W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC138","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Z dniem 7 czerwca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/784 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zapobiegania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, zwane dalej „rozporządzeniem”, które ustanawia zharmonizowane ramy prawne na potrzeby zapobiegania wykorzystywaniu internetu do rozpowszechniania treści propagujących terroryzm przez wprowadzenie mechanizmu wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do treści o charakterze terrorystycznym. \nNowe uregulowania – co do zasady – zakładają wprowadzenie we wszystkich państwach członkowskich UE spójnego mechanizmu umożliwiającego skuteczne i legalne usuwanie oraz blokowanie wszelkich treści o charakterze terrorystycznym zamieszczanych w sieci z wykorzystywaniem usług hostingowych. Mając na uwadze transgraniczny charakter problemu oraz fakt, że treści o charakterze terrorystycznym są często publicznie rozpowszechniane za pośrednictwem usług świadczonych przez zagranicznych dostawców usług hostingowych, mechanizm ten będzie miał zastosowanie wobec wszystkich dostawców, niezależnie od miejsca ustanowienia ich głównej jednostki organizacyjnej, jeśli swoje usługi oferują w co najmniej jednym państwie członkowskim UE. \nW świetle rozporządzenia za treści o charakterze terrorystycznym, które podlegają usunięciu lub blokowaniu, uznaje się materiały, które:\n- podżegają do popełnienia przestępstwa terrorystycznego (w rozumieniu dyrektywy 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r.) w przypadku gdy takie materiały bezpośrednio lub pośrednio (np. przez pochwalanie aktów terrorystycznych) popierają popełnianie przestępstwa terrorystycznego, a tym samym stwarzają niebezpieczeństwo popełnienia jednego lub większej liczby takich przestępstw;\n- nakłaniają osobę lub grupę osób do popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia przestępstwa terrorystycznego;\n- nakłaniają osobę lub grupę osób do uczestniczenia w działaniach grupy terrorystycznej;\n- udzielają instruktażu w zakresie wytwarzania lub stosowania materiałów wybuchowych, broni palnej lub innych rodzajów broni lub trujących lub niebezpiecznych substancji, lub w zakresie innych szczególnych metod lub technik w celu popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia przestępstwa terrorystycznego;\n- stwarzają zagrożenie popełnienia przestępstwa terrorystycznego.\nTematyka rozporządzenia obecnie jest tylko częściowo objęta regulacją krajową, która wdraża obowiązującą w tym zakresie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/WSiSW. W świetle obowiązujących rozwiązań krajowych blokada treści o charakterze terrorystycznym w internecie wymaga – co do zasady – uprzedniej zgody Prokuratora Generalnego i sądu.\nBlokadę dostępności w systemie teleinformatycznym można zastosować wobec danych informatycznych mających związek ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym lub wobec określonych usług teleinformatycznych służących lub wykorzystywanych do spowodowania zdarzenia o charakterze terrorystycznym. \nZ kolei mechanizm ustanowiony w rozporządzeniu jest znacznie szybszy i uproszczony. Unijne regulacje nie zakładają konieczności uzyskania sądowej zgody do jego zastosowania, natomiast zapewniają wdrożenie procedury skargowej, do której będzie miała prawo każda ze stron, której wydany nakaz dotyczy, tj. zarówno dostawcy usług hostingowych, jak i dostawcy treści, które zostały usunięte. \nW związku z tym zaistniała potrzeba zainicjowania prac legislacyjnych mających na celu dostosowanie polskiego porządku prawnego do nowych uregulowań unijnych, zapewniając tym samym ich bezpośrednie stosowanie.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projekt zakłada dokonanie nowelizacji ustawy o działaniach antyterrorystycznych przez dodanie przepisów stanowiących o możliwości podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, a także nakładania administracyjnych kar pieniężnych, za naruszenia, o których mowa w rozporządzeniu. Proponowane rozwiązania umożliwią stosowanie unijnych rozwiązań, jednocześnie pozostając komplementarne z rozwiązaniami przyjmowanymi w tym zakresie przez pozostałe państwa członkowskie UE. \nW rezultacie proponuje się ustanowienie na gruncie ustawowym właściwości Szefa ABW jako organu odpowiedzialnego za wykonanie rozporządzenia w zakresie:\na) wydawania nakazów usunięcia zobowiązujących dostawców usług hostingowych do usunięcia treści o charakterze terrorystycznym lub uniemożliwienia dostępu do treści terrorystycznych we wszystkich państwach członkowskich, zgodnie z art. 3 rozporządzenia, \nb) weryfikowania nakazów usunięcia wydanych przez właściwe organy innych państw członkowskich oraz stwierdzania ewentualnych naruszeń w tym zakresie, zgodnie z art. 4 rozporządzenia, \nc) przedłużania okresu zachowania treści o charakterze terrorystycznym, które zostały usunięte lub do których dostęp został uniemożliwiony, na skutek wydanego nakazu usunięcia (art. 6 ust. 2 rozporządzenia),\nd) wydawania decyzji w sprawie dostawców usług hostingowych narażonych na treści o charakterze terrorystycznym oraz nadzoru nad wdrażaniem przez nich środków szczególnych, na podstawie art. 5 rozporządzenia,\ne) nakładania kar administracyjnych, na podstawie art. 18 rozporządzenia,\nf) publikacji sprawozdania, na podstawie art. 8 rozporządzenia,\ng) przekazywania do Komisji Europejskiej rocznej informacji, na podstawie art. 21 rozporządzenia.\nRealizacja zadań, o których mowa w lit. a, b, d i e będzie następowała w drodze decyzji w toku jednoinstancyjnych postępowań. Jednocześnie dostawcom usług hostingowych, jak i dostawcom treści, w stosunku do których Szef ABW wydał nakaz usunięcia, będzie przysługiwało prawo do zaskarżania tych decyzji przed właściwym sądem administracyjnym. Prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego będzie przysługiwało dostawcy usług hostingowych również na decyzję o jego wskazaniu jako dostawcy usług hostingowych narażonego na treści o charakterze terrorystycznym.\nZgodnie z projektem Szef ABW wyznaczy, na podstawie art. 12 ust. 2 rozporządzenia, całodobowy punkt kontaktowy właściwy do rozpatrywania wniosków o wyjaśnienie i informacje zwrotne dotyczące nakazów wydanych przez Szefa ABW, którego dane będą publicznie dostępne za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także przekazane do wiadomości Komisji Europejskiej.\nW projekcie proponuje się również uregulowanie kwestii związanej z nakładaniem przez Szefa ABW kar finansowych za naruszenia wskazane w rozporządzeniu. Podstawę prawną w tym zakresie stanowi art. 18 rozporządzenia. Należności z tytułu administracyjnych kar pieniężnych będą stanowiły dochód budżetu państwa, a kwestie związane z ich egzekwowaniem zostaną uregulowane w sposób analogiczny jak ma to miejsce w obowiązujących przepisach ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781). \nKonsekwencją dodania projektowanego rozdziału w ustawie o działaniach antyterrorystycznych jest uchylenie dotychczasowych przepisów odnoszących się do kwestii zarządzania blokady dostępności wynikających z art. 32c ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2022 r. poz. 557).\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Wąsik Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III/IV kwartał 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC138
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Z dniem 7 czerwca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/784 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zapobiegania rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, zwane dalej „rozporządzeniem”, które ustanawia zharmonizowane ramy prawne na potrzeby zapobiegania wykorzystywaniu internetu do rozpowszechniania treści propagujących terroryzm przez wprowadzenie mechanizmu wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do treści o charakterze terrorystycznym.
Nowe uregulowania – co do zasady – zakładają wprowadzenie we wszystkich państwach członkowskich UE spójnego mechanizmu umożliwiającego skuteczne i legalne usuwanie oraz blokowanie wszelkich treści o charakterze terrorystycznym zamieszczanych w sieci z wykorzystywaniem usług hostingowych. Mając na uwadze transgraniczny charakter problemu oraz fakt, że treści o charakterze terrorystycznym są często publicznie rozpowszechniane za pośrednictwem usług świadczonych przez zagranicznych dostawców usług hostingowych, mechanizm ten będzie miał zastosowanie wobec wszystkich dostawców, niezależnie od miejsca ustanowienia ich głównej jednostki organizacyjnej, jeśli swoje usługi oferują w co najmniej jednym państwie członkowskim UE.
W świetle rozporządzenia za treści o charakterze terrorystycznym, które podlegają usunięciu lub blokowaniu, uznaje się materiały, które:
- podżegają do popełnienia przestępstwa terrorystycznego (w rozumieniu dyrektywy 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r.) w przypadku gdy takie materiały bezpośrednio lub pośrednio (np. przez pochwalanie aktów terrorystycznych) popierają popełnianie przestępstwa terrorystycznego, a tym samym stwarzają niebezpieczeństwo popełnienia jednego lub większej liczby takich przestępstw;
- nakłaniają osobę lub grupę osób do popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia przestępstwa terrorystycznego;
- nakłaniają osobę lub grupę osób do uczestniczenia w działaniach grupy terrorystycznej;
- udzielają instruktażu w zakresie wytwarzania lub stosowania materiałów wybuchowych, broni palnej lub innych rodzajów broni lub trujących lub niebezpiecznych substancji, lub w zakresie innych szczególnych metod lub technik w celu popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia przestępstwa terrorystycznego;
- stwarzają zagrożenie popełnienia przestępstwa terrorystycznego.
Tematyka rozporządzenia obecnie jest tylko częściowo objęta regulacją krajową, która wdraża obowiązującą w tym zakresie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępującą decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniającą decyzję Rady 2005/WSiSW. W świetle obowiązujących rozwiązań krajowych blokada treści o charakterze terrorystycznym w internecie wymaga – co do zasady – uprzedniej zgody Prokuratora Generalnego i sądu.
Blokadę dostępności w systemie teleinformatycznym można zastosować wobec danych informatycznych mających związek ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym lub wobec określonych usług teleinformatycznych służących lub wykorzystywanych do spowodowania zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
Z kolei mechanizm ustanowiony w rozporządzeniu jest znacznie szybszy i uproszczony. Unijne regulacje nie zakładają konieczności uzyskania sądowej zgody do jego zastosowania, natomiast zapewniają wdrożenie procedury skargowej, do której będzie miała prawo każda ze stron, której wydany nakaz dotyczy, tj. zarówno dostawcy usług hostingowych, jak i dostawcy treści, które zostały usunięte.
W związku z tym zaistniała potrzeba zainicjowania prac legislacyjnych mających na celu dostosowanie polskiego porządku prawnego do nowych uregulowań unijnych, zapewniając tym samym ich bezpośrednie stosowanie.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projekt zakłada dokonanie nowelizacji ustawy o działaniach antyterrorystycznych przez dodanie przepisów stanowiących o możliwości podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w internecie treści o charakterze terrorystycznym, a także nakładania administracyjnych kar pieniężnych, za naruszenia, o których mowa w rozporządzeniu. Proponowane rozwiązania umożliwią stosowanie unijnych rozwiązań, jednocześnie pozostając komplementarne z rozwiązaniami przyjmowanymi w tym zakresie przez pozostałe państwa członkowskie UE.
W rezultacie proponuje się ustanowienie na gruncie ustawowym właściwości Szefa ABW jako organu odpowiedzialnego za wykonanie rozporządzenia w zakresie:
a) wydawania nakazów usunięcia zobowiązujących dostawców usług hostingowych do usunięcia treści o charakterze terrorystycznym lub uniemożliwienia dostępu do treści terrorystycznych we wszystkich państwach członkowskich, zgodnie z art. 3 rozporządzenia,
b) weryfikowania nakazów usunięcia wydanych przez właściwe organy innych państw członkowskich oraz stwierdzania ewentualnych naruszeń w tym zakresie, zgodnie z art. 4 rozporządzenia,
c) przedłużania okresu zachowania treści o charakterze terrorystycznym, które zostały usunięte lub do których dostęp został uniemożliwiony, na skutek wydanego nakazu usunięcia (art. 6 ust. 2 rozporządzenia),
d) wydawania decyzji w sprawie dostawców usług hostingowych narażonych na treści o charakterze terrorystycznym oraz nadzoru nad wdrażaniem przez nich środków szczególnych, na podstawie art. 5 rozporządzenia,
e) nakładania kar administracyjnych, na podstawie art. 18 rozporządzenia,
f) publikacji sprawozdania, na podstawie art. 8 rozporządzenia,
g) przekazywania do Komisji Europejskiej rocznej informacji, na podstawie art. 21 rozporządzenia.
Realizacja zadań, o których mowa w lit. a, b, d i e będzie następowała w drodze decyzji w toku jednoinstancyjnych postępowań. Jednocześnie dostawcom usług hostingowych, jak i dostawcom treści, w stosunku do których Szef ABW wydał nakaz usunięcia, będzie przysługiwało prawo do zaskarżania tych decyzji przed właściwym sądem administracyjnym. Prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego będzie przysługiwało dostawcy usług hostingowych również na decyzję o jego wskazaniu jako dostawcy usług hostingowych narażonego na treści o charakterze terrorystycznym.
Zgodnie z projektem Szef ABW wyznaczy, na podstawie art. 12 ust. 2 rozporządzenia, całodobowy punkt kontaktowy właściwy do rozpatrywania wniosków o wyjaśnienie i informacje zwrotne dotyczące nakazów wydanych przez Szefa ABW, którego dane będą publicznie dostępne za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także przekazane do wiadomości Komisji Europejskiej.
W projekcie proponuje się również uregulowanie kwestii związanej z nakładaniem przez Szefa ABW kar finansowych za naruszenia wskazane w rozporządzeniu. Podstawę prawną w tym zakresie stanowi art. 18 rozporządzenia. Należności z tytułu administracyjnych kar pieniężnych będą stanowiły dochód budżetu państwa, a kwestie związane z ich egzekwowaniem zostaną uregulowane w sposób analogiczny jak ma to miejsce w obowiązujących przepisach ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
Konsekwencją dodania projektowanego rozdziału w ustawie o działaniach antyterrorystycznych jest uchylenie dotychczasowych przepisów odnoszących się do kwestii zarządzania blokady dostępności wynikających z art. 32c ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2022 r. poz. 557).
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSWiA
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Wąsik Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSWiA
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III/IV kwartał 2023 r.
Status realizacji: