Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz niektórych innych ustaw
1.0
04.08.2025 15:03 Agnieszka Moskaluk
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD276","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1162, z późn. zm.), w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1907, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2024 r. poz. 977, z późn. zm.).\n\n1) Zmiany w ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych\n\nZmiany wynikają z konieczności uzupełnienia i doprecyzowania wdrożonych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającej dyrektywę 2001/37/WE. Przepisy ww. dyrektywy nakładają szereg obowiązków na administracje państw członkowskich, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie unijnego Systemu Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych tzw. System Track&Trace, w tym sprawowanie nad nim nadzoru i kontroli. Proponowane zmiany mają zatem na celu wyznaczenie organów właściwych w zakresie kontroli przestrzegania przez podmioty gospodarcze obowiązków związanych z funkcjonowaniem Systemu Track&Trace, zastąpienie dotychczasowych nieefektywnych sankcji karnych wymierzanych przez sąd pieniężną karą administracyjną nakładaną przez organy podatkowe lub karą grzywny wymierzaną przez kontrolującego w drodze mandatu karnego, objęcie sankcjami niedopełnienia wszystkich obowiązków związanych z funkcjonowaniem Systemu, wprowadzeniu miarkowania kary w zależności od stopnia przewinienia oraz doprecyzowaniu przepisów regulujących obowiązki rejestracyjne w Systemie Track&Trace.\n\nPonadto przewiduje się uaktualnienie maksymalnej opłaty za wygenerowanie i wydanie przez emitenta (Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych S.A.) niepowtarzalnych identyfikatorów, którymi oznaczane są wyroby tytoniowe objęte Systemem Track&Trace. Dane dotyczące cen niepowtarzalnych identyfikatorów w postaci elektronicznej w UE wskazują istotne dysproporcje pomiędzy PWPW S.A., a pozostałymi emitentami unijnymi. Średnia cena 1000 identyfikatorów w UE to 1,44 EUR (6,30 zł) (natomiast cena u polskiego emitenta (PWPW S.A.) to 0,8 EUR. Opłaty obowiązujące w Polsce zostały ustalone w 2019 roku. Zgodnie z danymi GUS, od tego czasu odnotowano wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw od 5169,06 zł w 2019 r. do 8265,92 zł w 2024 r., czyli o 59,9%, a skumulowany wskaźnik inflacji za okres 2019-2024 wynosi 43,5%.\nMaksymalna opłata za wygenerowanie i wydanie przez PWPW SA. 1000 niepowtarzalnych identyfikatorów w postaci elektronicznej wzrośnie z 0,8 EUR (3,50 zł) do 1,28 EUR (5,60 zł). \nProjektowane zmiany obejmują również uaktualnienie maksymalnej opłaty za wygenerowanie i wydanie pozostałych identyfikatorów oferowanych przez emitenta tj. identyfikatorów opakowania jednostkowego w formie nośnika fizycznego z 39,00 zł do 62,00 zł za 1000 szt. oraz identyfikatorów opakowania zbiorczego z 10,50 zł do 16 zł za 1000 szt. \n\n2) Zmiany w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia mają charakter dostosowujący i są konsekwencją zmian w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"I. Zmiany w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych \n\nZasadniczym celem projektowanych zmian jest:\n\n1. Uzupełnienie katalogu obowiązków podlegających kontroli i wskazanie, że czynności kontrolne będą realizowane przez funkcjonariuszy i pracowników Krajowej Administracji Skarbowej, a także przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań przez:\n•\tfunkcjonariuszy Policji,\n•\tinspektorów Inspekcji Handlowej, \n•\tinspektorów Inspekcji Transportu Drogowego,\n•\tBiuro Prezesa ds. Substancji Chemicznej. \n\nProponowane zmiany umożliwią bardziej efektywny nadzór nad rynkiem wyrobów tytoniowych poprzez zwiększenie wykorzystywania Systemu, którego celem jest zapewnienie skutecznej metody do walki z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi, zapewniając dostęp do danych dotyczących transakcji i zdarzeń w łańcuchu dostaw.\n\n2. Zastąpienie dotychczasowych sankcji karnych karą pieniężną nakładaną w drodze decyzji administracyjnej przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz karą grzywny wymierzaną przez kontrolującego w drodze mandatu karnego.\n\n3. Określenie sankcji nakładanych na podmioty biorące udział w obrocie wyrobami tytoniowymi objętymi Systemem Track&Trace za niedopełnienie obowiązków związanych z:\n•\tbrakiem kodów identyfikacyjnych podmiotów i należących do nich zakładów i maszyn, \n•\tbrakiem aktualizacji informacji zgłoszonych we wniosku o kod identyfikacyjny podmiotu,\n•\tbrakiem oznaczenia niepowtarzalnym identyfikatorem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych, \n•\tbrakiem oznaczania zabezpieczeniem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych, \n•\toznaczeniem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych niepowtarzalnym identyfikatorem wydanym przez emitenta innego niż PWPW S.A., \n•\tbrakiem rejestracji przemieszczeń wyrobów tytoniowych i niekompletne rejestry tych przemieszczeń, \n•\tniedostarczeniem przez emitenta na wezwanie Ministra Finansów dokumentów niezbędnych do oceny spełnienia kryteriów niezależności od przemysłu tytoniowego, \n•\tbrakiem zapewnienia przez producentów wyrobów tytoniowych urządzeń umożliwiających podmiotom uczestniczącym w obrocie wyrobami tytoniowymi rejestrowanie tych wyrobów w Systemie. \n\n5. Wprowadzenie miarkowania kary pieniężnej w zależności od stopnia przewinienia podmiotu biorącego udział w obrocie wyrobami tytoniowymi.\n\n6. Określenie momentu rejestracji w Systemie Track&Trace podmiotów zamierzających brać udział w obrocie wyrobami tytoniowymi - przed dokonaniem pierwszej czynności związanej z obrotem tymi wyrobami. \n\n7. Doprecyzowanie dotychczasowych obowiązków w zakresie nadawania kodów identyfikacyjnych, tj: \n•\tmożliwość posiadania przez podmiot tylko jednego kodu identyfikacyjnego podmiotu, \n•\tw przypadku zmiany miejsca sprzedaży wyrobów tytoniowych konieczność uzyskania nowego kodu identyfikacyjnego zakładu.\n\n8. Określenie przypadków dezaktywacji kodów identyfikacyjnych podmiotu gospodarczego i procedury dezaktywacji tych kodów. \n\n9. Doprecyzowanie przepisów nakładających na producentów wyrobów tytoniowych obowiązek dostarczania podmiotom uczestniczącym w obrocie tymi wyrobami urządzeń umożliwiających rejestrowanie wyrobów w Systemie przez cały okres funkcjonowania tych podmiotów w Systemie, a nie jednorazowo.\n\n10. Uaktualnienie maksymalnej opłaty za wygenerowanie i wydanie niepowtarzalnego identyfikatora przez podmiot wydający identyfikatory, którym jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. \nII. Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej polegającą na wprowadzeniu podstaw prawnych do wykonywania przez organy KAS kontroli w zakresie Systemu Track&Trace oraz sankcjonowania naruszeń obowiązków wynikających z przepisów unijnych i krajowych regulujących jego funkcjonowanie.\n\nIII. Zmiany w ustawie o transporcie drogowym polegają na wprowadzeniu podstaw prawnych do kontroli w zakresie Systemu Track&Trace przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. \n\nIV. Zmiany w ustawie Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia polegają na umożliwieniu funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej, funkcjonariuszom Policji oraz inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego wymierzanie w postępowaniu mandatowym kary grzywny.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":" Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD276
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1162, z późn. zm.), w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 615, z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1907, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2024 r. poz. 977, z późn. zm.).
1) Zmiany w ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
Zmiany wynikają z konieczności uzupełnienia i doprecyzowania wdrożonych przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającej dyrektywę 2001/37/WE. Przepisy ww. dyrektywy nakładają szereg obowiązków na administracje państw członkowskich, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie unijnego Systemu Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych tzw. System Track&Trace, w tym sprawowanie nad nim nadzoru i kontroli. Proponowane zmiany mają zatem na celu wyznaczenie organów właściwych w zakresie kontroli przestrzegania przez podmioty gospodarcze obowiązków związanych z funkcjonowaniem Systemu Track&Trace, zastąpienie dotychczasowych nieefektywnych sankcji karnych wymierzanych przez sąd pieniężną karą administracyjną nakładaną przez organy podatkowe lub karą grzywny wymierzaną przez kontrolującego w drodze mandatu karnego, objęcie sankcjami niedopełnienia wszystkich obowiązków związanych z funkcjonowaniem Systemu, wprowadzeniu miarkowania kary w zależności od stopnia przewinienia oraz doprecyzowaniu przepisów regulujących obowiązki rejestracyjne w Systemie Track&Trace.
Ponadto przewiduje się uaktualnienie maksymalnej opłaty za wygenerowanie i wydanie przez emitenta (Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych S.A.) niepowtarzalnych identyfikatorów, którymi oznaczane są wyroby tytoniowe objęte Systemem Track&Trace. Dane dotyczące cen niepowtarzalnych identyfikatorów w postaci elektronicznej w UE wskazują istotne dysproporcje pomiędzy PWPW S.A., a pozostałymi emitentami unijnymi. Średnia cena 1000 identyfikatorów w UE to 1,44 EUR (6,30 zł) (natomiast cena u polskiego emitenta (PWPW S.A.) to 0,8 EUR. Opłaty obowiązujące w Polsce zostały ustalone w 2019 roku. Zgodnie z danymi GUS, od tego czasu odnotowano wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw od 5169,06 zł w 2019 r. do 8265,92 zł w 2024 r., czyli o 59,9%, a skumulowany wskaźnik inflacji za okres 2019-2024 wynosi 43,5%. Maksymalna opłata za wygenerowanie i wydanie przez PWPW SA. 1000 niepowtarzalnych identyfikatorów w postaci elektronicznej wzrośnie z 0,8 EUR (3,50 zł) do 1,28 EUR (5,60 zł). Projektowane zmiany obejmują również uaktualnienie maksymalnej opłaty za wygenerowanie i wydanie pozostałych identyfikatorów oferowanych przez emitenta tj. identyfikatorów opakowania jednostkowego w formie nośnika fizycznego z 39,00 zł do 62,00 zł za 1000 szt. oraz identyfikatorów opakowania zbiorczego z 10,50 zł do 16 zł za 1000 szt.
2) Zmiany w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia mają charakter dostosowujący i są konsekwencją zmian w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
I. Zmiany w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
Zasadniczym celem projektowanych zmian jest:
1. Uzupełnienie katalogu obowiązków podlegających kontroli i wskazanie, że czynności kontrolne będą realizowane przez funkcjonariuszy i pracowników Krajowej Administracji Skarbowej, a także przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań przez: • funkcjonariuszy Policji, • inspektorów Inspekcji Handlowej, • inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, • Biuro Prezesa ds. Substancji Chemicznej.
Proponowane zmiany umożliwią bardziej efektywny nadzór nad rynkiem wyrobów tytoniowych poprzez zwiększenie wykorzystywania Systemu, którego celem jest zapewnienie skutecznej metody do walki z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi, zapewniając dostęp do danych dotyczących transakcji i zdarzeń w łańcuchu dostaw.
2. Zastąpienie dotychczasowych sankcji karnych karą pieniężną nakładaną w drodze decyzji administracyjnej przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz karą grzywny wymierzaną przez kontrolującego w drodze mandatu karnego.
3. Określenie sankcji nakładanych na podmioty biorące udział w obrocie wyrobami tytoniowymi objętymi Systemem Track&Trace za niedopełnienie obowiązków związanych z: • brakiem kodów identyfikacyjnych podmiotów i należących do nich zakładów i maszyn, • brakiem aktualizacji informacji zgłoszonych we wniosku o kod identyfikacyjny podmiotu, • brakiem oznaczenia niepowtarzalnym identyfikatorem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych, • brakiem oznaczania zabezpieczeniem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych, • oznaczeniem opakowania jednostkowego wyrobów tytoniowych niepowtarzalnym identyfikatorem wydanym przez emitenta innego niż PWPW S.A., • brakiem rejestracji przemieszczeń wyrobów tytoniowych i niekompletne rejestry tych przemieszczeń, • niedostarczeniem przez emitenta na wezwanie Ministra Finansów dokumentów niezbędnych do oceny spełnienia kryteriów niezależności od przemysłu tytoniowego, • brakiem zapewnienia przez producentów wyrobów tytoniowych urządzeń umożliwiających podmiotom uczestniczącym w obrocie wyrobami tytoniowymi rejestrowanie tych wyrobów w Systemie.
5. Wprowadzenie miarkowania kary pieniężnej w zależności od stopnia przewinienia podmiotu biorącego udział w obrocie wyrobami tytoniowymi.
6. Określenie momentu rejestracji w Systemie Track&Trace podmiotów zamierzających brać udział w obrocie wyrobami tytoniowymi - przed dokonaniem pierwszej czynności związanej z obrotem tymi wyrobami.
7. Doprecyzowanie dotychczasowych obowiązków w zakresie nadawania kodów identyfikacyjnych, tj: • możliwość posiadania przez podmiot tylko jednego kodu identyfikacyjnego podmiotu, • w przypadku zmiany miejsca sprzedaży wyrobów tytoniowych konieczność uzyskania nowego kodu identyfikacyjnego zakładu.
8. Określenie przypadków dezaktywacji kodów identyfikacyjnych podmiotu gospodarczego i procedury dezaktywacji tych kodów.
9. Doprecyzowanie przepisów nakładających na producentów wyrobów tytoniowych obowiązek dostarczania podmiotom uczestniczącym w obrocie tymi wyrobami urządzeń umożliwiających rejestrowanie wyrobów w Systemie przez cały okres funkcjonowania tych podmiotów w Systemie, a nie jednorazowo.
10. Uaktualnienie maksymalnej opłaty za wygenerowanie i wydanie niepowtarzalnego identyfikatora przez podmiot wydający identyfikatory, którym jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. II. Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej polegającą na wprowadzeniu podstaw prawnych do wykonywania przez organy KAS kontroli w zakresie Systemu Track&Trace oraz sankcjonowania naruszeń obowiązków wynikających z przepisów unijnych i krajowych regulujących jego funkcjonowanie.
III. Zmiany w ustawie o transporcie drogowym polegają na wprowadzeniu podstaw prawnych do kontroli w zakresie Systemu Track&Trace przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.
IV. Zmiany w ustawie Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia polegają na umożliwieniu funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej, funkcjonariuszom Policji oraz inspektorom Inspekcji Transportu Drogowego wymierzanie w postępowaniu mandatowym kary grzywny.