W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw
1.0
09.10.2025 18:56 Magdalena Kucharska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD317","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W wyniku stosowania przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907), zwanej dalej „OLiOC”, zdiagnozowano kilka obszarów, w których należy dokonać zmian pozwalających na usprawnienie rozdysponowania środków finansowych dla podmiotów ochrony ludności w ramach realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. Ponadto zachodzi konieczność doprecyzowania przepisów OLiOC m.in. w zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów podlegających kontroli z ustawy, kontroli obiektów budowalnych pod kątem możliwości zorganizowania w nich miejsc doraźnego schronienia (MDS), uporządkowania zasad ewidencjonowania miejsc przeznaczonych do zorganizowania MDS oraz obiektów nazywanych dotychczas „obiektami przydatnymi do zorganizowania miejsc doraźnego schronienia”, a także doprecyzowania obowiązków organów emerytalnych do przekazania danych zasilających Ewidencję Krajowej Rezerwy Obrony Cywilnej, jak również przepisów odnośnie sposobu zlecania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Celem projektu jest doprecyzowanie przepisów związanych z realizacją zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym w zakresie wyjątków od stosowania do tych inwestycji przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych w odniesieniu m.in. do inwestycji w zakresie robót budowlanych, dostaw lub usług związanych z realizacją zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w zakresie infrastruktury zapewniającej schronienie w budowlach ochronnych, łączności i komunikacji, dostaw i usług teleinformatycznych i telekomunikacyjnych oraz wykrywania zagrożeń, powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach, organizacji doraźnych szpitali oraz tymczasowych miejsc udzielania pomocy medycznej, rozbudowy infrastruktury medycznej o elementy podwójnego przeznaczenia, w których możliwe będzie przeprowadzanie zabiegów chirurgicznych, przechowywanie wyrobów medycznych, krwi i jej produktów, a także wprowadzenie zmian pozwalających na usprawnienie rozdysponowania środków finansowych dla podmiotów ochrony ludności oraz elastyczniejsze zarządzanie środkami na realizację zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. \nDodatkowo w projekcie przewidziano zmiany porządkujące m.in. w zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów, które mogą podlegać kontroli z ustawy, doprecyzowaniu regulacji dotyczących prowadzonej przez organy nadzoru budowlanego kontroli obiektów posiadających kondygnacje podziemne w zakresie możliwości organizowania w nich MDS, a także uporządkowano kwestię ewidencjonowania lokalizacji przeznaczonych do organizowania miejsc doraźnego schronienia. W art. 153 OLiOC doprecyzowano, że do dotacji udzielanych podmiotom ochrony ludności w zakresie sposobu zlecania zadań, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Doprecyzowano również przepisy dotyczące przekazywania danych przez organy emerytalne do prowadzenia ewidencji krajowej rezerwy obrony cywilnej.\nPonadto projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie o Policji, ustawie o Straży Granicznej, w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej oraz w ustawie o Służbie Ochrony Państwa w zakresie dodania przepisu, zgodnie z którym należności funkcjonariuszy ww. służb, oddelegowanych do wykonywania zadań służbowych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo w jednostce podległej lub nadzorowanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wypłacać będzie jednostka organizacyjna, w której funkcjonariusz pełnił służbę bezpośrednio przed oddelegowaniem. \nDodatkowo w projekcie ustawy przewidziano wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej, które pozwolą zagwarantować operatorowi Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej, o którym mowa w art. 74 OLiOC, odpowiednie częstotliwości do realizacji zadań z zakresu komunikacji głosowej i transmisji danych niezbędnych do zapewnienia bezpiecznej radiowej łączności mobilnej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Wiesław Leśniakiewicz Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSWiA","value":"MSWiA"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD317
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W wyniku stosowania przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907), zwanej dalej „OLiOC”, zdiagnozowano kilka obszarów, w których należy dokonać zmian pozwalających na usprawnienie rozdysponowania środków finansowych dla podmiotów ochrony ludności w ramach realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. Ponadto zachodzi konieczność doprecyzowania przepisów OLiOC m.in. w zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów podlegających kontroli z ustawy, kontroli obiektów budowalnych pod kątem możliwości zorganizowania w nich miejsc doraźnego schronienia (MDS), uporządkowania zasad ewidencjonowania miejsc przeznaczonych do zorganizowania MDS oraz obiektów nazywanych dotychczas „obiektami przydatnymi do zorganizowania miejsc doraźnego schronienia”, a także doprecyzowania obowiązków organów emerytalnych do przekazania danych zasilających Ewidencję Krajowej Rezerwy Obrony Cywilnej, jak również przepisów odnośnie sposobu zlecania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Celem projektu jest doprecyzowanie przepisów związanych z realizacją zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym w zakresie wyjątków od stosowania do tych inwestycji przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych w odniesieniu m.in. do inwestycji w zakresie robót budowlanych, dostaw lub usług związanych z realizacją zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w zakresie infrastruktury zapewniającej schronienie w budowlach ochronnych, łączności i komunikacji, dostaw i usług teleinformatycznych i telekomunikacyjnych oraz wykrywania zagrożeń, powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach, organizacji doraźnych szpitali oraz tymczasowych miejsc udzielania pomocy medycznej, rozbudowy infrastruktury medycznej o elementy podwójnego przeznaczenia, w których możliwe będzie przeprowadzanie zabiegów chirurgicznych, przechowywanie wyrobów medycznych, krwi i jej produktów, a także wprowadzenie zmian pozwalających na usprawnienie rozdysponowania środków finansowych dla podmiotów ochrony ludności oraz elastyczniejsze zarządzanie środkami na realizację zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. Dodatkowo w projekcie przewidziano zmiany porządkujące m.in. w zakresie rozszerzenia katalogu podmiotów, które mogą podlegać kontroli z ustawy, doprecyzowaniu regulacji dotyczących prowadzonej przez organy nadzoru budowlanego kontroli obiektów posiadających kondygnacje podziemne w zakresie możliwości organizowania w nich MDS, a także uporządkowano kwestię ewidencjonowania lokalizacji przeznaczonych do organizowania miejsc doraźnego schronienia. W art. 153 OLiOC doprecyzowano, że do dotacji udzielanych podmiotom ochrony ludności w zakresie sposobu zlecania zadań, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Doprecyzowano również przepisy dotyczące przekazywania danych przez organy emerytalne do prowadzenia ewidencji krajowej rezerwy obrony cywilnej. Ponadto projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie o Policji, ustawie o Straży Granicznej, w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej oraz w ustawie o Służbie Ochrony Państwa w zakresie dodania przepisu, zgodnie z którym należności funkcjonariuszy ww. służb, oddelegowanych do wykonywania zadań służbowych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo w jednostce podległej lub nadzorowanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wypłacać będzie jednostka organizacyjna, w której funkcjonariusz pełnił służbę bezpośrednio przed oddelegowaniem. Dodatkowo w projekcie ustawy przewidziano wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. – Prawo komunikacji elektronicznej, które pozwolą zagwarantować operatorowi Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej, o którym mowa w art. 74 OLiOC, odpowiednie częstotliwości do realizacji zadań z zakresu komunikacji głosowej i transmisji danych niezbędnych do zapewnienia bezpiecznej radiowej łączności mobilnej.