W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD292","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba podjęcia prac legislacyjnych jest rezultatem oceny istniejącego stanu prawnego i pojawieniem się w polskim obrocie prawnym nowych sytuacji prawnych, wywodzących się z porządków prawnych innych państw oraz prób ich adaptacji w polskich rejestrach urzędowych, a także rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w kwestii transkrypcji zagranicznych aktów urodzenia dziecka, w których jako rodzice wpisane są dwie osoby tej samej płci.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Wprowadzenie projektowanych zmian w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz niektórych innych ustawach ma na celu:\n- ułatwienie posługiwania się w praktyce na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznymi dokumentami dotyczącymi rejestracji stanu cywilnego, w szczególności w sprawach dotyczących dziecka;\n- dostosowanie ustawy do orzecznictwa Sądu Najwyższego w zakresie mocy dowodowej aktów pochodzących\nz zagranicznej rejestracji stanu cywilnego oraz odniesienie się do nowych problemów, jakie pojawiły się w obrocie w ostatnich latach;\n- rozstrzygnięcie bieżących problemów orzecznictwa sądów administracyjnych w niektórych sprawach w obrocie\nz zagranicą;\n- dostosowanie ustawy do zmieniającego się otoczenia normatywnego w obrocie z zagranicą, w tym odejścia\nw niektórych obcych systemach prawnych od dotychczasowych zasad prawa osobowego i rodzinnego oraz rejestracji stanu cywilnego;\n- zabezpieczenie funkcjonowania podstawowych konstytucyjnych i kodeksowych zasad polskiego prawa rodzinnego dotyczących konstrukcji prawnej pochodzenia dziecka i małżeństwa oraz ochrona tych zasad\nna terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;\n- usprawnienie załatwienia spraw na wniosek polskich obywateli o wydanie polskiego dokumentu tożsamości\nlub nadanie numeru PESEL wobec trudności stosowania art. 104 ust. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 709), dalej „p.a.s.c.”, które zostały zauważone w bieżącym orzecznictwie sądów administracyjnych;\n- zrównanie sytuacji prawnej wszystkich dzieci, bez względu na fakt, czy i jaki akt urodzenia sporządzono poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;\n- ochronę praw dziecka, poprzez wprowadzenie modyfikacji w zakresie zasad domniemania pochodzenia dziecka z małżeństwa;\n- ochronę praw dziecka, poprzez uszczegółowienie zasad nadania dziecku nazwiska w przypadku zawarcia małżeństwa przez jedno z jego rodziców.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Romanowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD292
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba podjęcia prac legislacyjnych jest rezultatem oceny istniejącego stanu prawnego i pojawieniem się w polskim obrocie prawnym nowych sytuacji prawnych, wywodzących się z porządków prawnych innych państw oraz prób ich adaptacji w polskich rejestrach urzędowych, a także rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w kwestii transkrypcji zagranicznych aktów urodzenia dziecka, w których jako rodzice wpisane są dwie osoby tej samej płci.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Wprowadzenie projektowanych zmian w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz niektórych innych ustawach ma na celu: - ułatwienie posługiwania się w praktyce na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznymi dokumentami dotyczącymi rejestracji stanu cywilnego, w szczególności w sprawach dotyczących dziecka; - dostosowanie ustawy do orzecznictwa Sądu Najwyższego w zakresie mocy dowodowej aktów pochodzących z zagranicznej rejestracji stanu cywilnego oraz odniesienie się do nowych problemów, jakie pojawiły się w obrocie w ostatnich latach; - rozstrzygnięcie bieżących problemów orzecznictwa sądów administracyjnych w niektórych sprawach w obrocie z zagranicą; - dostosowanie ustawy do zmieniającego się otoczenia normatywnego w obrocie z zagranicą, w tym odejścia w niektórych obcych systemach prawnych od dotychczasowych zasad prawa osobowego i rodzinnego oraz rejestracji stanu cywilnego; - zabezpieczenie funkcjonowania podstawowych konstytucyjnych i kodeksowych zasad polskiego prawa rodzinnego dotyczących konstrukcji prawnej pochodzenia dziecka i małżeństwa oraz ochrona tych zasad na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; - usprawnienie załatwienia spraw na wniosek polskich obywateli o wydanie polskiego dokumentu tożsamości lub nadanie numeru PESEL wobec trudności stosowania art. 104 ust. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 709), dalej „p.a.s.c.”, które zostały zauważone w bieżącym orzecznictwie sądów administracyjnych; - zrównanie sytuacji prawnej wszystkich dzieci, bez względu na fakt, czy i jaki akt urodzenia sporządzono poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej; - ochronę praw dziecka, poprzez wprowadzenie modyfikacji w zakresie zasad domniemania pochodzenia dziecka z małżeństwa; - ochronę praw dziecka, poprzez uszczegółowienie zasad nadania dziecku nazwiska w przypadku zawarcia małżeństwa przez jedno z jego rodziców.