W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
2.0
26.08.2025 15:41 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
1.0
28.04.2025 15:48 Edyta Kurkiewicz
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD228","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest dokonanie zmian w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1747), zwanej dalej „ustawą o CPK”, w związku z potrzebą zapewnienia gwarancji prawnych dla osób i podmiotów objętych skutkami decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwanej dalej „decyzją lokalizacyjną”, oraz rezygnacji z przewidzianych w ustawie o CPK rozwiązań uciążliwych dla obywateli, przy jednoczesnym zoptymalizowaniu prowadzonych procesów inwestycyjnych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponuje się następujące zmiany w ustawie o CPK:\n1) zmianę konstrukcji następstw decyzji lokalizacyjnej, tj. przyjęcie rozwiązania polegającego na wprowadzeniu możliwości nadania przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej rygoru natychmiastowej wykonalności (nowy art. 44a), którego skutkiem określonym w ustawie o CPK będzie m.in. wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania, przy jednoczesnym zagwarantowaniu uprawnienia Spółki Celowej do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;\n2) doprecyzowanie przepisów dotyczących minimalnego terminu na wydanie nieruchomości wskazując, że nie może być on krótszy niż 120 dni od dnia, w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna (art. 52 ust. 1), a w przypadku gdy decyzji lokalizacyjnej został nadany rygor natychmiastowej wykonalności – termin ten nie może być krótszy niż 120 dni od dnia w którym została wydana przez organ pierwszej instancji decyzja o ustaleniu wysokości odszkodowania (art. 52 ust. 1a);\n3) określenie terminu dla wojewody na wydanie decyzji ustalającej wysokość odszkodowania (art. 59a 30 dni od dnia w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna, a w przypadku nadania rygoru natychmiastowej wykonalności – 60 dni\nod nadania decyzji lokalizacyjnej tego rygoru);\n4) umożliwienie wnioskowania osoby uprawnionej do odszkodowania o zaliczkę w wysokości 85% odszkodowania ustalonego przez organ pierwszej instancji w decyzji ustalającej wysokość odszkodowania;\n5) doprecyzowanie przepisów dotyczących zapłaty odszkodowania (art. 67);\n6) odmrożenie inwestycyjne na obszarach na których planowane są Inwestycje Towarzyszące – na obszarach, o których mowa w art. 120a ustawy o CPK (które wynikają z wariantów wskazanych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) proponuje się wprowadzenie możliwości udzielenia przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK zgody na wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo na podjęcie zawieszonego postępowania.\nW szczególności dotyczy to sytuacji, w której dla Inwestycji Towarzyszącej wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, która określa miejsce realizacji przedsięwzięcia, a tym samym nie jest bezwzględnie zasadne blokowanie postępowań w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenie objętym wszystkimi wariantami wskazanymi we wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.\nNie ma możliwości osiągnięcia celów projektu za pomocą innych środków niż zmiana przedmiotowej ustawy o CPK.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Lasek Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 sierpnia 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD228
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest dokonanie zmian w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1747), zwanej dalej „ustawą o CPK”, w związku z potrzebą zapewnienia gwarancji prawnych dla osób i podmiotów objętych skutkami decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwanej dalej „decyzją lokalizacyjną”, oraz rezygnacji z przewidzianych w ustawie o CPK rozwiązań uciążliwych dla obywateli, przy jednoczesnym zoptymalizowaniu prowadzonych procesów inwestycyjnych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponuje się następujące zmiany w ustawie o CPK: 1) zmianę konstrukcji następstw decyzji lokalizacyjnej, tj. przyjęcie rozwiązania polegającego na wprowadzeniu możliwości nadania przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej rygoru natychmiastowej wykonalności (nowy art. 44a), którego skutkiem określonym w ustawie o CPK będzie m.in. wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia wysokości odszkodowania, przy jednoczesnym zagwarantowaniu uprawnienia Spółki Celowej do dysponowania nieruchomością na cele budowlane; 2) doprecyzowanie przepisów dotyczących minimalnego terminu na wydanie nieruchomości wskazując, że nie może być on krótszy niż 120 dni od dnia, w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna (art. 52 ust. 1), a w przypadku gdy decyzji lokalizacyjnej został nadany rygor natychmiastowej wykonalności – termin ten nie może być krótszy niż 120 dni od dnia w którym została wydana przez organ pierwszej instancji decyzja o ustaleniu wysokości odszkodowania (art. 52 ust. 1a); 3) określenie terminu dla wojewody na wydanie decyzji ustalającej wysokość odszkodowania (art. 59a 30 dni od dnia w którym decyzja lokalizacyjna stała się ostateczna, a w przypadku nadania rygoru natychmiastowej wykonalności – 60 dni od nadania decyzji lokalizacyjnej tego rygoru); 4) umożliwienie wnioskowania osoby uprawnionej do odszkodowania o zaliczkę w wysokości 85% odszkodowania ustalonego przez organ pierwszej instancji w decyzji ustalającej wysokość odszkodowania; 5) doprecyzowanie przepisów dotyczących zapłaty odszkodowania (art. 67); 6) odmrożenie inwestycyjne na obszarach na których planowane są Inwestycje Towarzyszące – na obszarach, o których mowa w art. 120a ustawy o CPK (które wynikają z wariantów wskazanych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) proponuje się wprowadzenie możliwości udzielenia przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK zgody na wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo na podjęcie zawieszonego postępowania. W szczególności dotyczy to sytuacji, w której dla Inwestycji Towarzyszącej wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, która określa miejsce realizacji przedsięwzięcia, a tym samym nie jest bezwzględnie zasadne blokowanie postępowań w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na terenie objętym wszystkimi wariantami wskazanymi we wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Nie ma możliwości osiągnięcia celów projektu za pomocą innych środków niż zmiana przedmiotowej ustawy o CPK.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Lasek Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 26 sierpnia 2025 r.