W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC110","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przedmiotowy projekt ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych w transporcie – (dalej „dyrektywa RED II”) w zakresie wykorzystania energii odnawialnej w sektorze transportu. Termin implementacji ww. dyrektywy upłynął 30 czerwca 2021 r.\nDziałania w ramach dyrektywy RED II wpisane są jako kolejny etap realizacji długoterminowej nadrzędnej strategii uczynienia Europy neutralnej dla środowiska i klimatu. Zbiór inicjatyw politycznych Komisji Europejskiej (KE) przyjęty porozumieniem w ramach strategii Europejskiego Zielonego Ładu jest dużym wyzwaniem, zarówno technologicznym jak i społecznym, wymagającym wspólnego zaangażowania, co winno zaowocować istotnym zmniejszenia uciążliwości środowiskowych pochodzących z sektora transportu.\nSektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 r. transport był odpowiedzialny za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE i jest jedynym z sektorów w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu. Jednym z proponowanych działań jest zwiększenie na podstawie art. 25 ust. 1 dyrektywy RED II udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14% w 2030 r., przy użyciu już rozwiniętych biopaliw i biokomponentów wyprodukowanych z roślin spożywczych i pastewnych, a także nowych technologii - biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie.\nSpełnienie celów wyznaczonych w ww. dyrektywie wymaga przebudowy struktury paliw wykorzystywanych w sektorze transportu, co wymaga aktywnej polityki państwa. Na obecnym etapie w realizacji celu OZE w transporcie w Polsce dominują biokomponenty wyprodukowane z roślin spożywczych i pastewnych. Biorąc pod uwagę wprowadzane w dyrektywie REDII limity wykorzystania tego typu biopaliw w transporcie, a także konieczność znacznego zwiększenia udziału OZE w transporcie (z ok. 6,70% w 2020 r. do 14% w 2030 r.), niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Niniejszy projekt ustawy dokonuje implementacji dyrektywy RED II w zakresie transportu poprzez:\n- określenie poziomów Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) do roku 2030 oraz w okresie przejściowym,\n- określenie limitów dla zastosowania biopaliw produkowanych z surowców spożywczych i paszowych (biokomponentów I generacji) do rozliczenia celu w transporcie,\n- określenie minimalnego udziału biopaliw zaawansowanych w realizacji NCW w roku 2030, w tym biometanu wykorzystywanego w procesie produkcji paliw węglowodorowych,\n- uwzględnienie możliwości realizacji NCW z wykorzystaniem innych niskoemisyjnych nośników energii, w tym energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł OZE, paliw węglowych pochodzących z recyklingu, paliw odnawialnych niebiologicznego pochodzenia,\n- umożliwienie zaliczenia energii elektrycznej ze źródeł OZE zawartej w energii wykorzystywanej w transporcie, określenie zasad jej rozliczania w ramach NCW,\n- modyfikację mechanizmu funkcjonowania współczynnika redukcji z art. 23 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w odniesieniu do zapewnienia minimalnego udziału paliw odnawialnych stosowanych w transporcie oraz możliwości realizacji NCW za pomocą opłaty zastępczej,\n- modyfikację zasad wykorzystania technologii współuwodornienia w procesie realizacji NCW przez podmioty zobowiązane,\n- określenie zasad poświadczania Kryteriów Zrównoważonego Rozwoju (KZR) w przypadku biomasy leśnej,\n- wprowadzeniu okresu przejściowego w funkcjonowaniu mechanizmów monitoringu spełniania KZR w tym między innymi: określenie momentu pełnego wygaszenia mechanizmów działających na podstawie znowelizowanej dyrektywy RED,\n- określenie zasad poświadczania KZR w podziale na biomasę rolniczą i leśną,\n- zapewnienie stosowania KZR oraz ograniczeń emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do paliw z biomasy, które będą wykorzystywane do celów transportowych,\n- zapewnienie stosowania KZR oraz ograniczeń emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biopłynów i paliw z biomasy, które będą wykorzystywane do określonych w REDII celów OZE w sektorach innych niż transport.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Dziadzio Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC110
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przedmiotowy projekt ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych w transporcie – (dalej „dyrektywa RED II”) w zakresie wykorzystania energii odnawialnej w sektorze transportu. Termin implementacji ww. dyrektywy upłynął 30 czerwca 2021 r.
Działania w ramach dyrektywy RED II wpisane są jako kolejny etap realizacji długoterminowej nadrzędnej strategii uczynienia Europy neutralnej dla środowiska i klimatu. Zbiór inicjatyw politycznych Komisji Europejskiej (KE) przyjęty porozumieniem w ramach strategii Europejskiego Zielonego Ładu jest dużym wyzwaniem, zarówno technologicznym jak i społecznym, wymagającym wspólnego zaangażowania, co winno zaowocować istotnym zmniejszenia uciążliwości środowiskowych pochodzących z sektora transportu.
Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2018 r. transport był odpowiedzialny za 25% emisji gazów cieplarnianych w UE i jest jedynym z sektorów w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. Zatem, by osiągnąć cel ogólny, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w UE, należy podjąć wysiłki na rzecz ograniczenia emisyjności transportu. Jednym z proponowanych działań jest zwiększenie na podstawie art. 25 ust. 1 dyrektywy RED II udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14% w 2030 r., przy użyciu już rozwiniętych biopaliw i biokomponentów wyprodukowanych z roślin spożywczych i pastewnych, a także nowych technologii - biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie.
Spełnienie celów wyznaczonych w ww. dyrektywie wymaga przebudowy struktury paliw wykorzystywanych w sektorze transportu, co wymaga aktywnej polityki państwa. Na obecnym etapie w realizacji celu OZE w transporcie w Polsce dominują biokomponenty wyprodukowane z roślin spożywczych i pastewnych. Biorąc pod uwagę wprowadzane w dyrektywie REDII limity wykorzystania tego typu biopaliw w transporcie, a także konieczność znacznego zwiększenia udziału OZE w transporcie (z ok. 6,70% w 2020 r. do 14% w 2030 r.), niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Niniejszy projekt ustawy dokonuje implementacji dyrektywy RED II w zakresie transportu poprzez:
- określenie poziomów Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) do roku 2030 oraz w okresie przejściowym,
- określenie limitów dla zastosowania biopaliw produkowanych z surowców spożywczych i paszowych (biokomponentów I generacji) do rozliczenia celu w transporcie,
- określenie minimalnego udziału biopaliw zaawansowanych w realizacji NCW w roku 2030, w tym biometanu wykorzystywanego w procesie produkcji paliw węglowodorowych,
- uwzględnienie możliwości realizacji NCW z wykorzystaniem innych niskoemisyjnych nośników energii, w tym energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł OZE, paliw węglowych pochodzących z recyklingu, paliw odnawialnych niebiologicznego pochodzenia,
- umożliwienie zaliczenia energii elektrycznej ze źródeł OZE zawartej w energii wykorzystywanej w transporcie, określenie zasad jej rozliczania w ramach NCW,
- modyfikację mechanizmu funkcjonowania współczynnika redukcji z art. 23 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w odniesieniu do zapewnienia minimalnego udziału paliw odnawialnych stosowanych w transporcie oraz możliwości realizacji NCW za pomocą opłaty zastępczej,
- modyfikację zasad wykorzystania technologii współuwodornienia w procesie realizacji NCW przez podmioty zobowiązane,
- określenie zasad poświadczania Kryteriów Zrównoważonego Rozwoju (KZR) w przypadku biomasy leśnej,
- wprowadzeniu okresu przejściowego w funkcjonowaniu mechanizmów monitoringu spełniania KZR w tym między innymi: określenie momentu pełnego wygaszenia mechanizmów działających na podstawie znowelizowanej dyrektywy RED,
- określenie zasad poświadczania KZR w podziale na biomasę rolniczą i leśną,
- zapewnienie stosowania KZR oraz ograniczeń emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do paliw z biomasy, które będą wykorzystywane do celów transportowych,
- zapewnienie stosowania KZR oraz ograniczeń emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biopłynów i paliw z biomasy, które będą wykorzystywane do określonych w REDII celów OZE w sektorach innych niż transport.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Dziadzio Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Surowcowej Państwa
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: