W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy – prawo o aktach stanu cywilnego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD203","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W obecnych uregulowaniach realizacja szeregu czynności urzędowych związana jest z koniecznością wizyty obywatela w urzędzie. Ponadto czynności te wymagają składania stosownych oświadczeń i wniosków w formie papierowej oraz weryfikacji przekazanej dokumentacji przez urzędnika. Mając na względzie wprowadzone na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ograniczenia związane z epidemią wirusa SARS-COV-2 oraz uwzględniając konieczność minimalizowania kontaktu z innymi osobami oraz zachowywania dystansu społecznego, niezwykle ważne jest by obywatele dysponowali możliwością realizacji podstawowych spraw urzędowych zdalnie, przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych. Realizacja części spraw niewątpliwie nie wymaga by były one prowadzone wyłącznie w formie tradycyjnej (papierowej) i z powodzeniem można przenieść je do elektronicznych kanałów komunikacji oraz systemów elektronicznego obiegu dokumentów.\nDodatkowo istnieje szereg usług, które już dziś są realizowane elektronicznie lecz wykorzystanie nowych narzędzi informatycznych np. pieczęci elektronicznej pozwala na ich obsługę na wyższym poziomie dojrzałości tj. transakcyjnie. Obecnie np. zgłoszenia meldunkowe lub wydanie zaświadczenia o danych własnych przetwarzanych w rejestrze PESEL, pomimo możliwości ich elektronicznej realizacji polegają na wysłaniu zgłoszenia do urzędu gminy. Problemem jest w tym przypadku w dalszym ciągu długi czas obsługi i wydania dokumentu a także konieczność poświęcenia przez urzędnika gminy czasu na obsługę elektronicznego zgłoszenia. Transakcyjność rejestracji zdarzeń wprowadzana jest tam, gdzie możliwa jest rejestracja określonych zdarzeń w rejestrach publicznych na skutek oświadczenia osoby, bez konieczności weryfikacji dodatkowych dokumentów np. pełnomocnictwa.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt zakłada:\n1. Przyjęcie podstaw prawnych do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu się obywatela w systemie teleinformatycznym w sposób określony w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Usługi te przyczynią się do przyspieszenia załatwiania spraw, zmniejszą obciążenie obowiązkami pracowników urzędów, przyspieszą czas realizacji usług jak też zredukują ilość dokumentacji dostarczanej i gromadzonej dotychczas w formie papierowej.\n2.Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl stanowiącej podstawowe i dostępne źródło wiedzy dla obywateli w zakresie załatwiania konkretnych spraw urzędowych. Warunkiem koniecznym do skorzystania będzie posiadanie środka identyfikacji elektronicznej, np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym), pozwalającego na uwierzytelnienie zainteresowanego w systemie teleinformatycznym w celu realizacji usługi elektronicznej.\n3.Proponowane rozwiązania dotyczą możliwości realizacji przy pomocy usług:\n1) Z zakresu ustawy o dowodach osobistych:\n- zapewnienie możliwości wnioskowania o udostępnienie danych z RDO w trybie ograniczonej teletransmisji danych przy użyciu dedykowanej usługi oraz przedkładania w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie przesłanek ustawowych do przyznania dostępu (przygotowanie dedykowanej usługi);\n- pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach danych osoby przetwarzanych w rejestrze PESEL (a także jej dzieci) tj. podmiotach, którym udostępniono dane osoby;\n2) Z zakresu ustawy o ewidencji ludności:\n- umożliwienie osobie fizycznej transakcyjnego zameldowania się w lokalu będącym jego własnością lub współwłasnością, o ile on widnieje w księdze wieczystej lub wskaże jej numer. Usługa umożliwi też zameldowanie osoby niepełnoletniej jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską zgłaszającego widnieje informacja o numerze PESEL rodzica dokonującego zameldowania. Usługa eliminuje konieczność obsługi zgłoszenia przez urzędnika;\n- transakcyjne o wymeldowanie się lub wymeldowanie osoby niepełnoletniej, jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską zgłaszającego widnieje informacja o numerze PESEL rodzica dokonującego czynności wymeldowania. Usługa eliminuje konieczność obsługi zgłoszenia przez urzędnika;\n- zgłoszenie przez osobę której ono dotyczy, przy użyciu transakcyjnej usługi wyjazdu z kraju z zamiarem stałego pobytu oraz powrotu. W przypadku zgłoszenia wyjazdu lub powrotu osoby niepełnoletniej czynności może dokonać rodzic jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską zgłaszającego widnieje informacja o numerze PESEL rodzica dokonującego wymeldowania. Usługa eliminuje konieczność obsługi zgłoszenia przez urzędnika;\n- umożliwienie wglądu, przy użyciu dedykowanej usługi, do rejestru w zakresie danych dotyczących tej osoby, a także jej niepełnoletnich dzieci pozostających pod jej władzą rodzicielską, jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka widnieje informacja o numerze PESEL rodzica;\n- umożliwienie osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL pobrania z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących jej osoby oraz jej dzieci przy użyciu transakcyjnej usługi elektronicznej. Zaświadczenie jest opatrywane pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Umożliwia się pobranie z rejestru PESEL zaświadczeń dotyczących dzieci jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka widnieje informacja o numerze PESEL rodzica pobierającego zaświadczenie, a dziecko pozostaje pod jego władzą rodzicielską;\n- umożliwienie nieodpłatnego pobrania informacji o odbiorcach, którym dane osobowe osoby fizycznej lub dane osobowe jej dziecka zostały ujawnione. Rodzicowi umożliwia się pobranie informacji o odbiorcach, którym udostępniono z rejestru PESEL dane osobowe jego dziecka, jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka widnieją informacja o numerze PESEL rodzica pobierającego informacje a dziecko pozostaje pod jego władzą rodzicielską. Usługa transakcyjna, która eliminuje konieczność obsługi wniosku przez urzędnika;\n- umożliwienie złożenia przy użyciu dedykowanej usługi wniosku o udostępnienie danych z rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji oraz przedkładania w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie przesłanek ustawowych do przyznania dostępu (przygotowanie dedykowanej usługi);\n3) Z zakresu ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego:\n- umożliwienie osobie, której dane przetwarzane są w Rejestrze Stanu Cywilnego, jej małżonkowi, dzieciom oraz rodzicom pobrania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego przy użyciu usługi elektronicznej. Zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego jest opatrywane pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Usługa transakcyjna, która eliminuje konieczność obsługi wniosku przez urzędnika;\n- umożliwienie pobrania przy użyciu transakcyjnej usługi elektronicznej zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym, opatrzonego kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji. Usługa transakcyjna, która eliminuje konieczność obsługi wniosku przez urzędnika.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MC","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Zagórski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MC","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 lipca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD203
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W obecnych uregulowaniach realizacja szeregu czynności urzędowych związana jest z koniecznością wizyty obywatela w urzędzie. Ponadto czynności te wymagają składania stosownych oświadczeń i wniosków w formie papierowej oraz weryfikacji przekazanej dokumentacji przez urzędnika. Mając na względzie wprowadzone na terenie Rzeczypospolitej Polskiej ograniczenia związane z epidemią wirusa SARS-COV-2 oraz uwzględniając konieczność minimalizowania kontaktu z innymi osobami oraz zachowywania dystansu społecznego, niezwykle ważne jest by obywatele dysponowali możliwością realizacji podstawowych spraw urzędowych zdalnie, przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych. Realizacja części spraw niewątpliwie nie wymaga by były one prowadzone wyłącznie w formie tradycyjnej (papierowej) i z powodzeniem można przenieść je do elektronicznych kanałów komunikacji oraz systemów elektronicznego obiegu dokumentów.
Dodatkowo istnieje szereg usług, które już dziś są realizowane elektronicznie lecz wykorzystanie nowych narzędzi informatycznych np. pieczęci elektronicznej pozwala na ich obsługę na wyższym poziomie dojrzałości tj. transakcyjnie. Obecnie np. zgłoszenia meldunkowe lub wydanie zaświadczenia o danych własnych przetwarzanych w rejestrze PESEL, pomimo możliwości ich elektronicznej realizacji polegają na wysłaniu zgłoszenia do urzędu gminy. Problemem jest w tym przypadku w dalszym ciągu długi czas obsługi i wydania dokumentu a także konieczność poświęcenia przez urzędnika gminy czasu na obsługę elektronicznego zgłoszenia. Transakcyjność rejestracji zdarzeń wprowadzana jest tam, gdzie możliwa jest rejestracja określonych zdarzeń w rejestrach publicznych na skutek oświadczenia osoby, bez konieczności weryfikacji dodatkowych dokumentów np. pełnomocnictwa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt zakłada:
1. Przyjęcie podstaw prawnych do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu się obywatela w systemie teleinformatycznym w sposób określony w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Usługi te przyczynią się do przyspieszenia załatwiania spraw, zmniejszą obciążenie obowiązkami pracowników urzędów, przyspieszą czas realizacji usług jak też zredukują ilość dokumentacji dostarczanej i gromadzonej dotychczas w formie papierowej.
2.Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl stanowiącej podstawowe i dostępne źródło wiedzy dla obywateli w zakresie załatwiania konkretnych spraw urzędowych. Warunkiem koniecznym do skorzystania będzie posiadanie środka identyfikacji elektronicznej, np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym), pozwalającego na uwierzytelnienie zainteresowanego w systemie teleinformatycznym w celu realizacji usługi elektronicznej.
3.Proponowane rozwiązania dotyczą możliwości realizacji przy pomocy usług:
1) Z zakresu ustawy o dowodach osobistych:
- zapewnienie możliwości wnioskowania o udostępnienie danych z RDO w trybie ograniczonej teletransmisji danych przy użyciu dedykowanej usługi oraz przedkładania w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie przesłanek ustawowych do przyznania dostępu (przygotowanie dedykowanej usługi);
- pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach danych osoby przetwarzanych w rejestrze PESEL (a także jej dzieci) tj. podmiotach, którym udostępniono dane osoby;
2) Z zakresu ustawy o ewidencji ludności:
- umożliwienie osobie fizycznej transakcyjnego zameldowania się w lokalu będącym jego własnością lub współwłasnością, o ile on widnieje w księdze wieczystej lub wskaże jej numer. Usługa umożliwi też zameldowanie osoby niepełnoletniej jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską zgłaszającego widnieje informacja o numerze PESEL rodzica dokonującego zameldowania. Usługa eliminuje konieczność obsługi zgłoszenia przez urzędnika;
- transakcyjne o wymeldowanie się lub wymeldowanie osoby niepełnoletniej, jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską zgłaszającego widnieje informacja o numerze PESEL rodzica dokonującego czynności wymeldowania. Usługa eliminuje konieczność obsługi zgłoszenia przez urzędnika;
- zgłoszenie przez osobę której ono dotyczy, przy użyciu transakcyjnej usługi wyjazdu z kraju z zamiarem stałego pobytu oraz powrotu. W przypadku zgłoszenia wyjazdu lub powrotu osoby niepełnoletniej czynności może dokonać rodzic jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską zgłaszającego widnieje informacja o numerze PESEL rodzica dokonującego wymeldowania. Usługa eliminuje konieczność obsługi zgłoszenia przez urzędnika;
- umożliwienie wglądu, przy użyciu dedykowanej usługi, do rejestru w zakresie danych dotyczących tej osoby, a także jej niepełnoletnich dzieci pozostających pod jej władzą rodzicielską, jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka widnieje informacja o numerze PESEL rodzica;
- umożliwienie osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL pobrania z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących jej osoby oraz jej dzieci przy użyciu transakcyjnej usługi elektronicznej. Zaświadczenie jest opatrywane pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Umożliwia się pobranie z rejestru PESEL zaświadczeń dotyczących dzieci jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka widnieje informacja o numerze PESEL rodzica pobierającego zaświadczenie, a dziecko pozostaje pod jego władzą rodzicielską;
- umożliwienie nieodpłatnego pobrania informacji o odbiorcach, którym dane osobowe osoby fizycznej lub dane osobowe jej dziecka zostały ujawnione. Rodzicowi umożliwia się pobranie informacji o odbiorcach, którym udostępniono z rejestru PESEL dane osobowe jego dziecka, jeżeli w rejestrze PESEL w rekordzie dziecka widnieją informacja o numerze PESEL rodzica pobierającego informacje a dziecko pozostaje pod jego władzą rodzicielską. Usługa transakcyjna, która eliminuje konieczność obsługi wniosku przez urzędnika;
- umożliwienie złożenia przy użyciu dedykowanej usługi wniosku o udostępnienie danych z rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji oraz przedkładania w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie przesłanek ustawowych do przyznania dostępu (przygotowanie dedykowanej usługi);
3) Z zakresu ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego:
- umożliwienie osobie, której dane przetwarzane są w Rejestrze Stanu Cywilnego, jej małżonkowi, dzieciom oraz rodzicom pobrania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego przy użyciu usługi elektronicznej. Zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego jest opatrywane pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji weryfikowaną przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu. Usługa transakcyjna, która eliminuje konieczność obsługi wniosku przez urzędnika;
- umożliwienie pobrania przy użyciu transakcyjnej usługi elektronicznej zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym, opatrzonego kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra właściwego do spraw informatyzacji. Usługa transakcyjna, która eliminuje konieczność obsługi wniosku przez urzędnika.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Zagórski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 6 lipca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany