W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (projekt realizuje priorytet rządu)

08.10.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (projekt realizuje priorytet rządu), przedłożony przez Minister Edukacji.

To początek reformy „Kompas Jutra. Nowe przepisy określają ramy prawne zmian w podstawie programowej, dzięki którym szkoła stanie się bardziej elastyczna, ucząca krytycznego myślenia i kompetencji. Uczniowie będą mogli efektywniej korzystać ze zdobytej wiedzy oraz lepiej rozwijać umiejętności potrzebne w codziennym życiu.

Celem projektu jest zmiana sposobu opisu wymagań w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół.  W miejsce treści nauczania i wymagań szczegółowych, określone zostaną oczekiwane efekty uczenia się i wymagania dotyczące doświadczeń edukacyjnych.

Ministerstwo Edukacji Narodowej razem z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym prowadzi prace nad wdrożeniem w przedszkolach i szkołach kompleksowej reformy programowej. Założenia, kierunki i cele reformy zostały wypracowane w szerokich konsultacjach społecznych.

Najważniejsze założenia reformy

  • Cele kształcenia i efekty uczenia się zostaną jasno i precyzyjnie określone w podstawie programowej.
  • Większy nacisk będzie położony na umiejętności i sprawczość uczniów, przy zachowaniu wysokiego poziomu wiedzy przedmiotowej.
  • Podstawa programowa będzie napisana językiem efektów uczenia się, spójna między przedmiotami, elastyczna dla nauczycieli, a jednocześnie precyzyjna i mierzalna.
  • Zmiany mają na celu budowanie kompetencji uczniów, a nie tylko zapamiętywanie informacji.
  • Chodzi o stworzenie szkoły przyjaznej i wymagającej, dzięki której każdy uczeń zdobędzie wiedzę (rozumienie świata), kompetencje (zdolność działania) oraz sprawczość (siłę i motywację do działania).

Zmiany w projekcie ustawy zostały przygotowane przy założeniu, że nowa podstawa programowa będzie wdrażana począwszy od:

  • 1 września 2026 roku w przypadku wychowania przedszkolnego i szkoły podstawowej (klasy I i IV);
  • 1 września 2027 roku w szkołach ponadpodstawowych (klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum, klasie I branżowej szkoły I stopnia i szkole policealnej), a odpowiednio później również w branżowej szkole II stopnia.
  • W pozostałych klasach poszczególnych typów szkół będą obowiązywać – do zakończenia cyklu kształcenia – dotychczasowe podstawy programowe.

Projekt przewiduje ponadto, że od roku szkolnego 2026/2027 przywrócony zostanie kwietniowy termin egzaminu ósmoklasisty.

{"register":{"columns":[]}}