W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD348","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W dniu 18 lipca 2019 r. w życie weszły przepis ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 717, z późn. zm., dalej: „ustawa o Funduszu”). Środki Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (dalej: „Funduszu”) przeznacza się na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej poprzez dopłatę do ceny usługi tj. kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązania przewidziane w ramach Funduszu dają jednostkom samorządu terytorialnego będącym organizatorami publicznego transportu zborowego realne możliwości do uruchamiania autobusowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej, a także tworzenia spójnej i zorganizowanej sieci transportu publicznego na ich obszarze z uwzględnieniem dofinansowania przewozów ze środków Funduszu. Planowane przychody Funduszu wynoszą corocznie 800 mln zł. Kwota ta polega podziałowi przez dysponenta Funduszu poszczególne województwa zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinasowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach (Dz. U. poz. 1406). W ramach naboru wniosków o objęcie w 2022 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 4.901 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 543.133.267,43 zł. W związku z rosnącym zainteresowaniem organizatorów publicznego transportu zbiorowego tym programem w niektórych województwach w naborze wniosków o objęcie w 2022 roku dopłatą z Funduszu kwota wynikająca z wniosków o objęcie dopłatą złożonych przez organizatorów przekroczyła limit środków przyznanych dla ww. województw na ten rok budżetowy. Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o Funduszu przewidują stosowanie przepisów epizodycznych tej ustawy (art. 21) oraz stosowanie dopłaty z Funduszu w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (art. 30a ust. 2) do 31 grudnia 2022 r. Tymczasem, ze względu na duże zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego korzystaniem ze środków Funduszu istnieje potrzeba utrzymania stawki dopłaty w dłuższej perspektywie czasowej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W ramach zmiany art. 21 przewidziano przedłużenie do dnia 31 grudnia 2023 r. stosowania przepisów epizodycznych tej ustawy. Według obowiązujących obecnie przepisów ustawy o Funduszu od 1 stycznia 2023 r. podział środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej powinien odbywać się z uwzględnieniem pracy eksploatacyjnej na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zaplanowanej do wykonywania w planach transportowych poszczególnych województw. Zmiana art. 30a ust. 2 ustawy o Funduszu, polega na utrzymaniu zwiększonej stawki dopłaty z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł do dnia 31 grudnia 2023 r. Zaproponowane zmiany w art. 21 i art. 30a ust. 2 ustawy o Funduszu mają istotne znaczenie dla funkcjonowania Funduszu ponieważ dają pewność organizatorom publicznego transportu zbiorowego w zakresie obowiązywania zwiększonej stawki dopłaty z Funduszu do końca 2023 r. Projektowane przepisy przewidują także zmianę art. 28 ustawy o Funduszu dotyczącego analizy zaangażowania środków Funduszu w danym roku budżetowym. Analizę tę przeprowadzają wojewodowie. Proponowana zmiana przepisów pozwoli na przesunięcie środków Funduszu przyznanych dla poszczególnych województw do województw, w których limit środków na 2022 rok okazał się niewystarczający. Wojewodowie będą mogli złożyć do dysponenta Funduszu wniosek o przekazanie z niezaangażowanych środków Funduszu środków na objęcie dopłatą wniosków, które nie zostały nią objęte w danym województwie ze względu na wyczerpanie się limitu środków. Projektowana nowelizacja przepisów pozwoli objąć dopłatą z Funduszu większą liczbę przewozów o charakterze użyteczności publicznej, na obszarze danego województwa, zapewniając tym samym lepszą dostępność transportu publicznego dla pasażerów.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Rafał Weber Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 15 lutego 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD348
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W dniu 18 lipca 2019 r. w życie weszły przepis ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 717, z późn. zm., dalej: „ustawa o Funduszu”). Środki Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (dalej: „Funduszu”) przeznacza się na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej poprzez dopłatę do ceny usługi tj. kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązania przewidziane w ramach Funduszu dają jednostkom samorządu terytorialnego będącym organizatorami publicznego transportu zborowego realne możliwości do uruchamiania autobusowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej, a także tworzenia spójnej i zorganizowanej sieci transportu publicznego na ich obszarze z uwzględnieniem dofinansowania przewozów ze środków Funduszu. Planowane przychody Funduszu wynoszą corocznie 800 mln zł. Kwota ta polega podziałowi przez dysponenta Funduszu poszczególne województwa zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinasowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach (Dz. U. poz. 1406). W ramach naboru wniosków o objęcie w 2022 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 4.901 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 543.133.267,43 zł. W związku z rosnącym zainteresowaniem organizatorów publicznego transportu zbiorowego tym programem w niektórych województwach w naborze wniosków o objęcie w 2022 roku dopłatą z Funduszu kwota wynikająca z wniosków o objęcie dopłatą złożonych przez organizatorów przekroczyła limit środków przyznanych dla ww. województw na ten rok budżetowy. Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o Funduszu przewidują stosowanie przepisów epizodycznych tej ustawy (art. 21) oraz stosowanie dopłaty z Funduszu w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (art. 30a ust. 2) do 31 grudnia 2022 r. Tymczasem, ze względu na duże zainteresowanie organizatorów publicznego transportu zbiorowego korzystaniem ze środków Funduszu istnieje potrzeba utrzymania stawki dopłaty w dłuższej perspektywie czasowej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W ramach zmiany art. 21 przewidziano przedłużenie do dnia 31 grudnia 2023 r. stosowania przepisów epizodycznych tej ustawy. Według obowiązujących obecnie przepisów ustawy o Funduszu od 1 stycznia 2023 r. podział środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej powinien odbywać się z uwzględnieniem pracy eksploatacyjnej na liniach komunikacyjnych w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zaplanowanej do wykonywania w planach transportowych poszczególnych województw. Zmiana art. 30a ust. 2 ustawy o Funduszu, polega na utrzymaniu zwiększonej stawki dopłaty z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł do dnia 31 grudnia 2023 r. Zaproponowane zmiany w art. 21 i art. 30a ust. 2 ustawy o Funduszu mają istotne znaczenie dla funkcjonowania Funduszu ponieważ dają pewność organizatorom publicznego transportu zbiorowego w zakresie obowiązywania zwiększonej stawki dopłaty z Funduszu do końca 2023 r. Projektowane przepisy przewidują także zmianę art. 28 ustawy o Funduszu dotyczącego analizy zaangażowania środków Funduszu w danym roku budżetowym. Analizę tę przeprowadzają wojewodowie. Proponowana zmiana przepisów pozwoli na przesunięcie środków Funduszu przyznanych dla poszczególnych województw do województw, w których limit środków na 2022 rok okazał się niewystarczający. Wojewodowie będą mogli złożyć do dysponenta Funduszu wniosek o przekazanie z niezaangażowanych środków Funduszu środków na objęcie dopłatą wniosków, które nie zostały nią objęte w danym województwie ze względu na wyczerpanie się limitu środków. Projektowana nowelizacja przepisów pozwoli objąć dopłatą z Funduszu większą liczbę przewozów o charakterze użyteczności publicznej, na obszarze danego województwa, zapewniając tym samym lepszą dostępność transportu publicznego dla pasażerów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Rafał Weber Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 15 lutego 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany