W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC105","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Konieczność zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wynika z obowiązku implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2019/2235.\nObowiązująca dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zwana dalej: „dyrektywą VAT”, przewiduje - pod pewnymi warunkami - zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) towarów dostarczanych i usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych każdego państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego oraz towarów importowanych przez te siły, gdy uczestniczą one we wspólnych działaniach obronnych poza ich własnym państwem. Zwolnienia te dotychczas nie obejmowały działań prowadzonych przez siły zbrojne państwa członkowskiego biorących udział w unijnych przedsięwzięciach prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony zwanej dalej także „WPBiO”, określonych w tytule V rozdział 2 sekcja 2 Traktatu o Unii Europejskiej.\nWe wspólnym komunikacie z dnia 28 marca 2018 r. dotyczącym Planu działania na rzecz mobilności wojskowej Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisja uznali ogólną potrzebę ujednolicenia opodatkowania podatkiem VAT stosowanego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii Europejskiej i pod auspicjami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO).\nW dniu 16 grudnia 2019 r. Rada przyjęła dyrektywę 2019/2235 zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii.\nCelem dyrektywy 2019/2235 jest ujednolicenie opodatkowania podatkiem VAT działań obronnych w ramach Unii Europejskiej i NATO. W tym celu dyrektywa 2019/2235 wprowadza zmiany, które są wzorowane na istniejących regulacjach dyrektywy VAT w zakresie określonych czynności (pod pewnymi warunkami) związanych z działaniami obronnymi realizowanymi w ramach NATO.\nW zakresie implementacji dyrektywy 2019/2235 projektowana ustawa wprowadza zmiany wzorowane na istniejących regulacjach ustawy o VAT w zakresie określonych czynności (pod pewnymi warunkami) związanych z działaniami obronnymi realizowanymi w ramach NATO.\nProjekt ustawy nie implementuje art. 1 pkt 3 dyrektywy 2019/2235, wprowadzającego zmiany w art. 151 ust. 1 dyrektywa VAT w zakresie lit. bb, gdyż przepisy te zostaną wdrożone rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.\nPonadto przedmiotowy projekt ustawy nie implementuje art. 2 dyrektywy 2019/2235 wprowadzającego zmiany w dyrektywie 2008/118/WE. Jego wdrożenie nastąpi w drodze ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (UC83).","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Najważniejsze zmiany proponowane do wprowadzenia w projekcie ustawy obejmują:\n- zwolnienie z VAT dla importu towarów do państw członkowskich przez siły zbrojne innych państw członkowskich do użytku tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes bądź kantyn, jeżeli siły te biorą udział w działaniach obronnych przeprowadzanych w celu realizacji działania UE w ramach WPBiO;\n- uznanie za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) przemieszczenia towarów przez siły zbrojne państwa członkowskiego uczestniczącego w działaniach obronnych przeprowadzanych w celu realizacji działania UE w ramach WPBiO, do użytku tych sił bądź towarzyszących im pracowników cywilnych, jeżeli (i) te towary nie zostały nabyte przez te siły zbrojne na szczególnych zasadach regulujących opodatkowanie na rynku krajowym państwa członkowskiego oraz (ii) import tych towarów nie podlegałby zwolnieniu z VAT określonemu powyżej.\n- wprowadzenie delegacji dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia przypadków i trybu zwrotu podatku siłom zbrojnym państw członkowskich biorących udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony i ich personelowi cywilnemu.\n\nZwolnienie z VAT dostaw towarów i świadczenia usług przeznaczonych do użytku sił zbrojnych państwa członkowskiego lub towarzyszącego im personelu cywilnego bądź też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te uczestniczą w działaniach obronnych przeprowadzanych w celu realizacji działania UE w ramach WPBiO poza swoim państwem członkowskim, analogicznie jak w przypadku sił zbrojnych NATO, będzie realizowane poprzez zwrot podatku. Szczegółowe regulacje dotyczące zwrotu podatku VAT zostaną uregulowane w drodze rozporządzenia.\nPrzyjęte rozwiązania przyczynią się do zredukowania barier administracyjnych, ograniczając koszty mobilności wojskowej, co w efekcie powinno ułatwić prowadzenie działań obronnych UE i mieć korzystny wpływ z punktu widzenia zaangażowania Polski w poprawę mobilności wojskowej oraz realizację wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.\nPonadto projektowane zmiany spowodują ujednolicenie opodatkowania podatkiem VAT działań obronnych w ramach UE i NATO.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jan Sarnowski Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC105
Rodzaj dokumentu:
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Konieczność zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wynika z obowiązku implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2019/2235.
Obowiązująca dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zwana dalej: „dyrektywą VAT”, przewiduje - pod pewnymi warunkami - zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) towarów dostarczanych i usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych każdego państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego oraz towarów importowanych przez te siły, gdy uczestniczą one we wspólnych działaniach obronnych poza ich własnym państwem. Zwolnienia te dotychczas nie obejmowały działań prowadzonych przez siły zbrojne państwa członkowskiego biorących udział w unijnych przedsięwzięciach prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony zwanej dalej także „WPBiO”, określonych w tytule V rozdział 2 sekcja 2 Traktatu o Unii Europejskiej.
We wspólnym komunikacie z dnia 28 marca 2018 r. dotyczącym Planu działania na rzecz mobilności wojskowej Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisja uznali ogólną potrzebę ujednolicenia opodatkowania podatkiem VAT stosowanego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii Europejskiej i pod auspicjami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO).
W dniu 16 grudnia 2019 r. Rada przyjęła dyrektywę 2019/2235 zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i dyrektywę 2008/118/WE w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego w odniesieniu do działań obronnych w ramach Unii.
Celem dyrektywy 2019/2235 jest ujednolicenie opodatkowania podatkiem VAT działań obronnych w ramach Unii Europejskiej i NATO. W tym celu dyrektywa 2019/2235 wprowadza zmiany, które są wzorowane na istniejących regulacjach dyrektywy VAT w zakresie określonych czynności (pod pewnymi warunkami) związanych z działaniami obronnymi realizowanymi w ramach NATO.
W zakresie implementacji dyrektywy 2019/2235 projektowana ustawa wprowadza zmiany wzorowane na istniejących regulacjach ustawy o VAT w zakresie określonych czynności (pod pewnymi warunkami) związanych z działaniami obronnymi realizowanymi w ramach NATO.
Projekt ustawy nie implementuje art. 1 pkt 3 dyrektywy 2019/2235, wprowadzającego zmiany w art. 151 ust. 1 dyrektywa VAT w zakresie lit. bb, gdyż przepisy te zostaną wdrożone rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.
Ponadto przedmiotowy projekt ustawy nie implementuje art. 2 dyrektywy 2019/2235 wprowadzającego zmiany w dyrektywie 2008/118/WE. Jego wdrożenie nastąpi w drodze ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (UC83).
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Najważniejsze zmiany proponowane do wprowadzenia w projekcie ustawy obejmują:
- zwolnienie z VAT dla importu towarów do państw członkowskich przez siły zbrojne innych państw członkowskich do użytku tych sił lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub też w celu zaopatrzenia ich mes bądź kantyn, jeżeli siły te biorą udział w działaniach obronnych przeprowadzanych w celu realizacji działania UE w ramach WPBiO;
- uznanie za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) przemieszczenia towarów przez siły zbrojne państwa członkowskiego uczestniczącego w działaniach obronnych przeprowadzanych w celu realizacji działania UE w ramach WPBiO, do użytku tych sił bądź towarzyszących im pracowników cywilnych, jeżeli (i) te towary nie zostały nabyte przez te siły zbrojne na szczególnych zasadach regulujących opodatkowanie na rynku krajowym państwa członkowskiego oraz (ii) import tych towarów nie podlegałby zwolnieniu z VAT określonemu powyżej.
- wprowadzenie delegacji dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do określenia, w drodze rozporządzenia przypadków i trybu zwrotu podatku siłom zbrojnym państw członkowskich biorących udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony i ich personelowi cywilnemu.

Zwolnienie z VAT dostaw towarów i świadczenia usług przeznaczonych do użytku sił zbrojnych państwa członkowskiego lub towarzyszącego im personelu cywilnego bądź też w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te uczestniczą w działaniach obronnych przeprowadzanych w celu realizacji działania UE w ramach WPBiO poza swoim państwem członkowskim, analogicznie jak w przypadku sił zbrojnych NATO, będzie realizowane poprzez zwrot podatku. Szczegółowe regulacje dotyczące zwrotu podatku VAT zostaną uregulowane w drodze rozporządzenia.
Przyjęte rozwiązania przyczynią się do zredukowania barier administracyjnych, ograniczając koszty mobilności wojskowej, co w efekcie powinno ułatwić prowadzenie działań obronnych UE i mieć korzystny wpływ z punktu widzenia zaangażowania Polski w poprawę mobilności wojskowej oraz realizację wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony.
Ponadto projektowane zmiany spowodują ujednolicenie opodatkowania podatkiem VAT działań obronnych w ramach UE i NATO.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jan Sarnowski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2021 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 kwietnia 2022 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany