W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD170","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Znaczny wzrost zachorowań na COVID-19, którego skutkiem była konieczność wprowadzenia ograniczeń m.in. w zakresie wykonywania działalności gospodarczej, negatywnie wpłynął na kondycję finansową przedsiębiorców.\nSzczególnie dotknięci skutkami epidemii COVID–19 zostali przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w sektorze transportu, turystyki, gastronomii, hotelarstwa, jak również działalność kulturalno-rozrywkową czy też działalność związaną ze sprzedażą odzieży lub sprzedażą na targowiskach.\nSpadek popytu na produkty oraz problemy z finansowaniem działalności powodują, że w celu utrzymania płynności finansowej, przedsiębiorcy decydują się sięgać w większym stopniu po zewnętrzne źródła finansowania. Wstrząs gospodarczy wywołany epidemią COVID-19 wpływa na zakłócenie łańcuchów dostaw, stanowi przyczynę obniżenia popytu konsumpcyjnego, a także, z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą, skutkuje ograniczeniem planów inwestycyjnych oraz ograniczeniem płynności finansowej przedsiębiorstw.\nUstawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. poz. 1086 i 1423) wprowadziła dopłaty do udzielanych przedsiębiorcom kredytów obrotowych odnawialnych i nieodnawialnych w złotych, w celu zapewnienia płynności finansowej, w szczególności krótkoterminowej i średnioterminowej, utraconej lub zagrożonej utratą w związku z COVID-19.\nOcena funkcjonowania przepisów ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 wskazuje, że są to rozwiązania przydatne do utrzymania płynności finansowej przedsiębiorców, jednak art. 5 tej ustawy przewidywał możliwość zawierania umów nią objętych tylko do dnia 31 grudnia 2020 r.\nWedług stanu na 1 grudnia 2020 r. wartość kredytów z dopłatami do oprocentowania wyniosła 444 mln zł. Wartość prognozowanych dopłat do oprocentowania, w zakresie tych kredytów, stanowi kwota 1,4 mln zł na rok 2020 i 4,3 mln na rok 2021 r. W 2020 r. przedsiębiorcy mieli dostęp do wielu innych form wsparcia. Istnieje duże ryzyko, że nie wszyscy, którzy będą potrzebować wsparcia państwa związanego ze skutkami epidemii COVID-19, będą mogli skorzystać z dopłat w terminie określonym w obowiązującej ustawie, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r. Pogorszenie kondycji finansowej wielu przedsiębiorstw mierzonej spadkiem sprzedaży może być widoczne dopiero w 2021 r. podczas przygotowywania sprawozdań finansowych. Przewiduje się wówczas pogorszenie ratingów firm i zwiększenie zapotrzebowania na środki z zewnętrznych źródeł finansowania.\nW związku z powyższym stwierdzono, że uzasadnione jest dokonanie zmian w funkcjonowaniu instrumentu dopłat do kredytów tak, aby był on dostępny dla przedsiębiorców przez dłuższy czas.\nJednocześnie Komisja Europejska przedłużyła funkcjonowanie „Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19”, umożliwiając tym samym wydłużenie okresu funkcjonowania dopłat do oprocentowania kredytów.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1. Wydłużenie terminu zawierania umów kredytu z dopłatami\nProjekt ustawy wydłuża termin zawierania umów kredytu z dopłatami przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w związku z COVID-19 z 31 grudnia 2020 r. do 30 czerwca 2021 r., co w konsekwencji wydłuża okres stosowania dopłat do czerwca 2022 r., a w przypadku kredytów dla przedsiębiorców wykonujących, jako przeważającą, działalność gospodarczą szczególnie dotkniętą COVID-19 – do 30 czerwca 2023 r.\n2. Dopłaty do całości odsetek należnych bankowi z tytułu kredytu udzielonego przedsiębiorcom szczególnie dotkniętym COVID-19\nProjekt ustawy wprowadza upoważnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), stanowiących działalności gospodarcze szczególnie dotknięte skutkami COVID-19. Zakłada się, że na liście znajdą się m.in. rodzaje działalności związane z transportem, turystyką, gastronomią, hotelarstwem, kulturą, rozrywką, sprzedażą odzieży lub na targowiskach. Przedsiębiorcy wykonujący te rodzaje działalności będą mogli ubiegać się o udzielenie kredytów ze 100% dopłatą do oprocentowania.\nDopłaty w proponowanej wysokości (całość odsetek) będą stosowane do kredytów udzielonych na podstawie umów zawartych od dnia następującego po dniu wejścia w życie ustawy, a także do kredytów udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy, jeżeli umowy te zostaną dostosowane do warunków określonych w ustawie.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. - WYCOFANY\n\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2141, zwana dalej – Ustawą) uchwalona została w celu uregulowania zasad stosowania dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych, przedsiębiorcom w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.) oraz podmiotom prowadzącym działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych wynikających z rozprzestrzeniania się zakażeń wirusem SARS-CoV-2, powodującym chorobę zakaźną, zwaną dalej „COVID-19”, oraz działań podejmowanych w celu zapobiegania i przeciwdziałania im oraz ich zwalczania. \nProjekt nowelizacji Ustawy zakładał zwiększenie wsparcia dla przedsiębiorców prowadzących działalności gospodarcze szczególnie dotknięte skutkami COVID-19, m.in. poprzez wprowadzenie dopłaty do całości odsetek należnych bankowi z tytułu kredytu udzielonego przedsiębiorcom szczególnie dotkniętym COVID-19. Niemniej, z uwagi na małe zainteresowanie przedsiębiorców uzyskaniem przedmiotowego wsparcia, przeprowadzenie nowelizacji ustawy stało się niecelowe.\nDodatkowo, zgodnie z art. 12 ust. 10 Ustawy, po wypłacie przez Bank Gospodarstwa Krajowego ostatniej dopłaty na podstawie Ustawy, środki z Funduszu Dopłat do Oprocentowania zostały przekazane na rachunek dochodów budżetu państwa, a sam Fundusz uległ likwidacji, co czyni bezprzedmiotowym wydłużenie terminu zawierania umów kredytu z dopłatami, który określony został w Ustawie. \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD170
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Znaczny wzrost zachorowań na COVID-19, którego skutkiem była konieczność wprowadzenia ograniczeń m.in. w zakresie wykonywania działalności gospodarczej, negatywnie wpłynął na kondycję finansową przedsiębiorców.
Szczególnie dotknięci skutkami epidemii COVID–19 zostali przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w sektorze transportu, turystyki, gastronomii, hotelarstwa, jak również działalność kulturalno-rozrywkową czy też działalność związaną ze sprzedażą odzieży lub sprzedażą na targowiskach.
Spadek popytu na produkty oraz problemy z finansowaniem działalności powodują, że w celu utrzymania płynności finansowej, przedsiębiorcy decydują się sięgać w większym stopniu po zewnętrzne źródła finansowania. Wstrząs gospodarczy wywołany epidemią COVID-19 wpływa na zakłócenie łańcuchów dostaw, stanowi przyczynę obniżenia popytu konsumpcyjnego, a także, z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą, skutkuje ograniczeniem planów inwestycyjnych oraz ograniczeniem płynności finansowej przedsiębiorstw.
Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. poz. 1086 i 1423) wprowadziła dopłaty do udzielanych przedsiębiorcom kredytów obrotowych odnawialnych i nieodnawialnych w złotych, w celu zapewnienia płynności finansowej, w szczególności krótkoterminowej i średnioterminowej, utraconej lub zagrożonej utratą w związku z COVID-19.
Ocena funkcjonowania przepisów ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 wskazuje, że są to rozwiązania przydatne do utrzymania płynności finansowej przedsiębiorców, jednak art. 5 tej ustawy przewidywał możliwość zawierania umów nią objętych tylko do dnia 31 grudnia 2020 r.
Według stanu na 1 grudnia 2020 r. wartość kredytów z dopłatami do oprocentowania wyniosła 444 mln zł. Wartość prognozowanych dopłat do oprocentowania, w zakresie tych kredytów, stanowi kwota 1,4 mln zł na rok 2020 i 4,3 mln na rok 2021 r. W 2020 r. przedsiębiorcy mieli dostęp do wielu innych form wsparcia. Istnieje duże ryzyko, że nie wszyscy, którzy będą potrzebować wsparcia państwa związanego ze skutkami epidemii COVID-19, będą mogli skorzystać z dopłat w terminie określonym w obowiązującej ustawie, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r. Pogorszenie kondycji finansowej wielu przedsiębiorstw mierzonej spadkiem sprzedaży może być widoczne dopiero w 2021 r. podczas przygotowywania sprawozdań finansowych. Przewiduje się wówczas pogorszenie ratingów firm i zwiększenie zapotrzebowania na środki z zewnętrznych źródeł finansowania.
W związku z powyższym stwierdzono, że uzasadnione jest dokonanie zmian w funkcjonowaniu instrumentu dopłat do kredytów tak, aby był on dostępny dla przedsiębiorców przez dłuższy czas.
Jednocześnie Komisja Europejska przedłużyła funkcjonowanie „Tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19”, umożliwiając tym samym wydłużenie okresu funkcjonowania dopłat do oprocentowania kredytów.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1. Wydłużenie terminu zawierania umów kredytu z dopłatami
Projekt ustawy wydłuża termin zawierania umów kredytu z dopłatami przedsiębiorcom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w związku z COVID-19 z 31 grudnia 2020 r. do 30 czerwca 2021 r., co w konsekwencji wydłuża okres stosowania dopłat do czerwca 2022 r., a w przypadku kredytów dla przedsiębiorców wykonujących, jako przeważającą, działalność gospodarczą szczególnie dotkniętą COVID-19 – do 30 czerwca 2023 r.
2. Dopłaty do całości odsetek należnych bankowi z tytułu kredytu udzielonego przedsiębiorcom szczególnie dotkniętym COVID-19
Projekt ustawy wprowadza upoważnienie dla ministra właściwego do spraw gospodarki do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), stanowiących działalności gospodarcze szczególnie dotknięte skutkami COVID-19. Zakłada się, że na liście znajdą się m.in. rodzaje działalności związane z transportem, turystyką, gastronomią, hotelarstwem, kulturą, rozrywką, sprzedażą odzieży lub na targowiskach. Przedsiębiorcy wykonujący te rodzaje działalności będą mogli ubiegać się o udzielenie kredytów ze 100% dopłatą do oprocentowania.
Dopłaty w proponowanej wysokości (całość odsetek) będą stosowane do kredytów udzielonych na podstawie umów zawartych od dnia następującego po dniu wejścia w życie ustawy, a także do kredytów udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy, jeżeli umowy te zostaną dostosowane do warunków określonych w ustawie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Grzegorz Piechowiak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. - WYCOFANY

Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2141, zwana dalej – Ustawą) uchwalona została w celu uregulowania zasad stosowania dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych, przedsiębiorcom w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.) oraz podmiotom prowadzącym działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych wynikających z rozprzestrzeniania się zakażeń wirusem SARS-CoV-2, powodującym chorobę zakaźną, zwaną dalej „COVID-19”, oraz działań podejmowanych w celu zapobiegania i przeciwdziałania im oraz ich zwalczania.
Projekt nowelizacji Ustawy zakładał zwiększenie wsparcia dla przedsiębiorców prowadzących działalności gospodarcze szczególnie dotknięte skutkami COVID-19, m.in. poprzez wprowadzenie dopłaty do całości odsetek należnych bankowi z tytułu kredytu udzielonego przedsiębiorcom szczególnie dotkniętym COVID-19. Niemniej, z uwagi na małe zainteresowanie przedsiębiorców uzyskaniem przedmiotowego wsparcia, przeprowadzenie nowelizacji ustawy stało się niecelowe.
Dodatkowo, zgodnie z art. 12 ust. 10 Ustawy, po wypłacie przez Bank Gospodarstwa Krajowego ostatniej dopłaty na podstawie Ustawy, środki z Funduszu Dopłat do Oprocentowania zostały przekazane na rachunek dochodów budżetu państwa, a sam Fundusz uległ likwidacji, co czyni bezprzedmiotowym wydłużenie terminu zawierania umów kredytu z dopłatami, który określony został w Ustawie.
Status realizacji:
Wycofany