W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej oraz niektórych innych ustaw
1.0
07.07.2025 13:51 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD255","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej oraz niektórych innych ustaw, zwany dalej „projektem ustawy”, ma na celu uproszczenie procedur oraz zwiększenie efektywności systemu udzielania wsparcia finansowego dla branży audiowizualnej. Zmiany te mają umożliwić szybszy i bardziej racjonalny dostęp do środków finansowych dla projektów realnie gotowych do realizacji. \nWprowadzenie możliwości wykorzystania przyznanego wsparcia finansowego jako zabezpieczenia kredytowego ma na celu zwiększenie dostępności finansowania pomostowego i bankowego dla producentów filmowych. Brak takich rozwiązań był dotąd jedną z głównych barier w uruchamianiu dedykowanych produktów bankowych dla branży. Powoduje to również obniżenie konkurencyjności polskich producentów audiowizualnych. Problemy z płynnością mogą skutkować przestojami w płatnościach bieżących faktur czy cięciami kosztów z powodu braku możliwości inwestycyjnych.\nProjektowana zmiana przepisów dotyczących terminów składania wniosków o wsparcie finansowe odpowiada na problem „blokowania” środków pochodzących z zachęt przez projekty, które nie są faktycznie realizowane. Nowe terminy mają zagwarantować wykorzystanie budżetu w danym roku przez przedsięwzięcia rzeczywiście rozpoczęte.\nOgraniczenie częstotliwości raportowania danych przez kina pozwoli na zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorców. Dotychczasowe obowiązki były zbyt uciążliwe i nieproporcjonalne do faktycznego wykorzystania tych danych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.\nUelastycznienie przepisów dotyczących obowiązku przekazywania kopii filmów ma na celu zmniejszenie kosztów ponoszonych przez producentów oraz ich wysiłku organizacyjnego związanego z przygotowaniem kopii światłoczułych. Pozwoli to uniknąć przypadków uchylania się od obowiązku oraz dostosować standardy i terminy do wartości kulturowej danego dzieła.\nNowelizacja art. 33 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 198) zapewni dalsze finansowanie programu po 2027 r., ustanawiając limity budżetowe do 2037 r. Ma to kluczowe znaczenie dla stabilności i planowania długofalowych inwestycji w polskim sektorze audiowizualnym.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie ustawy polega na reformie systemu wspierania produkcji audiowizualnej, której celem jest zwiększenie efektywności, elastyczności i dostępności ograniczonych środków finansowych, przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnych obciążeń regulacyjnych dla branży filmowej.\nKluczowe elementy projektu ustawy to:\n1. Zmiana terminów składania wniosków o wsparcie finansowe:\n- Nowe przepisy skracają okres dopuszczalnego składania wniosków do 3 miesięcy przed rozpoczęciem prac nad produkcją, co ma zapewnić, że wsparcie będzie udzielane projektom realnie gotowym do realizacji w danym roku budżetowym.\n- Wprowadza się obowiązek rozpoczęcia intensywnych prac (np. 5 dni zdjęciowych) w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku – w przeciwnym razie możliwe będzie odstąpienie od umowy.\n2. Możliwość przelewu wierzytelności przyszłego wsparcia finansowego na bank:\n- Wprowadza się możliwość dokonania przelewu wierzytelności na rzecz banku w celu zabezpieczenia kredytu, pożyczki lub emisji papierów wartościowych, co ma ułatwić dostęp producentów do finansowania pomostowego, zwiększyć płynność finansową i umożliwić realizację projektów z większą pewnością finansową.\n3. Zmniejszenie częstotliwości raportowania danych przez kina:\n- Obowiązek przekazywania danych dziennych zostaje ograniczony do jednego dnia w tygodniu.\n- Miesięczne dane o przychodach mają być przekazywane do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.\n- Celem jest uproszczenie obowiązków informacyjnych i ograniczenie obciążeń administracyjnych.\n4. Uelastycznienie zasad przekazywania kopii filmu do archiwizacji:\n- Dyrektor państwowej instytucji kultury będzie mógł zaakceptować niższy standard kopii filmu, wydłużyć termin jej przekazania lub zwolnić producenta z obowiązku, jeżeli film nie ma istotnego znaczenia kulturowego i nie był szeroko dystrybuowany.\n- Możliwość pokrycia przez Instytut kosztów przygotowania kopii filmów o szczególnym znaczeniu kulturowym.\n5. Ustalenie nowych limitów wydatków budżetowych na przyszłość:\n- Nowelizacja art. 33 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej przewiduje roczny limit wydatków na lata 2028–2037, co zapewni ciągłość wsparcia i umożliwi producentom długoterminowe planowanie.\n6. Oczekiwane efekty:\n- Zwiększenie efektywności wykorzystania środków publicznych.\n- Poprawa płynności finansowej sektora audiowizualnego.\n- Ułatwienie dostępu do kredytowania w oparciu o środki z dotacji.\n- Ograniczenie kosztów produkcyjnych i obowiązków administracyjnych.\n- Utrzymanie konkurencyjności Polski jako lokalizacji dla produkcji audiowizualnej.\nPodsumowując, projektowane zmiany mają na celu usprawnienie funkcjonowania systemu wsparcia finansowego dla produkcji audiowizualnej przez zwiększenie dostępności środków, ograniczenie biurokracji, poprawę warunków współpracy z bankami i racjonalizację obowiązków informacyjnych. Projekt ustawy odpowiada na realne problemy branży i jest zgodny z rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach UE.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Maciej Wróbel Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD255
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej oraz niektórych innych ustaw, zwany dalej „projektem ustawy”, ma na celu uproszczenie procedur oraz zwiększenie efektywności systemu udzielania wsparcia finansowego dla branży audiowizualnej. Zmiany te mają umożliwić szybszy i bardziej racjonalny dostęp do środków finansowych dla projektów realnie gotowych do realizacji. Wprowadzenie możliwości wykorzystania przyznanego wsparcia finansowego jako zabezpieczenia kredytowego ma na celu zwiększenie dostępności finansowania pomostowego i bankowego dla producentów filmowych. Brak takich rozwiązań był dotąd jedną z głównych barier w uruchamianiu dedykowanych produktów bankowych dla branży. Powoduje to również obniżenie konkurencyjności polskich producentów audiowizualnych. Problemy z płynnością mogą skutkować przestojami w płatnościach bieżących faktur czy cięciami kosztów z powodu braku możliwości inwestycyjnych. Projektowana zmiana przepisów dotyczących terminów składania wniosków o wsparcie finansowe odpowiada na problem „blokowania” środków pochodzących z zachęt przez projekty, które nie są faktycznie realizowane. Nowe terminy mają zagwarantować wykorzystanie budżetu w danym roku przez przedsięwzięcia rzeczywiście rozpoczęte. Ograniczenie częstotliwości raportowania danych przez kina pozwoli na zmniejszenie obciążeń administracyjnych przedsiębiorców. Dotychczasowe obowiązki były zbyt uciążliwe i nieproporcjonalne do faktycznego wykorzystania tych danych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Uelastycznienie przepisów dotyczących obowiązku przekazywania kopii filmów ma na celu zmniejszenie kosztów ponoszonych przez producentów oraz ich wysiłku organizacyjnego związanego z przygotowaniem kopii światłoczułych. Pozwoli to uniknąć przypadków uchylania się od obowiązku oraz dostosować standardy i terminy do wartości kulturowej danego dzieła. Nowelizacja art. 33 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 198) zapewni dalsze finansowanie programu po 2027 r., ustanawiając limity budżetowe do 2037 r. Ma to kluczowe znaczenie dla stabilności i planowania długofalowych inwestycji w polskim sektorze audiowizualnym.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Istota rozwiązań planowanych w projekcie ustawy polega na reformie systemu wspierania produkcji audiowizualnej, której celem jest zwiększenie efektywności, elastyczności i dostępności ograniczonych środków finansowych, przy jednoczesnym ograniczeniu zbędnych obciążeń regulacyjnych dla branży filmowej. Kluczowe elementy projektu ustawy to: 1. Zmiana terminów składania wniosków o wsparcie finansowe: - Nowe przepisy skracają okres dopuszczalnego składania wniosków do 3 miesięcy przed rozpoczęciem prac nad produkcją, co ma zapewnić, że wsparcie będzie udzielane projektom realnie gotowym do realizacji w danym roku budżetowym. - Wprowadza się obowiązek rozpoczęcia intensywnych prac (np. 5 dni zdjęciowych) w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku – w przeciwnym razie możliwe będzie odstąpienie od umowy. 2. Możliwość przelewu wierzytelności przyszłego wsparcia finansowego na bank: - Wprowadza się możliwość dokonania przelewu wierzytelności na rzecz banku w celu zabezpieczenia kredytu, pożyczki lub emisji papierów wartościowych, co ma ułatwić dostęp producentów do finansowania pomostowego, zwiększyć płynność finansową i umożliwić realizację projektów z większą pewnością finansową. 3. Zmniejszenie częstotliwości raportowania danych przez kina: - Obowiązek przekazywania danych dziennych zostaje ograniczony do jednego dnia w tygodniu. - Miesięczne dane o przychodach mają być przekazywane do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą. - Celem jest uproszczenie obowiązków informacyjnych i ograniczenie obciążeń administracyjnych. 4. Uelastycznienie zasad przekazywania kopii filmu do archiwizacji: - Dyrektor państwowej instytucji kultury będzie mógł zaakceptować niższy standard kopii filmu, wydłużyć termin jej przekazania lub zwolnić producenta z obowiązku, jeżeli film nie ma istotnego znaczenia kulturowego i nie był szeroko dystrybuowany. - Możliwość pokrycia przez Instytut kosztów przygotowania kopii filmów o szczególnym znaczeniu kulturowym. 5. Ustalenie nowych limitów wydatków budżetowych na przyszłość: - Nowelizacja art. 33 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej przewiduje roczny limit wydatków na lata 2028–2037, co zapewni ciągłość wsparcia i umożliwi producentom długoterminowe planowanie. 6. Oczekiwane efekty: - Zwiększenie efektywności wykorzystania środków publicznych. - Poprawa płynności finansowej sektora audiowizualnego. - Ułatwienie dostępu do kredytowania w oparciu o środki z dotacji. - Ograniczenie kosztów produkcyjnych i obowiązków administracyjnych. - Utrzymanie konkurencyjności Polski jako lokalizacji dla produkcji audiowizualnej. Podsumowując, projektowane zmiany mają na celu usprawnienie funkcjonowania systemu wsparcia finansowego dla produkcji audiowizualnej przez zwiększenie dostępności środków, ograniczenie biurokracji, poprawę warunków współpracy z bankami i racjonalizację obowiązków informacyjnych. Projekt ustawy odpowiada na realne problemy branży i jest zgodny z rozwiązaniami stosowanymi w innych krajach UE.