Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
3.0
05.11.2025 16:39 Agnieszka Moskaluk
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
2.0
10.10.2025 15:21 Magdalena Kucharska
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od wydobycia niektórych kopalin
1.0
26.05.2025 15:08 Magdalena Kucharska
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD241","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja dodatkowa","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1539, z późn. zm.). \nProjektowane zmiany zakładają stworzenie sprzyjającego środowiska do dalszego rozwoju przemysłu wydobywczego miedzi w Polsce poprzez obniżenie w latach 2026-2028 współczynnika we wzorze, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, a także ustanowienie od 2029 r. mechanizmu umożliwiającego odliczenie od podatku części poniesionych przez podatników kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych. Zmiany mają stać się impulsem do dynamicznego rozwoju przemysłu wydobycia miedzi w Polsce, budowy kopalni, a wraz z nimi do utworzenia nowych miejsc pracy. Zakłada się, że te korzystne zmiany w zakresie opodatkowania wydobycia miedzi przyczynią się do rozwoju regionu oraz zaowocują w przyszłości wyższymi wpływami do budżetu państwa w związku z rozwijaniem działalności wydobywczej poprzez budowę inwestycji i wydobywanie surowców. \nTerytorium Polski jest zasobne w cenne surowce naturalne, w szczególności w rudy zawierające miedź i srebro. Zgodnie z danymi podawanymi przez Państwowy Instytut Geologiczny największe nagromadzenie miedzi w Polsce jest związane ze złożami znajdującymi się na monoklinie przedsudeckiej (Nowe Zagłębie Miedziowe) i w niecce północnosudeckiej (Stare Zagłębie Miedziowe). Według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. zasoby bilansowe złóż miedzi i srebra w regionach monokliny przedsudeckiej i niecki północnosudeckiej wyniosły łącznie ponad 3 542 mln ton rudy o zawartości blisko 57 mln ton miedzi i 165 tys. ton srebra. Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2024 r. poz. 1290) rudy metali objęte są własnością górniczą, do której prawo przysługuje Skarbowi Państwa. W świetle powyższego to Skarb Państwa jest wyłącznym właścicielem surowców będących we wnętrzu ziemi w ramach przestrzeni położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przysługuje mu zatem prawo do uzyskiwania tzw. renty surowcowej, która jest zwykle pobierana w postaci podatków lub innych opłat. W swojej istocie renta surowcowa stanowi ekonomiczny ekwiwalent uzyskiwanych przez przedsiębiorców korzyści wynikających z korzystania z surowców naturalnych. Podkreślenia wymaga także fakt, że w toku eksploatacji zasoby tych surowców naturalnych ulegają nieodwracalnemu wyczerpywaniu lub zubożeniu. W Polsce daniną, która gwarantuje właścicielowi surowców naturalnych adekwatne wynagrodzenie za udzieloną przedsiębiorcom zgodę na wydobycie nieodnawialnych surowców naturalnych jest wprowadzony w 2012 r. podatek od wydobycia niektórych kopalin. Wpływy te stanowią dochody budżetu państwa i są następnie dystrybuowane na rzecz ogółu społeczeństwa, a więc to w konsekwencji społeczeństwo powinno korzystać na ich eksploatacji. Eksploatacja zasobów rodzi szereg pozytywnych konsekwencji również dla społeczności lokalnych, gdyż przyczynia się do rozwoju regionu, gwarantuje nowe miejsca pracy, a także zapewnia wzrost dochodów gmin.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Zmiany w ustawie o podatku od wydobycia niektórych kopalin będą przebiegły dwuetapowo:\na) w latach 2026-2028 współczynnik 0,85 we wzorze, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy (wzór mający zastosowanie do opodatkowania wydobycia miedzi w okresie koniunktury na rynku metali) zostanie obniżony do poziomu 0,71 w 2026 r. i 0,64 w latach 2027-2028. Szacuje się, że przy średnich cenach miedzi oscylujących na poziomie 35 686 zł/t (cena miedzi wg stanu na 21 maja 2025 r.), dochody budżetowe będą niższe o 0,5 mld zł w 2026 r. i o 0,75 mld zł w latach 2027- 2028 (rocznie). Proponowane rozwiązania mają pozostawić dodatkowe fundusze podatnikom wydobywającym miedź, tworząc przestrzeń dla inwestowania w nowe projekty wydobywcze. \nZ uwagi na fakt, że srebro jest wydobywane jako kopalina towarzysząca (koszty produkcji tego surowca są relatywnie niższe niż w przypadku miedzi) nie przewiduje się modyfikacji wzorów mających zastosowanie w przypadku opodatkowania wydobycia srebra. \nb) od 2029 r. wprowadzona zostanie możliwość odliczenia części poniesionych przez podatników wydatków inwestycyjnych. Projektowana zmiana zakłada wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego odliczenie od podatku od wydobycia niektórych kopalin (do określonego procentowo limitu) części poniesionych przez podatników kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych w zakresie wydobycia miedzi i srebra. Rodzajowy katalog kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych zostanie określony w załączniku do ustawy. Zakłada się, że do omawianego odliczenia będą mogły być brane pod uwagę wydatki kwalifikowane ponoszone przez podatników już od dnia wejścia ustawy w życie tj. od 2026 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ współpracujący przy opracowaniu projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiG","value":"MFiG"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II/III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 października 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD241
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 2 marca 2012 r. o podatku od wydobycia niektórych kopalin (Dz. U. z 2022 r. poz. 1539, z późn. zm.). Projektowane zmiany zakładają stworzenie sprzyjającego środowiska do dalszego rozwoju przemysłu wydobywczego miedzi w Polsce poprzez obniżenie w latach 2026-2028 współczynnika we wzorze, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, a także ustanowienie od 2029 r. mechanizmu umożliwiającego odliczenie od podatku części poniesionych przez podatników kwalifikowanych nakładów inwestycyjnych. Zmiany mają stać się impulsem do dynamicznego rozwoju przemysłu wydobycia miedzi w Polsce, budowy kopalni, a wraz z nimi do utworzenia nowych miejsc pracy. Zakłada się, że te korzystne zmiany w zakresie opodatkowania wydobycia miedzi przyczynią się do rozwoju regionu oraz zaowocują w przyszłości wyższymi wpływami do budżetu państwa w związku z rozwijaniem działalności wydobywczej poprzez budowę inwestycji i wydobywanie surowców. Terytorium Polski jest zasobne w cenne surowce naturalne, w szczególności w rudy zawierające miedź i srebro. Zgodnie z danymi podawanymi przez Państwowy Instytut Geologiczny największe nagromadzenie miedzi w Polsce jest związane ze złożami znajdującymi się na monoklinie przedsudeckiej (Nowe Zagłębie Miedziowe) i w niecce północnosudeckiej (Stare Zagłębie Miedziowe). Według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. zasoby bilansowe złóż miedzi i srebra w regionach monokliny przedsudeckiej i niecki północnosudeckiej wyniosły łącznie ponad 3 542 mln ton rudy o zawartości blisko 57 mln ton miedzi i 165 tys. ton srebra. Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2024 r. poz. 1290) rudy metali objęte są własnością górniczą, do której prawo przysługuje Skarbowi Państwa. W świetle powyższego to Skarb Państwa jest wyłącznym właścicielem surowców będących we wnętrzu ziemi w ramach przestrzeni położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przysługuje mu zatem prawo do uzyskiwania tzw. renty surowcowej, która jest zwykle pobierana w postaci podatków lub innych opłat. W swojej istocie renta surowcowa stanowi ekonomiczny ekwiwalent uzyskiwanych przez przedsiębiorców korzyści wynikających z korzystania z surowców naturalnych. Podkreślenia wymaga także fakt, że w toku eksploatacji zasoby tych surowców naturalnych ulegają nieodwracalnemu wyczerpywaniu lub zubożeniu. W Polsce daniną, która gwarantuje właścicielowi surowców naturalnych adekwatne wynagrodzenie za udzieloną przedsiębiorcom zgodę na wydobycie nieodnawialnych surowców naturalnych jest wprowadzony w 2012 r. podatek od wydobycia niektórych kopalin. Wpływy te stanowią dochody budżetu państwa i są następnie dystrybuowane na rzecz ogółu społeczeństwa, a więc to w konsekwencji społeczeństwo powinno korzystać na ich eksploatacji. Eksploatacja zasobów rodzi szereg pozytywnych konsekwencji również dla społeczności lokalnych, gdyż przyczynia się do rozwoju regionu, gwarantuje nowe miejsca pracy, a także zapewnia wzrost dochodów gmin.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Zmiany w ustawie o podatku od wydobycia niektórych kopalin będą przebiegły dwuetapowo: a) w latach 2026-2028 współczynnik 0,85 we wzorze, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy (wzór mający zastosowanie do opodatkowania wydobycia miedzi w okresie koniunktury na rynku metali) zostanie obniżony do poziomu 0,71 w 2026 r. i 0,64 w latach 2027-2028. Szacuje się, że przy średnich cenach miedzi oscylujących na poziomie 35 686 zł/t (cena miedzi wg stanu na 21 maja 2025 r.), dochody budżetowe będą niższe o 0,5 mld zł w 2026 r. i o 0,75 mld zł w latach 2027- 2028 (rocznie). Proponowane rozwiązania mają pozostawić dodatkowe fundusze podatnikom wydobywającym miedź, tworząc przestrzeń dla inwestowania w nowe projekty wydobywcze. Z uwagi na fakt, że srebro jest wydobywane jako kopalina towarzysząca (koszty produkcji tego surowca są relatywnie niższe niż w przypadku miedzi) nie przewiduje się modyfikacji wzorów mających zastosowanie w przypadku opodatkowania wydobycia srebra. b) od 2029 r. wprowadzona zostanie możliwość odliczenia części poniesionych przez podatników wydatków inwestycyjnych. Projektowana zmiana zakłada wprowadzenie mechanizmu umożliwiającego odliczenie od podatku od wydobycia niektórych kopalin (do określonego procentowo limitu) części poniesionych przez podatników kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych w zakresie wydobycia miedzi i srebra. Rodzajowy katalog kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych zostanie określony w załączniku do ustawy. Zakłada się, że do omawianego odliczenia będą mogły być brane pod uwagę wydatki kwalifikowane ponoszone przez podatników już od dnia wejścia ustawy w życie tj. od 2026 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiG
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiG
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II/III kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 października 2025 r.