W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD361","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Proponowane zmiany w zdecydowanej większości wynikają z dokonywanego przez administrację morską przeglądu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2135, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o obszarach morskich”, przy okazji bieżącego rozpatrywania spraw. Proponowane zmiany są wynikiem zebrania doświadczeń zarówno administracji centralnej (ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej), jak i terenowej administracji morskiej (dyrektorów urzędów morskich). \n\nPlanowane zmiany dotyczą głównie rozdziału 4 w dziale II ustawy o obszarach morskich („Sztuczne wyspy, konstrukcje i urządzenia oraz kable lub rurociągi”). W związku z wejściem w życie w lutym 2021 r. ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą offshore” oraz zauważalnym w ciągu ostatnich lat ogromnym wzrostem zainteresowania przedsiębiorców morską energetyką wiatrową, administracja morska dostrzegła pewne braki regulacyjne oraz problemy z interpretacją przepisów, które rozwiązywane są w proponowanej ustawie zmieniającej. Przedmiot nowelizacji to m.in. regulacja sytuacji wystąpienia remisu w postępowaniach rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich. Ponadto dostrzeżono brak precyzji niektórych przepisów procedury uzyskiwania pozwoleń lub uzgodnień, nadmierne obciążenia dla wnioskodawców w przypadku realizacji drobnych, nieskomplikowanych inwestycji, a także brak możliwości wydawania przez administrację morską decyzji nakazujących usunięcie nielegalnie wzniesionych i wykorzystywanych konstrukcji, urządzeń i elementów infrastruktury oraz ułożonych i utrzymywanych kabli i rurociągów.\n\nUstawa zmieniająca rozwiązuje także szereg innych, praktycznych i prawnych problemów zauważonych w procesie stosowania ustawy o obszarach morskich. Należą do nich:\n- brak odzwierciedlenia w przepisach krajowych wprowadzonej w art. 240 lit. a Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz. U. 2002 r. poz. 543) zasady, że morskie badania naukowe są prowadzone wyłącznie w celach pokojowych,\n- brak w ustawie o obszarach morskich terminu i skutku niedochowania terminu na opinię właściwych organów w przypadku projektów zarządzeń dyrektorów urzędów morskich dotyczących określenia granicy pasa technicznego i ochronnego,\n- nieaktualny wykaz umów międzynarodowych, z których wynika granica wyłącznej strefy ekonomicznej (art. 67 ustawy o obszarach morskich), który nie obejmuje umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie rozgraniczenia obszarów morskich na Morzu Bałtyckim,\n- brak przepisów zapewniających zachowanie aktualności projektowanych rozstrzygnięć planistycznych w sytuacji przystąpienia do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Nowelizacja art. 27i ustawy o obszarach morskich rozwiązuje kwestię wystąpienia remisu w postępowaniach rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich i ewentualny brak możliwości wyłonienia zwycięzcy tego postępowania.\nNowelizacja art. 28, 29, 32 i 32a ustawy o obszarach morskich odzwierciedla zasadę, że morskie badania naukowe są prowadzone wyłącznie w celach pokojowych.\nNowelizacja art. 36 ustawy o obszarach morskich zapewnia usprawnienie procedury wyznaczania i określania granicy pasa technicznego i ochronnego, a także opiniowania projektów zarządzeń dyrektorów urzędów morskich.\nLiczne drobne zmiany art. 27a, 27b i 27e ustawy o obszarach morskich mają przede wszystkim na celu uproszczenie procedury wydawania pozwoleń lokalizacyjnych dla sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń.\nZmiana art. 67 ustawy o obszarach morskich zapewnia stosowanie umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie rozgraniczenia obszarów morskich na Morzu Bałtyckim.\nDodanie art. 23 ust. 6ea, 26 ust. 7a oraz 27 ust. 3 ustawy o obszarach morskich zapewnia możliwość nakazania usunięcia nielegalnie wzniesionych i wykorzystywanych konstrukcji, urządzeń i elementów infrastruktury oraz ułożonych i utrzymywanych kabli i rurociągów.\nDodanie zdania drugiego w art. 23 ust. 8 ustawy o obszarach morskich pozwoli na zawieszenie postępowań w sytuacji przystąpienia do zmiany planu, w celu zapewnienia prawidłowego toku prac planistycznych. Wprowadzono maksymalny czas zawieszenia jako zabezpieczenie dla wnioskodawców przed nadmiernie przedłużającym się procesem zmiany planu. \nW założeniu projektodawcy efektem wprowadzanych zmian będzie bardziej skuteczne i pewne wyłanianie podmiotów w postępowaniach rozstrzygających, zapewnienie, że morskie badania naukowe będą prowadzone wyłącznie w celach pokojowych, uproszczenie i przyspieszenie procedur zarówno dla inwestorów, jak i dla organów administracji morskiej, zapewnienie aktualności wykazu umów międzynarodowych w ustawie o obszarach morskich, zapewnienie administracji morskiej kompetencji do nakazywania usunięcia samowolnie wzniesionych lub położonych elementów infrastruktury w polskich obszarach morskich oraz zapewnienie prawidłowego przebiegu prac planistycznych w przypadku przystąpienia do zmiany planu.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 września 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD361
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Proponowane zmiany w zdecydowanej większości wynikają z dokonywanego przez administrację morską przeglądu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2135, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o obszarach morskich”, przy okazji bieżącego rozpatrywania spraw. Proponowane zmiany są wynikiem zebrania doświadczeń zarówno administracji centralnej (ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej), jak i terenowej administracji morskiej (dyrektorów urzędów morskich).

Planowane zmiany dotyczą głównie rozdziału 4 w dziale II ustawy o obszarach morskich („Sztuczne wyspy, konstrukcje i urządzenia oraz kable lub rurociągi”). W związku z wejściem w życie w lutym 2021 r. ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą offshore” oraz zauważalnym w ciągu ostatnich lat ogromnym wzrostem zainteresowania przedsiębiorców morską energetyką wiatrową, administracja morska dostrzegła pewne braki regulacyjne oraz problemy z interpretacją przepisów, które rozwiązywane są w proponowanej ustawie zmieniającej. Przedmiot nowelizacji to m.in. regulacja sytuacji wystąpienia remisu w postępowaniach rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich. Ponadto dostrzeżono brak precyzji niektórych przepisów procedury uzyskiwania pozwoleń lub uzgodnień, nadmierne obciążenia dla wnioskodawców w przypadku realizacji drobnych, nieskomplikowanych inwestycji, a także brak możliwości wydawania przez administrację morską decyzji nakazujących usunięcie nielegalnie wzniesionych i wykorzystywanych konstrukcji, urządzeń i elementów infrastruktury oraz ułożonych i utrzymywanych kabli i rurociągów.

Ustawa zmieniająca rozwiązuje także szereg innych, praktycznych i prawnych problemów zauważonych w procesie stosowania ustawy o obszarach morskich. Należą do nich:
- brak odzwierciedlenia w przepisach krajowych wprowadzonej w art. 240 lit. a Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz. U. 2002 r. poz. 543) zasady, że morskie badania naukowe są prowadzone wyłącznie w celach pokojowych,
- brak w ustawie o obszarach morskich terminu i skutku niedochowania terminu na opinię właściwych organów w przypadku projektów zarządzeń dyrektorów urzędów morskich dotyczących określenia granicy pasa technicznego i ochronnego,
- nieaktualny wykaz umów międzynarodowych, z których wynika granica wyłącznej strefy ekonomicznej (art. 67 ustawy o obszarach morskich), który nie obejmuje umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie rozgraniczenia obszarów morskich na Morzu Bałtyckim,
- brak przepisów zapewniających zachowanie aktualności projektowanych rozstrzygnięć planistycznych w sytuacji przystąpienia do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Nowelizacja art. 27i ustawy o obszarach morskich rozwiązuje kwestię wystąpienia remisu w postępowaniach rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich i ewentualny brak możliwości wyłonienia zwycięzcy tego postępowania.
Nowelizacja art. 28, 29, 32 i 32a ustawy o obszarach morskich odzwierciedla zasadę, że morskie badania naukowe są prowadzone wyłącznie w celach pokojowych.
Nowelizacja art. 36 ustawy o obszarach morskich zapewnia usprawnienie procedury wyznaczania i określania granicy pasa technicznego i ochronnego, a także opiniowania projektów zarządzeń dyrektorów urzędów morskich.
Liczne drobne zmiany art. 27a, 27b i 27e ustawy o obszarach morskich mają przede wszystkim na celu uproszczenie procedury wydawania pozwoleń lokalizacyjnych dla sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń.
Zmiana art. 67 ustawy o obszarach morskich zapewnia stosowanie umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie rozgraniczenia obszarów morskich na Morzu Bałtyckim.
Dodanie art. 23 ust. 6ea, 26 ust. 7a oraz 27 ust. 3 ustawy o obszarach morskich zapewnia możliwość nakazania usunięcia nielegalnie wzniesionych i wykorzystywanych konstrukcji, urządzeń i elementów infrastruktury oraz ułożonych i utrzymywanych kabli i rurociągów.
Dodanie zdania drugiego w art. 23 ust. 8 ustawy o obszarach morskich pozwoli na zawieszenie postępowań w sytuacji przystąpienia do zmiany planu, w celu zapewnienia prawidłowego toku prac planistycznych. Wprowadzono maksymalny czas zawieszenia jako zabezpieczenie dla wnioskodawców przed nadmiernie przedłużającym się procesem zmiany planu.
W założeniu projektodawcy efektem wprowadzanych zmian będzie bardziej skuteczne i pewne wyłanianie podmiotów w postępowaniach rozstrzygających, zapewnienie, że morskie badania naukowe będą prowadzone wyłącznie w celach pokojowych, uproszczenie i przyspieszenie procedur zarówno dla inwestorów, jak i dla organów administracji morskiej, zapewnienie aktualności wykazu umów międzynarodowych w ustawie o obszarach morskich, zapewnienie administracji morskiej kompetencji do nakazywania usunięcia samowolnie wzniesionych lub położonych elementów infrastruktury w polskich obszarach morskich oraz zapewnienie prawidłowego przebiegu prac planistycznych w przypadku przystąpienia do zmiany planu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marek Gróbarczyk Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 września 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany