W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC83","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty ustaw","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"C – projekty implementujące UE","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 720, z późn. zm.) w związku z koniecznością implementacji postanowień:\n- dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie), tj. tzw. „dyrektywy horyzontalnej” – termin wdrożenia do 31 grudnia 2021 r.;\n- dyrektywy Rady (UE) 2020/1151 z dnia 29 lipca 2020 r. zmieniającej dyrektywę 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, tj. tzw. „dyrektywy alkoholowej” – termin wdrożenia do 31 grudnia 2021 r.; \n- dyrektywy Rady (UE) 2019/2235 z dnia 16 grudnia 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii – termin wdrożenia do 30 czerwca 2022 r.\nDyrektywa Rady (UE) 2020/262 zastąpi obowiązującą obecnie dyrektywę Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2018 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG. Głównym celem dyrektywy horyzontalnej jest umożliwienie swobodnego przepływu wyrobów akcyzowych, a jednocześnie zagwarantowanie prawidłowego poboru podatku akcyzowego przez państwa członkowskie. Zmiany w ustawie obejmą szereg regulacji dotyczących m.in. definicji słownikowych, przedmiotu opodatkowania, podatników akcyzy, ubytków wyrobów akcyzowych, zwolnień od akcyzy, obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i poza tą procedurą, kwestii związanych ze stosowaniem Systemu EMCS.\nW projekcie zakłada się także wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.) w związku z koniecznością implementacji przepisów eliminujących rozbieżności w kwalifikacji odwróconych struktur hybrydowych zawartych w dyrektywie Rady (UE) 2017/952 z dnia 29 maja 2017 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2016/1164 w zakresie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych dotyczących państw trzecich – termin wdrożenia do 31 grudnia 2021 r.\nProjekt zakłada również zmianę art. 39 pkt 6 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694), która ma na celu przesunięcie terminu obowiązku elektronizacji ewidencji i innych dokumentacji z 1 stycznia 2022 r. na 1 stycznia 2023 r. Przesunięcie terminu jest spowodowane koniecznością wydłużenia czasu potrzebnego podmiotom na dostosowanie się do nowego obowiązku.\nPonadto projekt wprowadza zmianę art. 36 ust. 1 i art. 39 pkt 7 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694), która ma na celu przesunięcie terminu wejścia w życie regulacji przyznającej nowe kompetencje Inspekcji Handlowej w przedmiocie kontroli oleju napędowego wynikającej z ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, z późn. zm.) oraz regulacji zapewniającej środki finansowe na realizację tych zadań. Wdrożenie regulacji zostanie przesunięte z 1 lipca 2022 r na 1 stycznia 2023 r. Jest to podyktowane tym, iż Komisja Europejska planuje wprowadzenie nowego Euromarkera od 1 stycznia 2023 roku. Mając na uwadze cel i koszty wdrożenia nowej kompetencji przez Inspekcję Handlową niecelowym jest obecnie nabycie sprzętu do badań, w sytuacji wprowadzenia nowego Euromarkera.\nDodatkowo, projekt zakłada wprowadzenie zmiany doprecyzowującej art. 24e ustawy o podatku akcyzowym w zakresie wprowadzonego od 1 lipca br. obowiązku składania deklaracji podatkowej za okresy kwartalne w odniesieniu do wyrobów zwolnionych od akcyzy i opodatkowanych stawką zerową w związku z wątpliwościami podatników odnośnie tego, kiedy należy wykazywać te wyroby w deklaracji podatkowej składanej za kwartalne okresy rozliczeniowe.\nProjekt przewiduje dokonanie odpowiednich zmian dostosowawczych polegających na zastąpieniu Agencji Rezerw Materiałowych Rządową Agencją Rezerw Strategicznych (konsekwencja zmian wprowadzonych ustawą z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych Dz. U. z 2021 r. poz. 255 i 694).","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"1) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie), dotyczą w szczególności:\na) wprowadzenia elektronizacji wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) poprzez objęcie tych przemieszczeń kontrolą przemieszczania w ramach Systemu EMCS, co wiąże się m.in. z określeniem zasad regulujących tę procedurę przemieszczania, obowiązków podmiotów biorących udział w tej procedurze, zasad stosowania elektronicznego uproszczonego dokumentu towarzyszącego oraz zabezpieczenia akcyzowego związanego z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych na podstawie tego dokumentu, a także z wprowadzeniem nowych definicji odnoszących się do podmiotów uprawnionych do wysyłania i odbierania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w obrocie wewnątrzunijnym.\nb) wprowadzenia regulacji mających na celu harmonizację procedur akcyzowych i celnych, w związku z wejściem w życie unijnego kodeksu celnego, tj. m.in. wskazanie możliwości objęcia wyrobów akcyzowych procedurą tranzytu zewnętrznego po zakończeniu procedury wywozu do chwili wyprowadzenia wyrobów z terytorium Unii Europejskiej i określenie wspólnego wykazu dowodów alternatywnych potwierdzających wyprowadzenie wyrobów akcyzowych poza terytorium UE.\nc) wprowadzenia regulacji mających na celu zapewnienie spójności pomiędzy elektronicznym dokumentem administracyjnym (e-AD), a zgłoszeniem celnym przywozowym lub wywozowym polegających na nałożeniu na:\n– podmiot który składa zgłoszenie celne przywozowe (zgłaszającego) - obowiązku przekazywania właściwym organom państwa członkowskiego przywozu numeru akcyzowego zarejestrowanego podmiotu wysyłającego i podmiotu odbierającego oraz dowodu, że przywożone wyroby są przeznaczone do wysyłki z terytorium państwa członkowskiego przywozu na terytorium innego państwa członkowskiego,\n– podmiot, który składa zgłoszenie celne wywozowe (zgłaszającego) – obowiązku przekazywania właściwym organom państwa członkowskiego wywozu niepowtarzalnego administracyjnego numeru ewidencyjnego (ARC).\nd) zmiany regulacji dotyczącej obowiązku przedstawienia właściwym organom przez osobę towarzyszącą wyrobom akcyzowym niepowtarzalnego administracyjnego numeru ewidencyjnego (ARC) - numer ten będzie mógł być przedstawiony w dowolnej formie, a nie tylko na wydruku e-AD.\ne) zmiany w przepisach dotyczących ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych w obrocie wewnątrzunijnym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.\nf) uelastycznienia regulacji dotyczących nabywania wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji w innym państwie członkowskim przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (tzw. sprzedaż na odległość). Zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego w państwie członkowskim przeznaczenia będzie wysyłający wyroby akcyzowe, albo przedstawiciel podatkowy wyznaczony przez wysyłającego, albo odbiorca wyrobów akcyzowych, w przypadku niespełnienia określonych warunków przez wysyłającego lub przedstawiciela podatkowego;\ng) rozszerzenia katalogu podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego o „wysyłającego/sprzedawcę” przy tzw. sprzedaży na odległość, jeżeli wysyłający/sprzedawca nie wyznaczy przedstawiciela podatkowego;\nh) wprowadzenia obligatoryjnego zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów energetycznych rurociągiem stałym, przy jednoczesnej możliwości odstąpienia od zwolnienia z zabezpieczenia gdy jest to uzasadnione. Dotychczasowa możliwość zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego stosowana w przypadku przemieszczania rurociągiem ropopochodnych wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi prowadzonymi przez ten sam podmiot na terytorium kraju, przekształci się w obowiązek zwolnienia takich podmiotów z zabezpieczenia akcyzowego, przy jednoczesnym rozszerzeniu zwolnienia także na przemieszczenia wewnątrzwspólnotowe, a także w stosunku do podmiotów innych niż podmioty prowadzące skład podatkowy, do których także dokonuje się przemieszczeń rurociągiem;\ni) wprowadzenia regulacji umożliwiających, w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego występujących jednocześnie w charakterze uprawnionego wysyłającego oraz podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcy występujących jednocześnie w charakterze uprawnionego odbierającego, posiadanie jednego, wspólnego, zabezpieczenia akcyzowego generalnego albo ryczałtowego gwarantującego płatność akcyzy lub opłaty paliwowej należnych od zobowiązań podatkowych, które powstały lub mogą powstać w związku z prowadzoną działalnością tego podmiotu na podstawie wszystkich posiadanych przez niego zezwoleń akcyzowych oraz potwierdzeń dokonanych rejestracji.\n2) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2020/1151 z dnia 29 lipca 2020 r. zmieniającej dyrektywę 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych:\na) wdrożenie przepisów o charakterze obligatoryjnym:\n- dostosowanie przepisów akcyzowych dotyczących pomiaru w stopniach Plato w piwie tak, aby składniki piwa, które zostały dodane po fermentacji, były również brane pod uwagę do celów pomiaru w stopniach Plato;\n- aktualizacja kodów CN wina musującego i innych musujących napojów fermentowanych;\n- wprowadzenie systemu certyfikowania wielkości produkcji małych producentów wyrobów alkoholowych;\n- doprecyzowanie warunków zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego skażonego całkowicie oraz częściowo, alkoholu etylowego zużywanego do produkcji lekarstw;\nb) wdrożenie przepisów o charakterze fakultatywnym dotyczących preferencji podatkowych dla małych, niezależnych producentów napojów alkoholowych.\n3) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2019/2235 z dnia 16 grudnia 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii:\n- wprowadzenie zwolnienia od akcyzy dla wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przez siły zbrojne państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie na terytorium, którego podatek akcyzowy jest wymagalny do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te biorą udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.\n4) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2017/952 z dnia 29 maja 2017 r. zmieniającą dyrektywę (UE) 2016/1164 w zakresie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych dotyczących państw trzecich (Dz. Urz. UE L 144 z 07.06.2017, str. 1).\n- wprowadzenie przepisów zapobiegających rozbieżnościom w kwalifikacji odwróconych struktur hybrydowych powstającym pomiędzy systemami opodatkowania osób prawnych w przypadku struktur hybrydowych z udziałem państw trzecich, stanowiących mechanizmy unikania opodatkowania, które wywołują niepożądany efekt w postaci nieuzasadnionego braku opodatkowania dochodów (wdrożenie art. 9a dyrektywy 2016/1164).\n5) Zmiany w ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694):\n- przesunięcie z 1 stycznia 2022 r. na 1 stycznia 2023 r. terminu całkowitej elektronizacja ewidencji i innych dokumentacji. Umożliwi to prowadzenie ewidencji i innych dokumentacji również w postaci papierowej do końca 2022 r., co powinno zapewnić czas na właściwe przygotowanie się do prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej.\n- przesunięcie z 1 lipca 2022 r. na 1 stycznia 2023 r. terminu wejścia w życie regulacji przyznającej nowe kompetencje Inspekcji Handlowej w przedmiocie kontroli oleju napędowego oraz zapewniającej środki finansowe na realizację tych zadań.\n6) Zmiana doprecyzowująca art. 24e ustawy o podatku akcyzowym w zakresie wprowadzonego od 1 lipca br. obowiązku składania deklaracji podatkowej za okresy kwartalne w odniesieniu do wyrobów zwolnionych od akcyzy i opodatkowanych stawką zerową celem rozwiania wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez podmioty.\n7) Zmiany dostosowawcze w ustawie o podatku akcyzowym w związku z powołaniem na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych - Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w miejsce Agencji Rezerw Materiałowych. Ustawa o rezerwach strategicznych w części przepisów ustawy o podatku akcyzowym dokonała zmian dostosowawczych zastępując użyte w odpowiednich przypadkach wyrazy „Agencja Rezerw Materiałowych” wyrazami „Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych”. Dokonane zmiany nie uwzględniły jednak swym zakresem konieczności dokonania stosownych zmian we wszystkich przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, które aktualnie odwołują się do Agencji Rezerw Materiałowych.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jan Sarnowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MFFiPR","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 listopada 2021 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC83
Rodzaj dokumentu:
projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 720, z późn. zm.) w związku z koniecznością implementacji postanowień: - dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie), tj. tzw. „dyrektywy horyzontalnej” – termin wdrożenia do 31 grudnia 2021 r.; - dyrektywy Rady (UE) 2020/1151 z dnia 29 lipca 2020 r. zmieniającej dyrektywę 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, tj. tzw. „dyrektywy alkoholowej” – termin wdrożenia do 31 grudnia 2021 r.; - dyrektywy Rady (UE) 2019/2235 z dnia 16 grudnia 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii – termin wdrożenia do 30 czerwca 2022 r. Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 zastąpi obowiązującą obecnie dyrektywę Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2018 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG. Głównym celem dyrektywy horyzontalnej jest umożliwienie swobodnego przepływu wyrobów akcyzowych, a jednocześnie zagwarantowanie prawidłowego poboru podatku akcyzowego przez państwa członkowskie. Zmiany w ustawie obejmą szereg regulacji dotyczących m.in. definicji słownikowych, przedmiotu opodatkowania, podatników akcyzy, ubytków wyrobów akcyzowych, zwolnień od akcyzy, obrotu wyrobami akcyzowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i poza tą procedurą, kwestii związanych ze stosowaniem Systemu EMCS. W projekcie zakłada się także wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.) w związku z koniecznością implementacji przepisów eliminujących rozbieżności w kwalifikacji odwróconych struktur hybrydowych zawartych w dyrektywie Rady (UE) 2017/952 z dnia 29 maja 2017 r. zmieniającej dyrektywę (UE) 2016/1164 w zakresie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych dotyczących państw trzecich – termin wdrożenia do 31 grudnia 2021 r. Projekt zakłada również zmianę art. 39 pkt 6 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694), która ma na celu przesunięcie terminu obowiązku elektronizacji ewidencji i innych dokumentacji z 1 stycznia 2022 r. na 1 stycznia 2023 r. Przesunięcie terminu jest spowodowane koniecznością wydłużenia czasu potrzebnego podmiotom na dostosowanie się do nowego obowiązku. Ponadto projekt wprowadza zmianę art. 36 ust. 1 i art. 39 pkt 7 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694), która ma na celu przesunięcie terminu wejścia w życie regulacji przyznającej nowe kompetencje Inspekcji Handlowej w przedmiocie kontroli oleju napędowego wynikającej z ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, z późn. zm.) oraz regulacji zapewniającej środki finansowe na realizację tych zadań. Wdrożenie regulacji zostanie przesunięte z 1 lipca 2022 r na 1 stycznia 2023 r. Jest to podyktowane tym, iż Komisja Europejska planuje wprowadzenie nowego Euromarkera od 1 stycznia 2023 roku. Mając na uwadze cel i koszty wdrożenia nowej kompetencji przez Inspekcję Handlową niecelowym jest obecnie nabycie sprzętu do badań, w sytuacji wprowadzenia nowego Euromarkera. Dodatkowo, projekt zakłada wprowadzenie zmiany doprecyzowującej art. 24e ustawy o podatku akcyzowym w zakresie wprowadzonego od 1 lipca br. obowiązku składania deklaracji podatkowej za okresy kwartalne w odniesieniu do wyrobów zwolnionych od akcyzy i opodatkowanych stawką zerową w związku z wątpliwościami podatników odnośnie tego, kiedy należy wykazywać te wyroby w deklaracji podatkowej składanej za kwartalne okresy rozliczeniowe. Projekt przewiduje dokonanie odpowiednich zmian dostosowawczych polegających na zastąpieniu Agencji Rezerw Materiałowych Rządową Agencją Rezerw Strategicznych (konsekwencja zmian wprowadzonych ustawą z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych Dz. U. z 2021 r. poz. 255 i 694).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie), dotyczą w szczególności: a) wprowadzenia elektronizacji wewnątrzunijnych przemieszczeń wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) poprzez objęcie tych przemieszczeń kontrolą przemieszczania w ramach Systemu EMCS, co wiąże się m.in. z określeniem zasad regulujących tę procedurę przemieszczania, obowiązków podmiotów biorących udział w tej procedurze, zasad stosowania elektronicznego uproszczonego dokumentu towarzyszącego oraz zabezpieczenia akcyzowego związanego z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych na podstawie tego dokumentu, a także z wprowadzeniem nowych definicji odnoszących się do podmiotów uprawnionych do wysyłania i odbierania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w obrocie wewnątrzunijnym. b) wprowadzenia regulacji mających na celu harmonizację procedur akcyzowych i celnych, w związku z wejściem w życie unijnego kodeksu celnego, tj. m.in. wskazanie możliwości objęcia wyrobów akcyzowych procedurą tranzytu zewnętrznego po zakończeniu procedury wywozu do chwili wyprowadzenia wyrobów z terytorium Unii Europejskiej i określenie wspólnego wykazu dowodów alternatywnych potwierdzających wyprowadzenie wyrobów akcyzowych poza terytorium UE. c) wprowadzenia regulacji mających na celu zapewnienie spójności pomiędzy elektronicznym dokumentem administracyjnym (e-AD), a zgłoszeniem celnym przywozowym lub wywozowym polegających na nałożeniu na: – podmiot który składa zgłoszenie celne przywozowe (zgłaszającego) - obowiązku przekazywania właściwym organom państwa członkowskiego przywozu numeru akcyzowego zarejestrowanego podmiotu wysyłającego i podmiotu odbierającego oraz dowodu, że przywożone wyroby są przeznaczone do wysyłki z terytorium państwa członkowskiego przywozu na terytorium innego państwa członkowskiego, – podmiot, który składa zgłoszenie celne wywozowe (zgłaszającego) – obowiązku przekazywania właściwym organom państwa członkowskiego wywozu niepowtarzalnego administracyjnego numeru ewidencyjnego (ARC). d) zmiany regulacji dotyczącej obowiązku przedstawienia właściwym organom przez osobę towarzyszącą wyrobom akcyzowym niepowtarzalnego administracyjnego numeru ewidencyjnego (ARC) - numer ten będzie mógł być przedstawiony w dowolnej formie, a nie tylko na wydruku e-AD. e) zmiany w przepisach dotyczących ubytków wyrobów akcyzowych przemieszczanych w obrocie wewnątrzunijnym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. f) uelastycznienia regulacji dotyczących nabywania wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych dopuszczonych do konsumpcji w innym państwie członkowskim przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (tzw. sprzedaż na odległość). Zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego w państwie członkowskim przeznaczenia będzie wysyłający wyroby akcyzowe, albo przedstawiciel podatkowy wyznaczony przez wysyłającego, albo odbiorca wyrobów akcyzowych, w przypadku niespełnienia określonych warunków przez wysyłającego lub przedstawiciela podatkowego; g) rozszerzenia katalogu podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego o „wysyłającego/sprzedawcę” przy tzw. sprzedaży na odległość, jeżeli wysyłający/sprzedawca nie wyznaczy przedstawiciela podatkowego; h) wprowadzenia obligatoryjnego zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów energetycznych rurociągiem stałym, przy jednoczesnej możliwości odstąpienia od zwolnienia z zabezpieczenia gdy jest to uzasadnione. Dotychczasowa możliwość zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego stosowana w przypadku przemieszczania rurociągiem ropopochodnych wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi prowadzonymi przez ten sam podmiot na terytorium kraju, przekształci się w obowiązek zwolnienia takich podmiotów z zabezpieczenia akcyzowego, przy jednoczesnym rozszerzeniu zwolnienia także na przemieszczenia wewnątrzwspólnotowe, a także w stosunku do podmiotów innych niż podmioty prowadzące skład podatkowy, do których także dokonuje się przemieszczeń rurociągiem; i) wprowadzenia regulacji umożliwiających, w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego występujących jednocześnie w charakterze uprawnionego wysyłającego oraz podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcy występujących jednocześnie w charakterze uprawnionego odbierającego, posiadanie jednego, wspólnego, zabezpieczenia akcyzowego generalnego albo ryczałtowego gwarantującego płatność akcyzy lub opłaty paliwowej należnych od zobowiązań podatkowych, które powstały lub mogą powstać w związku z prowadzoną działalnością tego podmiotu na podstawie wszystkich posiadanych przez niego zezwoleń akcyzowych oraz potwierdzeń dokonanych rejestracji. 2) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2020/1151 z dnia 29 lipca 2020 r. zmieniającej dyrektywę 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych: a) wdrożenie przepisów o charakterze obligatoryjnym: - dostosowanie przepisów akcyzowych dotyczących pomiaru w stopniach Plato w piwie tak, aby składniki piwa, które zostały dodane po fermentacji, były również brane pod uwagę do celów pomiaru w stopniach Plato; - aktualizacja kodów CN wina musującego i innych musujących napojów fermentowanych; - wprowadzenie systemu certyfikowania wielkości produkcji małych producentów wyrobów alkoholowych; - doprecyzowanie warunków zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego skażonego całkowicie oraz częściowo, alkoholu etylowego zużywanego do produkcji lekarstw; b) wdrożenie przepisów o charakterze fakultatywnym dotyczących preferencji podatkowych dla małych, niezależnych producentów napojów alkoholowych. 3) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2019/2235 z dnia 16 grudnia 2019 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii: - wprowadzenie zwolnienia od akcyzy dla wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przez siły zbrojne państwa członkowskiego innego niż państwo członkowskie na terytorium, którego podatek akcyzowy jest wymagalny do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te biorą udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. 4) Zmiany związane z implementacją dyrektywy Rady (UE) 2017/952 z dnia 29 maja 2017 r. zmieniającą dyrektywę (UE) 2016/1164 w zakresie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych dotyczących państw trzecich (Dz. Urz. UE L 144 z 07.06.2017, str. 1). - wprowadzenie przepisów zapobiegających rozbieżnościom w kwalifikacji odwróconych struktur hybrydowych powstającym pomiędzy systemami opodatkowania osób prawnych w przypadku struktur hybrydowych z udziałem państw trzecich, stanowiących mechanizmy unikania opodatkowania, które wywołują niepożądany efekt w postaci nieuzasadnionego braku opodatkowania dochodów (wdrożenie art. 9a dyrektywy 2016/1164). 5) Zmiany w ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694): - przesunięcie z 1 stycznia 2022 r. na 1 stycznia 2023 r. terminu całkowitej elektronizacja ewidencji i innych dokumentacji. Umożliwi to prowadzenie ewidencji i innych dokumentacji również w postaci papierowej do końca 2022 r., co powinno zapewnić czas na właściwe przygotowanie się do prowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej. - przesunięcie z 1 lipca 2022 r. na 1 stycznia 2023 r. terminu wejścia w życie regulacji przyznającej nowe kompetencje Inspekcji Handlowej w przedmiocie kontroli oleju napędowego oraz zapewniającej środki finansowe na realizację tych zadań. 6) Zmiana doprecyzowująca art. 24e ustawy o podatku akcyzowym w zakresie wprowadzonego od 1 lipca br. obowiązku składania deklaracji podatkowej za okresy kwartalne w odniesieniu do wyrobów zwolnionych od akcyzy i opodatkowanych stawką zerową celem rozwiania wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez podmioty. 7) Zmiany dostosowawcze w ustawie o podatku akcyzowym w związku z powołaniem na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych - Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych w miejsce Agencji Rezerw Materiałowych. Ustawa o rezerwach strategicznych w części przepisów ustawy o podatku akcyzowym dokonała zmian dostosowawczych zastępując użyte w odpowiednich przypadkach wyrazy „Agencja Rezerw Materiałowych” wyrazami „Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych”. Dokonane zmiany nie uwzględniły jednak swym zakresem konieczności dokonania stosownych zmian we wszystkich przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, które aktualnie odwołują się do Agencji Rezerw Materiałowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jan Sarnowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 listopada 2021 r.