W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD269","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zasadniczymi celami projektowanego aktu jest dokonanie zmian w sferze prawnej, ukierunkowanych na:\n− zwiększenie nieuchronności wykrycia nieprawidłowości, przez poszerzenie katalogu organów mogących prowadzić w trybie mandatowym sprawy dotyczące czynów o mniejszym stopniu społecznej szkodliwości, tj. o wykroczenia skarbowe, polegające na paserstwie wyrobami akcyzowymi podlegającymi obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (np. papierosy, tytoń, alkohol), jak również za wykroczenia przeciwko interesom konsumentów oraz budżetowi państwa, polegających na nieewidencjonowaniu obrotu, w szczególności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo niewydawaniu paragonów;\n− wyrównanie szans podmiotów gospodarczych przestrzegających przepisy prawa w zakresie ewidencjonowania obrotu oraz użycia paliw napędowych i opałowych zgodnie z ich przeznaczeniem w konfrontacji rynkowej z podmiotami nieprzestrzegającymi zasad we wskazanym zakresie, poprzez uszczelnienie systemu kontroli oraz zaostrzenie konsekwencji postępowania wbrew przepisom w tych obszarach;\n− zwiększenie skuteczności zwalczania obrotu nielegalnymi wyrobami akcyzowymi, a w konsekwencji ograniczenie dostępności określonych kategorii „używek”, pochodzących z nielegalnych źródeł;\n− ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, przez kierowanie na badania techniczne pojazdów napędzanych przez nieprzeznaczone do tego paliwa;\n− skuteczne zniechęcanie do nielegalnej produkcji alkoholu oraz wyrobów tytoniowych, przez podwyższenie sankcji karnych za taki przestępczy proceder.\nPrzewiduje się, iż pośrednim, lecz równie istotnym celem, jaki zostanie osiągnięty przez projektowane regulacje, będzie:\n− ograniczenie szarej strefy w użyciu i obrocie wybranymi kategoriami wyrobów akcyzowych, a także zmniejszenie obrotu gospodarczego dokonywanego z pominięciem kas rejestrujących, a tym samym zwiększenie dochodów budżetowych z tytułu wpłat podatków związanych z legalną działalnością.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Instrumentami, które mają pozwolić na osiągnięcie wskazanych celów są:\n1) stworzenie nowego katalogu niefinansowych organów postępowania mandatowego w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (zwanym dalej: „kks”), wśród których znalazłyby się: Inspekcja Handlowa oraz straże gminne;\n2) przyznanie organom wskazanym w pkt 1 uprawnień do prowadzenia postępowań mandatowych w sprawach o wybrane wykroczenia skarbowe określone w art. 65 § 4 i art. 91 § 4 kks (tzw. paserstwo wyrobami akcyzowymi nieoznaczonymi wymaganymi znakami akcyzy) oraz w art. 62 § 5 kks (nieewidencjonowanie obrotu, w szczególności sprzedaż z pominięciem kasy rejestrującej albo niewydanie paragonu);\n3) wykorzystanie sankcji administracyjnych w postaci cofnięcia zezwolenia na handel alkoholem w przypadku recydywy sprzedaży wyrobów alkoholowych z pominięciem kasy rejestrującej, czy niewydawania paragonu;\n4) wprowadzenie surowszych sankcji zniechęcających do podejmowania nieuczciwych praktyk polegających na zmianie przeznaczenia wyrobu akcyzowego, w szczególności wykorzystywania oleju opałowego do napędu pojazdów samochodowych przy świadczeniu usług transportowych - w postaci obligatoryjnego kierowania pojazdu samochodowego napędzanego nieprzeznaczonym do tego paliwem na badanie techniczne w zakresie uciążliwości;\n5) zmniejszenie dysproporcji między surową odpowiedzialnością grożącą za przestępstwa związane z produkcją narkotyków, a sankcjami przewidzianymi za dużo bardziej dochodowe obszary przestępczej działalności – tj. nielegalną produkcję wyrobów tytoniowych i alkoholu etylowego, które do tej pory nie były adekwatne do pożytków osiąganych przez osoby zajmujące się tym procederem.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mariusz Gojny Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Kierownictwo Ministerstwa Finansów w dniu 22 września 2022 r. na podstawie całokształtu zgłoszonych w ramach uzgodnień zewnętrznych i konsultacji publicznych uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw UD269 podjęło decyzję o:\n1) przeniesieniu części przepisów z projektu UD269 do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw UD325 (Connect+) – obecnie projekt jest na etapie uzgodnień wewnętrznych;\n2) zakończeniu prac legislacyjnych nad pozostałą częścią przepisów w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw UD269.\nGłówne przyczyny rezygnacji z prac nad projektem:\n− przeniesienie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z projektu UD269 do projektu UD325,\n− wejście w życie zmian w ustawie o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (podwyższenie kar) na mocy ustawy z 28 września 2022 r. o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2015),\n− uznanie zmiany w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, zmierzającej do wprowadzenia dodatkowych przesłanek badania technicznego pojazdów w przypadku używania oleju opałowego do celów napędowych, w opinii Ministra Infrastruktury za niezasadne,\n− zmiany w Kodeksie karnym skarbowym, ustawie o strażach gminnych i ustawie o Inspekcji Handlowej,\nw kierunku nadania uprawnień dla straży gminnych oraz Inspekcji Handlowej do nakładania mandatów karnych za wybrane wykroczenia skarbowe, dla swej skuteczności wymagają wprowadzenia w Kodeksie karnym skarbowych uprzednich zmian zawartych w projekcie zmiany KKS – UD357, nad którym Ministerstwo Sprawiedliwości zawiesiło prace legislacyjne.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD269
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zasadniczymi celami projektowanego aktu jest dokonanie zmian w sferze prawnej, ukierunkowanych na:
− zwiększenie nieuchronności wykrycia nieprawidłowości, przez poszerzenie katalogu organów mogących prowadzić w trybie mandatowym sprawy dotyczące czynów o mniejszym stopniu społecznej szkodliwości, tj. o wykroczenia skarbowe, polegające na paserstwie wyrobami akcyzowymi podlegającymi obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy (np. papierosy, tytoń, alkohol), jak również za wykroczenia przeciwko interesom konsumentów oraz budżetowi państwa, polegających na nieewidencjonowaniu obrotu, w szczególności sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo niewydawaniu paragonów;
− wyrównanie szans podmiotów gospodarczych przestrzegających przepisy prawa w zakresie ewidencjonowania obrotu oraz użycia paliw napędowych i opałowych zgodnie z ich przeznaczeniem w konfrontacji rynkowej z podmiotami nieprzestrzegającymi zasad we wskazanym zakresie, poprzez uszczelnienie systemu kontroli oraz zaostrzenie konsekwencji postępowania wbrew przepisom w tych obszarach;
− zwiększenie skuteczności zwalczania obrotu nielegalnymi wyrobami akcyzowymi, a w konsekwencji ograniczenie dostępności określonych kategorii „używek”, pochodzących z nielegalnych źródeł;
− ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, przez kierowanie na badania techniczne pojazdów napędzanych przez nieprzeznaczone do tego paliwa;
− skuteczne zniechęcanie do nielegalnej produkcji alkoholu oraz wyrobów tytoniowych, przez podwyższenie sankcji karnych za taki przestępczy proceder.
Przewiduje się, iż pośrednim, lecz równie istotnym celem, jaki zostanie osiągnięty przez projektowane regulacje, będzie:
− ograniczenie szarej strefy w użyciu i obrocie wybranymi kategoriami wyrobów akcyzowych, a także zmniejszenie obrotu gospodarczego dokonywanego z pominięciem kas rejestrujących, a tym samym zwiększenie dochodów budżetowych z tytułu wpłat podatków związanych z legalną działalnością.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Instrumentami, które mają pozwolić na osiągnięcie wskazanych celów są:
1) stworzenie nowego katalogu niefinansowych organów postępowania mandatowego w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (zwanym dalej: „kks”), wśród których znalazłyby się: Inspekcja Handlowa oraz straże gminne;
2) przyznanie organom wskazanym w pkt 1 uprawnień do prowadzenia postępowań mandatowych w sprawach o wybrane wykroczenia skarbowe określone w art. 65 § 4 i art. 91 § 4 kks (tzw. paserstwo wyrobami akcyzowymi nieoznaczonymi wymaganymi znakami akcyzy) oraz w art. 62 § 5 kks (nieewidencjonowanie obrotu, w szczególności sprzedaż z pominięciem kasy rejestrującej albo niewydanie paragonu);
3) wykorzystanie sankcji administracyjnych w postaci cofnięcia zezwolenia na handel alkoholem w przypadku recydywy sprzedaży wyrobów alkoholowych z pominięciem kasy rejestrującej, czy niewydawania paragonu;
4) wprowadzenie surowszych sankcji zniechęcających do podejmowania nieuczciwych praktyk polegających na zmianie przeznaczenia wyrobu akcyzowego, w szczególności wykorzystywania oleju opałowego do napędu pojazdów samochodowych przy świadczeniu usług transportowych - w postaci obligatoryjnego kierowania pojazdu samochodowego napędzanego nieprzeznaczonym do tego paliwem na badanie techniczne w zakresie uciążliwości;
5) zmniejszenie dysproporcji między surową odpowiedzialnością grożącą za przestępstwa związane z produkcją narkotyków, a sankcjami przewidzianymi za dużo bardziej dochodowe obszary przestępczej działalności – tj. nielegalną produkcję wyrobów tytoniowych i alkoholu etylowego, które do tej pory nie były adekwatne do pożytków osiąganych przez osoby zajmujące się tym procederem.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mariusz Gojny Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Kierownictwo Ministerstwa Finansów w dniu 22 września 2022 r. na podstawie całokształtu zgłoszonych w ramach uzgodnień zewnętrznych i konsultacji publicznych uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw UD269 podjęło decyzję o:
1) przeniesieniu części przepisów z projektu UD269 do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ustawy – Prawo energetyczne, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw UD325 (Connect+) – obecnie projekt jest na etapie uzgodnień wewnętrznych;
2) zakończeniu prac legislacyjnych nad pozostałą częścią przepisów w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw UD269.
Główne przyczyny rezygnacji z prac nad projektem:
− przeniesienie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z projektu UD269 do projektu UD325,
− wejście w życie zmian w ustawie o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (podwyższenie kar) na mocy ustawy z 28 września 2022 r. o zmianie ustawy o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2015),
− uznanie zmiany w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, zmierzającej do wprowadzenia dodatkowych przesłanek badania technicznego pojazdów w przypadku używania oleju opałowego do celów napędowych, w opinii Ministra Infrastruktury za niezasadne,
− zmiany w Kodeksie karnym skarbowym, ustawie o strażach gminnych i ustawie o Inspekcji Handlowej,
w kierunku nadania uprawnień dla straży gminnych oraz Inspekcji Handlowej do nakładania mandatów karnych za wybrane wykroczenia skarbowe, dla swej skuteczności wymagają wprowadzenia w Kodeksie karnym skarbowych uprzednich zmian zawartych w projekcie zmiany KKS – UD357, nad którym Ministerstwo Sprawiedliwości zawiesiło prace legislacyjne.
Status realizacji:
Wycofany