Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem rynku finansowego oraz ochroną uczestników tego rynku POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
06.10.2025 16:23 Edyta Kurkiewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Finansów i Gospodarki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem rynku finansowego oraz ochroną uczestników tego rynku POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw 1.0 06.10.2025 16:23 Edyta Kurkiewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC65","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana ustawa wprowadza zmiany przede wszystkim w ustawie z dnia 10 czerwca 2016r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 487), dalej „ustawa o BFG”, w związku z koniecznością:\n­\t- implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2014/59/UE i rozporządzenie (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do niektórych aspektów minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz. Urz. UE L 2024/1174 z 22.04.2024), dalej „dyrektywa 2024/1174”, której termin na wdrożenie upływa z dniem 13 listopada 2024 r.;\n­\t- uzupełnienia lub skorygowania wdrożenia niektórych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do zdolności do pokrycia strat i dokapitalizowania instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz dyrektywę 98/26/WE (Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 296, z późn. zm.);\n­\t- uwzględnienia w przepisach ustawy o BFG zmienionych w 2023 r. wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA), przewidujących wprowadzenie dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) uprawnienia do dokonywania wizyty sprawdzającej i testowania wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji w miejscu prowadzenia działalności przez podmiot oraz weryfikacji zgodności działania podmiotu z wytycznymi EBA pod kątem możliwości przeprowadzenia skutecznej przymusowej restrukturyzacji;\n­\t- uzupełnienia i doprecyzowania niektórych przepisów ustawy o BFG oraz innych ustaw na tle dotychczasowych doświadczeń i praktyki BFG związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem przymusowej restrukturyzacji w celu umożliwienia efektywniejszej realizacji ustawowych zadań na rzecz stabilności krajowego systemu finansowego.\nProjektowana ustawa wprowadza także zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 188, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722), służące zapewnieniu stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniającego dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2016, str. 1, z późn. zm.), dalej „rozporządzenie BMR”. \nZmiany te wprowadzają m. in. podstawę prawną nakładania sankcji i innych środków administracyjnych w przypadku naruszeń wybranych przepisów rozporządzenia BMR oraz rozszerzają katalog podmiotów, od których organ nadzoru może wymagać lub żądać stosownych informacji w celu zapewnienia pełnego stosowania art. 41 ust. 1 lit. b rozporządzenia BMR, a także mają charakter doprecyzowujący i porządkujący obecne przepisy.\nProjektowana ustawa służy również zapewnieniu stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/886 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 260/2012 i (UE) 2021/1230 oraz dyrektyw 98/26/WE i (UE) 2015/2366 w odniesieniu do poleceń przelewu natychmiastowego w euro (Dz. Urz. L 2024/886 z 19.03.2024), dalej „rozporządzenie IPR”.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Zasadnicze zmiany przewidziane ustawą:\n­\t- prowadzą do zwiększenia niektórych uprawnień BFG w celu usprawnienia realizacji zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem przymusowej restrukturyzacji oraz realizacji obowiązków po stronie podmiotów objętych zakresem ustawy o BFG;\n­\t- wynikające z konieczności implementacji dyrektywy 2024/1174 będą służyć zapewnieniu możliwości przeprowadzenia skutecznej przymusowej restrukturyzacji grup bankowych oraz zmniejszeniu obciążenia administracyjnego dla niektórych podmiotów, wobec których przewidziano likwidację w ramach postępowania upadłościowego;\n­\t- pozwolą zapewnią większą odporność wskaźników referencyjnych, przyczynią się do bardziej efektywnego nadzoru, a także wyeliminować istniejące wątpliwości interpretacyjne;\n­\t- służą zapewnieniu stosowania rozporządzenia IPR, które reguluje kwestie przelewu natychmiastowego w krajach Unii Europejskiej, a jego głównym celem jest rozpowszechnienie płatności natychmiastowych w euro (w ciągu 10 sekund) przez nałożenie na dostawców usług płatniczych obowiązku oferowania tych płatności w systemie 24/7 (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu). Rozporządzenie IPR ma również na celu otwarcie bezpośredniego dostępu do wyznaczonych systemów płatności dla niebankowych dostawców (tj. instytucji płatniczych oraz instytucji pieniądza elektronicznego). Proponowane rozwiązania zakładają m. in. wprowadzenie przepisów ustanawiających sankcje za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia IPR.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jurand Drop Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC65
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana ustawa wprowadza zmiany przede wszystkim w ustawie z dnia 10 czerwca 2016r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 487), dalej „ustawa o BFG”, w związku z koniecznością:
­ - implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1174 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2014/59/UE i rozporządzenie (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do niektórych aspektów minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych (Dz. Urz. UE L 2024/1174 z 22.04.2024), dalej „dyrektywa 2024/1174”, której termin na wdrożenie upływa z dniem 13 listopada 2024 r.;
­ - uzupełnienia lub skorygowania wdrożenia niektórych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/879 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. w odniesieniu do zdolności do pokrycia strat i dokapitalizowania instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz dyrektywę 98/26/WE (Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 296, z późn. zm.);
­ - uwzględnienia w przepisach ustawy o BFG zmienionych w 2023 r. wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA), przewidujących wprowadzenie dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) uprawnienia do dokonywania wizyty sprawdzającej i testowania wykonalności planów przymusowej restrukturyzacji w miejscu prowadzenia działalności przez podmiot oraz weryfikacji zgodności działania podmiotu z wytycznymi EBA pod kątem możliwości przeprowadzenia skutecznej przymusowej restrukturyzacji;
­ - uzupełnienia i doprecyzowania niektórych przepisów ustawy o BFG oraz innych ustaw na tle dotychczasowych doświadczeń i praktyki BFG związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem przymusowej restrukturyzacji w celu umożliwienia efektywniejszej realizacji ustawowych zadań na rzecz stabilności krajowego systemu finansowego.
Projektowana ustawa wprowadza także zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 188, z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722), służące zapewnieniu stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniającego dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2016, str. 1, z późn. zm.), dalej „rozporządzenie BMR”.
Zmiany te wprowadzają m. in. podstawę prawną nakładania sankcji i innych środków administracyjnych w przypadku naruszeń wybranych przepisów rozporządzenia BMR oraz rozszerzają katalog podmiotów, od których organ nadzoru może wymagać lub żądać stosownych informacji w celu zapewnienia pełnego stosowania art. 41 ust. 1 lit. b rozporządzenia BMR, a także mają charakter doprecyzowujący i porządkujący obecne przepisy.
Projektowana ustawa służy również zapewnieniu stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/886 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 260/2012 i (UE) 2021/1230 oraz dyrektyw 98/26/WE i (UE) 2015/2366 w odniesieniu do poleceń przelewu natychmiastowego w euro (Dz. Urz. L 2024/886 z 19.03.2024), dalej „rozporządzenie IPR”.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Zasadnicze zmiany przewidziane ustawą:
­ - prowadzą do zwiększenia niektórych uprawnień BFG w celu usprawnienia realizacji zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem przymusowej restrukturyzacji oraz realizacji obowiązków po stronie podmiotów objętych zakresem ustawy o BFG;
­ - wynikające z konieczności implementacji dyrektywy 2024/1174 będą służyć zapewnieniu możliwości przeprowadzenia skutecznej przymusowej restrukturyzacji grup bankowych oraz zmniejszeniu obciążenia administracyjnego dla niektórych podmiotów, wobec których przewidziano likwidację w ramach postępowania upadłościowego;
­ - pozwolą zapewnią większą odporność wskaźników referencyjnych, przyczynią się do bardziej efektywnego nadzoru, a także wyeliminować istniejące wątpliwości interpretacyjne;
­ - służą zapewnieniu stosowania rozporządzenia IPR, które reguluje kwestie przelewu natychmiastowego w krajach Unii Europejskiej, a jego głównym celem jest rozpowszechnienie płatności natychmiastowych w euro (w ciągu 10 sekund) przez nałożenie na dostawców usług płatniczych obowiązku oferowania tych płatności w systemie 24/7 (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu). Rozporządzenie IPR ma również na celu otwarcie bezpośredniego dostępu do wyznaczonych systemów płatności dla niebankowych dostawców (tj. instytucji płatniczych oraz instytucji pieniądza elektronicznego). Proponowane rozwiązania zakładają m. in. wprowadzenie przepisów ustanawiających sankcje za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia IPR.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiG
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jurand Drop Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiG
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.
Status realizacji: