W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC59","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W dniu 15 marca 2017 r. Parlament Europejski i Rada (UE) przyjęły rozporządzenie 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych), zwane dalej „rozporządzeniem 2017/625”.\nZgodnie z art. 167 rozporządzenia wiąże ono w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich, co do zasady, od dnia 14 grudnia 2019 r.\nSzczegółowy przegląd prawodawstwa krajowego wykazał konieczność wprowadzenia zmian, główne w przepisach regulujących zadania Inspekcji Weterynaryjnej, których propozycje zostały ujęte w treści projektu ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw.\nProjekt ustawy, poza zmianami dostosowawczymi krajowego prawodawstwa, zmierzającymi do ułatwienia stosowania rozporządzenia 2017/625 oraz, korzystając ze swobody jaką unijny prawodawca pozostawił państwom członkowskim\nw zakresie kształtowania polityki krajowej, przewidującymi częściowe wyłączenia z jego bezpośredniego stosowania w zakresie pobierania opłat w celu pokrycia kosztów kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych, ma także na celu rozwiązanie m. in. następujących problemów:\n1) brak możliwości korzystania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z fakultatywnego odstępstwa, o którym mowa w pkt 4.3 lit. a i c oraz pkt 10.1 załącznika V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289). Zgodnie z ww. odstępstwem państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą podjąć decyzję zezwalającą na oddzielanie mięsa od głowy u bydła oraz usuwanie rdzenia kręgowego w przypadku owiec i kóz, w zakładach rozbioru wyznaczonych specjalnie do tego celu pod pewnymi warunkami (realizacja wniosków zgłaszanych przez podmioty zajmujące się produkcją mięsa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zainteresowanych korzystaniem z przedmiotowego odstępstwa);|\n2) brak możliwości dokonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uboju w gospodarstwie w ramach produkcji mięsa na użytek własny bydła w wieku powyżej 6 miesięcy (realizacja postulatów zgłaszanych przez rolników);\n3) brak odpowiednio szczegółowych procedur dotyczących uzyskiwania przez polskie zakłady produkujące żywność pochodzenia zwierzęcego uprawnień do produkcji na rynek danego państwa trzeciego, w tym brak narzędzi, które mogłyby zminimalizować ryzyko wycofywania się w ostatniej chwili podmiotów zgłaszających udział swojego zakładu w audytach inspektorów z państw trzecich w ramach procedury uzyskiwania przez zakłady produkujące żywność pochodzenia zwierzęcego uprawnień do wysyłki produktów do danego państwa trzeciego;\n4) brak możliwości sprawdzenia, czy wszystkie tusze dzików przeznaczone na użytek własny myśliwego zostały przebadane na obecność włośni;\n5) brak możliwości weryfikacji danych osobowych myśliwych, którzy dokonują oględzin tusz odstrzelonych zwierząt łownych przez urzędowych lekarzy weterynarii nadzorujących zakłady obróbki dziczyzny;\n6) nieprecyzyjność upoważnień ministra właściwego do spraw rolnictwa zawartych w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2019 r. poz. 824, z późn. zm.) do określania, w drodze odpowiednich rozporządzeń, przepisów dotyczących sprzedaży bezpośredniej oraz działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej, na co uwagę zwracało Rządowe Centrum Legislacji.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rekomendowane rozwiązania:\n1) określenie zadań i kompetencji organów w odniesieniu do realizacji zobowiązań wynikających z rozporządzenia 2017/625 w obszarze ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa:\na) produktów pochodzenia zwierzęcego,\nb) żywności znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym;\n2) określenie wysokości opłat za kontrole urzędowe i inne czynności urzędowe wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, w tym przypadków, w których zmniejsza się kwotę pobieranych opłat wraz ze wskazaniem wartości procentowej tego pomniejszenia, a także zasad dotyczących przejrzystości w zakresie pobierania opłat;\n3) zezwolenie podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze, pod pewnymi warunkami, na oddzielanie mięsa od głowy u bydła oraz na usuwanie rdzenia kręgowego w przypadku owiec i kóz, w zakładach rozbioru wyznaczonych specjalnie do tego celu (umożliwi to realizację wniosków zgłaszanych przez podmioty zajmujące się produkcją mięsa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zainteresowanych korzystaniem z przedmiotowego odstępstwa).\nNiezależnie od powyższego wejście w życie projektowanej regulacji zezwalającej na oddzielanie mięsa od głowy u bydła poddanego ubojowi w wieku powyżej 12 miesięcy w zakładach rozbioru mięsa zatwierdzonych specjalnie do tego celu wpisuje się również w strategię ograniczania marnowania żywności;\n4) umożliwienie dokonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uboju w gospodarstwie w ramach produkcji mięsa na użytek własny bydła w wieku do 12. miesiąca życia (realizacja postulatów zgłaszanych przez rolników);\n5) doprecyzowanie wymagań i procedur dotyczących produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych na rynki państw trzecich, w tym dotyczących nadawania uprawnień do produkcji na te rynki m.in. przez wskazanie, że podmiot, który chce uzyskać uprawnienia lub utrzymać uprawnienia do produkcji na rynek danego państwa trzeciego, ma obowiązek udostępnić zakład do kontroli, jeżeli nie później niż 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kontroli przez inspektorów z państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot prowadzący zakład nie złoży pisemnej rezygnacji z uzyskania takiego uprawnienia;\n6) ustanowienie obowiązków dla myśliwych, kół łowieckich i ośrodków hodowli zwierzyny, w zakresie pozyskiwania mięsa z dzików na użytek własny myśliwego gdzie w przypadku myśliwego, któremu koła łowieckie i ośrodki hodowli zwierzyny odstąpiły tusze upolowanych przez nich dzików na użytek własny wprowadza się obwiązek dostarczania kopii dokumentów potwierdzających badanie tuszy dzika do koła łowieckiego/ośrodka hodowli zwierzyny, z którego pochodziło odstrzelone zwierzę, a w przypadku kół łowieckich i ośrodków hodowli zwierzyny wprowadza się obowiązek prowadzenia rejestru odstrzelonych na terenie danego obwodu łowieckiego\ni przekazanych na użytek własny myśliwego dzików, który zawierałby informacje o badaniu tusz dzików w kierunku włośni oraz obowiązku przekazywania powiatowemu lekarzowi weterynarii danych myśliwego, który nie przekazał kopii dokumentów potwierdzających przeprowadzenie badania mięsa na obecność włośni;\n7) umożliwienie weryfikacji przez urzędowych lekarzy weterynarii nadzorujących zakłady obróbki dziczyzny osób, które dokonują oględzin tusz odstrzelonych zwierząt, przez wprowadzenie obowiązku publikowania na stronie internetowej administrowanej przez Polski Związek Łowiecki danych osób uprawnionych do dokonywania takich oględzin;\n8) doprecyzowanie upoważnień ministra właściwego do spraw rolnictwa zawartych w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego do określania, w drodze odpowiednich rozporządzeń, przepisów dotyczących sprzedaży bezpośredniej oraz działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Lech Kołakowski Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 15 marca 2022 r. z autopoprawką","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC59
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W dniu 15 marca 2017 r. Parlament Europejski i Rada (UE) przyjęły rozporządzenie 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych), zwane dalej „rozporządzeniem 2017/625”.
Zgodnie z art. 167 rozporządzenia wiąże ono w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich, co do zasady, od dnia 14 grudnia 2019 r.
Szczegółowy przegląd prawodawstwa krajowego wykazał konieczność wprowadzenia zmian, główne w przepisach regulujących zadania Inspekcji Weterynaryjnej, których propozycje zostały ujęte w treści projektu ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw.
Projekt ustawy, poza zmianami dostosowawczymi krajowego prawodawstwa, zmierzającymi do ułatwienia stosowania rozporządzenia 2017/625 oraz, korzystając ze swobody jaką unijny prawodawca pozostawił państwom członkowskim
w zakresie kształtowania polityki krajowej, przewidującymi częściowe wyłączenia z jego bezpośredniego stosowania w zakresie pobierania opłat w celu pokrycia kosztów kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych, ma także na celu rozwiązanie m. in. następujących problemów:
1) brak możliwości korzystania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z fakultatywnego odstępstwa, o którym mowa w pkt 4.3 lit. a i c oraz pkt 10.1 załącznika V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289). Zgodnie z ww. odstępstwem państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą podjąć decyzję zezwalającą na oddzielanie mięsa od głowy u bydła oraz usuwanie rdzenia kręgowego w przypadku owiec i kóz, w zakładach rozbioru wyznaczonych specjalnie do tego celu pod pewnymi warunkami (realizacja wniosków zgłaszanych przez podmioty zajmujące się produkcją mięsa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zainteresowanych korzystaniem z przedmiotowego odstępstwa);|
2) brak możliwości dokonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uboju w gospodarstwie w ramach produkcji mięsa na użytek własny bydła w wieku powyżej 6 miesięcy (realizacja postulatów zgłaszanych przez rolników);
3) brak odpowiednio szczegółowych procedur dotyczących uzyskiwania przez polskie zakłady produkujące żywność pochodzenia zwierzęcego uprawnień do produkcji na rynek danego państwa trzeciego, w tym brak narzędzi, które mogłyby zminimalizować ryzyko wycofywania się w ostatniej chwili podmiotów zgłaszających udział swojego zakładu w audytach inspektorów z państw trzecich w ramach procedury uzyskiwania przez zakłady produkujące żywność pochodzenia zwierzęcego uprawnień do wysyłki produktów do danego państwa trzeciego;
4) brak możliwości sprawdzenia, czy wszystkie tusze dzików przeznaczone na użytek własny myśliwego zostały przebadane na obecność włośni;
5) brak możliwości weryfikacji danych osobowych myśliwych, którzy dokonują oględzin tusz odstrzelonych zwierząt łownych przez urzędowych lekarzy weterynarii nadzorujących zakłady obróbki dziczyzny;
6) nieprecyzyjność upoważnień ministra właściwego do spraw rolnictwa zawartych w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2019 r. poz. 824, z późn. zm.) do określania, w drodze odpowiednich rozporządzeń, przepisów dotyczących sprzedaży bezpośredniej oraz działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej, na co uwagę zwracało Rządowe Centrum Legislacji.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rekomendowane rozwiązania:
1) określenie zadań i kompetencji organów w odniesieniu do realizacji zobowiązań wynikających z rozporządzenia 2017/625 w obszarze ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa:
a) produktów pochodzenia zwierzęcego,
b) żywności znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym;
2) określenie wysokości opłat za kontrole urzędowe i inne czynności urzędowe wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną, w tym przypadków, w których zmniejsza się kwotę pobieranych opłat wraz ze wskazaniem wartości procentowej tego pomniejszenia, a także zasad dotyczących przejrzystości w zakresie pobierania opłat;
3) zezwolenie podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze, pod pewnymi warunkami, na oddzielanie mięsa od głowy u bydła oraz na usuwanie rdzenia kręgowego w przypadku owiec i kóz, w zakładach rozbioru wyznaczonych specjalnie do tego celu (umożliwi to realizację wniosków zgłaszanych przez podmioty zajmujące się produkcją mięsa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zainteresowanych korzystaniem z przedmiotowego odstępstwa).
Niezależnie od powyższego wejście w życie projektowanej regulacji zezwalającej na oddzielanie mięsa od głowy u bydła poddanego ubojowi w wieku powyżej 12 miesięcy w zakładach rozbioru mięsa zatwierdzonych specjalnie do tego celu wpisuje się również w strategię ograniczania marnowania żywności;
4) umożliwienie dokonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uboju w gospodarstwie w ramach produkcji mięsa na użytek własny bydła w wieku do 12. miesiąca życia (realizacja postulatów zgłaszanych przez rolników);
5) doprecyzowanie wymagań i procedur dotyczących produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych na rynki państw trzecich, w tym dotyczących nadawania uprawnień do produkcji na te rynki m.in. przez wskazanie, że podmiot, który chce uzyskać uprawnienia lub utrzymać uprawnienia do produkcji na rynek danego państwa trzeciego, ma obowiązek udostępnić zakład do kontroli, jeżeli nie później niż 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kontroli przez inspektorów z państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot prowadzący zakład nie złoży pisemnej rezygnacji z uzyskania takiego uprawnienia;
6) ustanowienie obowiązków dla myśliwych, kół łowieckich i ośrodków hodowli zwierzyny, w zakresie pozyskiwania mięsa z dzików na użytek własny myśliwego gdzie w przypadku myśliwego, któremu koła łowieckie i ośrodki hodowli zwierzyny odstąpiły tusze upolowanych przez nich dzików na użytek własny wprowadza się obwiązek dostarczania kopii dokumentów potwierdzających badanie tuszy dzika do koła łowieckiego/ośrodka hodowli zwierzyny, z którego pochodziło odstrzelone zwierzę, a w przypadku kół łowieckich i ośrodków hodowli zwierzyny wprowadza się obowiązek prowadzenia rejestru odstrzelonych na terenie danego obwodu łowieckiego
i przekazanych na użytek własny myśliwego dzików, który zawierałby informacje o badaniu tusz dzików w kierunku włośni oraz obowiązku przekazywania powiatowemu lekarzowi weterynarii danych myśliwego, który nie przekazał kopii dokumentów potwierdzających przeprowadzenie badania mięsa na obecność włośni;
7) umożliwienie weryfikacji przez urzędowych lekarzy weterynarii nadzorujących zakłady obróbki dziczyzny osób, które dokonują oględzin tusz odstrzelonych zwierząt, przez wprowadzenie obowiązku publikowania na stronie internetowej administrowanej przez Polski Związek Łowiecki danych osób uprawnionych do dokonywania takich oględzin;
8) doprecyzowanie upoważnień ministra właściwego do spraw rolnictwa zawartych w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego do określania, w drodze odpowiednich rozporządzeń, przepisów dotyczących sprzedaży bezpośredniej oraz działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiRW
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Lech Kołakowski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiRW
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 15 marca 2022 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany