W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD129","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Planowane w projekcie rozwiązania wynikają z przeprowadzonej przez resort na podstawie wniosków organów administracji rządowej i samorządowej analizy przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1990, z późn. zm.) i innych ustaw regulujących zasady zarządzania mieniem państwowym. Analiza ujawniła potrzebę interwencji legislacyjnej w celu zracjonalizowania oraz usprawnienia procesów gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa. Głównym problemem wymagającym podjęcia zdecydowanych działań są niewystarczające rozwiązania ustawowe umożliwiające wojewodom sprawne i rzetelne wykonywanie kontroli nad gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa przez starostów.\nPonadto, niezbędne jest zmodyfikowanie lub uzupełnienie niektórych przepisów, celem zracjonalizowania gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa wobec zmian, jakie zaszły przez ostatnie lata w strukturze zasobu Skarbu Państwa oraz w sytuacji gospodarczej kraju.\nProjektowane przepisy mają na celu również usprawnienie gospodarowania nieruchomościami publicznymi, między innymi poprzez uelastycznienie związanych z tym procedur. Uproszczenia wymaga m.in. procedura wyrażania zgody na wydzierżawienie, wynajęcie lub użyczenie nieruchomości wchodzącej w skład zasobu publicznego. Racjonalne jest odstąpienie od zasady, w myśl której starostowie wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata, zobowiązani są do przedstawienia wojewodzie aktualnych operatów szacunkowych. Uelastycznienia wymagają również regulacje określające zasady postępowania w odniesieniu do nieruchomości będących przedmiotem darowizny dokonanej przez Skarb Państwa na określone cele publiczne, w sytuacji gdy cel nie jest lub nie może być zrealizowany z przyczyn obiektywnych lub niezależnych od działań obdarowanego.\nAnalizy prawno-porównawcze przepisów dotyczących standardów zawodowych rzeczoznawców majątkowych wykazały potrzebę zmiany ich umiejscowienia w systemie norm, jak również potwierdziły ułomność formy obwieszczenia przewidzianej dla ich ogłaszania. Przede wszystkim ustalanie standardów zawodowych przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w drodze obwieszczenia jest nieadekwatne do pomocniczej funkcji, jaką pełnią standardy w procesie wyceny oraz ich stricte technicznego i warsztatowego charakteru. Ustalanie standardów wyceny przez organ władzy publicznej jest niespotykane w żadnym z krajów Unii Europejskiej, których systemy prawne uwzględniają ich ściśle zawodowy charakter. Słuszność proponowanych zmian potwierdziły konsultacje ze środowiskiem zawodowym oraz przedstawicielami nauki i prawa.\nPonadto w toku prac legislacyjnych nad rozporządzeniem do art. 197 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami zaistniała potrzeba doprecyzowania przepisu art. 191 ust. 7 ustawy w zakresie rozliczania kosztów podróży członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej, w celu skorelowania z zasadą, że koszty postępowania kwalifikacyjnego obejmują m.in. wynagrodzenie członków Komisji oraz koszty podróży związane z ich udziałem w posiedzeniach Komisji.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponowane zmiany wpisują się w zgłaszane przez wojewodów postulaty wzmocnienia nadzoru nad czynnościami z zakresu gospodarki nieruchomościami realizowanymi przez starostów wykonujących te zadania jako zlecone z zakresu administracji rządowej. Wskutek wprowadzonych zmian wojewoda uzyska kompetencje do ustalania w drodze zarządzenia szczegółowych warunków nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości należących do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony. Nałożono na starostę obowiązek podjęcia decyzji zgodnej z żądaniem zawartym we wniosku wojewody, w przypadku gdy wojewoda wystąpi do starosty z wnioskiem o przekazanie nieruchomości na cel wskazany we wniosku pozostawiając staroście uprawnienie do wydania opinii o możliwości przekazania nieruchomości na cel wskazany we wniosku. Umocowano wojewodę do żądania od starostów i innych organów przekazania informacji o nieruchomościach państwowych, co umożliwi wojewodom podejmowanie celowych działań i zindywidualizowanych rozstrzygnięć wobec nieruchomości zgromadzonych w zasobie gospodarowanym przez starostę. Istotnym rozwiązaniem umożliwiającym realną ochronę interesów Skarbu Państwa jest umocowanie wojewody do podejmowania czynności w imieniu Skarbu Państwa, w sytuacji gdy starosta nie podejmuje tych czynności, pomimo przyznanych ustawą uprawnień i przekazanych środków finansowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Projektowane rozwiązania będą mieć znaczący wpływ na wzmocnienie ochrony interesów Skarbu Państwa w obszarze gospodarowania nieruchomościami.\nCelem zracjonalizowania gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa obowiązek opracowania na szczeblu centralnym dokumentu polityka gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa zastąpiono innym bardziej racjonalnym instrumentem. Analizy potwierdziły, że dokument ten dotyczyłby znikomej części zasobu gruntów Skarbu Państwa, a zatem miałby marginalne znaczenie. Po konsultacjach z organami terenowymi zaproponowano powrót do sprawdzonych w praktyce rozwiązań, które obowiązywały przed wprowadzeniem reformy zasad zarządzania mieniem państwowym i polegały na sporządzaniu na szczeblu lokalnym planów wykorzystania zasobu.\nZrezygnowano z ustalania oraz ogłaszania standardów zawodowych rzeczoznawców majątkowych przez organ państwowy. Standardy jako wytyczne warsztatowe będą stanowić, podobnie jak w innych krajach, domenę środowiska zawodowego co pozwoli na sprawne dostosowywanie ich treści do potrzeb praktyki.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Kornecka Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRPiT","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1 czerwca 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD129
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Planowane w projekcie rozwiązania wynikają z przeprowadzonej przez resort na podstawie wniosków organów administracji rządowej i samorządowej analizy przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1990, z późn. zm.) i innych ustaw regulujących zasady zarządzania mieniem państwowym. Analiza ujawniła potrzebę interwencji legislacyjnej w celu zracjonalizowania oraz usprawnienia procesów gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa. Głównym problemem wymagającym podjęcia zdecydowanych działań są niewystarczające rozwiązania ustawowe umożliwiające wojewodom sprawne i rzetelne wykonywanie kontroli nad gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa przez starostów.
Ponadto, niezbędne jest zmodyfikowanie lub uzupełnienie niektórych przepisów, celem zracjonalizowania gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa wobec zmian, jakie zaszły przez ostatnie lata w strukturze zasobu Skarbu Państwa oraz w sytuacji gospodarczej kraju.
Projektowane przepisy mają na celu również usprawnienie gospodarowania nieruchomościami publicznymi, między innymi poprzez uelastycznienie związanych z tym procedur. Uproszczenia wymaga m.in. procedura wyrażania zgody na wydzierżawienie, wynajęcie lub użyczenie nieruchomości wchodzącej w skład zasobu publicznego. Racjonalne jest odstąpienie od zasady, w myśl której starostowie wraz z wnioskiem o wyrażenie zgody na zawarcie umowy najmu, dzierżawy lub użyczenia nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata, zobowiązani są do przedstawienia wojewodzie aktualnych operatów szacunkowych. Uelastycznienia wymagają również regulacje określające zasady postępowania w odniesieniu do nieruchomości będących przedmiotem darowizny dokonanej przez Skarb Państwa na określone cele publiczne, w sytuacji gdy cel nie jest lub nie może być zrealizowany z przyczyn obiektywnych lub niezależnych od działań obdarowanego.
Analizy prawno-porównawcze przepisów dotyczących standardów zawodowych rzeczoznawców majątkowych wykazały potrzebę zmiany ich umiejscowienia w systemie norm, jak również potwierdziły ułomność formy obwieszczenia przewidzianej dla ich ogłaszania. Przede wszystkim ustalanie standardów zawodowych przez ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w drodze obwieszczenia jest nieadekwatne do pomocniczej funkcji, jaką pełnią standardy w procesie wyceny oraz ich stricte technicznego i warsztatowego charakteru. Ustalanie standardów wyceny przez organ władzy publicznej jest niespotykane w żadnym z krajów Unii Europejskiej, których systemy prawne uwzględniają ich ściśle zawodowy charakter. Słuszność proponowanych zmian potwierdziły konsultacje ze środowiskiem zawodowym oraz przedstawicielami nauki i prawa.
Ponadto w toku prac legislacyjnych nad rozporządzeniem do art. 197 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami zaistniała potrzeba doprecyzowania przepisu art. 191 ust. 7 ustawy w zakresie rozliczania kosztów podróży członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej, w celu skorelowania z zasadą, że koszty postępowania kwalifikacyjnego obejmują m.in. wynagrodzenie członków Komisji oraz koszty podróży związane z ich udziałem w posiedzeniach Komisji.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponowane zmiany wpisują się w zgłaszane przez wojewodów postulaty wzmocnienia nadzoru nad czynnościami z zakresu gospodarki nieruchomościami realizowanymi przez starostów wykonujących te zadania jako zlecone z zakresu administracji rządowej. Wskutek wprowadzonych zmian wojewoda uzyska kompetencje do ustalania w drodze zarządzenia szczegółowych warunków nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości należących do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony. Nałożono na starostę obowiązek podjęcia decyzji zgodnej z żądaniem zawartym we wniosku wojewody, w przypadku gdy wojewoda wystąpi do starosty z wnioskiem o przekazanie nieruchomości na cel wskazany we wniosku pozostawiając staroście uprawnienie do wydania opinii o możliwości przekazania nieruchomości na cel wskazany we wniosku. Umocowano wojewodę do żądania od starostów i innych organów przekazania informacji o nieruchomościach państwowych, co umożliwi wojewodom podejmowanie celowych działań i zindywidualizowanych rozstrzygnięć wobec nieruchomości zgromadzonych w zasobie gospodarowanym przez starostę. Istotnym rozwiązaniem umożliwiającym realną ochronę interesów Skarbu Państwa jest umocowanie wojewody do podejmowania czynności w imieniu Skarbu Państwa, w sytuacji gdy starosta nie podejmuje tych czynności, pomimo przyznanych ustawą uprawnień i przekazanych środków finansowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Projektowane rozwiązania będą mieć znaczący wpływ na wzmocnienie ochrony interesów Skarbu Państwa w obszarze gospodarowania nieruchomościami.
Celem zracjonalizowania gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa obowiązek opracowania na szczeblu centralnym dokumentu polityka gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa zastąpiono innym bardziej racjonalnym instrumentem. Analizy potwierdziły, że dokument ten dotyczyłby znikomej części zasobu gruntów Skarbu Państwa, a zatem miałby marginalne znaczenie. Po konsultacjach z organami terenowymi zaproponowano powrót do sprawdzonych w praktyce rozwiązań, które obowiązywały przed wprowadzeniem reformy zasad zarządzania mieniem państwowym i polegały na sporządzaniu na szczeblu lokalnym planów wykorzystania zasobu.
Zrezygnowano z ustalania oraz ogłaszania standardów zawodowych rzeczoznawców majątkowych przez organ państwowy. Standardy jako wytyczne warsztatowe będą stanowić, podobnie jak w innych krajach, domenę środowiska zawodowego co pozwoli na sprawne dostosowywanie ich treści do potrzeb praktyki.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRPiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Kornecka Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRPiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 1 czerwca 2021 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany