W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (projekt deregulacyjny)

13.05.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Cyfryzacji.

Nowe przepisy realizacją działania deregulacyjne rządu. Firmy, które świadczą usługi w sektorze prywatnym i weryfikują tożsamość swoich klientów, np. banki, będą musiały sprawdzać autentyczność dowodu osobistego, co wyeliminuje oszustwa i wyłudzenia. Nie trzeba już także będzie zgłaszać bankom aktualizacji swoich danych, zawartych w dowodach osobistych. Ponadto, nowe przepisy przyspieszą udostępnianie danych z rejestrów państwowych oraz przewidują powstanie rejestru obywateli polskich przebywających za granicą.

Najważniejsze rozwiązania

  • Przyjęte przepisy przewidują zwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawnego i podniesienie skuteczności weryfikacji tożsamości.
    • Firmy, które świadczą usługi w sektorze prywatnym i weryfikują tożsamość swoich klientów, np. baki, będą mogły uzyskiwać wizerunek danego klienta z Rejestru Dowodów Osobistych.
      • Chodzi o umożliwienie weryfikacji zgodności fotografii, zawartej w dowodzie osobistym okazywanym przez klienta, z aktualną fotografią przechowywaną w Rejestrze Dowodów Osobistych.
    • Wprowadzona zostaje także możliwość automatycznej aktualizacji baz danych banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), o dane dotyczące nowo wydanych dowodów osobistych ich klientów.
      • Dzięki rozwiązaniu, obywatele nie będą już musieli zgłaszać bankom oraz SKOK aktualizacji swoich danych, zawartych w dowodach osobistych.
  • Obecnie udostępnianie danych z rejestrów i ewidencji, które prowadzone są przez Ministra Cyfryzacji, wymaga wydania decyzji administracyjnej.
  • Po zmianie, decyzja taka będzie wydawana jedynie w przypadku odmowy udostępniania danych albo cofnięcia zgody na udostępnianie danych. Dzięki rozwiązaniu, uproszczone i przyspieszone zostanie udostępnianie danych z rejestrów państwowych.
    • Chodzi o dane z centralnej ewidencji pojazdów, centralnej ewidencji kierowców, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru zastrzeżeń numerów PESEL, rejestru PESEL, rejestru stanu cywilnego, Rejestru Dokumentów Paszportowych oraz rejestru danych kontaktowych.
    • Po zmianie, czas uzyskiwania dostępu do danych skróci się z 4-6 miesięcy do ok. 30 dni.
  • Ponadto, projekt przewiduje powstanie rejestru obywateli polskich przebywających za granicą. Rejestr prowadzony będzie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
    • Rozwiązanie będzie wspierać działania konsulów, podejmowane w przypadku wystąpienia zdarzeń, mogących powodować zagrożenie dla życia lub bezpieczeństwa polskich obywateli.
    • Dzięki powstaniu rejestru oraz powiązanej z nim usługi elektronicznej rejestracji podróży zagranicznej, będzie możliwe jej udostępnienie w aplikacji mObywatel.

Nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 14 dniach  od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

{"register":{"columns":[]}}