W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.06.2025 11:27 Edyta Kurkiewicz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Energii
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych 2.0 10.10.2025 14:46 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych 1.0 10.06.2025 11:27 Edyta Kurkiewicz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER53","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zwanego dalej „projektem ustawy” jest zmiana i uproszczenie regulacji i procesów utrudniających rozwój elektromobilności w Polsce, w szczególności w zakresie możliwości instalacji prywatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.\nMimo że ładowanie pojazdów elektrycznych w warunkach prywatnych pozostaje najczęściej wybieranym rozwiązaniem przez użytkowników – dotyczy to ponad 80 % właścicieli pojazdów elektrycznych w Polsce, to dostrzeżono, że obecnie obowiązujące przepisy nie zapewniają skutecznych mechanizmów umożliwiających sprawną realizację takiej inwestycji.\nObowiązujące przepisy uzależniają możliwość instalacji prywatnej stacji ładowania w budynku wielorodzinnym od uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni lub innego podmiotu sprawującego zarząd nad daną nieruchomością. Jednym z kluczowych elementów tej procedury jest sporządzenie ekspertyzy określającej dopuszczalność instalacji punktu ładowania, która ma zostać zlecona przez podmiot zarządzający. Jednak w praktyce brak przepisów umożliwiających egzekwowanie tego obowiązku skutkuje powtarzającymi się przypadkami opóźniania procesu, niezlecaniem ekspertyzy lub wydawaniem odmów instalacji, mimo że z ekspertyzy nie wynikają żadne przeciwwskazania techniczne.\nPowyższe okoliczności prowadzą do przewlekania procesu i faktycznego blokowania dostępu mieszkańców do możliwości instalacji prywatnych punktów ładowania. Może być to jedną z przyczyn zniechęcenia potencjalnych nabywców do zakupu pojazdów elektrycznych. W konsekwencji taka okoliczność może stanowić jedną z kluczowych barier rozwoju rynku elektromobilności w Polsce, zwłaszcza w warunkach wciąż niewystarczająco rozbudowanej infrastruktury ogólnodostępnej.\nProponowane w projektowanej ustawie zmiany mają na celu zapewnienie przejrzystości, przewidywalności oraz terminowości procedury związanej z instalacją prywatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpieczeństwa technicznego planowanych inwestycji. Projekt ustawy wpisuje się w działania legislacyjne zmierzające do zwiększenia dostępności infrastruktury ładowania, co stanowi niezbędny warunek dla dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce oraz realizacji celów polityki klimatycznej i transportowej Unii\nEuropejskiej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W związku z identyfikacją istotnych barier utrudniających proces instalacji prywatnych punktów ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w projekcie ustawy przewidziano wprowadzenie zmian mających na celu usprawnienie procesu uzyskania zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością na realizację tego rodzaju inwestycji. Kluczowym elementem proponowanych rozwiązań jest zachowanie dotychczasowego mechanizmu, zgodnie z którym obowiązek zlecenia wykonania ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktu ładowania spoczywa na zarządcy budynku, wspólnocie mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej – przy jednoczesnym wprowadzeniu możliwości jej samodzielnego zlecenia przez wnioskodawcę w przypadku bezskutecznego upływu ustawowego terminu.\nProjekt zakłada, że w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku zarząd wspólnoty lub spółdzielnia lub osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością są zobowiązani do zlecenia sporządzenia ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, niezwłocznego informowania wnioskodawcy o zleceniu opracowania ekspertyzy, a następnie do udostępnienia ekspertyzy wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku bezskutecznego upływu terminu na zlecenie sporządzenia ekspertyzy, wnioskodawca zyskuje uprawnienie do samodzielnego zlecenia sporządzenia ekspertyzy, którą następnie przedstawia zarządowi wspólnoty lub spółdzielni lub osobie sprawującej zarząd nad daną nieruchomością.\nW sytuacji, gdy złożona ekspertyza potwierdza techniczną możliwość instalacji, a nie występują przesłanki ustawowe do odmowy, wnioskodawca może przystąpić do realizacji inwestycji po bezskutecznym upływie wskazanego terminu lub w przypadku bezpodstawnej odmowy wydania zgody. Należy jednocześnie podkreślić, że powyższa propozycja regulacji jest bezpośrednio powiązana z art. 12b ust. 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zgodnie z którym, do wniosku o wyrażenie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW dołącza się m.in. oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu.\nProjektowane rozwiązania przewidują mechanizmy dyscyplinujące działania zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością w zakresie terminowego i merytorycznego rozpatrywania wniosków dotyczących instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Ponadto, te zmiany zapewniają możliwość kontynuowania procesu instalacji punktu ładowania w sytuacji wydłużania procesu decyzyjnego oraz uniemożliwiania realizacji tego rodzaju inwestycji, przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnego poziomu nadzoru technicznego nad ingerencją w infrastrukturę budynku. Istotne jest bowiem, że zarząd wspólnoty lub spółdzielni lub osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością, jako podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji instalacji elektrycznej i infrastruktury technicznej w budynkach wielorodzinnych, posiadają zarówno stosowne obowiązki prawne\nwzględem mieszkańców, jak i dostęp do wymaganej dokumentacji technicznej niezbędnej do rzetelnego przeprowadzenia analizy warunków technicznych instalacji punktów ładowania.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Minister Energii","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"24 czerwca 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER53
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zwanego dalej „projektem ustawy” jest zmiana i uproszczenie regulacji i procesów utrudniających rozwój elektromobilności w Polsce, w szczególności w zakresie możliwości instalacji prywatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.
Mimo że ładowanie pojazdów elektrycznych w warunkach prywatnych pozostaje najczęściej wybieranym rozwiązaniem przez użytkowników – dotyczy to ponad 80 % właścicieli pojazdów elektrycznych w Polsce, to dostrzeżono, że obecnie obowiązujące przepisy nie zapewniają skutecznych mechanizmów umożliwiających sprawną realizację takiej inwestycji.
Obowiązujące przepisy uzależniają możliwość instalacji prywatnej stacji ładowania w budynku wielorodzinnym od uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni lub innego podmiotu sprawującego zarząd nad daną nieruchomością. Jednym z kluczowych elementów tej procedury jest sporządzenie ekspertyzy określającej dopuszczalność instalacji punktu ładowania, która ma zostać zlecona przez podmiot zarządzający. Jednak w praktyce brak przepisów umożliwiających egzekwowanie tego obowiązku skutkuje powtarzającymi się przypadkami opóźniania procesu, niezlecaniem ekspertyzy lub wydawaniem odmów instalacji, mimo że z ekspertyzy nie wynikają żadne przeciwwskazania techniczne.
Powyższe okoliczności prowadzą do przewlekania procesu i faktycznego blokowania dostępu mieszkańców do możliwości instalacji prywatnych punktów ładowania. Może być to jedną z przyczyn zniechęcenia potencjalnych nabywców do zakupu pojazdów elektrycznych. W konsekwencji taka okoliczność może stanowić jedną z kluczowych barier rozwoju rynku elektromobilności w Polsce, zwłaszcza w warunkach wciąż niewystarczająco rozbudowanej infrastruktury ogólnodostępnej.
Proponowane w projektowanej ustawie zmiany mają na celu zapewnienie przejrzystości, przewidywalności oraz terminowości procedury związanej z instalacją prywatnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpieczeństwa technicznego planowanych inwestycji. Projekt ustawy wpisuje się w działania legislacyjne zmierzające do zwiększenia dostępności infrastruktury ładowania, co stanowi niezbędny warunek dla dalszego rozwoju elektromobilności w Polsce oraz realizacji celów polityki klimatycznej i transportowej Unii
Europejskiej.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W związku z identyfikacją istotnych barier utrudniających proces instalacji prywatnych punktów ładowania w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w projekcie ustawy przewidziano wprowadzenie zmian mających na celu usprawnienie procesu uzyskania zgody zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością na realizację tego rodzaju inwestycji. Kluczowym elementem proponowanych rozwiązań jest zachowanie dotychczasowego mechanizmu, zgodnie z którym obowiązek zlecenia wykonania ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktu ładowania spoczywa na zarządcy budynku, wspólnocie mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej – przy jednoczesnym wprowadzeniu możliwości jej samodzielnego zlecenia przez wnioskodawcę w przypadku bezskutecznego upływu ustawowego terminu.
Projekt zakłada, że w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku zarząd wspólnoty lub spółdzielnia lub osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością są zobowiązani do zlecenia sporządzenia ekspertyzy dopuszczalności instalacji punktów ładowania, niezwłocznego informowania wnioskodawcy o zleceniu opracowania ekspertyzy, a następnie do udostępnienia ekspertyzy wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania. W przypadku bezskutecznego upływu terminu na zlecenie sporządzenia ekspertyzy, wnioskodawca zyskuje uprawnienie do samodzielnego zlecenia sporządzenia ekspertyzy, którą następnie przedstawia zarządowi wspólnoty lub spółdzielni lub osobie sprawującej zarząd nad daną nieruchomością.
W sytuacji, gdy złożona ekspertyza potwierdza techniczną możliwość instalacji, a nie występują przesłanki ustawowe do odmowy, wnioskodawca może przystąpić do realizacji inwestycji po bezskutecznym upływie wskazanego terminu lub w przypadku bezpodstawnej odmowy wydania zgody. Należy jednocześnie podkreślić, że powyższa propozycja regulacji jest bezpośrednio powiązana z art. 12b ust. 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zgodnie z którym, do wniosku o wyrażenie zgody na instalację i eksploatację punktu ładowania o mocy mniejszej niż 11 kW dołącza się m.in. oświadczenie o zobowiązaniu się wnioskodawcy do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją punktu ładowania, w tym kosztów zakupu i montażu tego punktu.
Projektowane rozwiązania przewidują mechanizmy dyscyplinujące działania zarządu wspólnoty lub spółdzielni lub osoby sprawującej zarząd nad daną nieruchomością w zakresie terminowego i merytorycznego rozpatrywania wniosków dotyczących instalacji punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Ponadto, te zmiany zapewniają możliwość kontynuowania procesu instalacji punktu ładowania w sytuacji wydłużania procesu decyzyjnego oraz uniemożliwiania realizacji tego rodzaju inwestycji, przy jednoczesnym zachowaniu niezbędnego poziomu nadzoru technicznego nad ingerencją w infrastrukturę budynku. Istotne jest bowiem, że zarząd wspólnoty lub spółdzielni lub osoba sprawująca zarząd nad daną nieruchomością, jako podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji instalacji elektrycznej i infrastruktury technicznej w budynkach wielorodzinnych, posiadają zarówno stosowne obowiązki prawne
względem mieszkańców, jak i dostęp do wymaganej dokumentacji technicznej niezbędnej do rzetelnego przeprowadzenia analizy warunków technicznych instalacji punktów ładowania.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
ME
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Miłosz Motyka Minister Energii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
ME
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
24 czerwca 2025 r.
Status realizacji: