany udzielić posiadaczowi rachunku bankowego będącemu osobą fizyczną, osobie która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku oraz zarządcy sukcesyjnemu zbiorczej informacji o umowach rachunku bankowego posiadacza rachunku rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1–3 ustawy. Jednocześnie art. 92ba ust. 2 ustawy stanowi, że w zbiorczej informacji wskazuje się podmiot, który prowadzi albo prowadził rachunek, numery rachunków wynikające z umowy rachunku oraz informację, czy rachunki są nadal prowadzone. Ustawa nie precyzuje jednak zakresu czasowego udzielania informacji o rachunkach bankowych posiadacza rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1–3 ustawy. Nie wskazuje ona, jak daleko wstecz bank obowiązany jest poszukiwać informacji. Proponuje się wskazać zatem maksymalny okres poszukiwania przez bank informacji o umowie rachunku rozwiązanej albo wygasłej z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1–3 ustawy. Warto również zwrócić uwagę, że banki przechowując dokumentację dotyczącą rachunków bankowych, mają na uwadze także okres przedawnienia roszczeń klientów związanych z danym rodzajem rachunku bankowego.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponuje się, aby banki miały obowiązek uzyskiwania informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku bankowego bezpośrednio z rejestru PESEL, co umożliwi szybkie zamknięcie rachunków cechujących się brakiem aktywności ich posiadaczy, tzw. „rachunków uśpionych”. Projektowana ustawa przewiduje zatem, że z upływem 5 lat od dnia wydania ostatniej dyspozycji dotyczącej rachunku prowadzonego na podstawie umowy, o której mowa w art. 59a ust. 1 ustawy, bank będzie zobowiązany wystąpić do ministra właściwego do spraw informatyzacji o udostępnienie danych z rejestru PESEL umożliwiających ustalenie, czy posiadacz rachunku żyje czy nie oraz jeśli nie żyje, daty jego śmierci. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności zapewni bankom pozyskanie informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku bankowego, z którą to datą ustawa wiąże skutki rozwiązania umowy rachunku bankowego oraz kwestię związania tą umową do chwili wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny. Dzięki wprowadzonej zmianie spadkobiercy łatwiej i szybciej uzyskają informacje o zgromadzonych środkach i ograniczone zostanie ryzyko ich wypłat na rzecz osób nieuprawnionych.\nProjekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności przewiduje także, że bank nie będzie miał obowiązku wystąpienia o udostępnienie danych, jeżeli prowadzi on więcej niż jeden rachunek dla posiadacza rachunku i posiadacz rachunku wydał w terminie 5 lat dyspozycję dotyczącą jednego z tych rachunków. Analogiczną regulację przewidziano w przypadku umowy rachunku bankowego zawartej na czas oznaczony. \nUproszczona została także procedura przekazania informacji zbiorczej przez bank, która polega na zwolnieniu banków z przekazania informacji zbiorczej w odniesieniu do umów rachunku bankowego posiadacza rozwiązanych albo wygasłych, w których upłynął już, wynikający z odrębnych przepisów, właściwy okres wymagany do przechowywania przez bank związanych z tymi umowami informacji i dokumentów. \nPonadto proponuje się wprowadzenie zmiany w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności zapewniającej bankom udostępnienie z rejestru PESEL informacji o dacie zgonu posiadacza rachunku (obok dotychczasowej informacji potwierdzającej tylko zgon). ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jurand Drop Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 czerwca 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER9
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W zakresie udostępniania bankom informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego będącego osobą fizyczną, w przypadku którego umowa rachunku bankowego nie została zawarta w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, z Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwanego dalej „rejestrem PESEL”, wskazane jest, aby udostępnieniu podlegała również informacja o dacie jego śmierci, a nie jak obecnie tylko o fakcie śmierci. To z datą śmierci, a nie z datą powzięcia informacji o śmierci ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1646 i 1863 oraz z 2025 r. poz. 146 i 222), zwana dalej „ustawą”, wiąże skutki rozwiązania umowy rachunku bankowego oraz kwestię związania tą umową do chwili wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny. Należy zatem zapewnić bankom możliwość pozyskania informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku. Obowiązujący od dnia 1 stycznia 2016 r. art. 49 ust. 2a ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2025 r. poz. 274) wskazuje, że podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1, po wykazaniu interesu faktycznego, udostępnia się za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji, dane potwierdzające zgon. W wyniku takiego zapytania, jest możliwe jedynie uzyskanie informacji potwierdzającej zgon lub zaprzeczającej śmierci, bez wskazania informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku.

Ponadto warto zauważyć, że art. 92ba ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że bank jest obowiązany udzielić posiadaczowi rachunku bankowego będącemu osobą fizyczną, osobie która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku oraz zarządcy sukcesyjnemu zbiorczej informacji o umowach rachunku bankowego posiadacza rachunku rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1–3 ustawy. Jednocześnie art. 92ba ust. 2 ustawy stanowi, że w zbiorczej informacji wskazuje się podmiot, który prowadzi albo prowadził rachunek, numery rachunków wynikające z umowy rachunku oraz informację, czy rachunki są nadal prowadzone. Ustawa nie precyzuje jednak zakresu czasowego udzielania informacji o rachunkach bankowych posiadacza rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1–3 ustawy. Nie wskazuje ona, jak daleko wstecz bank obowiązany jest poszukiwać informacji. Proponuje się wskazać zatem maksymalny okres poszukiwania przez bank informacji o umowie rachunku rozwiązanej albo wygasłej z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1–3 ustawy. Warto również zwrócić uwagę, że banki przechowując dokumentację dotyczącą rachunków bankowych, mają na uwadze także okres przedawnienia roszczeń klientów związanych z danym rodzajem rachunku bankowego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponuje się, aby banki miały obowiązek uzyskiwania informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku bankowego bezpośrednio z rejestru PESEL, co umożliwi szybkie zamknięcie rachunków cechujących się brakiem aktywności ich posiadaczy, tzw. „rachunków uśpionych”. Projektowana ustawa przewiduje zatem, że z upływem 5 lat od dnia wydania ostatniej dyspozycji dotyczącej rachunku prowadzonego na podstawie umowy, o której mowa w art. 59a ust. 1 ustawy, bank będzie zobowiązany wystąpić do ministra właściwego do spraw informatyzacji o udostępnienie danych z rejestru PESEL umożliwiających ustalenie, czy posiadacz rachunku żyje czy nie oraz jeśli nie żyje, daty jego śmierci. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności zapewni bankom pozyskanie informacji o dacie śmierci posiadacza rachunku bankowego, z którą to datą ustawa wiąże skutki rozwiązania umowy rachunku bankowego oraz kwestię związania tą umową do chwili wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny. Dzięki wprowadzonej zmianie spadkobiercy łatwiej i szybciej uzyskają informacje o zgromadzonych środkach i ograniczone zostanie ryzyko ich wypłat na rzecz osób nieuprawnionych.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o ewidencji ludności przewiduje także, że bank nie będzie miał obowiązku wystąpienia o udostępnienie danych, jeżeli prowadzi on więcej niż jeden rachunek dla posiadacza rachunku i posiadacz rachunku wydał w terminie 5 lat dyspozycję dotyczącą jednego z tych rachunków. Analogiczną regulację przewidziano w przypadku umowy rachunku bankowego zawartej na czas oznaczony.
Uproszczona została także procedura przekazania informacji zbiorczej przez bank, która polega na zwolnieniu banków z przekazania informacji zbiorczej w odniesieniu do umów rachunku bankowego posiadacza rozwiązanych albo wygasłych, w których upłynął już, wynikający z odrębnych przepisów, właściwy okres wymagany do przechowywania przez bank związanych z tymi umowami informacji i dokumentów.
Ponadto proponuje się wprowadzenie zmiany w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności zapewniającej bankom udostępnienie z rejestru PESEL informacji o dacie zgonu posiadacza rachunku (obok dotychczasowej informacji potwierdzającej tylko zgon).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jurand Drop Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 10 czerwca 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany