W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury i niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD341","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podjęcie prac legislacyjnych wynika z potrzeby zapewnienia jednolitego i wysokiego poziomu wykonywania obowiązków nowo powołanych referendarzy sądowych poprzez wprowadzenie obowiązkowego szkolenia z zakresu metodyki pracy referendarza sądowego. Projektowana regulacja ma również na celu dostosowanie regulacji dotyczących zasad oceny spełniania warunku wieku przez kandydatów na aplikantów aplikacji sędziowskiej i aplikacji prokuratorskiej, w tym prowadzonych w formie aplikacji uzupełniających, ujednolicenie liczby lat po przepracowaniu których asystent prokuratora może przystąpić do egzaminu prokuratorskiego oraz zasad dokonywania zwrotu opłat za udział w konkursie na te aplikacje, za udział w egzaminie referendarskim i opłat egzaminacyjnych do sytuacji w których konkurs na wskazane aplikacje zostanie odwołany, nastąpią zmiany zasad naboru na aplikację przez Ministra Sprawiedliwości czy też zmiany terminu pierwszego etapu konkursu przez Ministra Sprawiedliwości lub Dyrektora Krajowej Szkoły.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Obowiązek odbycia szkolenia przez nowo mianowanych referendarzy sądowych, wynikający ze zmiany art. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2020 r. poz. 1366 oraz z 2021 r. poz. 21, dalej „KSSiP”), zagwarantuje ujednolicenie wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki pracy, dzięki którym zapewnione zostanie wykonywanie powierzonych im zadań na odpowiednio wysokim, jednolitym dla wszystkich poziomie. Jednocześnie konsekwencją tej zmiany jest jej uwzględnienie w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 poz. 1080 i 1236, dalej „u.s.p.”) poprzez nadanie nowego brzmienia art. 151 b§3 i odpowiedniego stosowania wobec referendarzy sądowych art. 82a § 2 u.s.p., obowiązującego w odniesieniu do obejmujących pierwsze stanowisko sędziów, którzy nie zajmowali stanowiska asesora.\nPonadto zmiany zawarte w niniejszym projekcie mają na celu dostosowanie regulacji dotyczących zasad oceny spełniania warunku wieku przez kandydatów na aplikantów aplikacji sędziowskiej i aplikacji prokuratorskiej, w tym prowadzonych w formie aplikacji uzupełniających, a zawartych w ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz zasad dokonywania zwrotu opłat za udział w konkursie na te aplikacje, za udział w egzaminie referendarskim i opłat egzaminacyjnych uiszczanych na podstawie powołanej powyżej ustawy, a także ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1139 ze zm.; dalej: ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole) i ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2021 r. poz. 66; dalej: u.p) do sytuacji w których konkurs na wskazane aplikacje zostanie odwołany, nastąpią zmiany zasad naboru na aplikację przez Ministra Sprawiedliwości czy też zmiany terminu pierwszego etapu konkursu przez Ministra Sprawiedliwości lub Dyrektora Krajowej Szkoły.\nProjektuje się również, iż zmiana lub odwołanie ogłoszonego przez Ministra Sprawiedliwości naboru na aplikacje sędziowską i prokuratorską oraz aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską prowadzonych w formie aplikacji uzupełniających następuje w formie zarządzenia, określając jednocześnie termin do którego może nastąpić odwołanie lub zmiana ogłoszonego przez Ministra Sprawiedliwości naboru. (art. 17 ust. 1 ustawy o KSSiP).\nW projektowanym art. 17 ust. 7 ustawy o KSSiP zostały wskazane przesłanki, po spełnieniu których Dyrektor Krajowej Szkoły zmienia termin pierwszego etapu konkursu na dzień przypadający nie później niż 6 miesięcy od pierwotnego terminu wyznaczonego zgodnie z ust. 3 pkt 1 art. 17 ustawy o KSSiP ‑ tj. gdy przeprowadzenie pierwszego etapu konkursu w tym pierwotnym terminie jest niemożliwe lub znacznie utrudnione. Ponadto w przepisie tym określono, iż zmiana terminu pierwszego etapu konkursu przez Dyrektora Krajowej Szkoły następuje w formie zarządzenia, wskazując jednocześnie w jaki sposób ma zostać udostępniona informacja o zmianie terminu. W celu umożliwienia kandydatom zorganizowania przyjazdu i pobytu w czasie trwania konkursu przewiduje się wyznaczenie nowego terminu pierwszego etapu konkursu z przynamniej 14 dniowym wyprzedzeniem.\nPonadto w projektowanym art. 17 ust. 8 ustawy o KSSiP wprowadza się zasadę, że jeżeli z jakichkolwiek przyczyn pierwszy etap konkursu, nie zostanie przeprowadzony w terminie 6 miesięcy od pierwotnego konkursu, Dyrektor Krajowej Szkoły zawiadamia o tym Ministra Sprawiedliwości. Minister Sprawiedliwości w drodze zarządzenia ogłasza o odwołaniu naboru zarządzonego na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o KSSiP, zaś odwołanie naboru jest równoznaczne z odwołaniem konkursu. \nJednocześnie w celu ujednolicenia i spójności regulacji dotyczącej warunków dla osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminu prokuratorskiego – w tym dla asystentów prokuratorów – przepis art. 179 § 1 oraz § 1a u.p,) dotyczący dopuszczenia asystenta prokuratora do egzaminu prokuratorskiego, zawarto w ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.\nDotychczasowe regulacje zawarte w art. 179 § 1 u.p. zawarto w projektowanym art. 34 ust. 1a ustawy o KSSIP, nowelizując jego treść. Określono jednolity wymóg przepracowania 4 lat na stanowisku asystenta prokuratora dla wszystkich asystentów prokuratorskich. Jednocześnie zrezygnowano z wyszczególnienia asystentów legitymujących się egzaminem korporacyjnym i pozostałych asystentów, którzy mając wymagany staż pracy mogą przystąpić do egzaminu prokuratorskiego. Zapewniono możliwość przystąpienia do egzaminu prokuratorskiego asystentom, którzy mają wymagany staż pracy i ukończone zagraniczne studia prawnicze uznane w Polsce. Ponadto na końcu wskazanego przepisu zostało dodane zdanie dotyczące możliwości zwrotu opłaty w całości gdy z jakichkolwiek przyczyn odwołany zostanie egzamin prokuratorski.\nNatomiast w projektowanym art. 34 ust. 1 b ustawy o KSSIP zawarto dotychczasową treść art. 179 § 1a u.p., która jest spójna z § 1.\nKonsekwencją zamieszczenia w ustawie o KSSIP regulacji zawartych dotychczas w art. 179 § 1 i § 1a u.p. jest uchylenie w art. 179 u.p § 1 oraz § 1a.\nZgodnie z projektowanym art. 5, w zakresie dotyczącym odbycia obowiązkowego szkolenia z zakresu metodyki pracy referendarzy sądowych organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, ustawa będzie miała zastosowanie do referendarzy sądowych, którzy objęli pierwsze stanowisko referendarskie po dniu wejścia jej w życie. Natomiast do referendarzy sądowych, którzy objęli pierwsze stanowisko referendarskie przed wejściem w życie niniejszej ustawy zastosowanie mają mieć przepisy zmieniane w art. 3 niniejszej ustawy, dotyczące odbycia obowiązkowego szkolenia z zakresu metodyki pracy referendarzy sądowych organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, w brzmieniu dotychczasowym.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Frydrych Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD341
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Podjęcie prac legislacyjnych wynika z potrzeby zapewnienia jednolitego i wysokiego poziomu wykonywania obowiązków nowo powołanych referendarzy sądowych poprzez wprowadzenie obowiązkowego szkolenia z zakresu metodyki pracy referendarza sądowego. Projektowana regulacja ma również na celu dostosowanie regulacji dotyczących zasad oceny spełniania warunku wieku przez kandydatów na aplikantów aplikacji sędziowskiej i aplikacji prokuratorskiej, w tym prowadzonych w formie aplikacji uzupełniających, ujednolicenie liczby lat po przepracowaniu których asystent prokuratora może przystąpić do egzaminu prokuratorskiego oraz zasad dokonywania zwrotu opłat za udział w konkursie na te aplikacje, za udział w egzaminie referendarskim i opłat egzaminacyjnych do sytuacji w których konkurs na wskazane aplikacje zostanie odwołany, nastąpią zmiany zasad naboru na aplikację przez Ministra Sprawiedliwości czy też zmiany terminu pierwszego etapu konkursu przez Ministra Sprawiedliwości lub Dyrektora Krajowej Szkoły.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Obowiązek odbycia szkolenia przez nowo mianowanych referendarzy sądowych, wynikający ze zmiany art. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. z 2020 r. poz. 1366 oraz z 2021 r. poz. 21, dalej „KSSiP”), zagwarantuje ujednolicenie wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki pracy, dzięki którym zapewnione zostanie wykonywanie powierzonych im zadań na odpowiednio wysokim, jednolitym dla wszystkich poziomie. Jednocześnie konsekwencją tej zmiany jest jej uwzględnienie w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 poz. 1080 i 1236, dalej „u.s.p.”) poprzez nadanie nowego brzmienia art. 151 b§3 i odpowiedniego stosowania wobec referendarzy sądowych art. 82a § 2 u.s.p., obowiązującego w odniesieniu do obejmujących pierwsze stanowisko sędziów, którzy nie zajmowali stanowiska asesora.
Ponadto zmiany zawarte w niniejszym projekcie mają na celu dostosowanie regulacji dotyczących zasad oceny spełniania warunku wieku przez kandydatów na aplikantów aplikacji sędziowskiej i aplikacji prokuratorskiej, w tym prowadzonych w formie aplikacji uzupełniających, a zawartych w ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz zasad dokonywania zwrotu opłat za udział w konkursie na te aplikacje, za udział w egzaminie referendarskim i opłat egzaminacyjnych uiszczanych na podstawie powołanej powyżej ustawy, a także ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1139 ze zm.; dalej: ustawa o zmianie ustawy o Krajowej Szkole) i ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2021 r. poz. 66; dalej: u.p) do sytuacji w których konkurs na wskazane aplikacje zostanie odwołany, nastąpią zmiany zasad naboru na aplikację przez Ministra Sprawiedliwości czy też zmiany terminu pierwszego etapu konkursu przez Ministra Sprawiedliwości lub Dyrektora Krajowej Szkoły.
Projektuje się również, iż zmiana lub odwołanie ogłoszonego przez Ministra Sprawiedliwości naboru na aplikacje sędziowską i prokuratorską oraz aplikację sędziowską i aplikację prokuratorską prowadzonych w formie aplikacji uzupełniających następuje w formie zarządzenia, określając jednocześnie termin do którego może nastąpić odwołanie lub zmiana ogłoszonego przez Ministra Sprawiedliwości naboru. (art. 17 ust. 1 ustawy o KSSiP).
W projektowanym art. 17 ust. 7 ustawy o KSSiP zostały wskazane przesłanki, po spełnieniu których Dyrektor Krajowej Szkoły zmienia termin pierwszego etapu konkursu na dzień przypadający nie później niż 6 miesięcy od pierwotnego terminu wyznaczonego zgodnie z ust. 3 pkt 1 art. 17 ustawy o KSSiP ‑ tj. gdy przeprowadzenie pierwszego etapu konkursu w tym pierwotnym terminie jest niemożliwe lub znacznie utrudnione. Ponadto w przepisie tym określono, iż zmiana terminu pierwszego etapu konkursu przez Dyrektora Krajowej Szkoły następuje w formie zarządzenia, wskazując jednocześnie w jaki sposób ma zostać udostępniona informacja o zmianie terminu. W celu umożliwienia kandydatom zorganizowania przyjazdu i pobytu w czasie trwania konkursu przewiduje się wyznaczenie nowego terminu pierwszego etapu konkursu z przynamniej 14 dniowym wyprzedzeniem.
Ponadto w projektowanym art. 17 ust. 8 ustawy o KSSiP wprowadza się zasadę, że jeżeli z jakichkolwiek przyczyn pierwszy etap konkursu, nie zostanie przeprowadzony w terminie 6 miesięcy od pierwotnego konkursu, Dyrektor Krajowej Szkoły zawiadamia o tym Ministra Sprawiedliwości. Minister Sprawiedliwości w drodze zarządzenia ogłasza o odwołaniu naboru zarządzonego na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o KSSiP, zaś odwołanie naboru jest równoznaczne z odwołaniem konkursu.
Jednocześnie w celu ujednolicenia i spójności regulacji dotyczącej warunków dla osób uprawnionych do przystąpienia do egzaminu prokuratorskiego – w tym dla asystentów prokuratorów – przepis art. 179 § 1 oraz § 1a u.p,) dotyczący dopuszczenia asystenta prokuratora do egzaminu prokuratorskiego, zawarto w ustawie o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.
Dotychczasowe regulacje zawarte w art. 179 § 1 u.p. zawarto w projektowanym art. 34 ust. 1a ustawy o KSSIP, nowelizując jego treść. Określono jednolity wymóg przepracowania 4 lat na stanowisku asystenta prokuratora dla wszystkich asystentów prokuratorskich. Jednocześnie zrezygnowano z wyszczególnienia asystentów legitymujących się egzaminem korporacyjnym i pozostałych asystentów, którzy mając wymagany staż pracy mogą przystąpić do egzaminu prokuratorskiego. Zapewniono możliwość przystąpienia do egzaminu prokuratorskiego asystentom, którzy mają wymagany staż pracy i ukończone zagraniczne studia prawnicze uznane w Polsce. Ponadto na końcu wskazanego przepisu zostało dodane zdanie dotyczące możliwości zwrotu opłaty w całości gdy z jakichkolwiek przyczyn odwołany zostanie egzamin prokuratorski.
Natomiast w projektowanym art. 34 ust. 1 b ustawy o KSSIP zawarto dotychczasową treść art. 179 § 1a u.p., która jest spójna z § 1.
Konsekwencją zamieszczenia w ustawie o KSSIP regulacji zawartych dotychczas w art. 179 § 1 i § 1a u.p. jest uchylenie w art. 179 u.p § 1 oraz § 1a.
Zgodnie z projektowanym art. 5, w zakresie dotyczącym odbycia obowiązkowego szkolenia z zakresu metodyki pracy referendarzy sądowych organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, ustawa będzie miała zastosowanie do referendarzy sądowych, którzy objęli pierwsze stanowisko referendarskie po dniu wejścia jej w życie. Natomiast do referendarzy sądowych, którzy objęli pierwsze stanowisko referendarskie przed wejściem w życie niniejszej ustawy zastosowanie mają mieć przepisy zmieniane w art. 3 niniejszej ustawy, dotyczące odbycia obowiązkowego szkolenia z zakresu metodyki pracy referendarzy sądowych organizowanych przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury, w brzmieniu dotychczasowym.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Frydrych Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: