W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o grach hazardowych
2.0
09.07.2025 14:47 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
1.0
26.05.2025 13:38 Magdalena Kucharska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD240","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o grach hazardowych ma na celu przede wszystkim uproszczenie i doprecyzowanie obowiązujących przepisów oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych, w obszarze współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy (dalej: organizacje pozarządowe”) z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm., dalej: „ustawa” lub „udppw”), oraz realizacji obowiązków sprawozdawczych przez organizacje pożytku publicznego. Dodatkowo projekt zakłada możliwość uhonorowania przez Przewodniczącą Komitetu do spraw Pożytku Publicznego osób szczególnie zasłużonych dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce przez przyznanie odznaki honorowej. Ustanawia również 24 kwietnia Dniem Społeczeństwa Obywatelskiego, w szczególności w celu popularyzacji roli sektora organizacji pozarządowych dla budowy społeczeństwa obywatelskiego. W projekcie zakłada się również likwidację Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego z jednoczesnym przesunięciem środków tego Funduszu na rachunek Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 595), którego dysponentem jest Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Wymaga to dokonania zmiany w ww. ustawie o grach hazardowych. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Rekomendowane rozwiązanie to działanie legislacyjne. Realizacją tego rozwiązania jest zmiana przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Nie jest możliwe osiągnięcie zamierzonego celu za pomocą innych metod, ponieważ problematyka objęta jest regulacją ustawową.\nW zakresie zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym projekt przewiduje modyfikację ustawowej formy wspierania wykonywania zadań publicznych (art. 5 ust. 4). Proponowana zmiana zakłada przy zlecaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych, w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.), w formie wspierania ich realizacji wraz z udzieleniem dotacji, możliwość zapewnienia przez organizacje pozarządowe wyłącznie wkładu osobowego oraz rzeczowego gwarantujących prawidłowe wykonanie zadania publicznego (art. 5 ust. 4a i 4b udppw). Przyjęte rozwiązanie wymaga także wprowadzenia odpowiednich zmian w art. 14 ustawy określającym zakres przedmiotowy oferty realizacji zadania publicznego oraz w art. 15 ustawy regulującym zakres oceny organu administracji publicznej, w tym opinii komisji konkursowej przy rozpatrywaniu ofert. \nProponuje się wprowadzenie stosowania uproszczonych ofert realizacji zadań publicznych i sprawozdań z ich wykonania – określonych już w obowiązujących przepisach ustawy (art. 19 a ust. 7b i ust. 7c ustawy) - także w przypadku zlecania zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert albo trybów pozakonkursowych. Rozwiązanie to stanowić ma wyjątek od rozwiązania dotyczącego tzw. trybu „małych dotacji”, służący możliwości stosowania uproszczonych wzorów ofert i sprawozdań w ściśle określonych przypadkach wskazanych w treści projektowanej regulacji. Przyjęte rozwiązanie będzie miało zastosowanie w przypadku ofert realizacji zadania publicznego zakładających dofinansowanie lub finansowanie ze środków dotacji w wysokości nieprzekraczającej kwoty 60 000,00 zł. W tym obszarze proponuje się też podwyższenie dotychczas obowiązujących limitów kwotowych w trybie pozakonkursowym określonym w art. 19a ustawy dotyczącym zlecania zadań publicznych o charakterze lokalnym lub regionalnym przez organy jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z projektowanymi zmianami wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie mogłaby przekraczać kwoty 20 000 zł (obecnie jest to 10 000 zł). Jednocześnie łączna kwota środków finansowych przekazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego tej samej organizacji pozarządowej w danym roku kalendarzowym, nie mogłaby przekroczyć kwoty 40 000 zł (obecnie jest to 20 000 zł). Proponuje się też podniesienie wysokości progu środków finansowych przyznanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w ww. trybie z 20% do 30% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe.\nZ kolei w odniesieniu do tzw. współpracy pozafinansowej organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi zakłada się wprowadzenie zmian w zakresie tworzenia rocznych lub wieloletnich programów współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacji pozarządowymi poprzez jednoznaczne wskazanie w nowelizowanym przepisie art. 5a ustawy, że roczne oraz wieloletnie programy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi nie stanowią aktów prawa miejscowego. \nW zakresie obowiązków sprawozdawczych organizacji pożytku publicznego przedmiotowy projekt nowelizacji ustawy zakłada zmianę art. 23 ust. 6c ustawy poprzez aktualizację obowiązujących limitów kwotowych. Proponowana zmiana przewiduje podwyższenie progu rocznej kwoty przychodu organizacji pożytku publicznego uprawniającego do składania rocznych sprawozdań merytorycznych z działalności w formie uproszczonego sprawozdania z kwoty 100 tys. zł do 200 tys. zł. \nW obszarze nadzoru Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego nad organizacjami pożytku publicznego proponuje się zmianę art. 31 ustawy polegającą na zastąpieniu obowiązku sporządzania protokołu kontroli, obowiązkiem opracowywania projektu wystąpienia pokontrolnego. Efektem postulowanej zmiany będzie unowocześnienie - na wzór innych regulacji w zakresie kontroli, w tym ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224) - przepisów regulujących zasady przeprowadzania postępowania kontrolnego w organizacjach pożytku publicznego. \nProjektowana nowelizacja ustawy zakłada również zmianę przepisów dotyczących organizacji i trybu działania Komitetu do spraw Pożytku Publicznego przewidując rezygnację z obowiązku przyjmowania planu prac przez Komitet i przedstawiania go do zatwierdzenia przez Radę Ministrów. \nProjekt nowelizacji ustawy (art. 5e udppw) zakłada również wprowadzenie odznaki honorowej pn. „Zasłużony dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce” przyznawanej przez Przewodniczącą Komitetu ds. Pożytku Publicznego, po zasięgnięciu opinii Rady Działalności Pożytku Publicznego, społecznikom, członkom organizacji pozarządowych, wolontariuszom oraz obywatelom RP za szczególne zasługi dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie o nadanie odznaki, wzór odznaki oraz wzory odpowiednich dokumentów, Przewodnicząca Komitetu do spraw Pożytku Publicznego określi w drodze rozporządzenia.\nDodatkowo projekt zakłada (art. 5d udppw) ustanowienie dnia 24 kwietnia Dniem Społeczeństwa Obywatelskiego na pamiątkę uchwalenia ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. \nW zakresie zmiany w art. 27 ust. 4 ustawy proponuje się przesunięcie terminu sporządzenia informacji dotyczącej wydatkowania przez organizacje pożytku publicznego środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.\nProjekt zakłada również zmianę sfery zadań publicznych, określonej w art. 4 ust. 1 ustawy poprzez modyfikację brzmienia pkt 23 i dodanie w nim nowego obszaru obrony cywilnej. Propozycja wynika z wejścia w życie ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907). \nW projekcie zakłada się również likwidację Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego z jednoczesnym przesunięciem środków tego Funduszu na rachunek Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 595), którego dysponentem jest Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Wymaga to dokonania zmiany w art. 88a ww. ustawy o grach hazardowych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego","value":"Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Adriana Porowska Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, Przewodnicząca Komitetu do spraw Pożytku Publicznego","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego","value":"Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD240
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o grach hazardowych ma na celu przede wszystkim uproszczenie i doprecyzowanie obowiązujących przepisów oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych, w obszarze współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego określonymi w art. 3 ust. 3 ustawy (dalej: organizacje pozarządowe”) z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm., dalej: „ustawa” lub „udppw”), oraz realizacji obowiązków sprawozdawczych przez organizacje pożytku publicznego. Dodatkowo projekt zakłada możliwość uhonorowania przez Przewodniczącą Komitetu do spraw Pożytku Publicznego osób szczególnie zasłużonych dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce przez przyznanie odznaki honorowej. Ustanawia również 24 kwietnia Dniem Społeczeństwa Obywatelskiego, w szczególności w celu popularyzacji roli sektora organizacji pozarządowych dla budowy społeczeństwa obywatelskiego. W projekcie zakłada się również likwidację Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego z jednoczesnym przesunięciem środków tego Funduszu na rachunek Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 595), którego dysponentem jest Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Wymaga to dokonania zmiany w ww. ustawie o grach hazardowych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rekomendowane rozwiązanie to działanie legislacyjne. Realizacją tego rozwiązania jest zmiana przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Nie jest możliwe osiągnięcie zamierzonego celu za pomocą innych metod, ponieważ problematyka objęta jest regulacją ustawową. W zakresie zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym projekt przewiduje modyfikację ustawowej formy wspierania wykonywania zadań publicznych (art. 5 ust. 4). Proponowana zmiana zakłada przy zlecaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych, w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.), w formie wspierania ich realizacji wraz z udzieleniem dotacji, możliwość zapewnienia przez organizacje pozarządowe wyłącznie wkładu osobowego oraz rzeczowego gwarantujących prawidłowe wykonanie zadania publicznego (art. 5 ust. 4a i 4b udppw). Przyjęte rozwiązanie wymaga także wprowadzenia odpowiednich zmian w art. 14 ustawy określającym zakres przedmiotowy oferty realizacji zadania publicznego oraz w art. 15 ustawy regulującym zakres oceny organu administracji publicznej, w tym opinii komisji konkursowej przy rozpatrywaniu ofert. Proponuje się wprowadzenie stosowania uproszczonych ofert realizacji zadań publicznych i sprawozdań z ich wykonania – określonych już w obowiązujących przepisach ustawy (art. 19 a ust. 7b i ust. 7c ustawy) - także w przypadku zlecania zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert albo trybów pozakonkursowych. Rozwiązanie to stanowić ma wyjątek od rozwiązania dotyczącego tzw. trybu „małych dotacji”, służący możliwości stosowania uproszczonych wzorów ofert i sprawozdań w ściśle określonych przypadkach wskazanych w treści projektowanej regulacji. Przyjęte rozwiązanie będzie miało zastosowanie w przypadku ofert realizacji zadania publicznego zakładających dofinansowanie lub finansowanie ze środków dotacji w wysokości nieprzekraczającej kwoty 60 000,00 zł. W tym obszarze proponuje się też podwyższenie dotychczas obowiązujących limitów kwotowych w trybie pozakonkursowym określonym w art. 19a ustawy dotyczącym zlecania zadań publicznych o charakterze lokalnym lub regionalnym przez organy jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z projektowanymi zmianami wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie mogłaby przekraczać kwoty 20 000 zł (obecnie jest to 10 000 zł). Jednocześnie łączna kwota środków finansowych przekazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego tej samej organizacji pozarządowej w danym roku kalendarzowym, nie mogłaby przekroczyć kwoty 40 000 zł (obecnie jest to 20 000 zł). Proponuje się też podniesienie wysokości progu środków finansowych przyznanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego w ww. trybie z 20% do 30% dotacji planowanych w roku budżetowym na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe. Z kolei w odniesieniu do tzw. współpracy pozafinansowej organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi zakłada się wprowadzenie zmian w zakresie tworzenia rocznych lub wieloletnich programów współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacji pozarządowymi poprzez jednoznaczne wskazanie w nowelizowanym przepisie art. 5a ustawy, że roczne oraz wieloletnie programy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi nie stanowią aktów prawa miejscowego. W zakresie obowiązków sprawozdawczych organizacji pożytku publicznego przedmiotowy projekt nowelizacji ustawy zakłada zmianę art. 23 ust. 6c ustawy poprzez aktualizację obowiązujących limitów kwotowych. Proponowana zmiana przewiduje podwyższenie progu rocznej kwoty przychodu organizacji pożytku publicznego uprawniającego do składania rocznych sprawozdań merytorycznych z działalności w formie uproszczonego sprawozdania z kwoty 100 tys. zł do 200 tys. zł. W obszarze nadzoru Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego nad organizacjami pożytku publicznego proponuje się zmianę art. 31 ustawy polegającą na zastąpieniu obowiązku sporządzania protokołu kontroli, obowiązkiem opracowywania projektu wystąpienia pokontrolnego. Efektem postulowanej zmiany będzie unowocześnienie - na wzór innych regulacji w zakresie kontroli, w tym ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224) - przepisów regulujących zasady przeprowadzania postępowania kontrolnego w organizacjach pożytku publicznego. Projektowana nowelizacja ustawy zakłada również zmianę przepisów dotyczących organizacji i trybu działania Komitetu do spraw Pożytku Publicznego przewidując rezygnację z obowiązku przyjmowania planu prac przez Komitet i przedstawiania go do zatwierdzenia przez Radę Ministrów. Projekt nowelizacji ustawy (art. 5e udppw) zakłada również wprowadzenie odznaki honorowej pn. „Zasłużony dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce” przyznawanej przez Przewodniczącą Komitetu ds. Pożytku Publicznego, po zasięgnięciu opinii Rady Działalności Pożytku Publicznego, społecznikom, członkom organizacji pozarządowych, wolontariuszom oraz obywatelom RP za szczególne zasługi dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie o nadanie odznaki, wzór odznaki oraz wzory odpowiednich dokumentów, Przewodnicząca Komitetu do spraw Pożytku Publicznego określi w drodze rozporządzenia. Dodatkowo projekt zakłada (art. 5d udppw) ustanowienie dnia 24 kwietnia Dniem Społeczeństwa Obywatelskiego na pamiątkę uchwalenia ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W zakresie zmiany w art. 27 ust. 4 ustawy proponuje się przesunięcie terminu sporządzenia informacji dotyczącej wydatkowania przez organizacje pożytku publicznego środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt zakłada również zmianę sfery zadań publicznych, określonej w art. 4 ust. 1 ustawy poprzez modyfikację brzmienia pkt 23 i dodanie w nim nowego obszaru obrony cywilnej. Propozycja wynika z wejścia w życie ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907). W projekcie zakłada się również likwidację Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego z jednoczesnym przesunięciem środków tego Funduszu na rachunek Funduszu Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 595), którego dysponentem jest Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Wymaga to dokonania zmiany w art. 88a ww. ustawy o grach hazardowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Adriana Porowska Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego, Przewodnicząca Komitetu do spraw Pożytku Publicznego