W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD426","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgłoszenie niniejszego projektu ustawy zostało poprzedzone analizą przychodów Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz pożądanych zmian prawnych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w obszarze opłat ewidencyjnych stanowiących przychód Funduszu. W ramach analizy uwzględniono wnioski wpływające od przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz środowisk samorządowych. W efekcie uznano za zasadne:\n1) konieczność wprowadzenia ułatwień dla obywateli (właścicieli pojazdów, kierowców, również przedsiębiorców), w szczególności zmniejszenie liczby procedur administracyjnych i wyeliminowanie pobieranych w związku z rejestracją pojazdów, nabywaniem uprawnień do kierowania pojazdami i obowiązkowymi badaniami technicznymi opłat ewidencyjnych; \n2) odciążenie samorządów, w tym starostów, marszałków województw i wojewodów oraz przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów od konieczności pobierania opłaty ewidencyjnej a następnie jej przekazywania i rozliczania oraz składania miesięcznych sprawozdań związanych z pobieraniem tej opłaty. \nUwzględniając powyższe zasadniczą przyczyną wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie jest wyeliminowanie opłaty ewidencyjnej ponoszonej przez obywateli w procesach rejestracji pojazdów oraz nabywania uprawnień do kierowania pojazdami oraz odciążenie samorządów oraz przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów od obowiązków związanych z pobieraniem i przekazywaniem na rachunek Funduszu opłat ewidencyjnych, a także sprawozdawczością w tym zakresie wobec ministra właściwego do spraw informatyzacji. Wprowadzenie zmian w przedmiotowym obszarze, zaproponowanych w pkt 2 wymaga zmian ustawowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą planowanych w projekcie ustawy rozwiązań jest wyeliminowanie opłat ewidencyjnych uiszczanych przez obywateli i przedsiębiorców w związku z rejestracją pojazdów, nabywaniem uprawnień do kierowania pojazdami, poddaniem pojazdu wymaganym badaniom technicznym. Projekt obejmie także zniesienie opłat ewidencyjnych za wpis przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej lub ewidencji – wskazanych w art. 138a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, które aktualnie nie są jeszcze pobierane a rozpoczęcie ich pobierania miało nastąpić od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji. Zgodnie z projektem nie będzie również pobierana opłata ewidencyjna za wydanie karty parkingowej, o której mowa w art. 8 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. \nW związku z powyższym założeniem podmioty zobowiązane obecnie do pobierania opłaty ewidencyjnej – starosta, marszałek, wojewoda, przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów – nie będą musiały składać miesięcznych sprawozdań z pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych.\nW związku z faktem, iż dysponentem Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców jest minister właściwy do spraw informatyzacji a przepisy związane z funkcjonowaniem centralnej ewidencji kierowców i centralnej ewidencji pojazdów, a także o Funduszu, który stanowi źródło finansowania wydatków związanych z budową, funkcjonowaniem i rozwojem tych ewidencji znajdują się w gestii tego ministra, w projekcie uwzględniono również przeniesienie regulacji dotyczących opłaty ewidencyjnej z ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – do jej części dotyczącej Funduszu. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III/IV kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 lutego 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD426
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgłoszenie niniejszego projektu ustawy zostało poprzedzone analizą przychodów Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców oraz pożądanych zmian prawnych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w obszarze opłat ewidencyjnych stanowiących przychód Funduszu. W ramach analizy uwzględniono wnioski wpływające od przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz środowisk samorządowych. W efekcie uznano za zasadne:
1) konieczność wprowadzenia ułatwień dla obywateli (właścicieli pojazdów, kierowców, również przedsiębiorców), w szczególności zmniejszenie liczby procedur administracyjnych i wyeliminowanie pobieranych w związku z rejestracją pojazdów, nabywaniem uprawnień do kierowania pojazdami i obowiązkowymi badaniami technicznymi opłat ewidencyjnych;
2) odciążenie samorządów, w tym starostów, marszałków województw i wojewodów oraz przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów od konieczności pobierania opłaty ewidencyjnej a następnie jej przekazywania i rozliczania oraz składania miesięcznych sprawozdań związanych z pobieraniem tej opłaty.
Uwzględniając powyższe zasadniczą przyczyną wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie jest wyeliminowanie opłaty ewidencyjnej ponoszonej przez obywateli w procesach rejestracji pojazdów oraz nabywania uprawnień do kierowania pojazdami oraz odciążenie samorządów oraz przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów od obowiązków związanych z pobieraniem i przekazywaniem na rachunek Funduszu opłat ewidencyjnych, a także sprawozdawczością w tym zakresie wobec ministra właściwego do spraw informatyzacji. Wprowadzenie zmian w przedmiotowym obszarze, zaproponowanych w pkt 2 wymaga zmian ustawowych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą planowanych w projekcie ustawy rozwiązań jest wyeliminowanie opłat ewidencyjnych uiszczanych przez obywateli i przedsiębiorców w związku z rejestracją pojazdów, nabywaniem uprawnień do kierowania pojazdami, poddaniem pojazdu wymaganym badaniom technicznym. Projekt obejmie także zniesienie opłat ewidencyjnych za wpis przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej lub ewidencji – wskazanych w art. 138a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, które aktualnie nie są jeszcze pobierane a rozpoczęcie ich pobierania miało nastąpić od dnia określonego w komunikacie Ministra Cyfryzacji. Zgodnie z projektem nie będzie również pobierana opłata ewidencyjna za wydanie karty parkingowej, o której mowa w art. 8 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
W związku z powyższym założeniem podmioty zobowiązane obecnie do pobierania opłaty ewidencyjnej – starosta, marszałek, wojewoda, przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów – nie będą musiały składać miesięcznych sprawozdań z pobranych i przekazanych opłat ewidencyjnych.
W związku z faktem, iż dysponentem Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców jest minister właściwy do spraw informatyzacji a przepisy związane z funkcjonowaniem centralnej ewidencji kierowców i centralnej ewidencji pojazdów, a także o Funduszu, który stanowi źródło finansowania wydatków związanych z budową, funkcjonowaniem i rozwojem tych ewidencji znajdują się w gestii tego ministra, w projekcie uwzględniono również przeniesienie regulacji dotyczących opłaty ewidencyjnej z ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – do jej części dotyczącej Funduszu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Janusz Cieszyński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III/IV kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 lutego 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany