Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
04.07.2025 08:27 Agnieszka Kowalska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Minister Finansów i Gospodarki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 3.0 14.10.2025 17:19 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 2.0 10.10.2025 15:26 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 1.0 04.07.2025 08:27 Agnieszka Kowalska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UDER77","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UDER{#UDER_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"DER – projekty deregulacyjne","value":"DER – projekty deregulacyjne"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt realizuje zobowiązanie rządowego Zespołu Deregulacyjnego i stanowi realizację filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” planu gospodarczego na 2025 r. „Polska. Rok przełomu”, który zakłada eliminację zbędnych procedur administracyjnych, redukcję kosztów prowadzenia działalności oraz zwiększenie przejrzystości systemu podatkowego.\nW obowiązującym stanie prawnym w przypadku częściowego lub całkowitego umorzenia papierów wartościowych (np. obligacji lub akcji), które powoduje u podatników powstanie ekonomicznej straty, zdarzenie to nie wywołuje skutków podatkowych. \nPrzychody z obligacji (stanowiące przychody z odsetek lub dyskonta od obligacji, albo dochody z wykupu przez emitenta obligacji) oraz dochody z przymusowego umorzenia akcji podlegają, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Z istoty zryczałtowanej formy opodatkowania, w takich przypadkach jeżeli u podatnika powstanie ujemny wynik ekonomiczny, zdarzenie to nie powoduje dla celów podatkowych straty, lecz traktowane jest jako brak dochodu (przychodu). Tak więc podatnicy, których papiery wartościowe zostały przymusowo umorzone, nie mogą poniesionych wydatków na ich nabycie rozliczać, jako straty, z innymi dochodami ze źródła przychodów „kapitały pieniężne”, poniesionymi w roku podatkowym lub w kolejnych latach.\nZ kolei przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2025 r. poz. 643), przewidują możliwość umorzenia papierów wartościowych bez wynagrodzenia w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG), która jest ostateczna i pod rygorem natychmiastowej wykonalności. \nW konsekwencji osoby, posiadające papiery wartościowe, które zostały w całości umorzone w drodze decyzji administracyjnej, nie tylko w całości tracą swój majątek stanowiący wartość tych papierów, ale również nie mogą straty ekonomicznej, jaką ponieśli w związku z wydatkami na ich objęcie lub nabycie, rozliczyć dla celów podatkowych z innymi przychodami z kapitałów pieniężnych. \nZasadne zatem stało się wprowadzenie regulacji umożliwiającej, dla celów podatkowych, zaliczenie straty ekonomicznej, w wysokości wydatków poniesionych na przymusowo umorzone decyzją administracyjną papiery wartościowe, jako koszt zyskania przychodów. Strata taka będzie mogła, analogicznie jak inne straty, być rozliczana razem z innymi przychodami z kapitałów pieniężnych poniesionymi w roku podatkowym oraz w kolejnych następujących po sobie 5 latach podatkowych. Prawo do rozliczania podatkowego straty ekonomicznej powinno obejmować także akcje tego podmiotu, które zostały umorzone decyzją BFG, z uwagi na to, że w drodze decyzji wydawanej przez BFG mogą być umarzane nie tylko obligacje emitowane przez podmiot zagrożony upadłością, ale także jego akcje.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponowane rozwiązanie zakłada wprowadzenie szczególnego przepisu regulującego zasady określania kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia papierów wartościowych na mocy decyzji wydanej przez BFG. Przepis ten umożliwi zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych wydatków na objęcie lub nabycie umorzonych papierów wartościowych (akcji lub obligacji) w wyniku decyzji administracyjnej BFG, Zaliczenie do kosztów nastąpi w roku podatkowym wydania takiej decyzji, nawet gdy w danym roku podatkowym podatnik nie uzyskał innych przychodów z kapitałów pieniężnych, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 ustawy PIT . Wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że wcześniej, w jakiejkolwiek formie, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. \nZakłada się, że nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 r. i będą dotyczyły tylko wydatków na objęcie lub nabycie takich papierów wartościowych, które zostały umorzone decyzjami BFG wydanymi po dniu wejścia w życie proponowanych zmian. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów \n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 października 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UDER77
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
DER – projekty deregulacyjne
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt realizuje zobowiązanie rządowego Zespołu Deregulacyjnego i stanowi realizację filaru VI: „Wsparcie dla biznesu i deregulacja” planu gospodarczego na 2025 r. „Polska. Rok przełomu”, który zakłada eliminację zbędnych procedur administracyjnych, redukcję kosztów prowadzenia działalności oraz zwiększenie przejrzystości systemu podatkowego.
W obowiązującym stanie prawnym w przypadku częściowego lub całkowitego umorzenia papierów wartościowych (np. obligacji lub akcji), które powoduje u podatników powstanie ekonomicznej straty, zdarzenie to nie wywołuje skutków podatkowych.
Przychody z obligacji (stanowiące przychody z odsetek lub dyskonta od obligacji, albo dochody z wykupu przez emitenta obligacji) oraz dochody z przymusowego umorzenia akcji podlegają, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Z istoty zryczałtowanej formy opodatkowania, w takich przypadkach jeżeli u podatnika powstanie ujemny wynik ekonomiczny, zdarzenie to nie powoduje dla celów podatkowych straty, lecz traktowane jest jako brak dochodu (przychodu). Tak więc podatnicy, których papiery wartościowe zostały przymusowo umorzone, nie mogą poniesionych wydatków na ich nabycie rozliczać, jako straty, z innymi dochodami ze źródła przychodów „kapitały pieniężne”, poniesionymi w roku podatkowym lub w kolejnych latach.
Z kolei przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji (Dz. U. z 2025 r. poz. 643), przewidują możliwość umorzenia papierów wartościowych bez wynagrodzenia w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG), która jest ostateczna i pod rygorem natychmiastowej wykonalności.
W konsekwencji osoby, posiadające papiery wartościowe, które zostały w całości umorzone w drodze decyzji administracyjnej, nie tylko w całości tracą swój majątek stanowiący wartość tych papierów, ale również nie mogą straty ekonomicznej, jaką ponieśli w związku z wydatkami na ich objęcie lub nabycie, rozliczyć dla celów podatkowych z innymi przychodami z kapitałów pieniężnych.
Zasadne zatem stało się wprowadzenie regulacji umożliwiającej, dla celów podatkowych, zaliczenie straty ekonomicznej, w wysokości wydatków poniesionych na przymusowo umorzone decyzją administracyjną papiery wartościowe, jako koszt zyskania przychodów. Strata taka będzie mogła, analogicznie jak inne straty, być rozliczana razem z innymi przychodami z kapitałów pieniężnych poniesionymi w roku podatkowym oraz w kolejnych następujących po sobie 5 latach podatkowych. Prawo do rozliczania podatkowego straty ekonomicznej powinno obejmować także akcje tego podmiotu, które zostały umorzone decyzją BFG, z uwagi na to, że w drodze decyzji wydawanej przez BFG mogą być umarzane nie tylko obligacje emitowane przez podmiot zagrożony upadłością, ale także jego akcje.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponowane rozwiązanie zakłada wprowadzenie szczególnego przepisu regulującego zasady określania kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia papierów wartościowych na mocy decyzji wydanej przez BFG. Przepis ten umożliwi zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych wydatków na objęcie lub nabycie umorzonych papierów wartościowych (akcji lub obligacji) w wyniku decyzji administracyjnej BFG, Zaliczenie do kosztów nastąpi w roku podatkowym wydania takiej decyzji, nawet gdy w danym roku podatkowym podatnik nie uzyskał innych przychodów z kapitałów pieniężnych, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 ustawy PIT . Wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że wcześniej, w jakiejkolwiek formie, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Zakłada się, że nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2026 r. i będą dotyczyły tylko wydatków na objęcie lub nabycie takich papierów wartościowych, które zostały umorzone decyzjami BFG wydanymi po dniu wejścia w życie proponowanych zmian.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiG
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiG
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 14 października 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany