W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC57","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, zwanym dalej „projektem ustawy”, jest dostosowanie przepisów ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332, z późn. zm.) do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa dokumentów tożsamości obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się, zwanym dalej „rozporządzeniem 2019/1157”. Zamierzeniem tego rozporządzenia jest ograniczenie ryzyka fałszowania dokumentów oraz ryzyka przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów przez usunięcie istniejących, znaczących różnic w poziomie zabezpieczeń krajowych dokumentów służących do korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się. Akt ten nakłada na państwa członkowskie szereg obowiązków dotyczących niezbędnych zabezpieczeń w dokumentach tożsamości, w tym m.in. obowiązek wprowadzenia do dowodów osobistych drugiej cechy biometrycznej, tj. odcisków palców, konieczność dostosowania wzoru dowodu osobistego do specyfikacji i minimalnych norm dotyczących zabezpieczeń określonych w dokumencie ICAO nr 9303, co wymaga uzupełnienia dotychczasowego wzoru dowodu osobistego o podpis posiadacza, a także wprowadzenie dowodu osobistego z terminem ważności dwanaście miesięcy lub krótszym wydawanego osobom, od których czasowo nie można pobrać odcisków palców. Stosowanie rozporządzenia 2019/1157 rozpocznie się 2 sierpnia 2021 r.\nNiezależenie od zmian wiążących się z dostosowaniem przepisów ustawy o dowodach osobistych do rozporządzenia 2019/1157, projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń ze stosowania ustawy o dowodach osobistych. Zmiany te są odpowiedzią na problemy zgłaszane przez obywateli i organy gmin. Zaproponowano także uregulowanie niektórych kwestii na poziomie ustawy, które dotychczas były regulowane w akcie podustawowym.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Najważniejsze zmiany, które przewiduje projekt ustawy:\n1) zamieszczanie odcisków palców w dowodzie osobistym - w warstwie elektronicznej dowodu osobistego zamieszczane będą dane biometryczne w postaci odcisków palców. Nie będą pobierane one od osoby, która nie ukończyła 12. roku życia oraz od osoby, od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe;\n2) termin ważności dowodów osobistych - dowody osobiste z pięcioletnim okresem ważności wydawane będą dzieciom do 12. roku życia, od których nie będą pobierane odciski palców, a dowody osobiste z dziesięcioletnim terminem ważności wydawane będą obywatelom po ukończeniu 12. roku życia. Dla dowodu osobistego wydawanego wnioskodawcy w przypadku którego chwilowo fizycznie niemożliwe jest pobranie odcisków któregokolwiek z palców przewidziano okres ważności dokumentu wynoszący 12 miesięcy;\n3) zakres danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego - uzupełniono zakres danych, jakie będą zawarte w warstwie graficznej dowodu osobistego, uwzględniając wśród nich podpis posiadacza. Wprowadzenie podpisu posiadacza jest podyktowane koniecznością spełnienia specyfikacji i minimalnych norm dotyczących zabezpieczeń określonych w dokumencie ICAO nr 9303. Podpis nie będzie zamieszczany w dowodach osobistych osób, które nie ukończyły 12. roku życia oraz w dowodach osobistych osób, które nie mogą złożyć podpisu (np. powody zdrowotne);\n4) dostęp do danych biometrycznych i ich przechowywanie - dostęp do danych biometrycznych zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w postaci odcisków palców posiadać będą wyłącznie podmioty wymienione w art. 66 ust. 3 pkt 1-11 ustawy o dowodach osobistych (np. organy Policji, Komendant Główny Straży Granicznej). Odciski palców będą przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych do dnia odbioru dowodu osobistego, ale nie dłużej niż do 90 dni od dnia wydania (personalizacji). W przypadku pozostawienia wniosku o wydanie dowodu osobistego bez rozpoznania albo wydania decyzji administracyjnej odmawiającej wydania dowodu osobistego na podstawie art. 32, odciski palców zostaną usunięte z dniem wydania tej decyzji lub z dniem pozostawienia wniosku bez rozpoznania;\n5) wyznaczenie organów wykonujących obowiązki, o których mowa w art. 9 rozporządzenia 2019/1157 - minister właściwy do spraw wewnętrznych został wskazany jako organ wykonujący zadania punktu kontaktowego;\n6) wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego - ograniczono możliwość składania wniosku o wydanie dowodu osobistego drogą elektroniczną. Pozostawiono taką możliwość wyłącznie w przypadku wnioskowania o wydanie dowodu osobistego dla osób do 12. roku życia, od których nie będą pobierane odciski palców. Zmiany te wynikają z obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu 2019/1157, które wskazują, że wnioskodawca stawia się osobiście co najmniej raz w trakcie procedury wydawania dokumentu, a odciski palców są pobierane wyłącznie przez wykwalifikowany i odpowiednio upoważniony personel. Przewidziano zmiany w zakresie przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, które polegają na wyznaczeniu organów gmin właściwych w tych sprawach. Uznano, że wystarczające będzie wyposażenie jednej gminy na obszarze powiatu w mobilną stację urzędnika, która będzie umożliwiać m.in. pobieranie odcisków palców w miejscu pobytu osoby. Przyjęto też rozwiązanie, zgodnie z którym organ gminy będzie odmawiał przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego, gdy wniosek nie będzie spełniał podstawowych wymogów formalnych. Przewidziano nowe przesłanki do wymiany dowodu osobistego (m.in. możliwość żądania wymiany dowodu osobistego nie zawierającego odcisków palców na nowy dowód);\n7) odbiór dowodu osobistego - uregulowano zasady potwierdzania tożsamości przy odbiorze dowodu osobistego. W procedurze wydawania dowodu osobistego przewidziano sprawdzenie przez organ gminy, czy dane zamieszczone w warstwie graficznej dowodu osobistego są zgodne ze stanem faktycznym oraz czy odciski palców tej osoby są zgodne z odciskami palców zamieszczonymi w warstwie elektronicznej dowodu osobistego;\n8) zmiany w zakresie Rejestru Dowodów Osobistych - do zakresu danych gromadzonych w Rejestrze Dowodów osobistych dodano m.in. odciski palców, odwzorowanie podpisu, datę przyjęcia w organie gminy dokumentu zawierającego kod umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego;\n9) inne zmiany - wprowadzono obowiązek składania pełnomocnictwa w miejsce jego okazywania, dodano przepis wskazujący, że miejsce urodzenia znajdujące się na terytorium RP zamieszczane jest w dowodzie osobistym w aktualnym brzmieniu, doprecyzowano termin, w którym następuje unieważnienie dowodu osobistego w wyniku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, przewidziano możliwość dołączenia fotografii osoby do wniosku o wydanie dowodu osobistego w nakryciu głowy, np. z powodu przebytego leczenia, przeniesiono do projektu ustawy regulacje, które do tej pory zawarte były w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 54 ustawy.\nZmiany przewidziane w projekcie ustawy związane z dostosowaniem przepisów ustawy do rozporządzenia 2019/1157 są zgodne z zapisami zawartymi w dokumencie pn. „Koncepcja wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 w zakresie dowodu osobistego”, który w dniu 6 sierpnia 2020 r. został przyjęty przez Radę Ministrów.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Szefernaker Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MSWiA","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 lutego 2021 r. z uwagami","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC57
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, zwanym dalej „projektem ustawy”, jest dostosowanie przepisów ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332, z późn. zm.) do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa dokumentów tożsamości obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się, zwanym dalej „rozporządzeniem 2019/1157”. Zamierzeniem tego rozporządzenia jest ograniczenie ryzyka fałszowania dokumentów oraz ryzyka przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów przez usunięcie istniejących, znaczących różnic w poziomie zabezpieczeń krajowych dokumentów służących do korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się. Akt ten nakłada na państwa członkowskie szereg obowiązków dotyczących niezbędnych zabezpieczeń w dokumentach tożsamości, w tym m.in. obowiązek wprowadzenia do dowodów osobistych drugiej cechy biometrycznej, tj. odcisków palców, konieczność dostosowania wzoru dowodu osobistego do specyfikacji i minimalnych norm dotyczących zabezpieczeń określonych w dokumencie ICAO nr 9303, co wymaga uzupełnienia dotychczasowego wzoru dowodu osobistego o podpis posiadacza, a także wprowadzenie dowodu osobistego z terminem ważności dwanaście miesięcy lub krótszym wydawanego osobom, od których czasowo nie można pobrać odcisków palców. Stosowanie rozporządzenia 2019/1157 rozpocznie się 2 sierpnia 2021 r.
Niezależenie od zmian wiążących się z dostosowaniem przepisów ustawy o dowodach osobistych do rozporządzenia 2019/1157, projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian wynikających z doświadczeń ze stosowania ustawy o dowodach osobistych. Zmiany te są odpowiedzią na problemy zgłaszane przez obywateli i organy gmin. Zaproponowano także uregulowanie niektórych kwestii na poziomie ustawy, które dotychczas były regulowane w akcie podustawowym.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Najważniejsze zmiany, które przewiduje projekt ustawy:
1) zamieszczanie odcisków palców w dowodzie osobistym - w warstwie elektronicznej dowodu osobistego zamieszczane będą dane biometryczne w postaci odcisków palców. Nie będą pobierane one od osoby, która nie ukończyła 12. roku życia oraz od osoby, od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe;
2) termin ważności dowodów osobistych - dowody osobiste z pięcioletnim okresem ważności wydawane będą dzieciom do 12. roku życia, od których nie będą pobierane odciski palców, a dowody osobiste z dziesięcioletnim terminem ważności wydawane będą obywatelom po ukończeniu 12. roku życia. Dla dowodu osobistego wydawanego wnioskodawcy w przypadku którego chwilowo fizycznie niemożliwe jest pobranie odcisków któregokolwiek z palców przewidziano okres ważności dokumentu wynoszący 12 miesięcy;
3) zakres danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego - uzupełniono zakres danych, jakie będą zawarte w warstwie graficznej dowodu osobistego, uwzględniając wśród nich podpis posiadacza. Wprowadzenie podpisu posiadacza jest podyktowane koniecznością spełnienia specyfikacji i minimalnych norm dotyczących zabezpieczeń określonych w dokumencie ICAO nr 9303. Podpis nie będzie zamieszczany w dowodach osobistych osób, które nie ukończyły 12. roku życia oraz w dowodach osobistych osób, które nie mogą złożyć podpisu (np. powody zdrowotne);
4) dostęp do danych biometrycznych i ich przechowywanie - dostęp do danych biometrycznych zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w postaci odcisków palców posiadać będą wyłącznie podmioty wymienione w art. 66 ust. 3 pkt 1-11 ustawy o dowodach osobistych (np. organy Policji, Komendant Główny Straży Granicznej). Odciski palców będą przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych do dnia odbioru dowodu osobistego, ale nie dłużej niż do 90 dni od dnia wydania (personalizacji). W przypadku pozostawienia wniosku o wydanie dowodu osobistego bez rozpoznania albo wydania decyzji administracyjnej odmawiającej wydania dowodu osobistego na podstawie art. 32, odciski palców zostaną usunięte z dniem wydania tej decyzji lub z dniem pozostawienia wniosku bez rozpoznania;
5) wyznaczenie organów wykonujących obowiązki, o których mowa w art. 9 rozporządzenia 2019/1157 - minister właściwy do spraw wewnętrznych został wskazany jako organ wykonujący zadania punktu kontaktowego;
6) wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego - ograniczono możliwość składania wniosku o wydanie dowodu osobistego drogą elektroniczną. Pozostawiono taką możliwość wyłącznie w przypadku wnioskowania o wydanie dowodu osobistego dla osób do 12. roku życia, od których nie będą pobierane odciski palców. Zmiany te wynikają z obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu 2019/1157, które wskazują, że wnioskodawca stawia się osobiście co najmniej raz w trakcie procedury wydawania dokumentu, a odciski palców są pobierane wyłącznie przez wykwalifikowany i odpowiednio upoważniony personel. Przewidziano zmiany w zakresie przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, które polegają na wyznaczeniu organów gmin właściwych w tych sprawach. Uznano, że wystarczające będzie wyposażenie jednej gminy na obszarze powiatu w mobilną stację urzędnika, która będzie umożliwiać m.in. pobieranie odcisków palców w miejscu pobytu osoby. Przyjęto też rozwiązanie, zgodnie z którym organ gminy będzie odmawiał przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego, gdy wniosek nie będzie spełniał podstawowych wymogów formalnych. Przewidziano nowe przesłanki do wymiany dowodu osobistego (m.in. możliwość żądania wymiany dowodu osobistego nie zawierającego odcisków palców na nowy dowód);
7) odbiór dowodu osobistego - uregulowano zasady potwierdzania tożsamości przy odbiorze dowodu osobistego. W procedurze wydawania dowodu osobistego przewidziano sprawdzenie przez organ gminy, czy dane zamieszczone w warstwie graficznej dowodu osobistego są zgodne ze stanem faktycznym oraz czy odciski palców tej osoby są zgodne z odciskami palców zamieszczonymi w warstwie elektronicznej dowodu osobistego;
8) zmiany w zakresie Rejestru Dowodów Osobistych - do zakresu danych gromadzonych w Rejestrze Dowodów osobistych dodano m.in. odciski palców, odwzorowanie podpisu, datę przyjęcia w organie gminy dokumentu zawierającego kod umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego;
9) inne zmiany - wprowadzono obowiązek składania pełnomocnictwa w miejsce jego okazywania, dodano przepis wskazujący, że miejsce urodzenia znajdujące się na terytorium RP zamieszczane jest w dowodzie osobistym w aktualnym brzmieniu, doprecyzowano termin, w którym następuje unieważnienie dowodu osobistego w wyniku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, przewidziano możliwość dołączenia fotografii osoby do wniosku o wydanie dowodu osobistego w nakryciu głowy, np. z powodu przebytego leczenia, przeniesiono do projektu ustawy regulacje, które do tej pory zawarte były w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 54 ustawy.
Zmiany przewidziane w projekcie ustawy związane z dostosowaniem przepisów ustawy do rozporządzenia 2019/1157 są zgodne z zapisami zawartymi w dokumencie pn. „Koncepcja wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 w zakresie dowodu osobistego”, który w dniu 6 sierpnia 2020 r. został przyjęty przez Radę Ministrów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Paweł Szefernaker Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 16 lutego 2021 r. z uwagami
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany