W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD38","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwana dalej „ustawą o CEIDG i PIP”, została uchwalona w ramach pakietu „Konstytucja Biznesu”. Zawiera przede wszystkim przepisy proceduralne, techniczne i organizacyjne dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przepisy ustawy podlegają systematycznej analizie i w razie potrzeby są zmieniane tak, aby odpowiadały potrzebom użytkowników systemu CEIDG. Dotychczasowy okres obowiązywania ustawy pozwolił na zebranie propozycji zmian i doświadczeń przedsiębiorców oraz administracji publicznej w zakresie funkcjonowania CEIDG. \nProces elektronizacji usług publicznych odbywa się na wielu polach jednocześnie i dotyczy szeregu spraw związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej, m.in. w ramach ustawy o doręczeniach elektronicznych ). Dodatkowo, już dziś, przedsiębiorcy mogą zrealizować wiele spraw podatkowych (e-urząd skarbowy) i spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Doświadczenia ostatnich lat potwierdzają, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości załatwienia spraw wykorzystując usługi świadczone drogą elektroniczną.\nNa przestrzeni lat można zaobserwować wzrost liczby wniosków składanych w postaci elektronicznej. Przedsiębiorcy w 2023 r. w zdecydowanej większości wybierali postać elektroniczną – zarówno składając wnioski o zmianę wpisu (73%), jak i wnioski o założenie działalności gospodarczej (63%). Analiza dotycząca realizacji wniosków składanych w postaci elektronicznej (online) wskazuje, że udział procentowy tych wniosków w poszczególnych regionach kraju jest zbliżony. Ewentualne dysproporcje w gminach mają związek z ogólną liczbą zarejestrowanych działalności gospodarczych, a nie infrastrukturą technologiczną (w postaci dostępu do internetu).\nWśród problemów zgłaszanych przez przedsiębiorców często podnoszona jest kwestia zgłaszania informacji o wykonywaniu działalności gospodarczej na podstawie umowy spółki cywilnej, która jest jedną z najczęściej wybieranych form współpracy przez przedsiębiorców wpisanych do CEIDG. Proces rejestracji spółki cywilnej jest czasochłonny, w szczególności wiąże się z koniecznością złożenia dokumentów zgłoszeniowych do poszczególnych urzędów tj. urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)/Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) (dalej: ZUS/KRUS). Potrzebne jest zatem uproszczenie procedury rejestracji spółki cywilnej poprzez zapewnienie elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami/rejestrami, tak aby przedsiębiorca mógł dopełnić niezbędnych formalności w oparciu o jeden wniosek, w ramach usługi świadczonej drogą elektroniczną. \nW obecnym stanie prawnym brak jest również kompleksowej informacji na temat spółki cywilnej, która byłaby dostępna online i pozwalała na śledzenie zmian zachodzących w spółce cywilnej wraz z ustaleniem terminów i osób, które ich dokonały. Aktualnie jedynym miejscem, w którym są dostępne publicznie dane na temat spółek cywilnych, jest Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej (rejestr REGON). Nie zawiera on jednak niektórych informacji np. dotyczących zmian dokonywanych w spółce cywilnej (tzw. historia zmian). Niezbędne jest zatem stworzenie jednego miejsca, gdzie prezentowana byłaby pełna informacja na temat spółki cywilnej wraz z historią zmian. \nJedną z powszechnie wykorzystywanych funkcjonalności rejestru CEIDG jest możliwość wpisania do CEIDG informacji o ustanowionym pełnomocniku, dzięki czemu pełnomocnik nie musi posługiwać się wobec organów administracji publicznej odrębnym dokumentem pełnomocnictwa. Brak obowiązku posługiwania się dokumentem pełnomocnictwa oznacza m.in., że takie pełnomocnictwo nie wymaga opłaty skarbowej. \nCEIDG jest rejestrem przedsiębiorców (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) i tym samym powszechnie wykorzystywanym przez instytucje otoczenia biznesu (np. banki, instytucje ubezpieczeniowe, pożyczkowe, kancelarie prawne, notarialne). W celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego niezbędne jest zapewnienie poprawności i aktualności danych zawartych w rejestrze CEIDG. W wyniku przeglądu danych zawartych w CEIDG zidentyfikowano potrzebę wprowadzenia mechanizmów, bez obciążania dodatkowymi obowiązkami przedsiębiorców, zapewniających szybką modyfikację i spójność danych z innymi rejestrami publicznymi np. w zakresie zgodności adresów z Krajowym Rejestrem Urzędowym Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT), w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej (zaprzestanie i niepodjęcie), prawidłowej firmy przedsiębiorcy oraz danych ewidencyjnych i informacyjnych\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponowane w projekcie rozwiązania koncentrują się na realizacji postulatów przedsiębiorców zebranych w dotychczasowym okresie obowiązywania ustawy o CEIDG i PIP. Zarówno przedsiębiorcy jak i inni użytkownicy CEIDG wskazują, jak istotna jest możliwość załatwienia spraw i odnalezienia informacji związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w jednym miejscu – w ramach tzw. „jednego okienka”. W związku z powyższym Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) przygotowało rozwiązania, które wpłyną pozytywnie na warunki prowadzenia działalności gospodarczej. \nSpółki cywilne – rejestracja i publikacja informacji o spółce cywilnej w jednym miejscu\nZawarte w projekcie rozwiązania dotyczące spółki cywilnej koncentrują się na stworzeniu instrumentów, które wspierałyby przedsiębiorców (wspólników spółki cywilnej wpisanych do CEIDG) na każdym etapie ich funkcjonowania w spółce cywilnej, np. poprzez zmniejszenie formalności w przypadku rejestracji spółki cywilnej, ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz zapewnienie dostępu do szerokiego zakresu wiarygodnych danych o spółce cywilnej. Proponowane rozwiązania w zakresie spółki cywilnej obejmują zatem 2 zasadnicze obszary: \n•\tuproszczenie procesu przekazywania informacji o spółce cywilnej przez jego elektronizację, \n•\tpublikację informacji o spółce cywilnej.\nRejestracja działalności gospodarczej online\nW ramach projektu przewiduje się wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko online i rezygnację z postaci papierowej. Należy zaznaczyć, że rozwiązanie to jest oczekiwanym następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych. Aby wyjść naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych, planowane jest rozłożenie procesu całkowitej elektronizacji w czasie przy zachowaniu wsparcia ze strony Centrum Pomocy Przedsiębiorcy.\nAplikacja mObywatel – zapewnienie dostępu do danych zawartych w CEIDG oraz realizacji usług przez przedsiębiorców za jego pośrednictwem\nPopularność i łatwość korzystania z aplikacji mObywatel spowodowały, że użytkownicy, w tym przedsiębiorcy, w coraz większym stopniu wykorzystują dane udostępniane za pośrednictwem tej aplikacji do realizacji usług publicznych. W aplikacji mObywatel dostępne są m.in. usługi mPojazd, mPrawo Jazdy i Punkty Karne i eRecepta. \nW ramach aplikacji mObywatel istnieje możliwość udostępniania usług, które wykorzystują dane dotyczące użytkownika i jego sytuacji prawnej. Aplikacja mObywatel będzie zapewniała przedsiębiorcy możliwość szybkiego i łatwego dostępu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Waldemar Sługocki Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD38
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwana dalej „ustawą o CEIDG i PIP”, została uchwalona w ramach pakietu „Konstytucja Biznesu”. Zawiera przede wszystkim przepisy proceduralne, techniczne i organizacyjne dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przepisy ustawy podlegają systematycznej analizie i w razie potrzeby są zmieniane tak, aby odpowiadały potrzebom użytkowników systemu CEIDG. Dotychczasowy okres obowiązywania ustawy pozwolił na zebranie propozycji zmian i doświadczeń przedsiębiorców oraz administracji publicznej w zakresie funkcjonowania CEIDG.
Proces elektronizacji usług publicznych odbywa się na wielu polach jednocześnie i dotyczy szeregu spraw związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej, m.in. w ramach ustawy o doręczeniach elektronicznych ). Dodatkowo, już dziś, przedsiębiorcy mogą zrealizować wiele spraw podatkowych (e-urząd skarbowy) i spraw z zakresu ubezpieczeń społecznych za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Doświadczenia ostatnich lat potwierdzają, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości załatwienia spraw wykorzystując usługi świadczone drogą elektroniczną.
Na przestrzeni lat można zaobserwować wzrost liczby wniosków składanych w postaci elektronicznej. Przedsiębiorcy w 2023 r. w zdecydowanej większości wybierali postać elektroniczną – zarówno składając wnioski o zmianę wpisu (73%), jak i wnioski o założenie działalności gospodarczej (63%). Analiza dotycząca realizacji wniosków składanych w postaci elektronicznej (online) wskazuje, że udział procentowy tych wniosków w poszczególnych regionach kraju jest zbliżony. Ewentualne dysproporcje w gminach mają związek z ogólną liczbą zarejestrowanych działalności gospodarczych, a nie infrastrukturą technologiczną (w postaci dostępu do internetu).
Wśród problemów zgłaszanych przez przedsiębiorców często podnoszona jest kwestia zgłaszania informacji o wykonywaniu działalności gospodarczej na podstawie umowy spółki cywilnej, która jest jedną z najczęściej wybieranych form współpracy przez przedsiębiorców wpisanych do CEIDG. Proces rejestracji spółki cywilnej jest czasochłonny, w szczególności wiąże się z koniecznością złożenia dokumentów zgłoszeniowych do poszczególnych urzędów tj. urzędu skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)/Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) (dalej: ZUS/KRUS). Potrzebne jest zatem uproszczenie procedury rejestracji spółki cywilnej poprzez zapewnienie elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami/rejestrami, tak aby przedsiębiorca mógł dopełnić niezbędnych formalności w oparciu o jeden wniosek, w ramach usługi świadczonej drogą elektroniczną.
W obecnym stanie prawnym brak jest również kompleksowej informacji na temat spółki cywilnej, która byłaby dostępna online i pozwalała na śledzenie zmian zachodzących w spółce cywilnej wraz z ustaleniem terminów i osób, które ich dokonały. Aktualnie jedynym miejscem, w którym są dostępne publicznie dane na temat spółek cywilnych, jest Krajowy Rejestr Urzędowy Podmiotów Gospodarki Narodowej (rejestr REGON). Nie zawiera on jednak niektórych informacji np. dotyczących zmian dokonywanych w spółce cywilnej (tzw. historia zmian). Niezbędne jest zatem stworzenie jednego miejsca, gdzie prezentowana byłaby pełna informacja na temat spółki cywilnej wraz z historią zmian.
Jedną z powszechnie wykorzystywanych funkcjonalności rejestru CEIDG jest możliwość wpisania do CEIDG informacji o ustanowionym pełnomocniku, dzięki czemu pełnomocnik nie musi posługiwać się wobec organów administracji publicznej odrębnym dokumentem pełnomocnictwa. Brak obowiązku posługiwania się dokumentem pełnomocnictwa oznacza m.in., że takie pełnomocnictwo nie wymaga opłaty skarbowej.
CEIDG jest rejestrem przedsiębiorców (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) i tym samym powszechnie wykorzystywanym przez instytucje otoczenia biznesu (np. banki, instytucje ubezpieczeniowe, pożyczkowe, kancelarie prawne, notarialne). W celu zapewnienia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego niezbędne jest zapewnienie poprawności i aktualności danych zawartych w rejestrze CEIDG. W wyniku przeglądu danych zawartych w CEIDG zidentyfikowano potrzebę wprowadzenia mechanizmów, bez obciążania dodatkowymi obowiązkami przedsiębiorców, zapewniających szybką modyfikację i spójność danych z innymi rejestrami publicznymi np. w zakresie zgodności adresów z Krajowym Rejestrem Urzędowym Podziału Terytorialnego Kraju (TERYT), w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej (zaprzestanie i niepodjęcie), prawidłowej firmy przedsiębiorcy oraz danych ewidencyjnych i informacyjnych
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponowane w projekcie rozwiązania koncentrują się na realizacji postulatów przedsiębiorców zebranych w dotychczasowym okresie obowiązywania ustawy o CEIDG i PIP. Zarówno przedsiębiorcy jak i inni użytkownicy CEIDG wskazują, jak istotna jest możliwość załatwienia spraw i odnalezienia informacji związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w jednym miejscu – w ramach tzw. „jednego okienka”. W związku z powyższym Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) przygotowało rozwiązania, które wpłyną pozytywnie na warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
Spółki cywilne – rejestracja i publikacja informacji o spółce cywilnej w jednym miejscu
Zawarte w projekcie rozwiązania dotyczące spółki cywilnej koncentrują się na stworzeniu instrumentów, które wspierałyby przedsiębiorców (wspólników spółki cywilnej wpisanych do CEIDG) na każdym etapie ich funkcjonowania w spółce cywilnej, np. poprzez zmniejszenie formalności w przypadku rejestracji spółki cywilnej, ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz zapewnienie dostępu do szerokiego zakresu wiarygodnych danych o spółce cywilnej. Proponowane rozwiązania w zakresie spółki cywilnej obejmują zatem 2 zasadnicze obszary:
• uproszczenie procesu przekazywania informacji o spółce cywilnej przez jego elektronizację,
• publikację informacji o spółce cywilnej.
Rejestracja działalności gospodarczej online
W ramach projektu przewiduje się wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko online i rezygnację z postaci papierowej. Należy zaznaczyć, że rozwiązanie to jest oczekiwanym następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych. Aby wyjść naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych, planowane jest rozłożenie procesu całkowitej elektronizacji w czasie przy zachowaniu wsparcia ze strony Centrum Pomocy Przedsiębiorcy.
Aplikacja mObywatel – zapewnienie dostępu do danych zawartych w CEIDG oraz realizacji usług przez przedsiębiorców za jego pośrednictwem
Popularność i łatwość korzystania z aplikacji mObywatel spowodowały, że użytkownicy, w tym przedsiębiorcy, w coraz większym stopniu wykorzystują dane udostępniane za pośrednictwem tej aplikacji do realizacji usług publicznych. W aplikacji mObywatel dostępne są m.in. usługi mPojazd, mPrawo Jazdy i Punkty Karne i eRecepta.
W ramach aplikacji mObywatel istnieje możliwość udostępniania usług, które wykorzystują dane dotyczące użytkownika i jego sytuacji prawnej. Aplikacja mObywatel będzie zapewniała przedsiębiorcy możliwość szybkiego i łatwego dostępu
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Waldemar Sługocki Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.
Status realizacji: