W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej POPRZEDNI TYTUŁ Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD232","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy zawiera przepisy, które zostały wydzielone z projektu ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD 34) przed skierowaniem go pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, ponieważ, jako przepisy techniczne mające obowiązywać na obszarze państwa członkowskiego UE, wymagają przeprowadzenia procedury notyfikacji technicznej zgodnie z przepisami prawa europejskiego i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597). Procedura notyfikacji, trwająca co najmniej 3 miesiące, spowodowałaby opóźnienie procesu legislacyjnego projektu ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, której terminowe wejście w życie warunkuje rozpoczęcie inwestycji w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, mających zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.\nZ uwagi na powyższe powstał niniejszy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim, zawierający regulacje niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim.\nPotrzeba wprowadzenia rozwiązań zawartych w przedmiotowym projekcie ustawy wynika z konieczności wdrożenia kompleksowego i niezależnego nadzoru nad procesem projektowania, budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych oraz zespołów urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej na ląd, w zakresie niezbędnym dla zapewnienia ochrony środowiska morskiego i bezpieczeństwa infrastruktury energetycznej, a także dla zapewnienia bezpieczeństwa życia i zdrowia osób zaangażowanych w budowę i eksploatację morskich farm wiatrowych oraz innych użytkowników morza (np.: rybaków, żeglarzy).\nAnalogicznie do stosowanych od wielu lat w Polsce oraz na całym świecie rozwiązań w zakresie nadzoru administracji państwowej nad budową i eksploatacją statków morskich i platform wiertniczych, projektowana ustawa przewiduje powierzenie realizacji zadań w zakresie nadzoru nad projektowaniem, budową i eksploatacją morskich farm wiatrowych uznanym organizacjom, o których mowa w art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (dalej: „uznane organizacje”), podlegającym regularnym audytom administracji morskiej. Z uwagi na planowaną lokalizację przedmiotowych inwestycji, ich liczbę, rozmiar oraz złożoność, sprawowanie odpowiedniego nadzoru nad ich realizacją bezpośrednio przez właściwe organy administracji państwowej wymagałoby znacznych nakładów finansowych związanych z koniecznością zatrudnienia bardzo licznej grupy wykwalifikowanych ekspertów z dziedzin związanych z budownictwem, energetyką i elektrotechniką, ochroną przeciwpożarową oraz ochroną środowiska. Natomiast zgodnie z regulacjami zawartymi w projektowanej ustawie obowiązek zapewnienia nadzoru uznanej organizacji nad budową i eksploatacją morskiej farmy wiatrowej będzie leżał po stronie inwestora. Zawarte w projekcie ustawy zmiany dotyczące przepisów ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej wynikają z potrzeby zabezpieczenia możliwości wyprowadzania mocy z morskich farm wiatrowych na ląd.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa zawiera rozwiązania w zakresie nadzoru nad procesem projektowania, budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych, obejmującego system certyfikacji służący potwierdzeniu spełniania przez morską farmę wiatrową (oraz zespół urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej na ląd) określonych w ustawie wymagań na poszczególnych etapach realizacji inwestycji (projektowanie, dopuszczenie do eksploatacji, eksploatacja).\nProjektowane przepisy określają między innymi zakres wymagań dla morskiej farmy wiatrowej (bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania, ochrona środowiska, warunki użytkowe), których spełnianie będą potwierdzać certyfikaty wydawane przez uznaną organizację, to jest: certyfikat zgodności projektowej, certyfikat dopuszczenia do eksploatacji, certyfikat bezpieczeństwa eksploatacji. Projektowane przepisy określają również zakres czynności nadzorczych wykonywanych przez uznaną organizację w celu wydania określonego certyfikatu dla morskiej farmy wiatrowej.\nZgodnie z projektowanymi przepisami zadania w zakresie certyfikacji i nadzoru nad morskimi farmami wiatrowymi w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim będą realizowane przez organizacje uznane przez Komisję Europejską zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w zakresie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów statków, które na podstawie projektowanych przepisów będą mogły uzyskać upoważnienie do realizacji zadań w opisanym powyżej zakresie.\nZawarte w projekcie ustawy przepisy określają warunki oraz tryb upoważnienia przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej uznanej organizacji do realizacji przedmiotowych zadań, jak również zasady dotyczące cofania tego upoważnienia.\nZmiany w ustawie o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej wprowadzają wymóg dołączenia do wniosku o wydanie pozwolenia lokalizacyjnego dla zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej, oryginałów lub poświadczonych kopii dokumentów dotyczących przyłączenia do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej morskiej farmy wiatrowej, z której wyprowadzana będzie moc za pomocą danego zespołu urządzeń.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 22 lutego 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD232
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy zawiera przepisy, które zostały wydzielone z projektu ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (UD 34) przed skierowaniem go pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, ponieważ, jako przepisy techniczne mające obowiązywać na obszarze państwa członkowskiego UE, wymagają przeprowadzenia procedury notyfikacji technicznej zgodnie z przepisami prawa europejskiego i rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597). Procedura notyfikacji, trwająca co najmniej 3 miesiące, spowodowałaby opóźnienie procesu legislacyjnego projektu ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, której terminowe wejście w życie warunkuje rozpoczęcie inwestycji w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, mających zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Z uwagi na powyższe powstał niniejszy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim, zawierający regulacje niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim.
Potrzeba wprowadzenia rozwiązań zawartych w przedmiotowym projekcie ustawy wynika z konieczności wdrożenia kompleksowego i niezależnego nadzoru nad procesem projektowania, budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych oraz zespołów urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej na ląd, w zakresie niezbędnym dla zapewnienia ochrony środowiska morskiego i bezpieczeństwa infrastruktury energetycznej, a także dla zapewnienia bezpieczeństwa życia i zdrowia osób zaangażowanych w budowę i eksploatację morskich farm wiatrowych oraz innych użytkowników morza (np.: rybaków, żeglarzy).
Analogicznie do stosowanych od wielu lat w Polsce oraz na całym świecie rozwiązań w zakresie nadzoru administracji państwowej nad budową i eksploatacją statków morskich i platform wiertniczych, projektowana ustawa przewiduje powierzenie realizacji zadań w zakresie nadzoru nad projektowaniem, budową i eksploatacją morskich farm wiatrowych uznanym organizacjom, o których mowa w art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (dalej: „uznane organizacje”), podlegającym regularnym audytom administracji morskiej. Z uwagi na planowaną lokalizację przedmiotowych inwestycji, ich liczbę, rozmiar oraz złożoność, sprawowanie odpowiedniego nadzoru nad ich realizacją bezpośrednio przez właściwe organy administracji państwowej wymagałoby znacznych nakładów finansowych związanych z koniecznością zatrudnienia bardzo licznej grupy wykwalifikowanych ekspertów z dziedzin związanych z budownictwem, energetyką i elektrotechniką, ochroną przeciwpożarową oraz ochroną środowiska. Natomiast zgodnie z regulacjami zawartymi w projektowanej ustawie obowiązek zapewnienia nadzoru uznanej organizacji nad budową i eksploatacją morskiej farmy wiatrowej będzie leżał po stronie inwestora. Zawarte w projekcie ustawy zmiany dotyczące przepisów ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej wynikają z potrzeby zabezpieczenia możliwości wyprowadzania mocy z morskich farm wiatrowych na ląd.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa zawiera rozwiązania w zakresie nadzoru nad procesem projektowania, budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych, obejmującego system certyfikacji służący potwierdzeniu spełniania przez morską farmę wiatrową (oraz zespół urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej na ląd) określonych w ustawie wymagań na poszczególnych etapach realizacji inwestycji (projektowanie, dopuszczenie do eksploatacji, eksploatacja).
Projektowane przepisy określają między innymi zakres wymagań dla morskiej farmy wiatrowej (bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania, ochrona środowiska, warunki użytkowe), których spełnianie będą potwierdzać certyfikaty wydawane przez uznaną organizację, to jest: certyfikat zgodności projektowej, certyfikat dopuszczenia do eksploatacji, certyfikat bezpieczeństwa eksploatacji. Projektowane przepisy określają również zakres czynności nadzorczych wykonywanych przez uznaną organizację w celu wydania określonego certyfikatu dla morskiej farmy wiatrowej.
Zgodnie z projektowanymi przepisami zadania w zakresie certyfikacji i nadzoru nad morskimi farmami wiatrowymi w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim będą realizowane przez organizacje uznane przez Komisję Europejską zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w zakresie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów statków, które na podstawie projektowanych przepisów będą mogły uzyskać upoważnienie do realizacji zadań w opisanym powyżej zakresie.
Zawarte w projekcie ustawy przepisy określają warunki oraz tryb upoważnienia przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej uznanej organizacji do realizacji przedmiotowych zadań, jak również zasady dotyczące cofania tego upoważnienia.
Zmiany w ustawie o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej wprowadzają wymóg dołączenia do wniosku o wydanie pozwolenia lokalizacyjnego dla zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej, oryginałów lub poświadczonych kopii dokumentów dotyczących przyłączenia do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej morskiej farmy wiatrowej, z której wyprowadzana będzie moc za pomocą danego zespołu urządzeń.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 22 lutego 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany