Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC89","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz. Urz. UE L 2661 z 30.11.2023, str.1) (zwana dalej dyrektywą ITS), w powiązaniu z uzupełniającymi ją rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE):\n1.\trozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych (Dz. Urz. UE L 247 z 18.09.2013, str. 1-5), \n2.\trozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 886/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym (Dz. Urz. UE L 247 z 18.09.2013, str. 6-10), \n3.\trozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 2022/670 z dnia 2 lutego 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług informacyjnych w czasie rzeczywistym dotyczących ruchu (Dz.U. L 122 z 25.4.2022, str. 1–16 ) \n4.\trozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 2017/1926 z dnia 31 maja 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (Dz. Urz. UE L 272 z 21.10.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 125 z 14.05.2019, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 490 z 13.02.2024, str. 1). \nIstnieje potrzeba przyśpieszenia procesów wdrażania nowoczesnego zarządzania mobilnością, w tym stosowania technologii informatycznych w transporcie drogowym i drogownictwie. Cyfryzacja informacji transportowych, pomimo obowiązywania przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524) oraz ww. rozporządzeń delegowanych wydanych w trybie dyrektywy ITS, postępuje wolno m.in. z powodu braku systemowego zapewnienia dostępności danych oraz rozproszonego wdrażania usług ITS. Proponowany projekt ma na celu usunięcie lub ograniczenie tych barier – zgodnie z celem wskazanym przez rewizję dyrektywy ITS (dyrektywa (UE) 2023/2661).\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Rozwiązania planowane w projekcie będą służyły zapewnieniu świadczenia usługi minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, cyfryzacji wybranych informacji podstawowych oraz publikacji poprzez krajowe punkty dostępu niezbędnych do tego danych – w wersjach odczytywalnych maszyno. Przykładową kategorią danych wymagających ustandaryzowanej publikacji, o których mowa w Załączniku III. dyrektywy ITS, są dane dotyczące lokalizacji (przestrzennej) zidentyfikowanych węzłów dostępu dla wszystkich rodzajów pasażerskich przewozów regularnych, w tym informacji o dostępności (architektonicznej) tych węzłów oraz ścieżkach transportowych w ich obrębie (tj. wyposażenie w windy, schody ruchome). \nPlanuje się dokonanie zmian w następujących ustawach:\n-\tustawie o drogach publicznych, poprzez którą wdrożone zostaną do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy ITS w zakresie regulującym zadania zarządców dróg w odniesieniu do wdrażania usług ITS oraz cyfryzacji informacji i udostępniania danych poprzez właściwy krajowy punkt dostępu (KPD);\n-\tustawie o publicznym transporcie zbiorowym – w zakresie: \na) obowiązku udostępniania przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego danych dotyczących organizowania przez nich przewozów o charakterze użyteczności publicznej w zakresie informacji o podróży, takich jak rozkład jazdy i cennik,\nb) obowiązku właścicieli lub zarządzających przystankami komunikacyjnymi i dworcami autobusowymi udostępniania do właściwego KPD danych umożliwiających ich lokalizację przestrzenną oraz informacji o dostępności tych obiektów;\nustawie o transporci\nW projekcie przewiduje się :\n-\tzobowiązanie podmiotów zarządzających infrastrukturą drogową oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych wykonujących przewozy regularne w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym do sukcesywnej cyfryzacji informacji i udostępniania danych w formatach nadających się do odczytu maszynowego poprzez KPD – w zakresie i terminach przewidzianych w załączniku III dyrektywy ITS – dla wszystkich interesariuszy;\n-\twyznaczenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do prowadzenia KPD przewidzianych w rozporządzeniach delegowanych 885/2013, 886/2013 i 2022/670;\n-\tprowadzenie przez ministra właściwego ds. transportu KPD w rozumieniu rozporządzenia delegowanego 2017/1926 lub wyznaczenie podmiotu prowadzącego ten punkt w trybie rozporządzenia wykonawczego;\n-\tzobowiązanie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do świadczenia usługi ITS w zakresie minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, w związku z prowadzonymi przez niego KPD oraz jego zadaniami jako zarządcy dróg;\n-\tzobowiązanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego do dokonywania oceny zgodności, w rozumieniu rozporządzeń delegowanych 885/2013, 886/2013, 2017/1926 i 2022/670.\n-\te drogowym – w zakresie obowiązków przewoźników świadczących usługi w ramach regularnych przewozów w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym osób – poprzez zobowiązanie ich do udostępniania do KPD danych dot. informacji o podróży tj. informacji takich jak rozkłady jazdy, cenniki.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC89
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz. Urz. UE L 2661 z 30.11.2023, str.1) (zwana dalej dyrektywą ITS), w powiązaniu z uzupełniającymi ją rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE): 1. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych (Dz. Urz. UE L 247 z 18.09.2013, str. 1-5), 2. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 886/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym (Dz. Urz. UE L 247 z 18.09.2013, str. 6-10), 3. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 2022/670 z dnia 2 lutego 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług informacyjnych w czasie rzeczywistym dotyczących ruchu (Dz.U. L 122 z 25.4.2022, str. 1–16 ) 4. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 2017/1926 z dnia 31 maja 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (Dz. Urz. UE L 272 z 21.10.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 125 z 14.05.2019, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 490 z 13.02.2024, str. 1). Istnieje potrzeba przyśpieszenia procesów wdrażania nowoczesnego zarządzania mobilnością, w tym stosowania technologii informatycznych w transporcie drogowym i drogownictwie. Cyfryzacja informacji transportowych, pomimo obowiązywania przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524) oraz ww. rozporządzeń delegowanych wydanych w trybie dyrektywy ITS, postępuje wolno m.in. z powodu braku systemowego zapewnienia dostępności danych oraz rozproszonego wdrażania usług ITS. Proponowany projekt ma na celu usunięcie lub ograniczenie tych barier – zgodnie z celem wskazanym przez rewizję dyrektywy ITS (dyrektywa (UE) 2023/2661).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rozwiązania planowane w projekcie będą służyły zapewnieniu świadczenia usługi minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, cyfryzacji wybranych informacji podstawowych oraz publikacji poprzez krajowe punkty dostępu niezbędnych do tego danych – w wersjach odczytywalnych maszyno. Przykładową kategorią danych wymagających ustandaryzowanej publikacji, o których mowa w Załączniku III. dyrektywy ITS, są dane dotyczące lokalizacji (przestrzennej) zidentyfikowanych węzłów dostępu dla wszystkich rodzajów pasażerskich przewozów regularnych, w tym informacji o dostępności (architektonicznej) tych węzłów oraz ścieżkach transportowych w ich obrębie (tj. wyposażenie w windy, schody ruchome). Planuje się dokonanie zmian w następujących ustawach: - ustawie o drogach publicznych, poprzez którą wdrożone zostaną do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy ITS w zakresie regulującym zadania zarządców dróg w odniesieniu do wdrażania usług ITS oraz cyfryzacji informacji i udostępniania danych poprzez właściwy krajowy punkt dostępu (KPD); - ustawie o publicznym transporcie zbiorowym – w zakresie: a) obowiązku udostępniania przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego danych dotyczących organizowania przez nich przewozów o charakterze użyteczności publicznej w zakresie informacji o podróży, takich jak rozkład jazdy i cennik, b) obowiązku właścicieli lub zarządzających przystankami komunikacyjnymi i dworcami autobusowymi udostępniania do właściwego KPD danych umożliwiających ich lokalizację przestrzenną oraz informacji o dostępności tych obiektów; ustawie o transporci W projekcie przewiduje się : - zobowiązanie podmiotów zarządzających infrastrukturą drogową oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych wykonujących przewozy regularne w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym do sukcesywnej cyfryzacji informacji i udostępniania danych w formatach nadających się do odczytu maszynowego poprzez KPD – w zakresie i terminach przewidzianych w załączniku III dyrektywy ITS – dla wszystkich interesariuszy; - wyznaczenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do prowadzenia KPD przewidzianych w rozporządzeniach delegowanych 885/2013, 886/2013 i 2022/670; - prowadzenie przez ministra właściwego ds. transportu KPD w rozumieniu rozporządzenia delegowanego 2017/1926 lub wyznaczenie podmiotu prowadzącego ten punkt w trybie rozporządzenia wykonawczego; - zobowiązanie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do świadczenia usługi ITS w zakresie minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, w związku z prowadzonymi przez niego KPD oraz jego zadaniami jako zarządcy dróg; - zobowiązanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego do dokonywania oceny zgodności, w rozumieniu rozporządzeń delegowanych 885/2013, 886/2013, 2017/1926 i 2022/670. - e drogowym – w zakresie obowiązków przewoźników świadczących usługi w ramach regularnych przewozów w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym osób – poprzez zobowiązanie ich do udostępniania do KPD danych dot. informacji o podróży tj. informacji takich jak rozkłady jazdy, cenniki.