W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw

02.12.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Nowe przepisy ułatwiają zakładanie i prowadzenie firmy, także w aplikacji mObywatel. Od 2026 roku wnioski o rejestrację przedsiębiorstwa będą składane wyłącznie w formie elektronicznej. Celem zmian jest redukcja i uproszczenie procedur, poprawa bezpieczeństwa danych,  zmniejszenie liczby wymaganych dokumentów oraz zapewnienie przedsiębiorcom wygodnego i szybkiego sposobu załatwiania spraw online.

Projekt dotyczy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), czyli rejestru przedsiębiorców, którzy są osobami fizycznymi. CEIDG działa cyfrowo od 2011 roku, a dziś korzysta z niej ponad 2,6 mln właścicieli firm oraz prawie 400 tys. pełnomocników.

Najważniejsze rozwiązania

  • Rozszerzenie i usprawnienie działania „jednego okienka” CEIDG (rozwiązanie, które pozwala przedsiębiorcy załatwić kilka spraw jednym wnioskiem – np. zgłoszenia do urzędu skarbowego, ZUS i GUS).
    • „Jedno okienko” stanie się jeszcze bardziej efektywne – będzie mniej obowiązków po stronie przedsiębiorcy i więcej spraw załatwianych automatycznie.
    • Dzięki integracji systemów urzędy będą wymieniały dane między sobą, co odciąży przedsiębiorców z konieczności składania tych samych informacji w wielu miejscach.
  • Elektronizacja i publikacja informacji na temat spółek cywilnych.
    • Zamiast kilku oddzielnych, często papierowych wniosków do urzędu skarbowego, ZUS i GUS, przedsiębiorca będzie mógł złożyć jeden wspólny wniosek dotyczący spółki cywilnej. System sam przekaże potrzebne informacje do właściwych instytucji.
    • Informacje o spółkach cywilnych publikowane będą w jednym miejscu – CEIDG.
  • CEIDG w aplikacji mObywatel.
    • Użytkownicy będą mogli założyć firmę w CEIDG za pośrednictwem aplikacji mObywatel.
    • Przedsiębiorcy zyskają tam również dostęp do swoich danych i wniosków - każdego roku realizują oni w CEIDG ok. 2 mln spraw.
  • Wnioski do CEIDG tylko online.
    • Planowane jest odejście od papierowych wniosków przy rejestracji firmy w CEIDG. Cały proces będzie można przeprowadzić elektronicznie, bez wizyty w urzędzie.
    • Od 2026 roku wnioski o rozpoczęcie działalności będą składane wyłącznie w formie elektronicznej. Z kolei od 2028 roku wszystkie pozostałe wnioski, w tym zakładanie spółki cywilnej, będzie można złożyć za pomocą jednego elektronicznego formularza.

Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 6 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

{"register":{"columns":[]}}