W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD154","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przedłożenie projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, zwanego dalej „projektem ustawy”, jest związane z potrzebą złagodzenia rygorów prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego od 2025 r.\nW ostatnich latach w wyniku reform podatkowych i związanym z nimi zmniejszeniem dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz zwiększeniem wydatków bieżących spowodowanych m.in. inflacją, jednostki samorządu terytorialnego odnotowały wyraźny spadek nadwyżki operacyjnej. Wprowadzone dla samorządów terytorialnych, w latach wcześniejszych, uelastycznienia reguł fiskalnych do roku 2025 wymagają przedłużenia. \nRozwiązania proponowane w projekcie ustawy wychodzą naprzeciw postulatom zgłaszanym przez stronę samorządową.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponowane rozwiązania obejmują przedłużenie do roku 2029 obowiązujących regulacji uelastyczniających zarządzanie budżetami jednostek samorządu terytorialnego przez modyfikację reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego, tj. utrzymanie czasowych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz indywidualnego limitu spłaty zobowiązań.\nCzasowe preferencje obejmują przedłużenie:\na) możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego wolnymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki,\nb) możliwości niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pod warunkiem gdy łączna kwota długu jednostki nie przekroczy 100% jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze (czyli co do których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma swobody podejmowania decyzji o ich przeznaczeniu) oraz powiększonych o planowane przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego. Dodatkowym zabezpieczeniem samorządu terytorialnego będzie rozwiązanie, zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku gdy taka sytuacji nie zagrozi realizacji zadań publicznych,\nc) nieujmowania w relacji ograniczającej wysokość spłaty długu potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego poręczeń i gwarancji.\nPonadto proponuje się modyfikację indywidulanego limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych, w zakresie umożliwienia doliczania do relacji z tego artykułu dochodów ze sprzedaży majątku. Proponowane rozwiązanie jest kontynuacją obecnie obowiązującego rozwiązania, z tą różnicą, że minimalizuje dotychczas występujący problem zawyżania maksymalnych indywidualnych wskaźników spłaty zadłużenia, określonych w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wynikające ze zbyt optymistycznego prognozowania tego źródła dochodów. \nPrzedłużenie proponowanych rozwiązań pozwoli samorządom terytorialnym na:\n- przygotowanie w ustawowym terminie realistycznych budżetów na rok 2025 i wieloletnich prognoz finansowych. Termin uchwalenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego ustalony jest na dzień 31 grudnia 2024 r., a w szczególnie uzasadnionych przypadkach 31 stycznia 2025 r.,\n- realne zaplanowanie spłat rat kredytów i pożyczek na rok 2025 i kolejne lata.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Hanna Majszczyk Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD154
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Przedłożenie projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, zwanego dalej „projektem ustawy”, jest związane z potrzebą złagodzenia rygorów prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego od 2025 r. W ostatnich latach w wyniku reform podatkowych i związanym z nimi zmniejszeniem dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz zwiększeniem wydatków bieżących spowodowanych m.in. inflacją, jednostki samorządu terytorialnego odnotowały wyraźny spadek nadwyżki operacyjnej. Wprowadzone dla samorządów terytorialnych, w latach wcześniejszych, uelastycznienia reguł fiskalnych do roku 2025 wymagają przedłużenia. Rozwiązania proponowane w projekcie ustawy wychodzą naprzeciw postulatom zgłaszanym przez stronę samorządową.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponowane rozwiązania obejmują przedłużenie do roku 2029 obowiązujących regulacji uelastyczniających zarządzanie budżetami jednostek samorządu terytorialnego przez modyfikację reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego, tj. utrzymanie czasowych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz indywidualnego limitu spłaty zobowiązań. Czasowe preferencje obejmują przedłużenie: a) możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego wolnymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki, b) możliwości niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pod warunkiem gdy łączna kwota długu jednostki nie przekroczy 100% jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze (czyli co do których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma swobody podejmowania decyzji o ich przeznaczeniu) oraz powiększonych o planowane przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego. Dodatkowym zabezpieczeniem samorządu terytorialnego będzie rozwiązanie, zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku gdy taka sytuacji nie zagrozi realizacji zadań publicznych, c) nieujmowania w relacji ograniczającej wysokość spłaty długu potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego poręczeń i gwarancji. Ponadto proponuje się modyfikację indywidulanego limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych, w zakresie umożliwienia doliczania do relacji z tego artykułu dochodów ze sprzedaży majątku. Proponowane rozwiązanie jest kontynuacją obecnie obowiązującego rozwiązania, z tą różnicą, że minimalizuje dotychczas występujący problem zawyżania maksymalnych indywidualnych wskaźników spłaty zadłużenia, określonych w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wynikające ze zbyt optymistycznego prognozowania tego źródła dochodów. Przedłużenie proponowanych rozwiązań pozwoli samorządom terytorialnym na: - przygotowanie w ustawowym terminie realistycznych budżetów na rok 2025 i wieloletnich prognoz finansowych. Termin uchwalenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego ustalony jest na dzień 31 grudnia 2024 r., a w szczególnie uzasadnionych przypadkach 31 stycznia 2025 r., - realne zaplanowanie spłat rat kredytów i pożyczek na rok 2025 i kolejne lata.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Hanna Majszczyk Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r.