Projekt ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej
2.0
21.07.2025 10:58 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej
1.0
16.05.2025 17:19 Agnieszka Kowalska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER36","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W obecnym stanie prawnym właściwość miejscowa organów podatkowych w sprawach opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury jest uzależniona od formy w jakiej jest składany dokument (forma pisemna albo elektroniczna). Niektórzy podatnicy, w tym przedsiębiorcy postulują wprowadzenie jednolitego sposobu uiszczania opłaty skarbowej.\nProjektowane rozwiązanie ma na celu zniesienie istniejącego dualizmu rozwiązań w zakresie sposobu uiszczania opłaty skarbowej od dokumentu pełnomocnictwa w formie pisemnej oraz elektronicznej i uproszczenie zasad zapłaty opłaty skarbowej przez podmioty zobowiązane. Wyeliminuje ono konieczność każdorazowego ustalania rachunku bankowego właściwego organu podatkowego, bowiem osoba lub podmiot zobowiązany do zapłaty opłaty będzie ją uiszczać na konto tego samego organu zgodnie ze swoim miejscem zamieszkania lub siedzibą, niezależnie od formy pełnomocnictwa.\nProjektowane zmiany stanowią realizację filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” planu gospodarczego na 2025 r. „Polska. Rok przełomu”, który zakłada eliminację zbędnych procedur administracyjnych, redukcję kosztów prowadzenia działalności oraz zwiększenie przejrzystości systemu podatkowego.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt przewiduje określenie organu podatkowego właściwego miejscowo w sprawie opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenia pełnomocnictwa lub prokury (jego odpisu, wypisu lub kopii) niezależnie od formy tego dokumentu. Proponuje się, aby organem właściwym miejscowo był wójt, burmistrz, prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy. Jednocześnie w celu zapobieżenia sporom kompetencyjnym między organami podatkowymi w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa w jednym dokumencie przez więcej niż jednego mocodawcę proponuje się, by właściwym organem podatkowym w sprawie opłaty skarbowej od złożenia tego dokumentu był organ właściwy ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jeżeli żaden z mocodawców nie będzie posiadał miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwym organem podatkowym będzie Prezydent m. st. Warszawy. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r. WYCOFANY","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Po analizie uwag zgłoszonych przez stronę samorządową w toku opiniowania projektu oraz dostrzegając zarówno negatywne skutki dla budżetów gmin, jak i trudności organizacyjne dla organów administracji publicznej i sądów, jakie mogą wiązać się z wprowadzeniem zaproponowanych rozwiązań, odstąpiono od procedowania projektu ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER36
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W obecnym stanie prawnym właściwość miejscowa organów podatkowych w sprawach opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury jest uzależniona od formy w jakiej jest składany dokument (forma pisemna albo elektroniczna). Niektórzy podatnicy, w tym przedsiębiorcy postulują wprowadzenie jednolitego sposobu uiszczania opłaty skarbowej. Projektowane rozwiązanie ma na celu zniesienie istniejącego dualizmu rozwiązań w zakresie sposobu uiszczania opłaty skarbowej od dokumentu pełnomocnictwa w formie pisemnej oraz elektronicznej i uproszczenie zasad zapłaty opłaty skarbowej przez podmioty zobowiązane. Wyeliminuje ono konieczność każdorazowego ustalania rachunku bankowego właściwego organu podatkowego, bowiem osoba lub podmiot zobowiązany do zapłaty opłaty będzie ją uiszczać na konto tego samego organu zgodnie ze swoim miejscem zamieszkania lub siedzibą, niezależnie od formy pełnomocnictwa. Projektowane zmiany stanowią realizację filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” planu gospodarczego na 2025 r. „Polska. Rok przełomu”, który zakłada eliminację zbędnych procedur administracyjnych, redukcję kosztów prowadzenia działalności oraz zwiększenie przejrzystości systemu podatkowego.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt przewiduje określenie organu podatkowego właściwego miejscowo w sprawie opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenia pełnomocnictwa lub prokury (jego odpisu, wypisu lub kopii) niezależnie od formy tego dokumentu. Proponuje się, aby organem właściwym miejscowo był wójt, burmistrz, prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy. Jednocześnie w celu zapobieżenia sporom kompetencyjnym między organami podatkowymi w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa w jednym dokumencie przez więcej niż jednego mocodawcę proponuje się, by właściwym organem podatkowym w sprawie opłaty skarbowej od złożenia tego dokumentu był organ właściwy ze względu na miejsca zamieszkania lub siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jeżeli żaden z mocodawców nie będzie posiadał miejsca zamieszkania lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwym organem podatkowym będzie Prezydent m. st. Warszawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Po analizie uwag zgłoszonych przez stronę samorządową w toku opiniowania projektu oraz dostrzegając zarówno negatywne skutki dla budżetów gmin, jak i trudności organizacyjne dla organów administracji publicznej i sądów, jakie mogą wiązać się z wprowadzeniem zaproponowanych rozwiązań, odstąpiono od procedowania projektu ustawy o zmianie ustawy o opłacie skarbowej.