W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD340","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podstawowym celem projektowanej ustawy jest stworzenie ram prawnych, które stanowić będą podstawę dla realizacji inwestycji mającej na celu wykonanie projektu pn. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. Konieczność dokonania zmian w ww. ustawach wynika z faktu, że w obecnym stanie prawnym Cargotor sp. z o.o., odpowiedzialna za realizację projektu nie posiada wystarczających możliwości dysponowania środkami w wysokości pozwalającej na płynną realizację inwestycji (ok. 3,2 mld PLN).\nNabycie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udziałów w spółce Cargotor sp. z o.o. w efekcie doprowadzi do stanu,\nw którym to narodowy zarządca infrastruktury kolejowej będzie posiadał w zakresie swojej działalności całość ogólnodostępnej infrastruktury kolejowej w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol – Brześć.\nW efekcie powstanie sytuacja, gdzie (zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego) zarządcą infrastruktury będzie podmiot ogólnokrajowy, skupiający w zakresie swojej działalności zarządzanie przeważającą większością sieci kolejowej. Nabycie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udziałów w Cargotor sp. z o.o. zwiększy również poziom synergii – za wszelkie inwestycje kolejowe w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol – Brześć będzie odpowiadać jeden zarządca infrastruktury kolejowej.\nDodatkowo w ramach projektowanej ustawy planuje się umożliwienie sfinansowania nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa prawa do użytkowania wieczystego gruntów niezbędnych do realizacji ww. inwestycji, co pozwoli na zapewnienie odpowiedniego poziomu trwałości tej inwestycji.\nW kontekście utrzymujących się dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego poszczególnych regionów Polski realizacja ww. inwestycji, dzięki wprowadzonym w ramach niniejszej ustawy zmianom doprowadzi do zwiększenia potencjału gospodarczego regionu oraz stworzenia nowych miejsc pracy.\nProjekt posiada strategiczne znaczenie w kontekście wzmocnienia konkurencyjności polskiego sektora logistycznego – realizacja założeń ustawowych, a w efekcie realizacja ww. inwestycji, wpłynie na zwiększenie dochodów Skarbu Państwa z tytułu wwożonych przez zewnętrzną granicę UE ładunków oraz doprowadzi do zwiększenia obrotów przedsiębiorstw logistycznych ulokowanych w obszarze przyszłego Parku Logistycznego Małaszewicze (ob. Rejon Przeładunkowy Małaszewicze). W rezultacie wykonania przedmiotowej inwestycji zakłada się osiągnięcie dwukrotnego wzrostu przepustowości w porównaniu ze stanem obecnym.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym wprowadza ramy prawne konieczne do realizacji inwestycji mającej na celu wykonanie projektu pn. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze, w tym rozwiązania umożliwiające odpowiednie finansowanie ww. inwestycji poprzez wprowadzenie przepisów umożliwiających przekazanie w 2022 r. środków Funduszu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z przeznaczeniem na sfinansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor sp. z. o. o., oraz przewidujących możliwość przeznaczenia środków z Funduszu Kolejowego na sfinansowanie nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu, prawa użytkowania wieczystego gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji w zakresie budowy Parku Logistycznego Małaszewicze. Ponadto w projekcie przewiduje się przekazanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skarbowych papierów wartościowych z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Andrzej Bittel Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. - WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Rezygnacja z dalszych prac nad projektem w związku z decyzją Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu z dnia 5 kwietnia 2023 r., wyrażającą zgodę na rozszerzenie zakresu przedmiotowego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD18) o zmiany proponowane w ramach niniejszego projektu ustawy. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD340
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Podstawowym celem projektowanej ustawy jest stworzenie ram prawnych, które stanowić będą podstawę dla realizacji inwestycji mającej na celu wykonanie projektu pn. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. Konieczność dokonania zmian w ww. ustawach wynika z faktu, że w obecnym stanie prawnym Cargotor sp. z o.o., odpowiedzialna za realizację projektu nie posiada wystarczających możliwości dysponowania środkami w wysokości pozwalającej na płynną realizację inwestycji (ok. 3,2 mld PLN).
Nabycie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udziałów w spółce Cargotor sp. z o.o. w efekcie doprowadzi do stanu,
w którym to narodowy zarządca infrastruktury kolejowej będzie posiadał w zakresie swojej działalności całość ogólnodostępnej infrastruktury kolejowej w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol – Brześć.
W efekcie powstanie sytuacja, gdzie (zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego) zarządcą infrastruktury będzie podmiot ogólnokrajowy, skupiający w zakresie swojej działalności zarządzanie przeważającą większością sieci kolejowej. Nabycie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udziałów w Cargotor sp. z o.o. zwiększy również poziom synergii – za wszelkie inwestycje kolejowe w obszarze kolejowego przejścia granicznego Terespol – Brześć będzie odpowiadać jeden zarządca infrastruktury kolejowej.
Dodatkowo w ramach projektowanej ustawy planuje się umożliwienie sfinansowania nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa prawa do użytkowania wieczystego gruntów niezbędnych do realizacji ww. inwestycji, co pozwoli na zapewnienie odpowiedniego poziomu trwałości tej inwestycji.
W kontekście utrzymujących się dysproporcji w poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego poszczególnych regionów Polski realizacja ww. inwestycji, dzięki wprowadzonym w ramach niniejszej ustawy zmianom doprowadzi do zwiększenia potencjału gospodarczego regionu oraz stworzenia nowych miejsc pracy.
Projekt posiada strategiczne znaczenie w kontekście wzmocnienia konkurencyjności polskiego sektora logistycznego – realizacja założeń ustawowych, a w efekcie realizacja ww. inwestycji, wpłynie na zwiększenie dochodów Skarbu Państwa z tytułu wwożonych przez zewnętrzną granicę UE ładunków oraz doprowadzi do zwiększenia obrotów przedsiębiorstw logistycznych ulokowanych w obszarze przyszłego Parku Logistycznego Małaszewicze (ob. Rejon Przeładunkowy Małaszewicze). W rezultacie wykonania przedmiotowej inwestycji zakłada się osiągnięcie dwukrotnego wzrostu przepustowości w porównaniu ze stanem obecnym.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym wprowadza ramy prawne konieczne do realizacji inwestycji mającej na celu wykonanie projektu pn. Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze, w tym rozwiązania umożliwiające odpowiednie finansowanie ww. inwestycji poprzez wprowadzenie przepisów umożliwiających przekazanie w 2022 r. środków Funduszu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z przeznaczeniem na sfinansowanie nabycia udziałów w kapitale zakładowym Cargotor sp. z. o. o., oraz przewidujących możliwość przeznaczenia środków z Funduszu Kolejowego na sfinansowanie nabycia od PKP S.A. przez Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu, prawa użytkowania wieczystego gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji w zakresie budowy Parku Logistycznego Małaszewicze. Ponadto w projekcie przewiduje się przekazanie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skarbowych papierów wartościowych z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Andrzej Bittel Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. - WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Rezygnacja z dalszych prac nad projektem w związku z decyzją Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu z dnia 5 kwietnia 2023 r., wyrażającą zgodę na rozszerzenie zakresu przedmiotowego projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw (UD18) o zmiany proponowane w ramach niniejszego projektu ustawy.
Status realizacji:
Wycofany