W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD218","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana zmiana wynika z konieczności włączenia w proces opiniowania przyznawania wsparcia finansowego czynnika eksperckiego. Przedmiotowy projekt zakłada, że przed przyznaniem wsparcia finansowego na produkcję danego utworu audiowizualnego, zostanie on zaopiniowany przez niezależnych ekspertów. Obecnie system ma charakter automatyczny, jednak praktyka przyznawania wsparcia pokazuje, że ocena projektów powinna zostać dokonana przez przyznaniem środków. Środki te pochodzą z budżetu państwa i ich wydatkowanie powinno być poprzedzone rzetelną i niezależną opinią dotyczącą zasadności wydatku.\n\nPozostałe problemy ujęte w projekcie są efektem dokonanego przy współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej przeglądu funkcjonowania systemu wsparcia produkcji audiowizualnych i dotyczą:\n1. Modyfikacji mechanizmu zwrotu dotacji przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Założono w projektowanej nowelizacji wydłużenie terminów rozliczenia i wypłaty dotacji. Wypłata dotacji następować będzie do dnia 31 marca każdego roku ( nie zaś do dnia 31 grudnia), zaś zwrot dotacji będzie dokonywany do dnia 15 kwietnia (nie zaś do dnia 31 stycznia);\n2. Konieczności precyzyjnego określenia terminu poniesienia wydatków objętych wsparciem – obecnie definicja kosztów kwalifikowalnych nie precyzuje kiedy wydatek trzeba ponieść. Projekt doprecyzowuje definicję co ułatwi rozliczenia dofinansowania;\n3. Dołączenia do wniosku oryginalnej wersji językowej planu finansowego – otrzymanie dokumentu źródłowego pozwoli na usunięcie wątpliwości związanych z prawidłowością tłumaczenia kluczowego dokumentu dla oceny finansowej przedsięwzięcia, czyli planu finansowego;\n4. Wydłużenia terminu do rozpatrzenia wniosku o przyznanie wsparcia finansowego – praktyka epidemii COVID – 19, ale też ilość wniosków, oraz dodanie nowego elementu procedury, czyli oceny eksperckiej projektu, wymaga wydłużenia tego okresu;\n5. Uzasadnienia wnioskodawcom przyczyn odmowy przyznania wsparcia – wnioskodawca nie otrzymując wsparcia powinien znać przyczyny tej odmowy. Zmiana wynika z modyfikacji modelu przyznania dofinasowania i eliminuje ewentualne wątpliwości związane z przyczyną odmowy;\n6. Możliwości elastycznego podejścia w zakresie elementów raportu końcowego – sztywne wymogi ustawowe określone w obecnej regulacji okazały się w praktyce trudne dla aplikujących do spełnienia, dlatego projekt przewiduje uproszczenie w tym zakresie,\n7. Minimalizacji ilości przekazywanych do Polskiego Instytut Sztuki Filmowej materiałów z dofinansowanych produkcji – rezygnacja z elementów w praktyce filmowej niepotrzebnych dla celów promocyjno – archiwizacyjnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"I. Utworzenie stanowisk ekspertów opiniujący projekt, przed przyznaniem wsparcia finansowego\n\nModel ekspercki funkcjonuje już w Czachach. Założeniem projektu jest dodanie do ustawy obligatoryjnej opinii ekspertów, pochodzących ze środowisk filmowych i opiniotwórczych, celem analizowania wniosków pod kątem spełnienia następujących kryteriów:\n1) walory artystyczne, poznawcze i etyczne;\n2) znaczenie dla kultury, historii, tradycji polskiej i europejskiej;\n3) ważne wartości kulturowe (np. prawa człowieka, tolerancję, równość, ekologię);\n4) wzbogacenie europejskiej różnorodności kulturowej;\n5) znaczenie dla rozwoju polskiego sektora audiowizualnego;\n6) korzyści ekonomiczne i gospodarcze wynikające z produkcji audiowizualnej lub ze świadczenia usług na rzecz produkcji audiowizualnej, w szczególności na obszarach o słabym rozwoju gospodarczym lub społecznym;\n7) rozwój nowych technologii i infrastruktury wynikające z produkcji audiowizualnej lub ze świadczenia usług na rzecz produkcji audiowizualnej;\n8) promowanie innowacyjnych form finansowania produkcji audiowizualnej.\n\nII. Zmiany w zakresie rocznego budżetu systemu wsparcia\n\nZałożono w projektowanej nowelizacji wydłużenie terminów rozliczenia i wypłaty dotacji. Wypłata dotacji następować będzie do dnia 31 marca każdego roku ( nie zaś do dnia 31 grudnia), zaś zwrot dotacji będzie dokonywany do dnia 15 kwietnia (nie zaś do dnia 31 stycznia).\n\nIII. Określenie w jakim okresie należy ponieść wydatki będące środkami kwalifikowalnymi.\n\nProjekt dookreśla, w jakim terminie należy ponieść wydatki, następnie refundowane w ramach systemu wsparcia finansowego. Zgodnie z projektem zapłata za dany wydatek ma zostać poniesiona w okresie objętym wsparciem finansowym.\n\nIV. Obowiązek dołączenia do wniosku o wsparcie finansowe, planu finansowania dodatkowo w oryginalnej wersji językowej poza tłumaczeniem).\n\nWniosek zawierać będzie również dokument źródłowy, możliwy do weryfikacji. Tłumaczenia w praktyce nie zawsze oddają wiernie treść dokumentu.\n\nV. Termin do rozpatrzenia wniosku o wsparcie finansowe\n\nTermin zgodnie z projektem zostaje wydłużony z 28 do 60 dni.\n\nVI. Pisemna informacja o odmowie przyznania wsparcia.\n\nProjekt przewiduje dodanie przepisu określającego skutki negatywnego rozpatrzenia wniosku.\n\nZgodnie z przepisem wnioskodawca:\n\n1) otrzymuje pisemne uzasadnienie negatywnego rozpatrzenia;\n2) ma prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie, pod warunkiem zastosowania się do uwag.\n\nVII. Zmiana elementów raportu końcowego\n\nProjekt przewiduje dodanie uprawnienia Dyrektora do wyrażenia zgody na przekazanie imion, nazwisk oraz funkcji poszczególnych członków ekipy filmowej realizującej prace objęte wsparciem finansowym. Zatem obejmie to nie całą produkcję a jedynie te elementy, które są objęte wsparciem.\n\nVIII. Wykreślenie z obowiązkowej kopii przekazywanej do PISF listy montażowej\n\nZ obowiązkowego, ustawowego katalogu materiałów przekazywanych do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wykreślono listę montażową.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Sellin Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiDN","value":"MKiDN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Obecnie planowane są szersze zmiany systemu wspierania kinematografii – zarówno w zakresie tzw. „zachęt”, o których mowa w ustawie o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, jak również w zakresie dofinansowań udzielanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej na podstawie ustawy o kinematografii. Zmiany te wymagają kompleksowego podejścia i szerszych konsultacji publicznych. Wobec tego konieczne będzie ujęcie ich w ramach odrębnego projektu ustawy, a w związku z tym nie zachodzi potrzeba kontynuowania prac nad projektem o numerze UD218, który należy wykreślić z Wykazu Prac Legislacyjnych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD218
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana zmiana wynika z konieczności włączenia w proces opiniowania przyznawania wsparcia finansowego czynnika eksperckiego. Przedmiotowy projekt zakłada, że przed przyznaniem wsparcia finansowego na produkcję danego utworu audiowizualnego, zostanie on zaopiniowany przez niezależnych ekspertów. Obecnie system ma charakter automatyczny, jednak praktyka przyznawania wsparcia pokazuje, że ocena projektów powinna zostać dokonana przez przyznaniem środków. Środki te pochodzą z budżetu państwa i ich wydatkowanie powinno być poprzedzone rzetelną i niezależną opinią dotyczącą zasadności wydatku.

Pozostałe problemy ujęte w projekcie są efektem dokonanego przy współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej przeglądu funkcjonowania systemu wsparcia produkcji audiowizualnych i dotyczą:
1. Modyfikacji mechanizmu zwrotu dotacji przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Założono w projektowanej nowelizacji wydłużenie terminów rozliczenia i wypłaty dotacji. Wypłata dotacji następować będzie do dnia 31 marca każdego roku ( nie zaś do dnia 31 grudnia), zaś zwrot dotacji będzie dokonywany do dnia 15 kwietnia (nie zaś do dnia 31 stycznia);
2. Konieczności precyzyjnego określenia terminu poniesienia wydatków objętych wsparciem – obecnie definicja kosztów kwalifikowalnych nie precyzuje kiedy wydatek trzeba ponieść. Projekt doprecyzowuje definicję co ułatwi rozliczenia dofinansowania;
3. Dołączenia do wniosku oryginalnej wersji językowej planu finansowego – otrzymanie dokumentu źródłowego pozwoli na usunięcie wątpliwości związanych z prawidłowością tłumaczenia kluczowego dokumentu dla oceny finansowej przedsięwzięcia, czyli planu finansowego;
4. Wydłużenia terminu do rozpatrzenia wniosku o przyznanie wsparcia finansowego – praktyka epidemii COVID – 19, ale też ilość wniosków, oraz dodanie nowego elementu procedury, czyli oceny eksperckiej projektu, wymaga wydłużenia tego okresu;
5. Uzasadnienia wnioskodawcom przyczyn odmowy przyznania wsparcia – wnioskodawca nie otrzymując wsparcia powinien znać przyczyny tej odmowy. Zmiana wynika z modyfikacji modelu przyznania dofinasowania i eliminuje ewentualne wątpliwości związane z przyczyną odmowy;
6. Możliwości elastycznego podejścia w zakresie elementów raportu końcowego – sztywne wymogi ustawowe określone w obecnej regulacji okazały się w praktyce trudne dla aplikujących do spełnienia, dlatego projekt przewiduje uproszczenie w tym zakresie,
7. Minimalizacji ilości przekazywanych do Polskiego Instytut Sztuki Filmowej materiałów z dofinansowanych produkcji – rezygnacja z elementów w praktyce filmowej niepotrzebnych dla celów promocyjno – archiwizacyjnych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
I. Utworzenie stanowisk ekspertów opiniujący projekt, przed przyznaniem wsparcia finansowego

Model ekspercki funkcjonuje już w Czachach. Założeniem projektu jest dodanie do ustawy obligatoryjnej opinii ekspertów, pochodzących ze środowisk filmowych i opiniotwórczych, celem analizowania wniosków pod kątem spełnienia następujących kryteriów:
1) walory artystyczne, poznawcze i etyczne;
2) znaczenie dla kultury, historii, tradycji polskiej i europejskiej;
3) ważne wartości kulturowe (np. prawa człowieka, tolerancję, równość, ekologię);
4) wzbogacenie europejskiej różnorodności kulturowej;
5) znaczenie dla rozwoju polskiego sektora audiowizualnego;
6) korzyści ekonomiczne i gospodarcze wynikające z produkcji audiowizualnej lub ze świadczenia usług na rzecz produkcji audiowizualnej, w szczególności na obszarach o słabym rozwoju gospodarczym lub społecznym;
7) rozwój nowych technologii i infrastruktury wynikające z produkcji audiowizualnej lub ze świadczenia usług na rzecz produkcji audiowizualnej;
8) promowanie innowacyjnych form finansowania produkcji audiowizualnej.

II. Zmiany w zakresie rocznego budżetu systemu wsparcia

Założono w projektowanej nowelizacji wydłużenie terminów rozliczenia i wypłaty dotacji. Wypłata dotacji następować będzie do dnia 31 marca każdego roku ( nie zaś do dnia 31 grudnia), zaś zwrot dotacji będzie dokonywany do dnia 15 kwietnia (nie zaś do dnia 31 stycznia).

III. Określenie w jakim okresie należy ponieść wydatki będące środkami kwalifikowalnymi.

Projekt dookreśla, w jakim terminie należy ponieść wydatki, następnie refundowane w ramach systemu wsparcia finansowego. Zgodnie z projektem zapłata za dany wydatek ma zostać poniesiona w okresie objętym wsparciem finansowym.

IV. Obowiązek dołączenia do wniosku o wsparcie finansowe, planu finansowania dodatkowo w oryginalnej wersji językowej poza tłumaczeniem).

Wniosek zawierać będzie również dokument źródłowy, możliwy do weryfikacji. Tłumaczenia w praktyce nie zawsze oddają wiernie treść dokumentu.

V. Termin do rozpatrzenia wniosku o wsparcie finansowe

Termin zgodnie z projektem zostaje wydłużony z 28 do 60 dni.

VI. Pisemna informacja o odmowie przyznania wsparcia.

Projekt przewiduje dodanie przepisu określającego skutki negatywnego rozpatrzenia wniosku.

Zgodnie z przepisem wnioskodawca:

1) otrzymuje pisemne uzasadnienie negatywnego rozpatrzenia;
2) ma prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie, pod warunkiem zastosowania się do uwag.

VII. Zmiana elementów raportu końcowego

Projekt przewiduje dodanie uprawnienia Dyrektora do wyrażenia zgody na przekazanie imion, nazwisk oraz funkcji poszczególnych członków ekipy filmowej realizującej prace objęte wsparciem finansowym. Zatem obejmie to nie całą produkcję a jedynie te elementy, które są objęte wsparciem.

VIII. Wykreślenie z obowiązkowej kopii przekazywanej do PISF listy montażowej

Z obowiązkowego, ustawowego katalogu materiałów przekazywanych do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wykreślono listę montażową.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiDN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Sellin Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiDN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Obecnie planowane są szersze zmiany systemu wspierania kinematografii – zarówno w zakresie tzw. „zachęt”, o których mowa w ustawie o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, jak również w zakresie dofinansowań udzielanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej na podstawie ustawy o kinematografii. Zmiany te wymagają kompleksowego podejścia i szerszych konsultacji publicznych. Wobec tego konieczne będzie ujęcie ich w ramach odrębnego projektu ustawy, a w związku z tym nie zachodzi potrzeba kontynuowania prac nad projektem o numerze UD218, który należy wykreślić z Wykazu Prac Legislacyjnych.
Status realizacji:
Wycofany