W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC73","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podjęcie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wynika z konieczności transpozycji do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. UE L 155 z dnia 12.6.2019, str. 1).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Głównym celem projektu jest zmniejszenie ilości odpadów powstających z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych obecnych w środowisku naturalnym, w szczególności w środowisku morskim, które stanowią poważne zagrożenie dla jego właściwego funkcjonowania i zagrażają zdrowiu człowieka. Ponadto, mają na celu\nograniczenie negatywnego wpływu na środowisko morskie zawierających tworzywa sztuczne narzędzi połowowych stanowiących odpady.\nProponowane przepisy zakładają osiągnięcie ambitnego i trwałego zmniejszenia stosowania niektórych produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych, za pomocą bodźców ekonomicznych, oraz ograniczenie wprowadzania do obrotu niektórych z nich. Wprowadzają także wymaganie finansowania zbierania i zagospodarowania porzuconych w środowisku oraz pozostawionych w publicznych systemach zbierania odpadów powstałych z niektórych jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych. Ponadto, wprowadzają obowiązek umieszczania na wybranych produktach informacji/oznakowania o odpowiednich metodach gospodarowania odpadami powstałymi z tych produktów lub o niewskazanych sposobach unieszkodliwiania tych odpadów, a także o obecności tworzyw sztucznych w tych produktach i o wynikającym z tego negatywnym wpływie na środowisko. Wymagania i wzory odpowiednich oznakowań zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej.\nW ramach ograniczenia ilości porzucanych odpadów z tworzyw sztucznych projekt przewiduje także zapewnienie wysokiego poziomu zbierania butelek z tworzyw sztucznych a także stymulowanie popytu na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu poprzez określenie minimalnej zawartości materiału pochodzącego z recyklingu w nowych produktach. Projektowane przepisy mają również na celu wprowadzenie środków służących informowaniu konsumentów oraz zachęcaniu ich do odpowiedzialnego zachowania by zmniejszyć zaśmiecanie środowiska naturalnego odpadami pochodzącymi z produktów jednorazowego użytku zawierających tworzywa sztuczne, jak również zawierającymi tworzywa sztuczne narzędziami połowowymi stanowiącymi odpady. Informowanie ma dotyczyć m.in.: dostępności odpowiednich i bardziej zrównoważonych produktów alternatywnych, w tym także produktów wielokrotnego użytku,\nwłaściwego gospodarowania odpadami - zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, najlepszych dostępnych praktyk, jak również wpływu zaśmiecania i niewłaściwego postępowania z odpadami powstałymi z tych produktów na środowisko naturalne, jak też na sieci kanalizacyjne co w efekcie ma wpływ na zanieczyszczenie środowiska morskiego.\nW przypadku odpadów w środowisku morskim duży odsetek stanowią odpady z tworzyw sztucznych pochodzące z porzuconych lub utraconych narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne. Aby ograniczyć to zjawisko proponuje się w projektowanych przepisach wprowadzenie rozwiązań służących większemu zaangażowaniu wprowadzających narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne do zagospodarowania i właściwego postępowania z odpadami powstałymi z wprowadzonych przez nich do obrotu produktów.\nZe względu na planowane objęcie kolejnej grupy podmiotów, które wprowadzają produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych obowiązkiem wpisu do Rejestru-BDO projekt przewiduje również zwiększenie maksymalnego limitu wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na cele związane z rozwojem i utrzymaniem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) na lata 2023 -2024.\nOkreślony system ewidencji i sprawozdawczości produktów objętych projektowanymi przepisami ma na celu monitorowanie dystrybucji tych produktów oraz zebranie danych niezbędnych do zweryfikowania zakładanych projektowaną ustawą celów, jak również posłuży przygotowaniu sprawozdania dla Komisji Europejskiej, do którego zobowiązane są państwa członkowskie. Sprawozdanie będzie składane za każdy rok w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego i obejmie min. informacje o wprowadzonych do obrotu ilościach produktów objętych projektowanymi przepisami, o ilościach zebranych odpadów powstałych z tych produktów, a także o zmniejszeniu stosowania, bądź braku takiego zmniejszenia, produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 grudnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC73
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Podjęcie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wynika z konieczności transpozycji do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. UE L 155 z dnia 12.6.2019, str. 1).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Głównym celem projektu jest zmniejszenie ilości odpadów powstających z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych obecnych w środowisku naturalnym, w szczególności w środowisku morskim, które stanowią poważne zagrożenie dla jego właściwego funkcjonowania i zagrażają zdrowiu człowieka. Ponadto, mają na celu
ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko morskie zawierających tworzywa sztuczne narzędzi połowowych stanowiących odpady.
Proponowane przepisy zakładają osiągnięcie ambitnego i trwałego zmniejszenia stosowania niektórych produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych, za pomocą bodźców ekonomicznych, oraz ograniczenie wprowadzania do obrotu niektórych z nich. Wprowadzają także wymaganie finansowania zbierania i zagospodarowania porzuconych w środowisku oraz pozostawionych w publicznych systemach zbierania odpadów powstałych z niektórych jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych. Ponadto, wprowadzają obowiązek umieszczania na wybranych produktach informacji/oznakowania o odpowiednich metodach gospodarowania odpadami powstałymi z tych produktów lub o niewskazanych sposobach unieszkodliwiania tych odpadów, a także o obecności tworzyw sztucznych w tych produktach i o wynikającym z tego negatywnym wpływie na środowisko. Wymagania i wzory odpowiednich oznakowań zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej.
W ramach ograniczenia ilości porzucanych odpadów z tworzyw sztucznych projekt przewiduje także zapewnienie wysokiego poziomu zbierania butelek z tworzyw sztucznych a także stymulowanie popytu na tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu poprzez określenie minimalnej zawartości materiału pochodzącego z recyklingu w nowych produktach. Projektowane przepisy mają również na celu wprowadzenie środków służących informowaniu konsumentów oraz zachęcaniu ich do odpowiedzialnego zachowania by zmniejszyć zaśmiecanie środowiska naturalnego odpadami pochodzącymi z produktów jednorazowego użytku zawierających tworzywa sztuczne, jak również zawierającymi tworzywa sztuczne narzędziami połowowymi stanowiącymi odpady. Informowanie ma dotyczyć m.in.: dostępności odpowiednich i bardziej zrównoważonych produktów alternatywnych, w tym także produktów wielokrotnego użytku,
właściwego gospodarowania odpadami - zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, najlepszych dostępnych praktyk, jak również wpływu zaśmiecania i niewłaściwego postępowania z odpadami powstałymi z tych produktów na środowisko naturalne, jak też na sieci kanalizacyjne co w efekcie ma wpływ na zanieczyszczenie środowiska morskiego.
W przypadku odpadów w środowisku morskim duży odsetek stanowią odpady z tworzyw sztucznych pochodzące z porzuconych lub utraconych narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne. Aby ograniczyć to zjawisko proponuje się w projektowanych przepisach wprowadzenie rozwiązań służących większemu zaangażowaniu wprowadzających narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne do zagospodarowania i właściwego postępowania z odpadami powstałymi z wprowadzonych przez nich do obrotu produktów.
Ze względu na planowane objęcie kolejnej grupy podmiotów, które wprowadzają produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych obowiązkiem wpisu do Rejestru-BDO projekt przewiduje również zwiększenie maksymalnego limitu wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na cele związane z rozwojem i utrzymaniem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) na lata 2023 -2024.
Określony system ewidencji i sprawozdawczości produktów objętych projektowanymi przepisami ma na celu monitorowanie dystrybucji tych produktów oraz zebranie danych niezbędnych do zweryfikowania zakładanych projektowaną ustawą celów, jak również posłuży przygotowaniu sprawozdania dla Komisji Europejskiej, do którego zobowiązane są państwa członkowskie. Sprawozdanie będzie składane za każdy rok w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego i obejmie min. informacje o wprowadzonych do obrotu ilościach produktów objętych projektowanymi przepisami, o ilościach zebranych odpadów powstałych z tych produktów, a także o zmniejszeniu stosowania, bądź braku takiego zmniejszenia, produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 grudnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany