W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC31","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych jest zapewnienie zgodności niektórych przepisów z zakresu działu informatyzacja z obowiązującymi i planowanymi do wdrożenia przepisami europejskimi. \nW zakresie zmiany ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34), dalej „Prawo telekomunikacyjne”, projekt stanowi realizację obowiązku wynikającego z art. 109 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 321 z 17.12.2018, str. 34-214, z późn. zm.), dalej „EKŁE”. Projektowane przepisy stworzą możliwość uruchomienia w Polsce usługi Advance Mobile Location (AML).\nDodatkowo projekt przewiduje implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2380 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych (Dz. U. UE L 315 z 7.12.2022 r., str. 30-43), w zakresie wprowadzenia przepisów umożliwiających stosowanie wspólnych ładowarek do telefonów komórkowych i innych podobnych urządzeń.\nW zakresie zmiany ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 440), dalej „ustawa o dostępności”, projekt przewiduje wydłużenie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247), dalej „rozporządzenie KRI”. Przedłużenie obowiązywania rozporządzenia KRI niezbędne jest ze względu na konieczność uwzględnienia w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307), dalej „ustawa o informatyzacji”, i nowym akcie wykonawczym, wydawanym na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji, wymagań wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy), którego ogłoszenie planowane jest na II kwartał 2024 r. \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"1. Wprowadzenie usługi AML\nUsługa AML umożliwia przekazanie do operatora numeru alarmowego danych lokalizacyjnych użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy. Projekt przewiduje, że dana lokalizacyjna w oparciu usługę AML będzie przekazywana do systemu PLI CBD (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych) w przypadku jej prawidłowego wyzwalania z urządzenia końcowego i zaadresowania. Określono również mechanizm rozpoczęcia przyjmowania przez system Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, dalej „Prezes UKE”, i przekazywania do służb powołanych do niesienia pomocy danych o lokalizacji pozyskanych w oparciu o usługę AML, w celu zapewnienia harmonizacji działań po stronie wszystkich interesariuszy projektu. \n2. Wprowadzenie zharmonizowanego gniazda ładowania urządzeń elektronicznych \nProjektowane rozwiązania przewidują wprowadzenie zharmonizowanego gniazda ładowania urządzeń elektronicznych - poprzez wskazanie w przepisach, że urządzenie objęte regulacją muszą być wyposażone w gniazdo USB typu C - jednolite, uniwersalne gniazdo. Przepisy regulują także wprowadzenie zharmonizowanej technologii szybkiego ładowania – poprzez wymóg stosowania ujednoliconego protokołu komunikacyjnego w zakresie ładowania. \nProjektowanymi przepisami objęte zostaną podręczne telefony komórkowe, tablety, aparaty cyfrowe, słuchawki nagłowne, zestawy słuchawkowe, podręczne konsole do gier wideo, przenośne głośniki, czytniki książek elektronicznych, klawiatury, myszy, przenośne systemy nawigacyjne, słuchawki douszne, laptopy. Jest to otwarty katalog urządzeń, który może zostać poszerzony przez Komisję Europejską na podstawie aktów wydanych do Dyrektywy 2014/53/UE(3) w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych. \n3. Wydłużenie okresu obowiązywania rozporządzenia KRI\nW projekcie przewidziano zmianę art. 26 ustawy o dostępności, co pozwoli na wydłużenie obowiązywania rozporządzenia KRI o 24 miesiące.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Standerski Sekretarz Stanu\nMichał Gramatyka Sekretarz Stanu\n\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC31
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych jest zapewnienie zgodności niektórych przepisów z zakresu działu informatyzacja z obowiązującymi i planowanymi do wdrożenia przepisami europejskimi.
W zakresie zmiany ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34), dalej „Prawo telekomunikacyjne”, projekt stanowi realizację obowiązku wynikającego z art. 109 ust. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz. Urz. UE L 321 z 17.12.2018, str. 34-214, z późn. zm.), dalej „EKŁE”. Projektowane przepisy stworzą możliwość uruchomienia w Polsce usługi Advance Mobile Location (AML).
Dodatkowo projekt przewiduje implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2380 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych (Dz. U. UE L 315 z 7.12.2022 r., str. 30-43), w zakresie wprowadzenia przepisów umożliwiających stosowanie wspólnych ładowarek do telefonów komórkowych i innych podobnych urządzeń.
W zakresie zmiany ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 440), dalej „ustawa o dostępności”, projekt przewiduje wydłużenie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247), dalej „rozporządzenie KRI”. Przedłużenie obowiązywania rozporządzenia KRI niezbędne jest ze względu na konieczność uwzględnienia w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307), dalej „ustawa o informatyzacji”, i nowym akcie wykonawczym, wydawanym na podstawie art. 18 ustawy o informatyzacji, wymagań wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy), którego ogłoszenie planowane jest na II kwartał 2024 r.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
1. Wprowadzenie usługi AML
Usługa AML umożliwia przekazanie do operatora numeru alarmowego danych lokalizacyjnych użytkownika dzwoniącego na numer alarmowy. Projekt przewiduje, że dana lokalizacyjna w oparciu usługę AML będzie przekazywana do systemu PLI CBD (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych) w przypadku jej prawidłowego wyzwalania z urządzenia końcowego i zaadresowania. Określono również mechanizm rozpoczęcia przyjmowania przez system Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, dalej „Prezes UKE”, i przekazywania do służb powołanych do niesienia pomocy danych o lokalizacji pozyskanych w oparciu o usługę AML, w celu zapewnienia harmonizacji działań po stronie wszystkich interesariuszy projektu.
2. Wprowadzenie zharmonizowanego gniazda ładowania urządzeń elektronicznych
Projektowane rozwiązania przewidują wprowadzenie zharmonizowanego gniazda ładowania urządzeń elektronicznych - poprzez wskazanie w przepisach, że urządzenie objęte regulacją muszą być wyposażone w gniazdo USB typu C - jednolite, uniwersalne gniazdo. Przepisy regulują także wprowadzenie zharmonizowanej technologii szybkiego ładowania – poprzez wymóg stosowania ujednoliconego protokołu komunikacyjnego w zakresie ładowania.
Projektowanymi przepisami objęte zostaną podręczne telefony komórkowe, tablety, aparaty cyfrowe, słuchawki nagłowne, zestawy słuchawkowe, podręczne konsole do gier wideo, przenośne głośniki, czytniki książek elektronicznych, klawiatury, myszy, przenośne systemy nawigacyjne, słuchawki douszne, laptopy. Jest to otwarty katalog urządzeń, który może zostać poszerzony przez Komisję Europejską na podstawie aktów wydanych do Dyrektywy 2014/53/UE(3) w sprawie zmiany dyrektywy 2014/53/UE w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych.
3. Wydłużenie okresu obowiązywania rozporządzenia KRI
W projekcie przewidziano zmianę art. 26 ustawy o dostępności, co pozwoli na wydłużenie obowiązywania rozporządzenia KRI o 24 miesiące.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Standerski Sekretarz Stanu
Michał Gramatyka Sekretarz Stanu

Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r.