W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD327","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przeprowadzona analiza przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) pozwoliła na wskazanie regulacji, które wymagają zmiany. Proponowane w projekcie rozwiązania zapewnią bardziej elastyczne i efektywne zarządzanie wydatkami budżetu państwa oraz długiem Skarbu Państwa. Usprawnią istniejące instrumenty zarządzania budżetowego i zarządzania długiem Skarbu Państwa, a także usuną, występujące w przepisach systemowych, wątpliwości i niejasności natury prawnej, których nie można wyeliminować w drodze interpretacji przepisów prawa.\nProjekt zakłada także wprowadzenie nowych lub doprecyzowanie obecnych przepisów dotyczących kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego oraz wprowadzenie do systemu finansów publicznych przeglądów wydatków (instytucjonalizacja przeglądów wydatków). Doprecyzowane zostaną zasady postępowania w przypadku zmian w strukturze działowej administracji rządowej. Zmiany uelastycznią również system i rozszerzą możliwości dotyczące sposobu organizacji audytu wewnętrznego w dziale przez wprowadzenie fakultatywnych rozwiązań centralizujących funkcję audytu wewnętrznego. Wnioski z analiz wskazują bowiem na istnienie potrzeby zapewnienia kompleksowej i jednolitej oceny procesów, które przebiegają przekrojowo w działach administracji rządowej. Obecne rozwiązania w ograniczonym stopniu dają możliwość realizacji skoordynowanych zadań w obszarach istotnych dla ministra kierującego działem. Wzmocnieniu synergii działań służyć będzie również wprowadzenie audytów koordynowanych jako narzędzia oceny realizacji celów i zadań jednostek sektora finansów publicznych.\nGłównym uzasadnieniem dla podjęcia zmian w zakresie kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego i instytucjonalizacji przeglądów wydatków jest wzmocnienie obecnych rozwiązań i poprawa skuteczności oraz efektywności zarządzania w sektorze publicznym w zakresie sprawności i zdolności realizacji zadań publicznych oraz wydatkowania środków publicznych. Zmiany w zakresie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, ze względu na komplementarny charakter tych zagadnień wprowadzane są równocześnie. Zadania związane z prowadzeniem audytu wewnętrznego w sektorze publicznym mają istotne znaczenie i wspierają realizację celów oraz ich rozliczalność, a także wzmacniają oraz usprawniają kontrolę zarządczą w sektorze publicznym.\nZakłada się – zgodnie z proponowanym kierunkiem zmian – że cele operacyjne na potrzeby planowania działalności w ramach kontroli zarządczej będą wyznaczane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej w oparciu o zakres spraw określony w przepisach ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, przy czym nie zakłada się powiązania planów działalności z katalogiem układu zadaniowego, jednakże uszczegółowione informacje operacyjne znajdujące się dotąd na poziomie podzadań i działań będą mogły być stosowane przez dysponentów fakultatywnie.\nWprowadzenie przeglądów wydatków stanowi natomiast wypełnienie zaleceń Komisji Europejskiej, zdaniem której wprowadzenie przeglądów do polskiego systemu budżetowego niesie ze sobą potencjał poprawy zarządzania finansami publicznymi. Przeglądy wydatków publicznych stanowią bowiem jedno z narzędzi oceny efektywności wydatków obowiązujących w krajach będących członkami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą rozwiązań zawartych w projekcie ustawy jest m.in.:\n1) wprowadzenie modyfikacji w zakresie układu zadaniowego polegających na uproszczeniu systemu budżetowego i zmniejszeniu obciążeń biurokratycznych przede wszystkim po stronie dysponentów;\n2) uelastycznienie regulacji dotyczących dokonywania zmian w planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych, a co za tym idzie - zasad gospodarowania środkami publicznymi;\n3) uelastycznienie procesów związanych z wydatkowaniem środków budżetu państwa;\n4) odbiurokratyzowanie procesu dokonywania wydatków ze środków rezerw celowych;\n5) uchylenie art. 183 ustawy o finansach publicznych skutkujące zniesieniem obowiązku sporządzania informacji o przebiegu wykonania ustawy budżetowej za pierwsze półrocze, z uwagi na bieżące, comiesięczne prezentowanie danych o wykonaniu ustawy budżetowej;\n6) wprowadzenie modyfikacji w zakresie przepisów dotyczących państwowego długu publicznego, w szczególności zarządzania długiem Skarbu Państwa;\n7) doprecyzowanie przepisów dotyczących jednostek samorządu terytorialnego m.in. w zakresie procedury absolutoryjnej i procesu realizacji przedsięwzięć wieloletnich;\n8) wprowadzenie rozwiązań systemowych usprawniających proces planowania i sprawozdawczości w ramach kontroli zarządczej;\n9) wprowadzenie do systemu finansów publicznych przeglądów wydatków, przy jednoczesnym usunięciu ogólnej kontroli efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym;\n10) umożliwienie Ministrowi Finansów otrzymywania danych i informacji niezbędnych do prowadzenia przeglądów wydatków;\n11) wprowadzenie fakultatywnej możliwości centralizacji funkcji audytu wewnętrznego na poziomie działu/ów administracji rządowej;\n12) umożliwienie uzyskiwania krajowych kwalifikacji do prowadzenia audytu wewnętrznego;\n13) wprowadzenie rozwiązań usprawniających oraz wzmacniających prowadzenie audytu wewnętrznego w sektorze publicznym, w tym m.in.:\na) zmiana wysokości kwoty, po przekroczeniu której powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego,\nb) rozszerzenie katalogu jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego,\nc) zapewnienie ministrowi kierującemu działem (lub działami) administracji rządowej możliwości zlecania audytu koordynowanego w jednostkach w dziale oraz Prezesowi Rady Ministrów – w jednostkach podległych lub przez niego nadzorowanych, a także w jednostkach obsługujących organy podległe Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowane,\nd) określenie katalogu dokumentów audytu wewnętrznego, które stanowią informację publiczną udostępnianą na wniosek oraz czasowego ograniczenia dostępu do tych dokumentów,\ne) rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji o prowadzeniu audytu wewnętrznego (jednostki samorządu terytorialnego) oraz dostosowanie zakresu tych informacji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu, Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Projekt obejmuje zmianę: ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawy z dnia 27\nlipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej,\nustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego i ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw.\nPrzedmiotowy projekt ustawy będzie podlegał konsultacjom także m.in. z Radą Dialogu Społecznego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD327
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przeprowadzona analiza przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.) pozwoliła na wskazanie regulacji, które wymagają zmiany. Proponowane w projekcie rozwiązania zapewnią bardziej elastyczne i efektywne zarządzanie wydatkami budżetu państwa oraz długiem Skarbu Państwa. Usprawnią istniejące instrumenty zarządzania budżetowego i zarządzania długiem Skarbu Państwa, a także usuną, występujące w przepisach systemowych, wątpliwości i niejasności natury prawnej, których nie można wyeliminować w drodze interpretacji przepisów prawa.
Projekt zakłada także wprowadzenie nowych lub doprecyzowanie obecnych przepisów dotyczących kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego oraz wprowadzenie do systemu finansów publicznych przeglądów wydatków (instytucjonalizacja przeglądów wydatków). Doprecyzowane zostaną zasady postępowania w przypadku zmian w strukturze działowej administracji rządowej. Zmiany uelastycznią również system i rozszerzą możliwości dotyczące sposobu organizacji audytu wewnętrznego w dziale przez wprowadzenie fakultatywnych rozwiązań centralizujących funkcję audytu wewnętrznego. Wnioski z analiz wskazują bowiem na istnienie potrzeby zapewnienia kompleksowej i jednolitej oceny procesów, które przebiegają przekrojowo w działach administracji rządowej. Obecne rozwiązania w ograniczonym stopniu dają możliwość realizacji skoordynowanych zadań w obszarach istotnych dla ministra kierującego działem. Wzmocnieniu synergii działań służyć będzie również wprowadzenie audytów koordynowanych jako narzędzia oceny realizacji celów i zadań jednostek sektora finansów publicznych.
Głównym uzasadnieniem dla podjęcia zmian w zakresie kontroli zarządczej, audytu wewnętrznego i instytucjonalizacji przeglądów wydatków jest wzmocnienie obecnych rozwiązań i poprawa skuteczności oraz efektywności zarządzania w sektorze publicznym w zakresie sprawności i zdolności realizacji zadań publicznych oraz wydatkowania środków publicznych. Zmiany w zakresie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego, ze względu na komplementarny charakter tych zagadnień wprowadzane są równocześnie. Zadania związane z prowadzeniem audytu wewnętrznego w sektorze publicznym mają istotne znaczenie i wspierają realizację celów oraz ich rozliczalność, a także wzmacniają oraz usprawniają kontrolę zarządczą w sektorze publicznym.
Zakłada się – zgodnie z proponowanym kierunkiem zmian – że cele operacyjne na potrzeby planowania działalności w ramach kontroli zarządczej będą wyznaczane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej w oparciu o zakres spraw określony w przepisach ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, przy czym nie zakłada się powiązania planów działalności z katalogiem układu zadaniowego, jednakże uszczegółowione informacje operacyjne znajdujące się dotąd na poziomie podzadań i działań będą mogły być stosowane przez dysponentów fakultatywnie.
Wprowadzenie przeglądów wydatków stanowi natomiast wypełnienie zaleceń Komisji Europejskiej, zdaniem której wprowadzenie przeglądów do polskiego systemu budżetowego niesie ze sobą potencjał poprawy zarządzania finansami publicznymi. Przeglądy wydatków publicznych stanowią bowiem jedno z narzędzi oceny efektywności wydatków obowiązujących w krajach będących członkami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą rozwiązań zawartych w projekcie ustawy jest m.in.:
1) wprowadzenie modyfikacji w zakresie układu zadaniowego polegających na uproszczeniu systemu budżetowego i zmniejszeniu obciążeń biurokratycznych przede wszystkim po stronie dysponentów;
2) uelastycznienie regulacji dotyczących dokonywania zmian w planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych, a co za tym idzie - zasad gospodarowania środkami publicznymi;
3) uelastycznienie procesów związanych z wydatkowaniem środków budżetu państwa;
4) odbiurokratyzowanie procesu dokonywania wydatków ze środków rezerw celowych;
5) uchylenie art. 183 ustawy o finansach publicznych skutkujące zniesieniem obowiązku sporządzania informacji o przebiegu wykonania ustawy budżetowej za pierwsze półrocze, z uwagi na bieżące, comiesięczne prezentowanie danych o wykonaniu ustawy budżetowej;
6) wprowadzenie modyfikacji w zakresie przepisów dotyczących państwowego długu publicznego, w szczególności zarządzania długiem Skarbu Państwa;
7) doprecyzowanie przepisów dotyczących jednostek samorządu terytorialnego m.in. w zakresie procedury absolutoryjnej i procesu realizacji przedsięwzięć wieloletnich;
8) wprowadzenie rozwiązań systemowych usprawniających proces planowania i sprawozdawczości w ramach kontroli zarządczej;
9) wprowadzenie do systemu finansów publicznych przeglądów wydatków, przy jednoczesnym usunięciu ogólnej kontroli efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym;
10) umożliwienie Ministrowi Finansów otrzymywania danych i informacji niezbędnych do prowadzenia przeglądów wydatków;
11) wprowadzenie fakultatywnej możliwości centralizacji funkcji audytu wewnętrznego na poziomie działu/ów administracji rządowej;
12) umożliwienie uzyskiwania krajowych kwalifikacji do prowadzenia audytu wewnętrznego;
13) wprowadzenie rozwiązań usprawniających oraz wzmacniających prowadzenie audytu wewnętrznego w sektorze publicznym, w tym m.in.:
a) zmiana wysokości kwoty, po przekroczeniu której powstaje obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego,
b) rozszerzenie katalogu jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do prowadzenia audytu wewnętrznego,
c) zapewnienie ministrowi kierującemu działem (lub działami) administracji rządowej możliwości zlecania audytu koordynowanego w jednostkach w dziale oraz Prezesowi Rady Ministrów – w jednostkach podległych lub przez niego nadzorowanych, a także w jednostkach obsługujących organy podległe Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowane,
d) określenie katalogu dokumentów audytu wewnętrznego, które stanowią informację publiczną udostępnianą na wniosek oraz czasowego ograniczenia dostępu do tych dokumentów,
e) rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do przekazywania informacji o prowadzeniu audytu wewnętrznego (jednostki samorządu terytorialnego) oraz dostosowanie zakresu tych informacji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu, Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Projekt obejmuje zmianę: ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, ustawy z dnia 27
lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe, ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej,
ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego i ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw.
Przedmiotowy projekt ustawy będzie podlegał konsultacjom także m.in. z Radą Dialogu Społecznego.
Status realizacji:
Wycofany