W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD463","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"I. Zmiany w ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych\n1. Zgodnie z art. 5 ust 7 ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1685) (UPNIF) podatnicy, o których mowa w art. 4 pkt 1–4 tej ustawy obniżają podstawę opodatkowania o kwoty, o które podatnik wykonując decyzję, o której mowa w art. 138 ust. 1 pkt 2 lub 2a ustawy – Prawo bankowe podwyższył w okresie miesiąca, za który ustala się podstawę opodatkowania fundusze własne. W wyniku wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 253, z późn. zm.) wprowadzono podział środków nadzorczych na wymogi w zakresie dodatkowych funduszy własnych i wytyczne dotyczące dodatkowych funduszy własnych, co spowodowało konieczność usystematyzowania przedmiotowej kwestii w ustawie – Prawo bankowe. Nastąpiło to przez uchylenie art. 138 ust. 1 pkt 2 i 2a, do którego odwołuje się art. 5 ust. 7 UPNIF i nadanie nowego brzmienia art. 138 ust. 2 ustawy – Prawo bankowe.\n2. UPNIF przewiduje obniżenie podstawy opodatkowania o wartość aktywów w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) . Nie jest jednak możliwe obniżenie wartości aktywów o wartość innych obligacji objętych ustawową gwarancją Skarbu Państwa. Emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie obligacje gwarantowane przez Skarb Państwa odzwierciedlają ten sam poziom ryzyka co skarbowe papiery wartościowe. Opodatkowanie takich obligacji podatkiem od niektórych instytucji finansowych oznacza konieczność zwiększenia ich oprocentowania przez emitujące je podmioty o wysokość tego podatku. W efekcie koszty podatku ponosi Skarb Państwa, który ma ustawowy obowiązek zapewnienia sfinansowania obsługi i wykupu tych obligacji. \n3. UPNIF nie zawiera przepisów umożliwiających obniżenie podstawy opodatkowania o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu (transakcje repo). Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. zakłada wprowadzenie takiego rozwiązania w celu zwiększenia efektywności, przejrzystości i płynności rynku kapitałowego obejmującego m.in. transakcje repo, pod warunkiem, że transakcje te zostaną przeprowadzone na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu (ASO), oraz rozliczone za pośrednictwem kontrahenta centralnego (CCP). \nII. Zmiany w ustawie o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska\nW następstwie wybuchu wojny w Ukrainie oraz światowego kryzysu energetycznego, a także gwałtownego wzrostu cen dóbr konsumpcyjnych i produkcyjnych w 2022 podjęto niezbędne działania mające na celu:\n– m.in. zakup gazu (ustawa z dnia 26 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. poz. 202, z późn. zm.)),\n– wprowadzenie instrumentów wsparcia przedsiębiorców, zmagających się z rosnącymi kosztami produkcji, w tym w szczególności cenami energii (m.in. ustawa z dnia 29 września 2022 r. o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024 (Dz. U. poz. 2088, z późn. zm.)).\nPowyższe działania mają swoje odzwierciedlenie w postaci zwiększonych wydatków ponoszonych przez właściwe podmioty objęte zakresem stabilizującej reguły wydatkowej. Ich ostateczna wysokość będzie możliwa do określenia na podstawie danych przekazanych na potrzeby sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej na rok 2022, a aktualnie wdrażane programy uniemożliwiają określenie na tym etapie wysokości ostatecznych kosztów reakcji rządu na sytuację gospodarczą. Niezbędna jest zatem zmiana pozwalająca na nieuwzględnianie w wydatkach objętych limitem wydatków środków finansowych przeznaczonych na określone w projekcie ustawy cele, w wysokości wskazanej w materiałach przekazywanych na potrzeby opracowania sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej na rok 2022. Informacja o sumie tych skutków finansowych będzie zaprezentowana w sprawozdaniu z wykonania ustawy budżetowej na rok 2022, co zapewni transparentność w stosowaniu stabilizującej reguły wydatkowej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponowane rozwiązania:\nI. W zakresie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych\n1) Zmiana brzmienia art. 5 ust. 7 przez odwołanie się w miejsce uchylonego art 138 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe do art. 138 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo bankowe, który jest tożsamy z uchylonym art. 138 ust. 1 pkt 2 i 2a tej ustawy.\n2) Zmiana brzmienia art. 5 ust. 9 ustawy przez rozszerzenie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych o wartość aktywów w postaci obligacji ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa. Wskazana zmiana ma na celu przede wszystkim obniżenie kosztów finansowania emisji obligacji ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa, tj. emisji obligacji na rzecz utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego czy Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A programów rządowych będących przedsięwzięciami o szczególnym znaczeniu dla Państwa.\n3) Dodanie w art. 5 regulacji umożliwiającej obniżenie podstawy opodatkowania o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1), jeżeli: \n- przedmiotem transakcji są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zaprezentowane w bilansie sporządzanym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy, \n- transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, z późn. zm.) oraz\n- transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.\nJednocześnie proponuje się, aby do transakcji, których stroną będzie Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny nie miały zastosowania wymogi dotyczące zawarcia transakcji na rynku regulowanym i rozliczenia przez CCP. \nZmiana ma przede wszystkim na celu rozwinięcie rynku repo skarbowych papierów wartościowych, usprawniając działanie rynku wtórnego. Dodatkowo powinna ona mieć również pozytywny wpływ na rynek pierwotny, tj. sprzedaż obligacji skarbowych na przetargach, przyczyniając się tym samym do stabilizacji popytu na skarbowe papiery wartościowe na przetargach oraz poprawę ich wyceny, a dzięki temu potencjalnie do ograniczenia wydatków budżetu państwa na obsługę długu Skarbu Państwa oraz zwiększenia efektywności procesu finansowania potrzeb pożyczkowych. \nPonadto rozwinięcie transparentnego rynku repo, obejmującego stawki transakcyjne dla różnych terminów przyczyni się do zwiększenia możliwości w zakresie tworzenia obiektywnego, rynkowego wskaźnika stopy repo. Brak takiego wyłączenia oraz sposób rozliczenia podatku prowadzi do tego, że banki zawierają głównie transakcje buy/sell-back lub też repo, które zamykają się w ramach jednego miesiąca, co hamuje rozwój rynku kapitałowego, którego miarą jest m.in. rynek repo. W założeniu wyłączenie z opodatkowania może pomóc w rozwoju rynku finansowego w Polsce przez zwiększenie liczby i wolumenu zawieranych na nim transakcji, co ma znaczenie w przypadku tworzenia wskaźników referencyjnych.\nII.\tW zakresie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska\nNadanie nowego brzmienia art. 4a ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. poz. 1747, z późn. zm.) przez określenie, że w roku 2022 w wydatkach objętych limitem wydatków ustalonym w art. 1 ust. 4 ustawy budżetowej na rok 2022 z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 270) nie uwzględnia się skutków finansowych wynikających z dodatkowych działań nakierowanych na: wsparcie podmiotów dotkniętych kryzysem energetycznym lub zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, wsparcie świadczeniobiorców, w szczególności emerytów i rencistów, w związku ze wzrostem średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz finansowanie sił zbrojnych. \nPowyższe umożliwi nieuwzględnianie w wydatkach objętych nieprzekraczalnym limitem środków finansowych przeznaczonych na cele określone w projektowanej regulacji. \nImplementacja przedmiotowych przepisów pozwoli na prowadzenie w roku 2022 polityki gospodarczej zgodnej z zaleceniami Rady Unii Europejskiej w sprawie krajowego programu reform Polski na 2022 r., zawierającymi opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu konwergencji na 2022 r. Rada zaleca zachowanie elastyczności pozwalającej na dostosowanie polityki fiskalnej do szybko zmieniających się okoliczności, w szczególności w celu wsparcia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw narażonych na podwyżki cen energii oraz zmniejszania wpływu wojny w Ukrainie.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu \nArtur Soboń Sekretarz Stanu \nPiotr Patkowski Podsekretarz Stanu \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 listopada 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD463
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
I. Zmiany w ustawie o podatku od niektórych instytucji finansowych
1. Zgodnie z art. 5 ust 7 ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1685) (UPNIF) podatnicy, o których mowa w art. 4 pkt 1–4 tej ustawy obniżają podstawę opodatkowania o kwoty, o które podatnik wykonując decyzję, o której mowa w art. 138 ust. 1 pkt 2 lub 2a ustawy – Prawo bankowe podwyższył w okresie miesiąca, za który ustala się podstawę opodatkowania fundusze własne. W wyniku wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 253, z późn. zm.) wprowadzono podział środków nadzorczych na wymogi w zakresie dodatkowych funduszy własnych i wytyczne dotyczące dodatkowych funduszy własnych, co spowodowało konieczność usystematyzowania przedmiotowej kwestii w ustawie – Prawo bankowe. Nastąpiło to przez uchylenie art. 138 ust. 1 pkt 2 i 2a, do którego odwołuje się art. 5 ust. 7 UPNIF i nadanie nowego brzmienia art. 138 ust. 2 ustawy – Prawo bankowe.
2. UPNIF przewiduje obniżenie podstawy opodatkowania o wartość aktywów w postaci skarbowych papierów wartościowych w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) . Nie jest jednak możliwe obniżenie wartości aktywów o wartość innych obligacji objętych ustawową gwarancją Skarbu Państwa. Emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie obligacje gwarantowane przez Skarb Państwa odzwierciedlają ten sam poziom ryzyka co skarbowe papiery wartościowe. Opodatkowanie takich obligacji podatkiem od niektórych instytucji finansowych oznacza konieczność zwiększenia ich oprocentowania przez emitujące je podmioty o wysokość tego podatku. W efekcie koszty podatku ponosi Skarb Państwa, który ma ustawowy obowiązek zapewnienia sfinansowania obsługi i wykupu tych obligacji.
3. UPNIF nie zawiera przepisów umożliwiających obniżenie podstawy opodatkowania o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu (transakcje repo). Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego przyjęta uchwałą Rady Ministrów z dnia 1 października 2019 r. zakłada wprowadzenie takiego rozwiązania w celu zwiększenia efektywności, przejrzystości i płynności rynku kapitałowego obejmującego m.in. transakcje repo, pod warunkiem, że transakcje te zostaną przeprowadzone na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu (ASO), oraz rozliczone za pośrednictwem kontrahenta centralnego (CCP).
II. Zmiany w ustawie o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska
W następstwie wybuchu wojny w Ukrainie oraz światowego kryzysu energetycznego, a także gwałtownego wzrostu cen dóbr konsumpcyjnych i produkcyjnych w 2022 podjęto niezbędne działania mające na celu:
– m.in. zakup gazu (ustawa z dnia 26 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. poz. 202, z późn. zm.)),
– wprowadzenie instrumentów wsparcia przedsiębiorców, zmagających się z rosnącymi kosztami produkcji, w tym w szczególności cenami energii (m.in. ustawa z dnia 29 września 2022 r. o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022–2024 (Dz. U. poz. 2088, z późn. zm.)).
Powyższe działania mają swoje odzwierciedlenie w postaci zwiększonych wydatków ponoszonych przez właściwe podmioty objęte zakresem stabilizującej reguły wydatkowej. Ich ostateczna wysokość będzie możliwa do określenia na podstawie danych przekazanych na potrzeby sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej na rok 2022, a aktualnie wdrażane programy uniemożliwiają określenie na tym etapie wysokości ostatecznych kosztów reakcji rządu na sytuację gospodarczą. Niezbędna jest zatem zmiana pozwalająca na nieuwzględnianie w wydatkach objętych limitem wydatków środków finansowych przeznaczonych na określone w projekcie ustawy cele, w wysokości wskazanej w materiałach przekazywanych na potrzeby opracowania sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej na rok 2022. Informacja o sumie tych skutków finansowych będzie zaprezentowana w sprawozdaniu z wykonania ustawy budżetowej na rok 2022, co zapewni transparentność w stosowaniu stabilizującej reguły wydatkowej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponowane rozwiązania:
I. W zakresie ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych
1) Zmiana brzmienia art. 5 ust. 7 przez odwołanie się w miejsce uchylonego art 138 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe do art. 138 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo bankowe, który jest tożsamy z uchylonym art. 138 ust. 1 pkt 2 i 2a tej ustawy.
2) Zmiana brzmienia art. 5 ust. 9 ustawy przez rozszerzenie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych o wartość aktywów w postaci obligacji ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa. Wskazana zmiana ma na celu przede wszystkim obniżenie kosztów finansowania emisji obligacji ustawowo gwarantowanych przez Skarb Państwa, tj. emisji obligacji na rzecz utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego czy Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A programów rządowych będących przedsięwzięciami o szczególnym znaczeniu dla Państwa.
3) Dodanie w art. 5 regulacji umożliwiającej obniżenie podstawy opodatkowania o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1), jeżeli:
- przedmiotem transakcji są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zaprezentowane w bilansie sporządzanym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości lub standardami rachunkowości stosowanymi przez podatnika na podstawie art. 2 ust. 3 tej ustawy,
- transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, z późn. zm.) oraz
- transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Jednocześnie proponuje się, aby do transakcji, których stroną będzie Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny nie miały zastosowania wymogi dotyczące zawarcia transakcji na rynku regulowanym i rozliczenia przez CCP.
Zmiana ma przede wszystkim na celu rozwinięcie rynku repo skarbowych papierów wartościowych, usprawniając działanie rynku wtórnego. Dodatkowo powinna ona mieć również pozytywny wpływ na rynek pierwotny, tj. sprzedaż obligacji skarbowych na przetargach, przyczyniając się tym samym do stabilizacji popytu na skarbowe papiery wartościowe na przetargach oraz poprawę ich wyceny, a dzięki temu potencjalnie do ograniczenia wydatków budżetu państwa na obsługę długu Skarbu Państwa oraz zwiększenia efektywności procesu finansowania potrzeb pożyczkowych.
Ponadto rozwinięcie transparentnego rynku repo, obejmującego stawki transakcyjne dla różnych terminów przyczyni się do zwiększenia możliwości w zakresie tworzenia obiektywnego, rynkowego wskaźnika stopy repo. Brak takiego wyłączenia oraz sposób rozliczenia podatku prowadzi do tego, że banki zawierają głównie transakcje buy/sell-back lub też repo, które zamykają się w ramach jednego miesiąca, co hamuje rozwój rynku kapitałowego, którego miarą jest m.in. rynek repo. W założeniu wyłączenie z opodatkowania może pomóc w rozwoju rynku finansowego w Polsce przez zwiększenie liczby i wolumenu zawieranych na nim transakcji, co ma znaczenie w przypadku tworzenia wskaźników referencyjnych.
II. W zakresie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska
Nadanie nowego brzmienia art. 4a ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. poz. 1747, z późn. zm.) przez określenie, że w roku 2022 w wydatkach objętych limitem wydatków ustalonym w art. 1 ust. 4 ustawy budżetowej na rok 2022 z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 270) nie uwzględnia się skutków finansowych wynikających z dodatkowych działań nakierowanych na: wsparcie podmiotów dotkniętych kryzysem energetycznym lub zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, wsparcie świadczeniobiorców, w szczególności emerytów i rencistów, w związku ze wzrostem średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz finansowanie sił zbrojnych.
Powyższe umożliwi nieuwzględnianie w wydatkach objętych nieprzekraczalnym limitem środków finansowych przeznaczonych na cele określone w projektowanej regulacji.
Implementacja przedmiotowych przepisów pozwoli na prowadzenie w roku 2022 polityki gospodarczej zgodnej z zaleceniami Rady Unii Europejskiej w sprawie krajowego programu reform Polski na 2022 r., zawierającymi opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu konwergencji na 2022 r. Rada zaleca zachowanie elastyczności pozwalającej na dostosowanie polityki fiskalnej do szybko zmieniających się okoliczności, w szczególności w celu wsparcia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw narażonych na podwyżki cen energii oraz zmniejszania wpływu wojny w Ukrainie.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu
Artur Soboń Sekretarz Stanu
Piotr Patkowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 listopada 2022 r.
Status realizacji:
Zrealizowany