W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o kuratorach sądowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD249","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana regulacja stanowić będzie obszerną nowelizację ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 167), zwanej dalej: „ustawą”, która jest podstawowym aktem prawnym regulującym istotę, ustrój, organizację oraz zadania kuratorskiej służby sądowej. Ustawa weszła w życie w dniu 1 stycznia 2002 r. i łącznie była nowelizowana dziesięciokrotnie. W dziewiętnastoletnim okresie obowiązywania ustawy zdiagnozowanych zostało szereg negatywnych zjawisk w funkcjonowaniu kuratorskiej służby sądowej, mających swe źródło w nieefektywnych rozwiązaniach ustrojowych i organizacyjnych, rzutujących bezpośrednio na poziom jakości pracy kuratorów sądowych i sprawności prowadzonych przez nich postępowań, związanych z wykonywaniem orzeczeń sądowych. Wśród tych rozwiązań, nieadekwatnych w stosunku do obecnych potrzeb kuratorskiej służby sądowej, należy wskazać m.in. na:\n- brak spójnych z ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072), zwaną dalej: „u.s.p.”, rozwiązań ustrojowych, związanych z pozycją Ministra Sprawiedliwości wobec sądów powszechnych, obejmujących nadzór ministra nad kuratorską służbą sądową, zasady delegowania kuratorów zawodowych m. in. do Ministerstwa Sprawiedliwości, przenoszenie „etatów” między sądami,\n- niejasne, niepełne i budzące wątpliwości interpretacyjne unormowania regulujące stosunek pracy zawodowego kuratora sądowego (brak wyraźnego określenia pracodawcy, zagadnienia dotyczące rozwiązania/wygaśnięcia stosunku pracy), kwestia przysługujących dodatków do wynagrodzenia, nadzór nad służbą na wszystkich jej szczeblach, delegowanie/przeniesienie kuratora zawodowego do innego zespołu lub sądu w innej miejscowości,\n- niejasne i niejednolite zasady naboru do służby kuratorskiej, przebiegu aplikacji i przeprowadzenia egzaminu kuratorskiego,\n- nieprawidłowe materialne i proceduralne zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej, utrudniające możliwość wydalenia ze służby kuratorskiej osób, które naruszyły prawo, rażąco uchylały się od wykonywania obowiązków lub nadużyły uprawnień,\n- nieprzystające do rzeczywistości standardy obciążenia pracą kuratora zawodowego,\n- różnice w poziomie obciążenia pracą kuratorów sądowych z różnych zespołów i z różnych okręgów, wynikające z braku mechanizmów umożliwiających szybką reakcję na takie sytuacje.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Głównymi celami proponowanej interwencji legislacyjnej są: poprawa funkcjonowania i organizacji kuratorskiej służby sądowej oraz poprawa jakości i efektywności pracy kuratorów.\nPowyższe cele zostaną osiągnięte poprzez m.in. sanację instytucji nadzoru nad kuratorami sądowymi, precyzyjne określenie roli i kompetencji Ministra Sprawiedliwości, prezesa sądu apelacyjnego, prezesa sądu okręgowego i prezesa sądu rejonowego, właściwe unormowanie stosunku pracy zawodowego kuratora sądowego, w tym przesłanek jego rozwiązania i wygaśnięcia, modyfikację struktury organizacyjnej kuratorskiej służby sądowej, polegającą w szczególności na zmianie zasad i trybu powoływania kuratorów okręgowych, wprowadzenie kadencyjności kierowników zespołów kuratorskiej służby sądowej, zlikwidowanie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego, uzdrowienie rozwiązań w zakresie postępowania dyscyplinarnego, wprowadzenie jasnych i jednolitych zasad naboru do służby kuratorskiej, przebiegu tej aplikacji i przeprowadzenia egzaminu kuratorskiego, a także zapewnienie możliwości racjonalnego wykorzystania kadry poprzez uelastycznienie zasad przenoszenia i delegowania kuratorów pomiędzy zespołami i sądami.\nPonadto, projekt wychodzi naprzeciw postulatom środowiska kuratorskiego i przewiduje wprowadzenie nowych instrumentów ochrony prawnej dla kuratorów sądowych uczestniczących w postępowaniu karnym. Podkreślić należy, że na istotną rolę działań pomocowych w kontekście pokrzywdzonych przestępstwem, wskazują również regulacje prawne UE.1\nW związku z powyższym rekomenduje się podjęcie prac legislacyjnych nad nowelizacją przedmiotowej ustawy.\n\n--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\n\n1 N. Hajdasz, Pomoc ofiarom przestępstw z perspektywy prawa Unii Europejskiej, rozwój w latach 2010-2018.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Woś Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 lipca 2022 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD249
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana regulacja stanowić będzie obszerną nowelizację ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 167), zwanej dalej: „ustawą”, która jest podstawowym aktem prawnym regulującym istotę, ustrój, organizację oraz zadania kuratorskiej służby sądowej. Ustawa weszła w życie w dniu 1 stycznia 2002 r. i łącznie była nowelizowana dziesięciokrotnie. W dziewiętnastoletnim okresie obowiązywania ustawy zdiagnozowanych zostało szereg negatywnych zjawisk w funkcjonowaniu kuratorskiej służby sądowej, mających swe źródło w nieefektywnych rozwiązaniach ustrojowych i organizacyjnych, rzutujących bezpośrednio na poziom jakości pracy kuratorów sądowych i sprawności prowadzonych przez nich postępowań, związanych z wykonywaniem orzeczeń sądowych. Wśród tych rozwiązań, nieadekwatnych w stosunku do obecnych potrzeb kuratorskiej służby sądowej, należy wskazać m.in. na:
- brak spójnych z ustawą z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072), zwaną dalej: „u.s.p.”, rozwiązań ustrojowych, związanych z pozycją Ministra Sprawiedliwości wobec sądów powszechnych, obejmujących nadzór ministra nad kuratorską służbą sądową, zasady delegowania kuratorów zawodowych m. in. do Ministerstwa Sprawiedliwości, przenoszenie „etatów” między sądami,
- niejasne, niepełne i budzące wątpliwości interpretacyjne unormowania regulujące stosunek pracy zawodowego kuratora sądowego (brak wyraźnego określenia pracodawcy, zagadnienia dotyczące rozwiązania/wygaśnięcia stosunku pracy), kwestia przysługujących dodatków do wynagrodzenia, nadzór nad służbą na wszystkich jej szczeblach, delegowanie/przeniesienie kuratora zawodowego do innego zespołu lub sądu w innej miejscowości,
- niejasne i niejednolite zasady naboru do służby kuratorskiej, przebiegu aplikacji i przeprowadzenia egzaminu kuratorskiego,
- nieprawidłowe materialne i proceduralne zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej, utrudniające możliwość wydalenia ze służby kuratorskiej osób, które naruszyły prawo, rażąco uchylały się od wykonywania obowiązków lub nadużyły uprawnień,
- nieprzystające do rzeczywistości standardy obciążenia pracą kuratora zawodowego,
- różnice w poziomie obciążenia pracą kuratorów sądowych z różnych zespołów i z różnych okręgów, wynikające z braku mechanizmów umożliwiających szybką reakcję na takie sytuacje.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Głównymi celami proponowanej interwencji legislacyjnej są: poprawa funkcjonowania i organizacji kuratorskiej służby sądowej oraz poprawa jakości i efektywności pracy kuratorów.
Powyższe cele zostaną osiągnięte poprzez m.in. sanację instytucji nadzoru nad kuratorami sądowymi, precyzyjne określenie roli i kompetencji Ministra Sprawiedliwości, prezesa sądu apelacyjnego, prezesa sądu okręgowego i prezesa sądu rejonowego, właściwe unormowanie stosunku pracy zawodowego kuratora sądowego, w tym przesłanek jego rozwiązania i wygaśnięcia, modyfikację struktury organizacyjnej kuratorskiej służby sądowej, polegającą w szczególności na zmianie zasad i trybu powoływania kuratorów okręgowych, wprowadzenie kadencyjności kierowników zespołów kuratorskiej służby sądowej, zlikwidowanie standardów obciążenia pracą kuratora zawodowego, uzdrowienie rozwiązań w zakresie postępowania dyscyplinarnego, wprowadzenie jasnych i jednolitych zasad naboru do służby kuratorskiej, przebiegu tej aplikacji i przeprowadzenia egzaminu kuratorskiego, a także zapewnienie możliwości racjonalnego wykorzystania kadry poprzez uelastycznienie zasad przenoszenia i delegowania kuratorów pomiędzy zespołami i sądami.
Ponadto, projekt wychodzi naprzeciw postulatom środowiska kuratorskiego i przewiduje wprowadzenie nowych instrumentów ochrony prawnej dla kuratorów sądowych uczestniczących w postępowaniu karnym. Podkreślić należy, że na istotną rolę działań pomocowych w kontekście pokrzywdzonych przestępstwem, wskazują również regulacje prawne UE.1
W związku z powyższym rekomenduje się podjęcie prac legislacyjnych nad nowelizacją przedmiotowej ustawy.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 N. Hajdasz, Pomoc ofiarom przestępstw z perspektywy prawa Unii Europejskiej, rozwój w latach 2010-2018.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Michał Woś Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2022 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 lipca 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany