W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD244","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W obecnym stanie prawnym istnieje przeszkoda we wzajemnej współpracy pomiędzy Polską, jako państwem nieuczestniczącym we wzmocnionej współpracy, a Prokuraturą Europejską. Prokuratura Europejska, powołana na mocy rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz. Urz. UE L 283/19 z 31.10.2017 r.), zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi organ Unii Europejskiej, a nie jest organem państw członkowskich uczestniczących w mechanizmie wzmocnionej współpracy. Zgodnie z obecnymi regulacjami Kodeksu postępowania karnego, nie jest zatem uprawniona do występowania w ramach prowadzonych postępowań karnych w zakresie swojej kompetencji o udzielenie jej szeroko rozumianej pomocy prawnej przez polskie organy postępowania karnego (prokuratury i sądy) i vice versa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Kodeks postępowania karnego nie przewiduje możliwości stosowania instrumentów unijnych w relacjach z organami Unii Europejskiej, lecz wyłącznie w relacjach z państwami członkowskimi UE i z kompetentnymi organami tych państw.\nPrzepisy Kodeksu postępowania karnego w rozdziałach:\n- 62a i 62b (zatrzymywanie dowodów i zabezpieczanie mienia),\n- 62c i 62 d (europejski nakaz dochodzeniowy, dalej: END),\n- 65a i 65b (europejski nakaz aresztowania),\n- 65c i 65d (wykonywanie wolnościowych środków zapobiegawczych)\nprzewidują wyłącznie możliwość wystąpienia do państw członkowskich UE lub wystąpienie państw członkowskich UE o wykonanie orzeczeń w przedmiocie ww. kwestii. Prokuratura Europejska jako organ UE, a nie organ państw członkowskich uczestniczących we wzmocnionej współpracy nie mieści się w żadnej z tych kategorii.\nPonadto należy zauważyć, że zaistniały problem nie może zostać rozwiązany wyłącznie w drodze notyfikacji składanych w trybie art. 105 ust. 3 rozporządzenia 2017/1939 przez państwa członkowskie uczestniczące we wzmocnionej współpracy wskazujących Prokuraturę Europejską jako podmiot uprawniony do występowania w zakresie obrotu prawnego dotyczącego wskazanych wyżej obszarów współpracy w sprawach karnych, a w przypadku END, w zakresie objętym przedmiotem postępowań prowadzonych przez Prokuraturę Europejską, także do wykonywania orzeczeń, wydanych przez właściwe organy państw członkowskich nieuczestniczących we wzmocnionej współpracy. Analogicznie odnosi się to także do przepisów art. 589b-589f k.p.k. dotyczących tworzenia i funkcjonowania wspólnych zespołów śledczych oraz przepisów art.592a-592f k.p.k. w sprawie zapobiegania konfliktom jurysdykcji w postępowaniu karnym i w sprawie rozstrzygania takich konfliktów.\nProjektowana regulacja ma na celu włączenie Prokuratury Europejskiej do kręgu podmiotów uprawnionych do funkcjonowania w obrocie prawnym i umożliwienie polskim prokuraturom i sądom wykonywanie jej wystąpień, jak również wprowadzająca możliwość występowania przez polskie prokuratury i sądy do Prokuratury Europejskiej o zabezpieczenie i przekazanie materiału dowodowego w sprawach objętych jej kompetencją.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Zważywszy na fakt, że Polska jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 Traktatu o Unii Europejskiej jest zobowiązana do lojalnej współpracy z Unią w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów, w tym poprzez ułatwianie wypełniania przez Unię jej zadań oraz powstrzymanie się od podejmowania środków, które mogłyby zagrażać urzeczywistnieniu celów Unii – niezbędna jest nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania karnego włączająca Prokuraturę Europejską do kręgu podmiotów uprawnionych do funkcjonowania w transgranicznym obrocie prawnym i umożliwiająca polskim prokuraturom i sądom wykonywanie jej wniosków, jak również wprowadzająca możliwość występowania przez polskie prokuratury i sądy do Prokuratury Europejskiej o zabezpieczenie i przekazanie materiału dowodowego w sprawach objętych jej kompetencją. Przy czym również art. 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że zarówno Unia jak i jej państwa członkowskie są zobowiązane do zwalczania wszelkich działań naruszających interesy finansowe Unii, a państwa członkowskie do podejmowania takich samych środków do zwalczania nadużyć finansowych naruszających interesy finansowe Unii, jakie podejmują do zwalczania nadużyć finansowych naruszających ich własne interesy finansowe.\nNowelizacja w przedmiotowym zakresie polega na dodaniu do Kodeksu postępowania karnego nowego przepisu art. 615a, dotyczącego odpowiedniego stosowania w relacjach z Prokuraturą Europejską przepisów znajdujących się w:\n- rozdziale 62 („Pomoc prawna i doręczenia w sprawach karnych”, w szczególności w odniesieniu\ndo powołania zespołu śledczego),\n- rozdziale 62c („Wystąpienie do państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przeprowadzenie czynności dochodzeniowych na podstawie europejskiego nakazu dochodzeniowego”),\n- rozdziale 62d („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przeprowadzenie czynności dochodzeniowych na podstawie europejskiego nakazu dochodzeniowego”),\n- rozdziale 63 („Przejęcie i przekazanie ścigania karnego”, w szczególności w zakresie odnoszącym się do konfliktów jurysdykcyjnych),\n- rozdziale 65b („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przekazanie osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania”),\n- rozdziale 65d („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o wykonanie orzeczenia wydanego w celu zapewnienia prawidłowego toku postępowania”),\n- rozdziale 67 („Przepisy końcowe”).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Warchoł Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 czerwca 2022 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD244
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W obecnym stanie prawnym istnieje przeszkoda we wzajemnej współpracy pomiędzy Polską, jako państwem nieuczestniczącym we wzmocnionej współpracy, a Prokuraturą Europejską. Prokuratura Europejska, powołana na mocy rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz. Urz. UE L 283/19 z 31.10.2017 r.), zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi organ Unii Europejskiej, a nie jest organem państw członkowskich uczestniczących w mechanizmie wzmocnionej współpracy. Zgodnie z obecnymi regulacjami Kodeksu postępowania karnego, nie jest zatem uprawniona do występowania w ramach prowadzonych postępowań karnych w zakresie swojej kompetencji o udzielenie jej szeroko rozumianej pomocy prawnej przez polskie organy postępowania karnego (prokuratury i sądy) i vice versa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Kodeks postępowania karnego nie przewiduje możliwości stosowania instrumentów unijnych w relacjach z organami Unii Europejskiej, lecz wyłącznie w relacjach z państwami członkowskimi UE i z kompetentnymi organami tych państw.
Przepisy Kodeksu postępowania karnego w rozdziałach:
- 62a i 62b (zatrzymywanie dowodów i zabezpieczanie mienia),
- 62c i 62 d (europejski nakaz dochodzeniowy, dalej: END),
- 65a i 65b (europejski nakaz aresztowania),
- 65c i 65d (wykonywanie wolnościowych środków zapobiegawczych)
przewidują wyłącznie możliwość wystąpienia do państw członkowskich UE lub wystąpienie państw członkowskich UE o wykonanie orzeczeń w przedmiocie ww. kwestii. Prokuratura Europejska jako organ UE, a nie organ państw członkowskich uczestniczących we wzmocnionej współpracy nie mieści się w żadnej z tych kategorii.
Ponadto należy zauważyć, że zaistniały problem nie może zostać rozwiązany wyłącznie w drodze notyfikacji składanych w trybie art. 105 ust. 3 rozporządzenia 2017/1939 przez państwa członkowskie uczestniczące we wzmocnionej współpracy wskazujących Prokuraturę Europejską jako podmiot uprawniony do występowania w zakresie obrotu prawnego dotyczącego wskazanych wyżej obszarów współpracy w sprawach karnych, a w przypadku END, w zakresie objętym przedmiotem postępowań prowadzonych przez Prokuraturę Europejską, także do wykonywania orzeczeń, wydanych przez właściwe organy państw członkowskich nieuczestniczących we wzmocnionej współpracy. Analogicznie odnosi się to także do przepisów art. 589b-589f k.p.k. dotyczących tworzenia i funkcjonowania wspólnych zespołów śledczych oraz przepisów art.592a-592f k.p.k. w sprawie zapobiegania konfliktom jurysdykcji w postępowaniu karnym i w sprawie rozstrzygania takich konfliktów.
Projektowana regulacja ma na celu włączenie Prokuratury Europejskiej do kręgu podmiotów uprawnionych do funkcjonowania w obrocie prawnym i umożliwienie polskim prokuraturom i sądom wykonywanie jej wystąpień, jak również wprowadzająca możliwość występowania przez polskie prokuratury i sądy do Prokuratury Europejskiej o zabezpieczenie i przekazanie materiału dowodowego w sprawach objętych jej kompetencją.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Zważywszy na fakt, że Polska jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, zgodnie z art. 4 Traktatu o Unii Europejskiej jest zobowiązana do lojalnej współpracy z Unią w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów, w tym poprzez ułatwianie wypełniania przez Unię jej zadań oraz powstrzymanie się od podejmowania środków, które mogłyby zagrażać urzeczywistnieniu celów Unii – niezbędna jest nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania karnego włączająca Prokuraturę Europejską do kręgu podmiotów uprawnionych do funkcjonowania w transgranicznym obrocie prawnym i umożliwiająca polskim prokuraturom i sądom wykonywanie jej wniosków, jak również wprowadzająca możliwość występowania przez polskie prokuratury i sądy do Prokuratury Europejskiej o zabezpieczenie i przekazanie materiału dowodowego w sprawach objętych jej kompetencją. Przy czym również art. 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że zarówno Unia jak i jej państwa członkowskie są zobowiązane do zwalczania wszelkich działań naruszających interesy finansowe Unii, a państwa członkowskie do podejmowania takich samych środków do zwalczania nadużyć finansowych naruszających interesy finansowe Unii, jakie podejmują do zwalczania nadużyć finansowych naruszających ich własne interesy finansowe.
Nowelizacja w przedmiotowym zakresie polega na dodaniu do Kodeksu postępowania karnego nowego przepisu art. 615a, dotyczącego odpowiedniego stosowania w relacjach z Prokuraturą Europejską przepisów znajdujących się w:
- rozdziale 62 („Pomoc prawna i doręczenia w sprawach karnych”, w szczególności w odniesieniu
do powołania zespołu śledczego),
- rozdziale 62c („Wystąpienie do państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przeprowadzenie czynności dochodzeniowych na podstawie europejskiego nakazu dochodzeniowego”),
- rozdziale 62d („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przeprowadzenie czynności dochodzeniowych na podstawie europejskiego nakazu dochodzeniowego”),
- rozdziale 63 („Przejęcie i przekazanie ścigania karnego”, w szczególności w zakresie odnoszącym się do konfliktów jurysdykcyjnych),
- rozdziale 65b („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o przekazanie osoby ściganej na podstawie europejskiego nakazu aresztowania”),
- rozdziale 65d („Wystąpienie państwa członkowskiego Unii Europejskiej o wykonanie orzeczenia wydanego w celu zapewnienia prawidłowego toku postępowania”),
- rozdziale 67 („Przepisy końcowe”).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Warchoł Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 czerwca 2022 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany